cursus sketchup voor beginners

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je in bovenstaand geval met de cursor op het geselecteerde deel gaat staan en dan rechtsklikt, krijg een menu te zien met de optie "make component". Hierop klikken, eventueel een naam toekennen, dan "create". Als je nu in de toekomst 1 maal op de component klikt wordt hij gelijk helemaal geselecteerd. Dit voor verschuiven, kopieeren, draaien etc. Wil je nog iets wijzigen of toevoegen aan een component dan moet je er op dubbelklikken. Je krijgt dan een gestippelde doos om de component. Je kunt nu alle losse delen ervan weer apart selecteren en wijzigen of uitbreiden.
Wil je de regel met pen op z'n plaats schuiven, klik hem 1 keer aan. Alles wordt nu blauw. Kies het move gereedschap en ga ergens op een hoek van de regel staan die uiteindelijk tegen een hoek van de stijl moet komen. In dit geval zou dat bv de hoek linksboven op het voorste vlak kunnen zijn.
Omdat de stijl en de regel zo te zien al in hetzelfde vlak getekend zijn hoef je alleen maar in de richting van de rode as te schuiven en een stukje omlaag.
Om nu te voorkomen dat de regel tijdens het schuiven per ongeluk ook naar voor of naar achter schuift kan je de schuifrichting "blokkeren".
Als je tijdens het schuiven de rechtse pijl ingedrukt houdt schuif je via de rode as, met de linkerpijl via de groene as en met de vertikale pijlen via de blauwe as.
De magnetische klik zal plaatsvinde als je met de regel in de buurt van de stijl komt. Sketchup anticipeert al een beetje op wat je logischerwijze wil doen.

Gr Ed

PS onze berichten hebben zich gekruist. De pijltjestruck werkt in ieder geval onder windows. Als het op de Mac niet werkt moet je dit even laten weten. Ik heb een heek dik boek over sketchup, dan kan ik wel even opzoeken hoe het voor een Mac zit.

Om de regel te verschuiven hoef er maar een keer op te klikken, zodat hij alleen blauw is zonder de "doos" eromheen. Je stijl is dan ook gewoon zichtbaar en niet grijs zoals nu.
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Moet eerst effe wat huis houdelijke dingen doen ,anti hobby , ga dat straaks effe proberen.

Jij schrijft : Sketchup anticipeert al een beetje op wat je logischerwijze * wil doen.
Volgens mij doet ie dat bij mij juist niet en heb het idee dat daar die magicmouse "schuldig" aan is volgens mij werken al die opties op zijn best met zo'n 3 knops muis

*: bij mij is niets logisch hoogstens verklaarbaar en dat is ook al twijfelachtig
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
na dat ik afgelopen week ben geopereerd, en de operatie zwaarder was als ik dacht ben ik vandaag begonnen met een lijst te maken van aanmelding en te bedenken hoe we dit goed kunnen gaan organiseren.

Hans
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.258
309
Heelsum
Rene, op je Mac met magicmouse werkt dat net zo makkelijk als met een 3 knops muis. Ik werk er ook mee. Het magnetisch klikken is echt supermakkelijk. Je moet pas gaan moven als je een hoekje selecteert en dat hoekje sleep je op de kruising waar hij moet vastkomen. Als je er niet uitkomt met dit ding kun j denk ik best oefenen met simpele vormen. Gewoon blokken maken en die vastslepen. Als je snapt hoe het principe werkt kun je het automatisch ook met de meest ingewikkelde vorm.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Gaat om de goede bedoelingen, pakt nu een beetje verkeerd uit want dat is echt een tikkie te klein maar geloof dat ik het al gevonden heb jeroen ,TOPPIE !!!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kun je in sketchup ook een andere lijn indeling krijgen?
Ik vind dat perspectief raar.

Zoals; horizontale lijn, en lijn naar achteren op 60°

En dus niet de horizontale lijn onder een hoek?
 

WR1944

Oud hout
Ik ben begonnen met voor de zoveelste keer SketchUp in m'n vingers proberen te krijgen. Als je een paar jaar onderdelen en toepassingen voor een CAD-CAM systeem hebt geprogrammeerd zou dat niet moeilijk moeten zijn zou je denken. Maar ik denk dat ik een slachtoffer ben van de werkwijze van de vroege generatie systemen. Het begon in 2D, pas later zou er een vrij primitief 3D gebeuren komen dat we tot op het bot uitgekleed hebben. Want met 3D plaatjes kon je scoren bij de hogere legerleiding.
Ik begin langzaam door te krijgen waar mijn probleem ligt en ik ben bang dat figuren met een zelfde achtergrond het op dezelfde manier ervaren. Ik mis de keiharde grip die je op je handelingen hebt. Ik was gewend om met een dialoogsysteem te werken. Je kon lijnen, cirkels en vlakken maken (in 2D). Je klikte op LINE en je kreeg een menu met mogelijkheden. Je koos NEW en het volgende menu vroeg je waar te beginnen. Je koos END OF LINE en je klikte vlak bij het einde van een reeds getekende lijn. En zo ging het ook met het andere eind van de nieuwe lijn. Na verloop van tijd hoefde je niet meer naar de dialoog te kijken en kon je vlot werken.
Met SU lijkt het mij net andersom te werken. De gecompliceerde handelingen gaan bijna vanzelf maar de simpele dingen zijn vrij lastig. Ik denk dat ik toch maar een boek koop van de meeste zaken in het leven heb ik mezelf aangeleerd met een boek op m'n knieen. Ik zal in de toekomst nog wel een paar vragen hebben voor het alwetend forum.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Ik teken al lang op de computer, en heb verschillende programma's gebruikt (AutoCAD, Arkey, ARc+, Microstation). Ik herken het verhaal van WR1944, al is in de loop der tijd het tekenen al veranderd. Tegenwoordig haal je zoveel mogelijk uit een bibliotheek. Een lijn gebruik je hooguit als je zelf een nieuw component gaat maken. In die verandering is Sketchup gewoon de volgende stap. Alles wordt aan elkaar gekoppeld. 12 jaar geleden was er al een CAD-programma die dat deed. Is vooral handig als er iets veranderd moet worden. Maar het vraagt wel een andere manier van tekenen (heb ik ook nog moeite mee).

Plat tekenen is het ook niet voor bedoeld. Wen jezelf aan alles in 3d te tekenen. Er is namelijk geen referentievlak, als je ergens klikt, is de hoogte niet vast te leggen (zoals in AutoCAD).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.