Carport aanbouwen, advies constructie

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
19
Waatom kan het chemisch anker niet alleen in de buitenmuur? Als je dit goed doet, word dit 1 geheel met de steen, en zie ik niet het voordeel om dit door de spouw in de binnenmuur door te trekken. Zelfs voor holle stenen zijn er chemische ankers geschikt.

Volgens mijn (Duitse) schoonvader zou de baksteens buitenmuur onvoldoende sterk zijn om de belasting te kunnen dragen. In hoeverre dat klopt weet ik niet (misschien heeft men in Duitsland doorgaans een andere bouwwijze?)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Er worden complete knikarmschermen opgehangen aan hooguit 4 bakstenen. En dat is een dynamische belasting. Je kan ook nylon pluggen en flinke houtdraad bouten gebruiken. Dan kan het ooit ook weer weg.

In Duitsland zijn huizen vaak houtskelet, met een stenen gevel. Maar dat zou niet minder sterk hoeven zijn.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Alles lezend, en gewend aan snel, eenvoudig en degelijk bouwen, zou mijn aanpak zijn, A, de kolom in een vierkante stalen buis ca 120/120/5 en galvanseren, B, de ligger van de kolom naar de garage in staal, IPE 160 met plaatjes om de balken en klossen (dus die hele korte balkjes) aan te bevestigen, C een stalen U profiel, U140, tegen de buitengevel van de woning, ook met plaatjes voor de balken. D, de stalen kolom plaatsen op ca 70 cm uit de hoek vandaan, staat luchtiger maar de belasting in de IPE wordt gunstiger / de balk zal nog minder kunnen doorhangen. E, als dakplaat op de balklaag geen OSB maar underlayment, dat is constructief veel gunstiger. F, de stalen profielen na laten rekenen door de staal leverancier, G, nooit water dat buiten is (dus het regenwater) door de constructie (kolom) laten lopen, ooit ontstaan er gegarandeerd problemen met roest / lekkage / verstopping die dan erg lastig kunnen zijn. NB Voor mijn pensionering was ik architect met ook klein burgerwerk. De genoemde constructie opset en maten van het staal zijn op ervaring gestoeld en "ongeveer goed" maar absoluut vrijblijvend. Sterke met de verdere uitwerking
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Bekijk bijlage 87205
Dan zou ik zoiets laten maken (bovenkant) om de liggende balk op vast te kunnen bouten. Onderkant vergelijkbaar voor montering op betonpoer. Ik kijk nog even of hij 100x100 of 120x120 wordt, afhankelijk wat voor balk makkelijker te krijgen is.

Is het verstandig een massieve balk te nemen of gevingerlast, met de gedachte dat die minder werkt/tordeert?

Mijn dak carport/ dakopbouw is net door een constructeur berekend staat op koker 80x80x5 en is een stukje zwaarder dan jouw dakje.

Ik weet niet hoe je woont, maar ik zou ook maar even checken of een omgevingsvergunning nodig is....
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Ik denk dat een koker 80/80/5 wel sterk genoeg is om het dak etc constructief te dragen maar als je per ongeluk met een auto (achteruit} rijdend de kolom raakt kan de schade weleens wat minder ernstig zijn, vandaar die zwaardere kolom.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
19
Bedankt voor de reacties. Stalen koker heb ik inderdaad ten minste 10x10 of 12x12 voorzien.

B, de ligger van de kolom naar de garage in staal, IPE 160 met plaatjes om de balken en klossen (dus die hele korte balkjes) aan te bevestigen,
Deze komt aan de kopse kant tegen de garage. Is het voor bevestiging handig er aan de kopse kant een plaat op te laten lassen en deze met draadeinden door de garagemuur (dus aan de binnenkant) te verankeren, of is het beter deze in te metselen? Boven de balk zouden dan nog een paar lagen bakstenen zitten.

Wat bedoel je met 'plaatjes' in deze zin?

C een stalen U profiel, U140, tegen de buitengevel van de woning, ook met plaatjes voor de balken.
En hoe zou je het U-profiel aan de woning bevestigen, chemisch anker met flink draadeind?

M.b.t. de omgevingsvergunning; geplande carport is omgevingsvrij (wanneer je Vergunningvrij bouwen van een bijbehorend bouwwerk) volgt. Oppervlakte is beperkt, het is judirisch gezien een 'afdak' en begint een meter achter de rooilijn (voorgevel van de woning).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Uit de vragen in reactie 26 snap ik dat ik iets te veel in jargon schrijf. De bevestiging van de ligger aan voorgevel van de garage: Deze gevel is op deze plek niet zo heel stevig, de bovenhoek van de garage deur zit te dicht bij. Oplssing, door de gevel heen laten lopen en aan de zijgevel van de garage verankeren. De stalen ligger en de U balk liggen beide op dezelfde hoogte (wel met afschot) als de houten dakbalken, en steken daarin en worden daar bevestigd aan die "plaatjes". Die plaatjes zijn stukjes staal van ca 10 (U) en 12 (H) cm hoog, ca 8 á 10 cm breed en b.v. 5 mm dik, gelast aan het lijf van de stalen balken op de afstand van de houten balken (en de klossen). Elke houten balk kan dan met het einde aan de stalen liggers worden bevestigd. De U tegen de gevel krijgt vooral vertikale krachten te verwerken en relatief weinig trek. Met de rug van de U tegen de gevel volstaan chemische ankers. Hte anker moet door de seen heen gaan dus max ca 8 cm diep, het staal is ca 1 cm, een draadeind van 12 cm erin, ring en moer erop, klaar. Maar daarnaast, laat je vooraf goed adviseren door de staal leverancier, dat hoort bij zijn vak.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
19
Uit de vragen in reactie 26 snap ik dat ik iets te veel in jargon schrijf. De bevestiging van de ligger aan voorgevel van de garage: Deze gevel is op deze plek niet zo heel stevig, de bovenhoek van de garage deur zit te dicht bij. Oplssing, door de gevel heen laten lopen en aan de zijgevel van de garage verankeren.

Oei, dat klinkt ingrijpend. Ik begrijp het principe (krachten overbrengen naar de zijgevel) maar moet even goed kijken hoe dat in de praktijk gerealiseerd zou moeten worden. :unsure:
Overigens is grootte van de garagedeuropening in de tekening geschat dus ik ga die maat nog exact overnemen (in de hoop dat het dan gunstiger uitpakt...).

Het is juridisch gezien een bijbehorend bouwwerk en zolang dat in het achtererfgebied wordt gebouwd kan dat vergunningsvrij zijn mits je afdoende m2 kunt bouwen en/of deze niet al door andere bouwwerken zijn opgebruikt, zie hier voor de regels en bepalingsmethode:

Dat stappenplan heb ik inderdaad gebruikt, bedankt!
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
19
Ondertussen zijn we een hele stap verder met de uitwerken, voorzie nu een IPE 160 ligger waar de balklaag (170x70) in komt te liggen. Om deze te bevestigen worden tussenschotjes met (voorgeboorde) gaten voorzien (zie foto). Omdat dit aan beide kanten komt, verwacht ik dat dit best in de papieren gaat lopen.

Heeft iemand een ander (meer economisch) idee om de balken te bevestigen in de ligger? Zelf had ik het idee om een gat aan de boven/onderkant te laten boren en daardoor de balken vast te bouten, maar zou dat sterk genoeg zijn?

ipe160.png
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
De houten balk ligt zelf op de IPE balk, dus de bevestiging met bouten doet volgens mij niet meer dan hem op zijn plek houden. Ik denk zelfs dat als je de rest van de houten constructie (dakbeschot, boei etc.) goed aan de balken vast schroeft, je ze misschien helemaal niet vast hoeft te leggen.

Waar laat je de balk maken? Bij een groot constructiebedrijf kan het inderdaad duur gaan worden. Persoonlijk zou ik hem gewoon zelf maken. Als je zelf niet kunt lassen misschien iemand vragen die dat wel kan. Het laswerk zelf is niet veel.

*edit: Hoe bedoel je "omdat dit aan beide kanten komt"? Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar aan de muurkant hoef je toch geen IPE te plaatsen? Daar kom je toch ook weg met een houten balk tegen de muur?
 
Laatst bewerkt:

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als gaten gaat boren aan de boven en onderkant. Je gaat de balk verzwakken. Wil je zeker zijn, moet je het laten berekenen, of een zwaarder profiel kiezen
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dat je de stalen ligger misschien even moet berekenen staat los van het gaten boren. Gaatjes van rond 11 voor een houtdraadbout gaan zo'n ligger echt niet dermate verzwakken. Het is ook maar een carport, er komt geen complete verdieping op.

Ik kom wel even terug op mijn vorige post waar ik zei dat het los laten liggen van de balken voldoende zou zijn. Ik zou de balken toch wel gewoon vastzetten met een bout om te voorkomen dat de staander met IPE balk
"naar buiten kan vallen" als het ware, en de dakbalken van de IPE afvallen.

*edit: De maximale overspanning van de balk is relatief eenvoudig zelf te bepalen met onderstaande tabel. Bij een overspanning van 5 meter heeft een IPE 160 een max. toelaatbare belasting van 2000kg verdeeld over 5 meter. Als je er dan even vanuit gaat dat deze balk de helft van de totale belasting van het dak opvangt (de andere helft vangt de balk tegen de muur op), kun je eenvoudig uitrekenen wat de maximale belasting van het dak mag zijn, wat je dan weer eenvoudig kunt vergelijken met de maximale sneeuwbelasting in Nederland.

1595449345575.png
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ondertussen zijn we een hele stap verder met de uitwerken, voorzie nu een IPE 160 ligger waar de balklaag (170x70) in komt te liggen. Om deze te bevestigen worden tussenschotjes met (voorgeboorde) gaten voorzien (zie foto). Omdat dit aan beide kanten komt, verwacht ik dat dit best in de papieren gaat lopen.

Kan je zelf een klein beetje lassen?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Normaal in de bouw is dat een aannemer deze schotjes door de smid laat lassen, wel zo snel en makkelijk. Maar qua sterkte kun je net zo goed stukjes hoekstaal (b.v. 70x70 mm) gebruiken. Voor de houten balk 2 gaten op ca 2 cm van het einde, en voor de IPE ligger zijde 2 gaten op ca 2 cm uit de hoek. De lengte zo dat deze mooi past op het lijf van de ligger. Dan gewoon alles vastbouten, klaar.
 

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
Waarom leg je niet gewoon een, aangepast aan de IPE, balkjes tussen de liggers? Deze kan in hetzelfde materiaal als de liggers en langs de buitenzijde vast gezet worden met houtdraadbouten. Als je tegen de muur begint moet je wel de eerste balk op voorhand tegen de "tussenligger" vastmaken. De rest zet je gewoon, onzichtbaar, vast door de balk in het opvulstuk "tussenligger".
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
19
Waarom leg je niet gewoon een, aangepast aan de IPE, balkjes tussen de liggers? Deze kan in hetzelfde materiaal als de liggers en langs de buitenzijde vast gezet worden met houtdraadbouten. Als je tegen de muur begint moet je wel de eerste balk op voorhand tegen de "tussenligger" vastmaken. De rest zet je gewoon, onzichtbaar, vast door de balk in het opvulstuk "tussenligger".

Goed, simpel idee. Dus in de lengte van de IPE, tussen de balken van de balklaag, stukken balk. Deze zijn dan vastgezet door de 'rug' van de IPE (met houtdraadbout) en met bijv. hoekijzers aan de balklaag?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Let er dan wel op dat de (houten) balken wel de zijdelingse krachten dus vooral de trek moeten opvangen. De stalen ligger moet niet naar buiten kunnen uit wijken. De dakbeplating kan dat ook wel opvangen maar moet daarvoor dan aan de buitenzijde van de ligger worden geborgd met een extra ligger(tje). Dan kan het staal ook niet uitwijken.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
kijk hier eens, IPE tussenschotten

Ondertussen zijn we een hele stap verder met de uitwerken, voorzie nu een IPE 160 ligger waar de balklaag (170x70) in komt te liggen. Om deze te bevestigen worden tussenschotjes met (voorgeboorde) gaten voorzien (zie foto). Omdat dit aan beide kanten komt, verwacht ik dat dit best in de papieren gaat lopen.

Heeft iemand een ander (meer economisch) idee om de balken te bevestigen in de ligger? Zelf had ik het idee om een gat aan de boven/onderkant te laten boren en daardoor de balken vast te bouten, maar zou dat sterk genoeg zijn?

Bekijk bijlage 89289
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vastzetten is zeker wel nodig. In kops hout kan in dit geval ook prima werken. Maar dan kies je wel voor grotere schroeven dan dat in de schotjes zouden gaan. Let er op dat je RVS gebruikt! Ook de stalen balk moet de juiste bescherming krijgen, incl. de schotjes/boorgaten.

In tabellenboeken staat welke gaten je waar mag boren in stalen profielen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.