Carport aanbouwen, advies constructie

Emilio

Post veel
1 nov 2012
1.154
25
Je moet eigenlijk gewoon alles RVS nemen, anders is roest gegarandeerd wat je ook doet. Je stelt hoogstens wat langer uit.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.716
29
Goeree-Overflakkee
De verzinkte kolommen kunnen trouwens ook het beste nog geschilderd worden. Verzinkt is in een spouw prima, voor buiten is eigenlijk een betere bescherming nodig.

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
36
2
Ondertussen de betonpoer gestort, gat in de garagemuur gezaagd (combinatie slijptol, gatenboor en handbeitel), stalen kolom geplaatst en ligger gelegd. De voorgevel van de garage is volsteens, hij ligt dus op de eerste steen en is verankert aan de "achterste steenlaag" d.m.v. draadeinden en chemisch anker.

Uiteindelijk gekozen voor verzinkte draadeinden. De balk/kolom zelf zijn ook verzinkt en ik werkt het geheel nog af met menie voor extra laag bescherming. Sowieso wordt het geheel nog afgetimmerd dus is niet direct blootgesteld aan weer en wind.

Het was best spannend om een Sketchup tekening aan de metaalbewerker aan te leveren en te kijken of het uiteindelijk allemaal klopt, maar het past allemaal precies!

007 betonpoer gestort.jpg

008 IPE ligger gelegd.jpg

Volgende week is een aantal dagen droog weer voorspeld en wil ik de dakopbouw- en afwerking doen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
161
9
Twente
Thermisch verzinkt van dit staal is voldoende voor 30 jaar of langer.
Ik snap niet waar die RVS fetish vandaan komt tegenwoordig, maar er zijn buiten zoveel thermisch verzinkte constructies die al vele jaren staan. Denk hierbij aan hoogspanningsmasten, lichtmasten en dergelijke constructies.

Draadeinden en moeren/sluitringen is ook in thermisch verzinkt te koop, dat houdt inderdaad langer dan elektrolitisch verzinkt.
Maar zink heeft als voordeel dat het omliggende materiaal ook deels beschermt wordt, dus zo snel zal het niet roesten.

Volgens mij maken de mensen elkaar de kop gek.
RVS is rotmateriaal als het op bevestigingsmateriaal aan komt, het is beduidend zwakker. En het vreet zich ook nog veel eerder vast, ook reageert het behoorlijk hard met materialen als aluminium.

• Leuk
Waarderingen: reink

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
36
2
Thermisch verzinkt van dit staal is voldoende voor 30 jaar of langer.
De balk en koker zijn inderdaad thermisch verzinkt (gedompeld in een bad zink), dat zal dus behoorlijke laagdikte hebben en niet snel wegroesten. Ik verwacht dat het zolang houd dat ik er tegen die tijd toch niet meer woon :ROFLMAO:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.