Bouw drumsander

tuoh

Oud hout
V-snaar eens goed inspecteren, vermoedelijk is die "verdikking" gewoon de las van de snaar. Elke enkelvoudige V-snaar heeft daar last van, en dat geeft wat onrust tijdens het draaien, maar eens de riem op spanning moet dat vibreren weg zijn. Poly-V riemen lopen veel rustiger, niet voor niks dat deze laatste veel toegepast worden op draaibanken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Klopt Tuoh, tis precies op de las, het wordt vele malen erger als ik de spanning erop zet. Als ik m met de hand draai komt de motor omhoog precies op dat punt..
 

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
Ik wil precies ditzelfde ontwerp maken in de toekomst (zit al een tijdje in mijn hoofd) maar een terugkerend punt in mijn hoofd is het volgende: De hoogteverstelling zit op 1 punt in het midden. Ik wil die van mij gebruiken om op 0,1 mm precies af te schuren. Hoe stevig is de hoogteverstelling en is de kans op wiebelen (en dus afwijking in dikte) aan de kant bij de invoer niet te groot?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Ik wil precies ditzelfde ontwerp maken in de toekomst (zit al een tijdje in mijn hoofd) maar een terugkerend punt in mijn hoofd is het volgende: De hoogteverstelling zit op 1 punt in het midden. Ik wil die van mij gebruiken om op 0,1 mm precies af te schuren. Hoe stevig is de hoogteverstelling en is de kans op wiebelen (en dus afwijking in dikte) aan de kant bij de invoer niet te groot?

De hoogteverstelling is een m12 draadeind die op z'n plek wordt gehouden door een moer die in het frame is verzonken. Evt. kan je aan beide kanten van de balk een mier plaatsen voor nog meer zekerheid. Onder de tafel zit een stalen plaatje gemonteerd De achterkant van de tafel scharniert op twee zware deurscharnieren. Daar zit wel wat beweging in, maar daar zou je ook een pianoscharnier kunnen plaatsen. Ik voel geen beweging echter. Mijn tafel is behoorlijk zwaar door de twee platen trespa en het alu frame en dat gaat zeker helpen in de stabiliteit. Het is ook mijn bedoeling om er zo fijn mee te schuren.

Wordt vervolgd! Ik zal de fijne details ook zeker beschrijven. Als je wilt kan ik nog wel even wat foto's plaatsen van de tafelverstelling, dat wordt dan wel even wachten, heb het wat druk de komende dagen..
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Goed, het is al tijdje geleden dat ik van me heb laten horen wb dit project, maar deze is af! :) Kan me nog herinneren dat ik op de vorige open dag van Rick iemand sprak die me op het hart drukte om deze af te maken, want hij zag zoveel projecten sneuvelen... Daar was ik niet zo bang voor, maar niet alles gaat even snel bij mij. Eerst stofafzuiging af, want anders zou ik met deze niet verder gaan, nog met een gitaar bezig, andere dingen en gewoon weinig tijd..

Helaas heb ik van het vlakken van de drum en van het laatste deel van het proces geen foto's.. Ik zal van de week nog even een uitgebreide fotoreportage maken, ter compensatie een filmpje! :)

Zoals ik het nu in een snelle test heb kunnen bepalen, zit alles binnen 0,05 mm van elkaar, dus dat is redelijk precies. Wel blijven doorvoeren, zodra je een keer stopt, zit er een deuk in je werkstuk... En het e.e.a. hangt af van je doorvoersnelheid en stabiliteit van doorvoeren.. Dat betekent een diversiteit aan duwstokjes maken, want zeker met m'n dure gitaarbouwhout is dat geen optie. Maar ik ben zeer tevreden! Schuurpapier van 80 en 120 grit en dat gaat redelijk lang mee. De stofafzuiging pakt 90% mee, dus dat valt niet tegen!

Al met al een geslaagd project, wat open staat voor verbetering en aanpassing, maar het principe werkt goed.. Een doorvoerband zou een mooie uitbreiding zijn..

 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Rizz,

Kort maar krachtig filmpje. Mooi om te zien dat het project afgerond is en functioneert!
Nu het gereed is, zijn er bepaalde zaken, dingen die je een volgende anders, beter, makkelijker zou doen?
De reden van mijn vraag is dat ik er over na zit te denken om ook zo'n apparaat te maken.
Het is jou in ieder geval gelukt en daarvoor petje af.

Groet,
Jan
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Dank je Jan!

Anders: Preciezer proberen te werken.. Toen ik hieraan begon, heb ik er wat minder goed over nagedacht. Hoe zaken aan te pakken, ook hoe ga je met je gereedschap om, alles staat bij mij in de kinderschoenen, dus het was leren "on the fly" De balken voor het frame zijn afgekort bij de zaaghandel, omdat ik daar toen het gereedschap niet voor had. Uiteindelijk heb ik alles kunnen compenseren, maar pas toe ik het hele frame in elkaar had.. En dat is niet de manier. Wel werk je dan aan je oplossend vermogen.. :)

Mijn makke is ook: als het er niet persé mooi hoeft uit te zien, doe ik dat ook niet.. Wel merk ik aan mijn projectjes dat hoe langer ik bezig ben, hoe mooier alles wordt.. Ook breidt mijn arsenaal zich uit en kan ik ook preciezer werken, dat helpt ook..

Ook hier geldt weer: Goedkoop is duurkoop en daar ben ik een aantal keer op pijnlijke wijze achter gekomen, waardoor het e.e.a. me meer geld heeft gekost dan in eerste instantie de bedoeling was.. Voor dat geld had ik een mooie tweedehands Jet kunnen kopen.. :) Tenminste, dat heeft een vriend betaald voor zijn Jet, mazzelaar..

Maar goed, het werkt en nu maar kijken hoe lang hij het volhoudt.. :p

Oh ja: een langere invoer- en uitvoertafel zou wel handig zijn, vooral voor langere stukken hout..
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Ok, De wittebroodsweken van het eerste succes zijn over en ik had er een beetje de balen in.. Op hardhout (Pau Ferro) schuurde hij niet zo lekker, ging veel met horten en stoten, waardoor er om de zoveel cm een deuk in het hout zat.. Alle adviezen hier ten spijt over snijsnelheid, het werkt niet.. Ik had al iemand anders gesproken met eenzelfde creatie, zijn apparaat draaide op 1400 toeren en schuurde als een droom..

Dus ik ben weer gaan speuren en heb een pulley van 67 mm erop gezet en een ander type snaar.. Een xpz ipv een spz snaar.. Ik had in een ander topic hier gezegd dat het een 73 mm pulley was, maar dat klopte dus niet. Ipv 792 toeren aan de rol, draait hij nu 1182 toeren. En veel rustiger, omdat er geen las in het aanloopgedeelte van de snaar zit. Man man, wat een verschil, binnen 5 minuten had ik 5 mm van de plank af en compleet glad.

De tweede les was dat het apparaat het werk moet doen, doordouwen kan wel, maar dan krijg je dus een holle plank.. :confused: Rustiger doorvoeren werkte een stuk beter en uiteindelijk zat ik overal op de plank binnen 15/100..

Les nummer drie was dat de stofafzuiging op deze manier niet goed werkt. De versmalling knijpt echt enorm op dat korte stukkie. Aan m'n afzuiger ligt het niet. Dus ik moet op zoek naar nog flexibelere 100 mm slang en de kap aanpassen. De slang van Tendotools is wel flexibel, maar niet op zo'n korte afstand. Als iemand toevallig nog een cm of 60 heeft liggen waar hij/zij niets mee doet?? Natuurlijk tegen een vergoeding.. :) Of een tip waar dit te kopen, da's ook goe.. :rolleyes:

Nogmaal, iedereen bedankt voor de hulp en adviezen!
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zeker. Een heel leuk resultaat. Ik heb me al eerder verbaasd waarom er in zelfbouwmachientjes zo weinig fietstechniek zit. Onderdelen makkelijk verkrijbaar en niet duur.

mvg
klaas0639
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Idd een beetje sjabby in elkaar gezet, maar het werkt goed! Nou is een maatje van mij fietsenmaker... :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat hij werkt is wel belangrijk, zo'n schuurmachine staat hoog op mijn verlanglijstje. En jouw zelfbouwproject is reuze interessant, maar ik kijk ook nog wel eens naar een Jet of een HBM. Dat is misschien wat duurder, maar minder voldoening. De gekochte versies hebben wel een automatische doorvoer. Hoe bevalt jou de handmatige doorvoor Rizz en is het moeilijk om een mooi egaal resultaat te krijgen?

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
@Jaap.

Handmatige doorvoer na het opvoeren van de snelheid bevalt goed, zolang je je plank in beweging houdt. Ik heb voor het groffe werk gekozen voor korrel 80 en om die schuursporen er een beetje uit te krijgen, wissel ik voor de laatste tienden nog naar 120. Ik heb het nog niet op m'n prijzige gitaarbouw hout uitgeprobeerd, moet eerlijk zeggen dat ik daar nog een beetje angst voor heb.. :) maar ik zal er toch een keer aanmoeten..

Overigens heeft een vriend van me laatst een jet gekocht voor hetzelfde bedrag wat ik hiervoor heb betaald, ongeveer. Het is allemaal wat duurder uitgevallen dan ik gehoopt had, door een aantal aanpassingen. Leergeld zullen we maar zeggen.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Dank je, Jaap! Hij heeft de Jet 22 44 plus gekocht.. Voor 350 euri..

Voor mij waren de tegenvallers dat ik 2 keer een as heb moeten kopen, de bovenste liggers heb moeten vervangen en nog weer een keer een nieuwe poelie en snaar heb moeten aanschaffen. En er is en paar keer wat fout gegaan met de motorplaat. Als laatste moet ik nu nog de kap aanpassen om een 100mm afzuigslang te kunnen ontvangen. heb wat dingen teveel gekocht enzo.. Ik heb rond de 300 uitgegeven, schat ik zo.. Schuurpapier met klittenband is ook niet echt goedkoop.. Gelukkig was het verspreid over de tijd.. :)
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb inmiddels de hele bouwserie van de beste man zitten bekijken, hij gebruikt geen schuurpapier met klittenband maar normale schuurband en schroeft dit vast op z'n rol.
Dit omdat bij zijn professionele apparaat dit ook min of meer zo was (daar werd het vast geklemd als ik het goed zag). Wellicht is dit alsnog een optie, al of niet i.c.m. een onderlaag van vilt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.