Bouw drumsander

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je kunt dit bedrijf anders ook eens bellen http://www.schuurbanden.nl
Ben daar laatst een keer geweest, gigantisch veel schuurpapier, in alle soorten en maten.
Je kunt t zo gek niet bedenken of ze hebben t wel, en anders kunnen ze ook nog op maat papier maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Toch nog wat gedaan voor m'n vakantie volgende week.. Vreselijk druk met werk en sociaal leven, dus het knutselen staat even op een laag pitje.

Ik ga een poging doen om zelf de grote poelie te maken dus eerst schijven maken:



Borgschroef boren:



vier schijven bij elkaar:



En deel 1 in de klemmen:



Excuus voor de wat wazige foto's, de lens van m'n telefoon wordt minder.. Zal weer met de camera gaan werken, dat is beter.

Nu nog even uitdokteren hoe ik de hele boel ga aandrijven om de poelie te maken. Op de tekening wordt de v-snaar gebruikt op de kleine schijf, in essentie een draaibank. Alleen, de snaar die ik nodig heb, is langer. Dus of twee snaren kopen, of ik maak het uiteindelijke platform voor de motor dikker, zodat ik nu kan werken met deze hoogte en de snaar die ik nodig heb..

Nog een weekje werken en dan op een welverdiende, vreselijk lange vakantie 11 uur vliegen verderop. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Ok, deze zit bijna in elkaar, ben helaas vergeten foto's te nemen..

Heb ik nog wel een vraagje: Ik dacht me er goedkoop af te maken en een ronde buis te bestellen, maar deze blijkt nu niet helemaal recht te zijn, dus ik ben nu op zoek naar een massieve as. Heb ik bijvoorbeeld dit gevonden:http://www.ijzershop.nl/assenstaal/2921-assenstaal-25-mm-.html

Kan ik er vanuit gaan dat dit wel recht is?

Ik heb bijvoorbeeld ook dit gevonden: http://www.gyzs.nl/blank-assen-staal-25-mm

Het prijsverschil is behoorlijk, kan iemand vertellen waarom? Die laatste is iig onbehandeld, dat is het enige wat ik kan verzinnen..

Iemand nog een suggestie of tip?
 

WR1944

Oud hout
Ik ben een beetje uit de materie maar er bestaat rond materiaal dat geschikt is voor assen. Ongelegeerd kan dat C35 of C45 zijn (ik weet niet of deze aanduiding nog courant is). Het heeft een zekere gegarandeerde diameter en rechtheid volgens normen. Wil je echt nauwkeurig gaan dan kan je voor geslepen assen kiezen maar er bestaat ook getrokken asmateriaal dat voldoende recht is. Je kan de leverancier vragen hoe recht z'n materiaal is, daar zijn normen voor. Je kan vragen of de leverancier je een kopietje mailt van die norm.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
En we hebben een in principe werkend apparaat! Nog wat stelwerk te verrichten, snoeren inkorten en de drum naar de tafel richten en dan mag het klittenband erop... Kortom, details! Maar eerst even wachten op een nieuwe as.. Die ik overigens nog steeds moet bestellen, dus tips zijn nog steeds welkom! Wel gebeld met een leverancier en als ik 'm niet gezaagd laat leveren, mag hij terug, mocht t niet naar m'n zin zijn.. Moet ik alleen wel gaan bedenken hoe ik 'm dan ga inkorten.. Die buis was ik letterlijk in 5 klappen doorheen, maar iets zegt me dat dit wat langer gaat duren met een ijzerzaag.. :p

Foto's zijn niet het allerbeste, maar 's avonds is het licht om te werken lekker, maar voor foto's.. :)

20141125_214250_resized.jpg
20141125_214420_resized.jpg
20141125_213730_resized.jpg
20141125_214515_resized.jpg
20141125_213747_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat begint er op te lijken Rizz!! Voor een as zou je ook eens kunnen kijken bij een bedrijf dat in hydraulische cilinders doet, b.v. een landbouwmechanisatie bedrijf of zo iets. De plunjers zijn van verchroomd essenstaal en mooi recht, ze hebben vast wel een oude liggen. Ik heb vroeger als draaier bij een bedrijf gewerkt dat dit soort cilinders maakte vandaar.
Ook een klein puntje van kritiek, ik had van een houtbewerker wel wat meer inspanning van het chassis verwacht; ipv alles koud op elkaar schroeven, wat mooie houtverbindingen, wat de stevigheid ook zeer ten goede zou komen.
Ben heel benieuwd naar de werking, dapper om zo de eerste te zijn!

jaap
 
A

Athanor

Guest
De ijzershop levert standaard 2m lengte de andere per meter.


Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Dat begint er op te lijken Rizz!! Voor een as zou je ook eens kunnen kijken bij een bedrijf dat in hydraulische cilinders doet, b.v. een landbouwmechanisatie bedrijf of zo iets. De plunjers zijn van verchroomd essenstaal en mooi recht, ze hebben vast wel een oude liggen. Ik heb vroeger als draaier bij een bedrijf gewerkt dat dit soort cilinders maakte vandaar.
Ook een klein puntje van kritiek, ik had van een houtbewerker wel wat meer inspanning van het chassis verwacht; ipv alles koud op elkaar schroeven, wat mooie houtverbindingen, wat de stevigheid ook zeer ten goede zou komen.
Ben heel benieuwd naar de werking, dapper om zo de eerste te zijn!

jaap

Bedankt Jaap! Dat van die verbindingen ben ik met je eens, maar dat zal dan de eerste keer moeten worden... Tot nu toe klooi ik maar wat aan.. :) Er staat een kastje in de planning waar ik wel wat verbindingen wil gaan toepassen.. De balken hier zijn overigens wel verlijmd, na een tip in ditzelfde topic..

De ijzershop levert standaard 2m lengte de andere per meter.


Fons

Die had ik idd gebeld.. En assenstaal leveren ze gelukkig ook in 1 meter.. Bedankt!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Ik zat gisteren nog even na te denken over de opmerking van Jaap over de verbindingen en met name het verschil hierin tussen de houtbewerkers en de gitaarbouwers. In de gitaarbouwwereld staat met dit soort dingen de functionaliteit voorop en is het uiterlijk ondergeschikt. Natuurlijk wordt er waardering uitgesproken als het er ook nog mooi uitziet, maar het is minder belangrijk.

Ik merk hier dat het vooral beide moet zijn om waardering te mogen ontvangen. Natuurlijk valt er wat te zeggen in het kader van sterkere verbindingen en daar ben ik het ook mee eens. Ik neem bijvoorbeeld mijn buigijzer projectje.. Ding ziet er niet uit, maar werkt echt heel erg goed en ik kan er de dingen mee maken die wel echt mooi moeten en mogen zijn. Maar esthetiek staat hier voorop en dat blijkt ook uit de schreeuwende afwezigheid van reacties terwijl er zoveel interesse was tevoren.

Met name dit project waren mijn eerste stapjes in de houtbewerkingswereld en dat straalt er ook vanaf. Ik heb, mede door dit forum, al zoveel geleerd in de tijd dat ik hier rondhang, dat ik nu al dingen anders zou doen. Dus zover zijn we al.

Zoals gezegd: Hierna staat er een kastje op het program waarin ik wel wat simpele, maar mooiere verbindingen wil gaan maken. In het kader van evolutie van mijn kunde..

Maar toch fijn dat de topics in ieder geval veel gelezen worden!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik denk dat het puntje van kritiek van Jaap ook als een advies gelezen mag worden om de functionaliteit van je machine beter te kunnen waarborgen.
Als de krachten in de machine ook door het hout opgenomen kunnen worden krijg je toch ook een stabieler geheel dan waneer het door een schroefverbinding wordt opgenomen.

Op het wel of niet reageren op een post is geen pijl te trekken, ik heb zelf ook wel es dingen gepost waar maar erg montjesmaat op werd gereageert.
Best jammer als je ergens trots op bent....

Vooral door gaan en zorgen dat de machine voor jouw functioneel is.

Groet John
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste Rizz, zoals John het verwoordt is het ook bedoeld. Vooral om de constructie te verbeteren, maar zolang de lijmverbindingen houden is jou constructie ook goed. Maar vergelijk het als je een werkbank zo bouwt of met pen/gat en half hout verbindingen, dat maakt een wereld van verschil in functionaliteit.
En dat er af en toe maar heel matig gereageerd wordt herken ik ook wel, ik verbaas me ook wel eens dat een onderwerp over Lidl beitels uit het dak gaat en een ander onderwerp over prachtig houtdraaiwerk of een technisch onderwerp veel minder bekeken wordt. Er is ook een trend dat de kop van het onderwerp voor een deel het succes bepaald. We zijn ook een forum waar wel veel gelezen wordt, maar relatief minder gereageerd, het is een wat ingetogen forum. Ik ben wel eens een forum tegengekomen waar veel vrouwen reageren en die halen met een vijfde van onze bezoekers ruim 10 keer zo veel reacties, bijna een chatboard.

Maar dit is voor mij wel weer eens een gelegenheid om de forummers op te roepen om je waardering voor een onderwerp ook in een reactie te laten merken!!

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bij deze dan. Ik heb dit draadje gevolgd en vind het knap wat je gebouwd hebt. Wat betreft de constructie, ik ben daar heel simpel in: werkt het? Dan is het wat mij betreft prima. Ik heb zelf ook meestal niet de tijd om veel aandacht te besteden aan de uiterlijkheden van mijn zelfgebouwde gereedschap. Dat is ook wel een reden waarom ik veel zaken niet laat zien op dit forum, dat dan weer wel :rolleyes: Als ik het zelf niet om aan te zien vind hou ik het lekker binnen mijn werkplaats :D

Omdat Jaap het voorbeeld van de werkbank aanhaalt: mijn nieuwe werkbank heb ik in een middag gebouwd met behulp van tellerkopschroeven van 30 cm, waarmee een vuren onderstel is geconstrueerd. 40mm multiplex er op, hardhouten randje er om heen, twee schroeven geïnstalleerd, lijnolie er over, nachtje drogen en in gebruik genomen. Mooi? Nee. Werkt het? Als een tierelier, en nog betaalbaar ook! Zet ik er vol trots foto's van op deze site? Nope. Ergens ook wel weer jammer, want tenslotte is er niks mis met simpel en efficient gereedschap, al ziet dat er wat minder mooi uit. Zo zitten er denk ik veel forummers met werkstukken waarvan gedacht wordt dat het te min is om er over te posten. Misschien toch tijd daar verandering in te brengen met zijn allen.

Last but not least: Spaarzame reacties mijnerzijds zijn te wijten aan een nijpend gebrek aan tijd. Ik probeer veel te lezen, dat lukt nog wel, maar reageren (en zeker uitgebreid reageren) doe ik minder, er gaat me momenteel te veel tijd zitten in het reageren en discussieren. Neemt niet weg dat de waardering voor veel onderwerpen en werkstukken er wel degelijk is.

Weer even on topic: mooi machientje gebouwd Rizz, het nabouwen waard tzt :p

Groet, Rob.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
@rob heckeman, zonde dat je geen foto's plaatst van je werkbank. Veel forummers zijn geholpen met een oplossing die werkt en binnen het budget past en een goede werkbank is een prachtig begin van een goede werkplek!
In de geest van ons forum is niks te min om te posten en zijn we nooit te goed om niet iets bij te kunnen leren! Maar je moet ook tegen een beetje opbouwende kritiek kunnen (waarbij de criticus niet per definitie gelijk hoeft te hebben :)), het kan ook altijd beter en of je dat wilt is natuurlijk je eigen keuze.
De rubrieken met de zelfgemaakte werkstukken blijf ik de mooiste vinden van ons forum, iedereen kan wel een stuk gereedschap of hout kopen, maar wat ga je er mee doen. Dat moet respect opleveren, dat ieder op zijn eigen niveau en met zijn eigen spullen lekker aan de gang is en daar plezier aan beleeft!!

Volgend jaar komt er een Open Dag Hout, dan zouden we allemaal een werkstukje mee moeten nemen, als voorlopig resultaat van onze reis als houtbewerker.

En excuses aan Rizz voor het kapen van zijn prachtige onderwerp.

jaap

ps, wat zijn tellerkopschroeven??
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Jaap, het puntje kritiek vat ik ook volledig op als opbouwend. Misschien een leuk detail: De tekening is gemaakt door Matthias Wandel.

En het kapen is ok, ik wilde juist de discussie openen, omdat ik dit vaker zie op dit forum.

In je laatste post verwoord je het heel goed, iedereen heeft z'n eigen niveau en bouwt navenant. Mijn niveau is al hoger geworden sinds ik hier rondhang en is vol in ontwikkeling.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi toestel rizz! Persoonlijk heb ik ook geen probleem met de esthetiek, ik zie zoiets als een 'hulpmiddel' om andere dingen te maken, daar zou ik dan ook zo weinig mogelijk tijd willen insteken, want het doel is dan niet van een pronkstuk te maken, maar een hulpmiddel om een pronkstuk te maken. Hulpmiddelen willen je hebben om je te verhelpen, maar zijn niet de hoofdzaak.
Kortom mooie machine, zou hier ook goed staan!
 

tuoh

Oud hout
Anders dan de vorige posters hecht ik wel veel belang aan het uiterlijk, functionaliteit mag niet het enige punt zijn om iets op af te rekenen, of om rekening mee te houden. Een beetje meer zorg besteden aan een werkstuk kost geen extra geld, maar getuigd van liefde voor de materie. Het oog wil ook wat, wie dat niet aanvoelt is in mijn ogen niet goed bezig.

Dit heeft niks met de graad van vakmanschap te maken, de grootste leek kan toch een mooi verzorgd werkstuk ineen breien, maar alles met oog voor detail. Het is mijn ondervinding dat iets wat mooi afgewerkt is meestal ook perfect werkt:D

Commentaren moeten in de eerste plaats eerlijk zijn, van iemand naar de mond te praten word niemand beter, respectvol opbouwende kritiek geven daarentegen daar leert iedereen van.


Mvg,

André
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik probeer altijd een beetje spaarzaam met mijn reacties om te gaan. Want ik ben bang dat ze anders weinig waardevol worden.
Daarom probeer ik er altijd een verhaaltje of en vraag bij te maken.
Ik zou het erg prettig vinden als er een like knop zou zijn om aan te geven dat je het gelezen hebt en dat je het leuk vind.
In whatsapp kan je een duimpje invoegen, maar die staat hier niet bij de smiley's en als ik hem invoeg snapt de forum software het niet.

OT:
Ik vind het een prachtige drumsander worden. Voordat Jaap er over begon was de constructie mij niet eens opgevallen. Maar eerder de rol van de rond gezaagde mutliplex schijven.
Dat is voor mij meer de eye-catcher.
En die as-kogellagers behuizingen vind ik ook bijzonder. Die koop je niet zo maar bij de gamma.

Dus, hier komt het duimpje: ��

Grts, Raymond
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Anders dan de vorige posters hecht ik wel veel belang aan het uiterlijk, functionaliteit mag niet het enige punt zijn om iets op af te rekenen, of om rekening mee te houden. Een beetje meer zorg besteden aan een werkstuk kost geen extra geld, maar getuigd van liefde voor de materie. Het oog wil ook wat, wie dat niet aanvoelt is in mijn ogen niet goed bezig.

Dit heeft niks met de graad van vakmanschap te maken, de grootste leek kan toch een mooi verzorgd werkstuk ineen breien, maar alles met oog voor detail. Het is mijn ondervinding dat iets wat mooi afgewerkt is meestal ook perfect werkt:D

Commentaren moeten in de eerste plaats eerlijk zijn, van iemand naar de mond te praten word niemand beter, respectvol opbouwende kritiek geven daarentegen daar leert iedereen van.


Mvg,

André

Ah kijk, een (h)eerlijk antwoord. Ik ben het er wel en niet mee eens.. Ja, iemand zou zorg moeten dragen voor een mooie afwerking, als het er toe doet. In dit geval is de machine nagenoeg perfect op maat en het was een goede oefening, ik heb er een hoop van geleerd. Dus het is dus in mijn geval wel afhankelijk van m'n niveau en doel.

M'n gitaar is echter een ander verhaal, daar besteed ik de grootste zorg aan. Dat het dan niet altijd even goed lukt, is ook weer te wijten aan m'n kunde..
 

WR1944

Oud hout
Met 35 jaar in het ijzer, en dan voornamelijk scheepsbouw, op m'n teller is m'n eerste aanzet nog steeds de functionaliteit. Het moet werken voor een zo laag mogelijke kostprijs. Zelfs als pensionado moet ik er echt voor gaan zitten om meer ambachtelijke elementen in m'n projecten te verwerken. Zolang het een aanvulling voor de werkplaats is het functionaliteit. Als er dan wat ambachtelijks/estetisch aan wordt toegevoegd is dat meestal om een nieuwe of andere techniek of constructie uit te proberen.
Bij het maken van meubels moet het er wel uit gaan zien als een meubel en niet als een magazijnstelling uit het depot van het Leger des Heils. Daar zijn ambachtelijke verbindingen een essentieel onderdeel van de meubelstijl. Omdat ik vind dat m'n handvaardigheid nog steeds niet op mijn gewenste niveau is probeer ik zoveel mogelijk machinaal te maken verbindingen en bewerkingen in het ontwerp op te nemen. Als je op dat gebied een beetje meer inspanning pleegt kijk je er later met veel meer voldoening op terug. En ook de open monden van de bezoekers geven je een morele opkikker. Dan probeer je jezelf bij een volgend project weer een klein beetje te overtreffen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.121
518
Moordrecht
Verdorie, het zit ook niet mee.. :( V-snaar niet goed... Er zit een verdikking in, waardoor de boel staat te schudden op het moment dat ik er spanning opzet.. Hier heb ik de vorige keer niet op gelet, omdat ik met de as bezig was en dit niet als mogelijkheid beschouwde... Net maar een mail gestuurd en hopen dat ze coulant willen zijn en me een nieuwe willen sturen..

Het ding moet af, heb alles binnen en het slechts een kwestie van afbouwen, plakken, richten en schuren.. :mad:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.