Bouw drumsander

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Het mag geloof ik niet... De as die ik besteld had, was niet de goeie maat en zo krom als een hoepel.. Daar krijg ik wel een nieuwe voor, maar ik heb geen goeie hoop.. :(

De motor die ik van mp gekocht heb, blijkt ineens 1360 toeren te zijn ipv 1420.. Mail gestuurd, maar was blijkbaar een foutje in de omschrijving, het was altijd deze hoor... Ook niet zo erg, wordt de poelieverhouding iets anders, maar toch

En vandaag was ik bezig met de tafel, dus 2 lagen 18mm multiplex en een laag laminaat, 1 laag multiplex precies op maat gezaagd, wat al een hele kunst is met dat minizaagtafeltje van me, maar hij was zowaar haaks en helemaal recht! Ik denk doe de rest zo dicht mogelijk en dan frees ik alles gelijk.. Alles klaar gezet, stoot ik p.o m'n frees van de werkbank.. Kaputt! Hij doet het nog wel, maar het is een frees met een afneembare voet en hij blijft niet goed vast meer in de voet zitten.. Te onveilig om mee te werken dus dat doe ik dan ook niet..


AAAAAAARRRRRGGGHGHHH!!!!! Zo dat moest er even uit.. Dan alles maar op de hobo bobo manier en proberen een rechte kant eraan te zagen met m'n mini tafeltje, wat zoals ik al zei, een hele toer is.. Niet helemaal naar wens en niet helemaal mooi , maar goed genoeg, ik heb weinig keus.. Geen geld voor een nieuwe frees voorlopig..

Ik werk liever mooi en netjes, maar het mag blijkbaar niet..

Eerst maar een weekje Frankrijk en daarna zien we wel weer verder..
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Das balen. In dat geval kun je e.e.a. beter even aan de kant leggen en een week later met frisse moed weer beginnen..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Goed, toch nog even de platen gelijmd en op vakantie gegaan.. Bij terugkomst blijkt dat de platen verre van vlak zijn. Weer geld weggegooid...

Nu zat ik te denken dat trespa vlak is en na wat nalezen blijkt dat het wel werkt, maar mits goed geconstrueerd vlak blijft. Als ik drie van deze platen op elkaar bevestig, dat zal toch wel vlak blijven?

Ik heb deze advertentie gevonden, tis vlakbij en goedkoop.. Dat het gebruikt is, maakt mij niet zo uit en ik dacht dat bij de wat kleinere platen minder risico is op doorbuigen..

Ideeën hierover?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Indien mogelijk zou ik voor het blad een torsion box maken, 1 plaat trespa met aan de onderzijden houten strips die recht en vlak zijn.
Een plaat heeft minder weerstand tegen doorbuigen, dat is na mijn idee niet sterk / stabiel genoeg.

Groet John
 
A

Athanor

Guest
Het lijkt me wel een project waar je veel van leert! Kost wel wat aan geld en ergernis, dat is minder, maar als je straks een goed eindresultaat hebt bereikt kun je dat snel vergeten! :)

Wat een torsionbox betreft is het belangrijk dat je op het raamwerk waar John het over heeft aan beide zijden hetzelfde materiaal aanbrengt. En de kracht en stabiliteit van een torsionbox ontstaat door het verlijmen. Of dat met Trespa gaat lukken kan ik niet beoordelen.

Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Nou ja, idd.. Heb het zwaar onderschat.. Ik dacht echt, dat doen we even... De leercurve is hier heul stijl. Onder andere de materiaalkeuze. ik wilde gemakkelijk af zijn en een heb daarom een kleine plaat multiplex bij de bouwmarkt gehaald.. Slechte kwaliteit en niet vlak dus.

Heb net even zitten lezen over de torsionbox en ik loop gelijk tegen het probleem aan dat het oppervlak waar je dit op maakt, absoluut vlak moet zijn.. De tafel op de tekening is ongeveer 40 mm dik. Dat betekend dat het raamwerk ergens tussen de 16 en 32 mm hoog wordt, afhankelijk van het plaatmateriaal. Ik heb een leuk zaagtafeltje, maar zelfs dat is lastig te doen. Mocht ik de tafel dikker willen maken, moet ik weer overnieuw beginnen met het frame, want de rest van de maatvoering is gebaseerd op die 40 mm.

Ik heb een trespa freestafelblad van 10mm die al een tijdje ongemonteerd op een redelijk vlak kastje ligt en die is nog vlak, dit heb ik gister gecontroleerd. Vandaar dat ik bij trespa uitkwam. 3x12mm op elkaar op zo'n relatief klein oppervlak, zou, mits de platen in eerst instantie vlak zijn, niet mogen torderen, toch?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Goed... Uit met het geklooi!! :) Een torsiebox beschouw ik nu nog even buiten mijn mogelijkheden.. Excuus voor de rotzooi, was met wat anders bezig en heb dat ff aan de kant geschoven voor deze plaatjes.. (ik ruim op als ik begin.. :) )

Heb via een vriend wat alu profielen aangeschaft en ben voor de Open dag bij Masave even wezen shoppen voor 2 plaatjes trespa. Moet nog ergens 8 hoekstukjes vandaan halen om de boel aan elkaar te bevestigen. Net even vlak gelegd en laat het maar even acclimatiseren, het heeft de hele dag in m'n auto gelegen en da was best warm!

20140517_183412.jpg
20140517_183858.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ok, ik weet het ff niet.. Ik wil de trespa platen bevestigen aan het alu frame. Bout en moer is geen optie, dus het moeten parkers worden. Van RVS, heb ik begrepen. Met verzonken kop.

Welke schroeven kan ik daarvoor gebruiken? Zie door de bomen het bos niet meer, om even in houttermen te blijven..

Om het e.e.a. te borgen wil de constructie ook nog verlijmen. Goed idee? En welke lijm?

Bedankt alvast voor het antwoord!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kan hetl mis hebben hoor maar mij lijkt het dat je nu toch min of meer een soort torsiebox bouwt.
Om deze constructie stijf te krijgen moet de trespa hecht met het alu frrame worden verbonden. Uit dat oogpunt zou lijmen het beste zijn.
Maar is er niet een heel groot verschil in uitzettingscoefficient tussen trespa en aluminium? En heeft trespa misschien ook nog eens een richtingafhankeljke uitzettingscoefficient? Ik heb het niet opgezocht maar ik zou er toch eens naar zoeken op het www.

Overigens nog afgezien van verschil in uitzetting: Is er een lijm die zowel goed hecht op trespa als op aluminium?

mvg
klaas0639
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Trespa heeft idd een behoorlijke uitzettingscoefficient. Gaten voor schroeven moeten in trespa 2 mm ruimer dan de schroefdikte worden geboord, om uitzetting/krimp te kunnen opvangen. Trespa kan ook met daarvoor leverbare kit worden gelijmd, maar ik denk dat die kit dan wel in een bepaalde dikte moet worden toegepast om voldoende flexibel te zijn, opnieuw vanwege die uitzetting/krimp.

Monteren met schroeven is dan de oplossing, met inderdaad voldoende ruime gaten. Niet voor niets hebben de schroeven voor trespa een kraag onder de kop. Dan zou je trespa voldoende dik moeten zijn om die schroeven onder het oppervlak te verzinken. De stijfheid moet dan helemaal van je aluminium profielen komen, de trespa platen voegen dan niets meer toe.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Iedereen bedankt voor het antwoorden.

@blackarmor: Ik kan alleen op de hoeken boutjes kwijt, 't wordt een beetje lastig om in een aluminium profiel te komen om een moertje te plaatsen. Ik heb gister m4 boutjes gehald, maar de moeren passen niet in het profiel. Voor de hoekverbindingen heb ik dat opgelost met vierkante moeren die passen, maar die passen weer niet in dat gedeelte...

Heb even op de Bison-site gekeken en daar kwam Bison-tix uit voor deze verlijming. De temperatuur en luchtvochtigheid is redelijk stabiel in m'n werkhok, dus ik ga de gok wagen. Of zou de SikaTack beter zijn?

En idd, ik heb nu een torsiebox gebouwd, dat klopt, maar 1 die wat makkelijker te realiseren is voor mij. Ik heb simpelweg niet de skills en machines om dit echt strak te krijgen met bv mulltiplex. Dit is precies tot op 0,1mm holling in de lengte (60cm) en 0,05mm in de breedte (50cm). Daar kan ik mee leven..

Blijft een leuk experiment!

Edit: Ik lees net dat de uitzetting idd behoorlijk is, maar ook dat de luchtvochtigheid maatgevend is en juist die hou ik heel constant..
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Dit heeft een tijdje min of meer stil gelegen, omdat ik een nieuwe baan heb na enige tijd werkloos geweest te zijn, dus daar ging al mijn energie heen. Maar goed, toch weer wat gedaan vandaag!

De tips ter harte genomen en de liggers voor de tafel vervangen, nu eerst gelijmd. Kwam een behoorlijke fout in het proces tegen, dus die kon ik mooi gelijk corrigeren. Dus ook 1 van de liggers voor de drum vervangen. Alles zit nu binnen een tiende en is recht. Handig dat de tafel klaar was, nu kon ik alles daar op uitmeten.

Ook besloten de drum wat hoger te zetten. Nu heb ik een maximale doorvoer van een kleine 5cm ipv 3cm. Een gevolg van de tekening aanhouden. Die gaat uit van balken van 38x89, terwijl ik 44x94 balken heb. Het schijnt dat in de USA de 2"x4" in werkelijkheid dus die eerste maat zijn, hier zijn ze wat groter..

Morgen de liggers vastschroeven. Ook alvast de delen voor de stofkap gezaagd, die ga ik definitief op maat maken als de schijven klaar zijn voor de as. Ze zijn gefreesd door een vriend van me met een CNC, maar daar is iets niet helemaal goed gegaan. Hij was overgestapt op een ander merk freesjes en die zijn ws. iets kleiner dan ze zouden moeten zijn, waardoor het asgat van de schijven nu 3 tienden te klein is. Dat pas ik wel aan, maar stopte me nu even.. Oh, en misschien het feit dat ik mijn buren ook wat rust gun na 9 uur 's avonds.. :)

20140706_165441.jpg

20140706_210910.jpg

De ontvochtiger draait overuren als ik aan het werk ben, ik zweet te veel blijkbaar.. :)

Bedankt voor het kijken!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Kostte wat moeite, maar heb de schijven aangepast. Heeft me m'n vingers gekost, maar het begint ergens op te lijken! :)

20140707_195912.jpg

20140707_203632.jpg
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
128
3
Aldeboarn - Fryslan
.. Moet ook nog een adresje vinden voor dat en het schuurpapier.. Tips zijn wederom welkom![/QUOTE]


Ben hem nu ook aan het bouwen en idd een goede tip in deze maakt het makkelijk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.