Bouw drumsander

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Heb een formule gevonden hoe dit uit te rekenen, maar heb niet goed opgelet bij wiskunde vroeger.. Iets wat ook in m'n werk af en toe terugkomt en me achtervolgt...

speed = 2 * Pi * RPM * radius

FPM = 2 * Pi * RPM * radius_in_inches / 12

De reden overigens dat ik die omgekeerde redenering opperde, is omdat in de serie poelies die ik op het oog heb, geen 125mm is te krijgen.. Het gaat in 1 keer van 106mm naar 140mm.

Maar iig bedankt, anders is het gewoon trial en error en wordt het de 106mm
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik kom op 61 mm voor de poelie op de motor als je op de schuurrol dezelfde snelheid wilt houden.....


Fons
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Die (gemakshalve afgeronde toerentallen van 1800 en 1500 komen van een 60 Hz (amerikaans) resp 50 Hz europees) systeem. Ik zou me om dit, voor DEZE toepassing, geringe verschil in het geheel niet druk maken. Het is praktisch uitgesloten dat dit de werking wezenlijk nadelig beinvloed. De goede werking is een samenspel van motorvermogen, toerental, diameterverhouding poelies en schuurrol. Toerental en verhouding diameters zijn niet zo kritisch dat 20% verschil een goede werking verhinderen.

Andere factoren zullen een VEEL grotere invloed op het succes hebben.

maar als je voor je gemoedsrust TOCH wilt corrigeren voor dit verschil, wel, pas dan die omtrekverhouding aan. Bijv 20 % grotere diam rol of 20% kleinere poelie op de rol of 20% grotere op de motor. Of..... Nou ja, je mag het ook anders verdelen bijv 10 % grotere motorpoelie en 10% grotere rol. Maakt allemaal niet uit.

En ja door aanpassing van die verhouding beinvloed je het koppel. Maar ook dat maakt niet uit zolang je hetzelfde motorvermogen in watts (pk's) neemt. Afgezien van eenheden is watts (pk's) het product van toerental en koppel.

Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat je denkt aan een motorvermogen van een 0,5 PK; kan het even niet terugvinden. Hoe dan ook, 0,5 PK lijkt me weinig. Ikzelf zal als ik iets dergelijks ga bouwen minstens het dubbele nemen en ook ivm warmteontwikkeling, een wat lagere omtreksnelheid. Een lage omtreksnelheid vergt minder motorvermogen (1pk vind ik nog aan de lage kant, vandaar) en geeft per tijdseenheid minder warmteontwikkeling. (Maar het schuren duurt langer :)).

hoop dat zo duidelijk is met dat koppel toerental en vermogen.
Verder is het allemaal maar intuitie wat ik hier schrijf (maar wel gebaseerd op een brede achtergrond :)).

mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Op een forum waar deze machine besproken wordt, wordt ook geopperd dat de motor krachtiger moet zijn. De bedenker ervan doet het echter met deze motor. Nu is dit een hele eenvoudige om te wisselen.. Heb nu idd een 0,5pk motor aangeschaft. De tijd zal het uitwijzen, het houdt dan min of meer in dat het schuren op dikte in kleinerre stappen moet. Het idee was om 'm te gebruiken vooor de gitaarbouw en dan heb je het over tienden van mm..

Je moet sws geen cm's af willen schuren.. Hij zal vooral gebruikt worden als laatste stap, voor het fijnere werk..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Die (gemakshalve afgeronde toerentallen van 1800 en 1500 komen van een 60 Hz (amerikaans) resp 50 Hz europees) systeem. Ik zou me om dit, voor DEZE toepassing, geringe verschil in het geheel niet druk maken. Het is praktisch uitgesloten dat dit de werking wezenlijk nadelig beinvloed. De goede werking is een samenspel van motorvermogen, toerental, diameterverhouding poelies en schuurrol. Toerental en verhouding diameters zijn niet zo kritisch dat 20% verschil een goede werking verhinderen.

Andere factoren zullen een VEEL grotere invloed op het succes hebben.

maar als je voor je gemoedsrust TOCH wilt corrigeren voor dit verschil, wel, pas dan die omtrekverhouding aan. Bijv 20 % grotere diam rol of 20 % grotere poelie op de rol of 20% kleinere op de motor. Of..... Nou ja je mag het ook anders verdelen bijv 10 % kleinere motorpoelie en 10% grotere rol. Maakt allemaal niet uit.

En ja door aanpassing van die verhouding beinvloed je het koppel. Maar ook dat maakt niet uit zolang je hetzelfde motorvermogen in watts (pk's) neemt. Afgezien van eenheden is watts (pk's) het product van toerental en koppel.

Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat je denkt aan een motorvermogen van een 0,5 PK; kan het even niet terugvinden. Hoe dan ook, 0,5 PK lijkt me weinig. Ikzelf zal als ik iets dergelijks ga bouwen minstens het dubbele nemen en ook ivm warmteontwikkeling, een wat lagere omtreksnelheid. Een lage omtreksnelheid vergt minder motorvermogen (1pk vind ik nog aan de lage kant, vandaar) en geeft per tijdseenheid minder warmteontwikkeling. (Maar het schuren duurt langer :)).

hoop dat zo duidelijk is met dat koppel toerental en vermogen.
Verder is het allemaal maar intuitie wat ik hier schrijf (maar wel gebaseerd op een brede achtergrond :)).

mvg
klaas


Even in navolging hierop: Heb het net even uitgerekend:

Uitgaande van 1750rpm met poelies motor/rol: 50mm/125mm Dan draait de rol met 700 rpm. Vertaald naar mijn machine wordt dat dus 101mm aan de rol als ik een 50mm motorpoelie heb.. (overigens bij 1420 rpm, zag ik net op het typeplaatje)

Als ik deze verhouding niet aanpas, kom ik op 568 toeren aan de rol.. Uit ervaring weet ik dat de machine beter werkt (of iig een commerciële machine) met hogere toerentallen, dus ik ben wel erg geneigd het aan te passen..

Oh ja, ik ben net zo eigenwijs als dat ik lang ben.. :)

Maar erg bedankt Klaas0639, je hebt met wel tot inzicht gebracht.. Nu ga ik het ervaren..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nog 1 kanttekeing. Zoals ik schreef wordt de omtreksnelheid bepaald door de verhouding van diameters van de poelies etc. De grootte van de diameter doet er in dat verband niet toe.

MAAR voor het overbrengen van een bepaald koppel is een min. diameter nodig. Te kleine diam. geeft kans op slippen. En een tweede opm.: voor schuren is een paar mm al heel veel (ja ok, hangt van grootte en aard van het oppervlak af).
Zoek even op of een 5 cm diameter poelie voor een 0, 5 of 1 pk motortje met 1500 toeren groot genoeg is. Ook daar kun je eigenwijs zijn maar het helpt weinig :).


ik volg je vorderingen :)

mvg
klaas
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Hier kan ik wel wat mee.. Maar dan kan ik maar beter veilig doen en iets groter beginnen.

Als ik het goed begrepen heb is de overbrengingsverhouding als op de tekening 1:2,5 en bij mij, bij hetzelfde toerental aan de rol 1:2 (ongeveer), dus dat betekent dan wel een 67mm poelie aan de motor als ik ook nog rekening hou met je laatste opmerking en dus 140mm aan de rol.. Hè verdorie, moet ik duurdere poelies kopen.. :( :D

Lagere verhouding betekent wel meer koppel, zou dat niet een beetje verschil kunnen maken?

Zie je wel, zo eigenwijs ben ik nou ook weer niet.. ;)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie, hier boven in mijn betoogje :))) over toerentallen een foutje gemaakt. Ondertussen hersteld. Sorry Rizz. Lees het nog even weer door als je er gebruik van wilt maken.

met groet,

klaas

Ps: las net je reactie: this misschien gunstig voor je poelieprijs,, maar niet voor het koppel. En over die eigenwijsheid was een plagerijtje he :).
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Potverdorie, hier boven in mijn betoogje :))) over toerentallen een foutje gemaakt. Ondertussen hersteld. Sorry Rizz. Lees het nog even weer door als je er gebruik van wilt maken.

met groet,

klaas

Ps: las net je reactie: this misschien gunstig voor je poelieprijs,, maar niet voor het koppel. En over die eigenwijsheid was een plagerijtje he :).

Weet ik.. :)

Maar nu gaat het wel een beetje roken, Klaas.. Als ik dus de diameter van de poelie op de rol met 20% verhoog, gaat m'n toerental aan de rol wel erg veel omlaag.. dus dat zou dan worden: 50mm aan de motor, 150mm aan de rol, kom ik op een toerental uit van 473 bij een verhouding dus van 1:3. Ofwel, een vermindering van 33%. Misschien maak ik hier een denkfout, maar dat vind ik wel erg veel..

Ik ga er nog eens over bomen, maar zal binnenkort toch een beslissing moeten maken...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
En een tweede opm.: voor schuren is een paar mm al heel veel (ja ok, hangt van grootte en aard van het oppervlak af).


mvg
klaas
Ik denk dat het eerder een paar tienden van een mm per keer zijn. Ik kan gebruik maken van een grote, professionele machine, en daar is 3/10 mm afname toch wel het maximum. Die machine heeft wel een automatische doorvoer waar de snelheid vast van ligt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kan het vanavond wel even voor je narekenen als je dat op prijs stelt. Doe ik ook eens een keer wat :)
Welke omtreksnelheid wil je en welke poeliediameters wil je bij voorkeur gebruiken? (Vanuit kostenoogpunt zo klein mogelijk?; of heb je al een bepaalde poelie?). Welke buitendiameter van de schuurrol wil je?

Laat maar weten. Evt stuur je me een PM.

mvg
Klaas

- - - Updated - - -

Ik denk dat het eerder een paar tienden van een mm per keer zijn......
.

precies; en dus is mm's heul veul. :). En.... Kostbaar en..... tijdrovend.
 

tuoh

Oud hout
Bij een zelfbouw schuurmachine reken je best met een "snij"snelheid van ongeveer 4m/sec, dat is een mooi compromis tussen snelheid en hitteontwikkeling. Dat zou inhouden dat bij een schuurroldiameter van 125mm deze 600tr/min zou mogen draaien. Daar je motor 1430tr/min draait heb je dus een vertragingsratio nodig van 2,3. Dit kan je bijvoorbeeld bereiken met op de motor een riemschijf te plaatsen van 80mm en op de rol eentje van 190mm. Eén en ander betekend dat je op deze manier een hoger koppel op de rol gaat krijgen;) Dat ga je nodig hebben omdat je tijdens het schuren een grote weerstand gaat ondervinden, zelfs bij een afname van 0,1mm:p

Een hogere "snij"snelheid of "band"snelheid heeft hier weinig zin, sneller schuren gaat niet echt lukken, er gaat enkel meer wrijvingswarmte ontwikkeld worden, dit veroorzaakt in eerste instantie fikse brandsporen op de rol en via de rol ook op het geschuurde oppervlak. Om dit tegen te gaan zou de schuurrol moeten kunnen oscilleren tijdens het draaien, maar dat is moeilijk te integreren in een zelfbouw project.
Bij de bouw zou je zelfs kunnen opteren voor houten V-riemschijven omdat er maar een licht motortje komt op te zitten, kost niks enkel wat moeite.

Mvg,

André
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Tuoh, ook bedankt voor jouw input! En idd, de poelies kunnen idd zelf gemaakt worden, er staat een how to in de tekening zelfs.. Ik had dat even opzij gelegd, maar het lijkt me weer een goed idee nu. Of dan iig de poelie voor aan de as.. Die aan de motor koop ik dan nog steeds.

Waarschijnlijk vandaag een beginnetje maken aan het frame.. Eerst even wat schuren en dan kunnen we gaan schroeven.. Het zou toch wel makkelijk zijn als ik nu een drumsander zou hebben.. :p
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Goed, veel ge-OH'd Nu dan maar 's beginnen.. Het frame is zo goed als klaar. Helaas moet 1 van de bovenste lange liggers er toch weer af. De voorste ligt 1/10mm uit het lood en daar kan ik wel mee leven, maar de achterste lag dik een halve mm uit het lood.. Hmm, echt letterlijk 6x nagemeten, maar toch ergens fout gegaan.. Nou ja, eraf, nieuwe gaten boren en weer opnieuw uitmeten.. Vanavond niet meer, het was ineens nu en ik moet nog eten...

 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Zit het probleem niet in de ondergrond waarop het geheel staat? Als je e.e.a. op een andere plek zet is de afwijking misschien wel weer anders.... Lijkt me een mogelijk gevolg van de opbouw van de constructie.

Succes! Fons

P.S. Anders is het misschien handiger om de klampen eerst te lijmen, klemmen erop en met een hamer op de 10e mm op maat tikken. Lijm laten drogen en daarna de schroeven erin. Schroeven zoeken anders toch vaak hun eigen weg.....
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Zit het probleem niet in de ondergrond waarop het geheel staat? Als je e.e.a. op een andere plek zet is de afwijking misschien wel weer anders.... Lijkt me een mogelijk gevolg van de opbouw van de constructie.

Succes! Fons

P.S. Anders is het misschien handiger om de klampen eerst te lijmen, klemmen erop en met een hamer op de 10e mm op maat tikken. Lijm laten drogen en daarna de schroeven erin. Schroeven zoeken anders toch vaak hun eigen weg.....

Ja, de ondergrond is verre van vlak.. Ik heb de korte liggers gemonteerd op een mdf plaat, dus die liggen helemaal vlak met de bovenkant van de staanders. Daarna de afstand gemeten vanaf die korte liggers, Daar staat de rol op, dus als die afstanden gelijk zijn, zou de tafel ook vlak moeten liggen.. Daarna vastgeklemd met zoveel klemmen als ik kwijt kon en iig nog 1 gat kon boren.. Heb de boel overigens liggend op m'n werkbank gemonteerd, zodat de ondergrond niet van invloed kan zijn..

Heb het toch nog ff aangepast en alles zit nu binnen 2/10.. Mooi is anders, maar het zou nu goed moeten zijn. Zit nu met 4 schroeven ieder vast. En heb het gecontroleerd op 3 verschillende plekken in m'n schuurtje.. Ook heb ik degene die de schijven voor me maakt gevraagd om ze iets groter te maken, zodat ik de rol zuiver kan maken met een plank met schuurpapier. Hoop dat het zo goed gaat!
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Zo te lezen zijn de verbindingen alleen geschroefd. Mijn gevoel zegt me dat dit op den duur niet strak vast blijft zitten. Door het werken van het hout krijg je toch een beetje ruimte in de verbindingen. Zoals gezegd zou ik de verbindingen eerst lijmen en dan pas schroeven. Alleen als je diagonale versterkingen aan gaat brengen krijg je meer sterkte.
Je kan de soliditeit redelijk testen door de onderkant ergens aan vast te zetten en er dan aan alle kanten aan te gaan rukken. Als het niet aanvoelt als een huis is de constructie niet pluis. (sorry, dit kwam spontaan op)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Heb er gister nog aan staan trekken, maar je kan er onder schuilen tijdens een bombardement, dus voor dit moment is het geen probleem... Ik leer door te doen en hier komt mijn onervarenheid toch echt wel flink om de hoek kijken. Nou ja, we zien wel, ik ga nu verder en dan kijk ik hoe het uitpakt als alles erop zit. Mocht het niet goed gaan, begin ik overnieuw met het frame.. Dit was 2 tientjes aan hout en dan is het ook nog voor me gezaagd op lengte..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.