Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Zo...dat was lekker. Even een weekje er tussen uit. Ik heb een supermooi vak maar even een dikke week geen hout tillen was ook wel fijn. Ik heb nu 0 splinters in mijn handen...de komende 51 weken heb ik ze wel weer.hahaha

Komende weken ga ik er weer lekker tegenaan . De hele zomervakantie zijn we dus geopend. Wil je buiten onze openingstijden langskomen stuur dan even een mailtje en dan maken we een afspraak.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wat gaat de tijd snel...zo lag ik nog te luieren en zo sta je weer onder de houtkrullen in de werkplaats. Afgelopen dagen weer veel mensen blij kunnen maken met mooi hout. Van erg lang kwartiers sapele voor een boot tot aan geschaafde Esdoorn balkjes voor een snijplank.

Soms krijg ik de vraag of hout ook direct op maat gemaakt kan worden. Meestal lukt dat wel maar soms is het daarvoor te druk met bezoek. Heb je dus echt maatwerk nodig geef dat aub even door en plannen we daarvoor een apart moment.

Vanmiddag ga ik wat eiken zagen tot nette balken. Nu al zere spieren bij de gedachte...hahaha
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
en zo te zien op je laatste social media posts zou een scheerbeurt van je benen bij een beauty salon ook geen kwaad kunnen 🤪
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hahaha....ja....daar kunnen ze beter een heggeschaar bijhalen dan

Dit was een leuke week. Veel schaafwerk , heerlijk vind ik dat. Niets mooier dan complete bestekken klaar maken. Waar de ene hout besteld voor een theekist wil de andere een dressoir bouwen. Ik probeer altijd zo goed mogelijk het hout uit te zoeken en dan netjes op maat te schaven.

Morgenvroeg kan het wel eens erg druk worden met bezoek. Zo'n ochtend vliegt dan echt voorbij. Veel klanten hebben al doorgegeven wat ze op willen halen, dat leg ik dan alvast klaar. Zo weet je zeker dat hetgeen er is waarvoor je komt.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wat een heerlijke tijd is dit. Veel mooie zaag en schaafklussen. En als extraatje komt er vandaag een zware lasersnijmachine naar Zwolle. Ik was er niet na op zoek maar een klant wilde ervan af. Tja, dan kan ik me echt moeilijk beheersen. Nu bleek de machine en toebehoren iets groter te zijn dan gedacht hahaha... bij elkaar weegt t bijna 400 kilo. Geen idee wat we ermee gaan doen. In principe kan je er van alles mee maken maar als de tijd het niet toestaat kan het zijn dat ik er een andere houtbewerker blij mee kan maken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
De laser is gebracht met alle toebehoren zoals aparte filterkast en aparte koeling. Er gaat 400x600mm in. Formaat grote snijplank dus ongeveer.
Dacht iets van 80w laser. Verder zou ik t niet weten nog. Vorige week werkte hij nog netjes bij t bedrijf waar hij weg komt. Maar werd te weinig gebruikt en dus staat hij nu hier..hahaha....
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Lasersnijders zijn mooi spul. Veel meer "rapid prototyping" dan 3D printers, bij de lasersnijders kan je echt wachten tot t klaar is. Bij ons op werk hebben we tientallen 3D printers en 2 lasersnijders. Als t even kan snijden we, passing en zijn ook exacter. Het is de moeite waard om wat plaatjes acrylaat en MDF te kopen, vlak materiaal snijdt beter.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik weet dat een aantal 'succesvolle' Youtubers mallen verkopen die met een laser gemaakt zijn. Voordeel van laseren is natuurlijk dat je er ook scherpe binnenhoeken mee kunt maken.
Doet me herinneren aan een afstudeerder aan mijn plaatselijk kunstacademie, rond 1990, die een stoel ontworpen had die met een laser uit exact één plaat multiplex gesneden werd. De zwart geblakerde randen hebben zo hun eigen schoonheid.
En: in Leiden of Delft zit een club die heel goed is in het verwerken van ontwerpen tot gelaserde producten. Moet die bookmark nog even terugvinden…
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
En toen waren we alweer een tijdje verder. Erg drukke periode gehad. Veel zaag en schaafwerk, daarbij wat last van ziekte van familie en collega's...dan vliegt de tijd voorbij. Gelukkig draait alles weer enigzins normaal. Grote opruiming morgen en veel hout zagen en schaven om de stellingen weer te vullen. De schappen werden mij wat te leeg. Gaat een mooi dagje worden.

De laser staat al nog heel alleen te staan. Kom er nog niet aan toe voorlopig.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik weet dat een aantal 'succesvolle' Youtubers mallen verkopen die met een laser gemaakt zijn. Voordeel van laseren is natuurlijk dat je er ook scherpe binnenhoeken mee kunt maken.
Doet me herinneren aan een afstudeerder aan mijn plaatselijk kunstacademie, rond 1990, die een stoel ontworpen had die met een laser uit exact één plaat multiplex gesneden werd. De zwart geblakerde randen hebben zo hun eigen schoonheid.
En: in Leiden of Delft zit een club die heel goed is in het verwerken van ontwerpen tot gelaserde producten. Moet die bookmark nog even terugvinden…
Snijlab.nl in Rotterdam misschien? Heb daar meerdere mallen en onderdelen laten maken, goede service en denken echt mee. Op hun website ook een aantal mooie projecten.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wat is er een mooie berg hout binnengekomen afgelopen week....van beuk tot mansonia en van ebben tot Iroko. Er zaten zelfs 2pallets hout tussen die al sinds 2006 bij een leverancier in de stelling stonden. Altijd leuk zulke dingen. Ook is er weer genoeg olijfhout op voorraad, van balkjes tot aan mooie onbekante delen.

Vanmiddag gaan we een paar uur olijfhout schaven , ik ruik die heerlijke geur nu al. Moet me enorm beheersen om straks de machines al niet aan te slingeren maar eerst wachten er andere klussen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Weer even een kleine update

De laser heeft een ander onderkomen gekregen. Een goede houtvriend kon deze wel gebruiken, nou...dat was snel geregeld. Ik sta liever in de werkplaats dan ik achter een computer zit om eaa te ontwerpen. En daarbij is de beschikbare tijd ook beperkt.

Er is best veel hout erdoor gegaan afgelopen periode. Veel hout op dikte geschaafd voor projecten zoals wandkast,tafel maar ook snijplanken en theekistjes. Deze week heb ik zoveel mogelijk vrijgehouden om weer even goed op te ruimen. Het plan is 3 weken bezig en daarna 1 bufferweek. Mocht er iets uitlopen qua project dan vangt zo'n bufferweek dat enigzins op. Nu alleen mijzelf er nog goed aanhouden hahaha

Mocht je langs willen komen dan valt dat meestal wel te regelen. Binnen openingstijden lukt t altijd natuurlijk maar veel mensen willen daarbuiten langskomen. Dat probeer ik altijd in te plannen.

Nu even lijstje maken voor de "verbeter 1 ding aan de werkplaats" actie. Bevalt super. Soms is dit een nieuwe stelling en soms alleen een extra verlengsnoer met mooi bijbehorende haakje.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik meen me te herinneren dat Rick eerder gepost heeft dat hij iedere week 1 ding aan de werkplaats wil verbeteren (kan ook een keer grondig vegen zijn, of alle freesbitjes op alfabet leggen) denk dus niet dat het direct om ideeën van externen gaat @ZotVanHout ;-)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Het zijn inderdaad interne verbetering aan de werkplaats. Maar uiteraard probeer we ook hetgeen we aan de klant leveren te verbeteren. De nieuwe vlakbank en nieuwe vandiktebank hebben daar echt een stuk mee geholpen. Schaven kan nu tot 610mm breedte!!!

Deze week hadden we de bufferweek. We lopen volledig op schema qua opdrachten, fijn gevoel is dat. Gisteren zelfs een dagje vrij gehad. Chique he hahaha. Vandaag ga ik dus die dingen doen die we normaal vrijdag doen. Belangrijkste is onderhoud aan de machines. Wanneer je dit regelmatig doet loop je niet tegen verrassingen aan. Nou...meestal niet. Er kan altijd iets stuk gaan maar als je het goed onderhoud is die kans een stuk kleiner.

Vanaf 8.45 komen de eerste klanten langs, de zaterdagochtend is altijd erg gezellig. Mooie combi van hobby en werk.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Jemig...en dan is het alweer november. Moest gisteren ineens denken aan het inventariseren van de voorraad wat ik altijd doe aan t einde van het jaar. Niet de leukste klus maar wanneer je dit samen met anderen doet is het ook zo weer klaar. Bijkomend voordeel is dat we weer even door alle voorraad gaan.

Deze week is er veel snijplanken hout de deur uitgegaan. Waar de ene ruw hout zoekt heeft de andere liever geschaafde balkjes. Nou, beide is mogelijk uiteraard.

Deze week komt er geen hout meer binnen dus we kunnen mooi alles wegwerken wat er nog staat. Vrijdag hoop ik alles weer in de stellingen te hebben staan. Alles netjes geschaafd en geprijsd. Heerlijk werk vind ik dat.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Of ik nog wat hout kon gebruiken....nou...hahaha...altijd wel he. Overtollige voorraad en restpartijen van een grote houtverwerker. Deel 1 komt vandaag al naar Zwolle. Dat wordt gratis bedrijfsfitness.

Alles zelf uitgezocht kort geleden maar t voelt toch weer alsof ik jarig ben en straks een heleboel kadootjes uit mag pakken. Van het gros weet ik wat het is maar bepaalde pakketten een beetje op de gok gekocht.

Tussendoor heb ik wat afspraken staan dus de dag vliegt vast voorbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.