Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hahaha die Spaander.

Weinig ontwikkelingen helaas. Heb een aantal dagen plat gelegen. Lichaam hield t even niet meer bij. Nu gelukkig weer in de benen en volop bezig met het klaarmaken van bestellingen. Van plankjes els voor pyrografie tot aan tafels uit black Limba. Kortom we hoeven ons niet te vervelen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.750
978
Omgeving Eindhoven
Ja, waar was de tijd dat je het hout vanuit je woon/slaapkamer/zolder verkocht? Als ik nu de foto's uit je laatste mailings zie, is het inderdaad ook wel wat drukker geworden.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@klusrob Daar moet ik nog wel eens aan denken maar zou nu niet meer willen ruilen. Nu het allemaal wat groter is geworden is een externe werkplaats wel prettig. Kan ik ook meer hout kwijt...hahaha

@Spaander : ik doe in best...hahaha... maar tussen alle social media, administratie en mail beantwoorden is de tijd wel eens op.

Gistermiddag kreeg ik een bezoekje van een mede houtbewerker die balken eik mee had uit het huis van zijn ouders. Die hebben we opgezaagd tot bruikbare delen en daarna rondom geschaafd. Nu is het hout een stuk beter handelbaar.

Vandaag draaien we voor het eerst in lange tijd weer met de volledige bezetting. Er ligt erg veel schaafwerk en dat gaat makkelijker met meerdere mensen. Ik zorg dat het hout klaarligt en mijn collega's vlakken en schaven het hout op maat. Verder staat er nog een grote kar vol bijzondere stukken hout die ik in de verkoopstelling ga leggen. Peer,ebben,ovangkol,gewolkt es, riegelahorn,padoek en nog meer.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Zo was je met het hele team en zo sta je in je eentje...hahaha..... Eigenlijk helemaal niets om om te lachen maar ik probeer er altijd een positieve draai aan te geven. Corona zorgt echt voor uitdagingen.

Afgelopen weekend hard doorgewerkt zodat we mooi bij waren en dan ineens sta je voor je gevoel bijna stil qua productie. Gelukkig komt er morgen een goede vriend even een ochtend helpen met de grote stukken hout. Met de kleine delen red ik mij wel maar dit zijn serieuze platen.

Vanmorgen vroeg begonnen met lakken in onze afgesloten ruimte. Aan t einde van de dag kan de 2e laag erop. Zo win je toch weer wat tijd. Hetzelfde geldt voor bepaalde lijmklussen. Sommige lijm heeft maar uurtje nodig maar andere lijmen een stuk langer. Deze plannen we dan aan het einde van de dag zodat het een nachtje kan blijven staan.

Heerlijk beroep heb ik toch. Man, ik zou voor geen goud meer terug willen naar mijn vorige bestaan.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Jemig, wat gaat de tijd hard in deze rare tijden. Alweer 1 maand geleden sinds mijn laatste update.

Het is een drukke periode geweest. Veel orders klaargemaakt: van complete werkbanken tot hout voor het draaien van pennen....en alles daartussen. Daarnaast zijn we intern aan het verbouwen. Vorige week een aantal palletstellingen gekocht en die komen hopelijk volgende week. Dan hebben we weer voldoende plek om hout netjes weg te zetten. Grondoppervlakte wil ik zoveel mogelijk vrijhouden. Nu staat alles echter heeelemaal vol want de huidige stellingen moesten een andere plek krijgen. Nu ben ik echt blij met het besluit om een heftruckje aan te schaffen.

Vandaag een ritje naar Barneveld om bij Felder onze nieuwe kantenschuurmachine op te halen. Stond al een tijdje op de verlanglijst en tijdens hun actieperiode toch maar besteld. Dat gaat bepaalde projecten een stuk makkelijker en sneller maken.

Mocht je langs willen komen dan ben je van harte welkom. Geef wel aub even aan wanneer je langs wil komen. Ik probeer zoveel mogelijk op afspraak te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno en BlueCrane

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
304
Rosmalen
Hee Rick, als je ook met een heftruck rond gaat rijden, even kijken naar aanrijbeveiligingen voor de stellingen. Uiteindelijk komt daar best een hoop gewicht in te liggen, en als iemand een kolommetje raakt komt het naarbeneden.
Zo dus:

 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bij ons in het magazijn waar ik ook gewerkt heb stonden palletstellingen van 6 meter hoog vol met zware machineonderdelen daar was ergens een doorgang gemaakt maar niet bedoelt voor de heftruck. Totdat er een keer medewerker dacht dat deze eronder kon met een zware last op de vorken ongeveer 50cm van de grond en knalde met een behoorlijke snelheid tegen de pallet draagbalk waar hij onder door wilde, de klap was in het hele gebouw te horen. Op de draagbalk waar hij onder door wilde stonden ook 2 pallets met materiaal waarvan er 1 naar beneden was gedonderd omdat deze was helemaal krom was. De palletstelling echter gaf echt geen krimp maar was wel een stukje verschoven.

Mvg, :).
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
We hebben een aanrijbeveilging geïnstalleerd. Liever iets te veilig dan een twijfelgeval.

Het wekelijks 1 ding verbeteren aan de werkplaats is echt een aanrader. 1 ding is altijd wel te doen. T kan ook iets simpels zijn als een extra ophangplek voor een bezem ,stoffer en blik. Of de kast met lijm,lak,olie,zooi en nog meer zooi eens opruimen...hahaha....

Vanmiddag maak ik eindelijk een vast ophangsysteem voor losse lijmklemmen bij t grote lijmrek. Het prototype hing al 5 maanden....Wie herkent dit ?

En dan ligt er ook een hele berg hout om te zagen en schaven maar daar begin ik morgen mee.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Goeie tip van 1 keer per week een verbetering aanbrengen
Ik ben sinds maandag min of meer chef werkplaats bij een bouwbedrijf
En die ga ik ook maar eens invoeren
Leuk om iedere keer je berichtje te lezen
Mvg leroy
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
De lijst met klusjes is nu wel erg kort geworden. Met bepaalde zaken heb ik hulp ingeschakeld. Zo wilde ik graag alle losse lijmklemmen eens goed schoongemaakt hebben en de spinsels gesmeerd. Aangezien mijn tijd beperkt is heb ik dit aan een bevriende houtbewerker gevraagd , volgende week zijn de klemmen dus weer netjes en klaar voor gebruik.

De berg hout die ik wilde verwerken is nauwelijks geslonken. Veel bezoek gehad: van iemand die hout zocht voor snijplanken tot iemand die zijn nieuwe vensterbank kwam ophalen. En ook nog even 4 zakken zaagsel weggewerkt voor een vaste klant. Allemaal krullen van elzenhout. In 1 minuut waren alle zakken meer. De nieuwe afzuiginstallatie is echt fantastisch.

En dan is het alweer vrijdagmiddag...deze week ging erg snel. Vanmiddag is het opruimmiddag. Morgenmiddag doe ik het machineonderhoud ipv deze middag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Jemig.....alweer bijna 31 december. De tijd vliegt werkelijk voorbij. Wat ik vooral raar vind is dat alle dagen er nu hetzelfde uitzien en je geen idee meer hebt welke dag het is.

De winkel is gesloten helaas Maar online gaan we gewoon door. Orders klaarzetten en ophalen is ook weer mogelijk. Zo kunnen we toch veel mensen aan hout helpen.

Deze week kwam er een vrachtwagen vol assorti hout. Een importeur moest een hal opruimen en alle oncourante zaken heb ik overgenomen. Zo heb ik Aspen hout, trilpopulier...erg aparte houtsoort die nauwelijks splinters. Zaagt lekker en snijden gaat ook fijn. Verder erg veel kwartiers foutvrij eiken. Stond daar sinds 2011 al...ongelofelijk. Verder esdoorn,iep en 65mm dik beukenhout. De laatste is altijd goed natuurlijk. De werkplaats staat nu erg vol met alle stapels. En dan komt 1e week januari er nog veel meer....hahaha... ik heb nooit hout genoeg.

Iedereen een hele fijne jaarwisseling gewenst en tot in 2021!!!!
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Vandaag voor het eerst een restjes pakket mogen ontvangen!
Wat een boel hout! van 99% heb ik geen idee van wat voor soort het is, of wat ik er mee ga doen, maar ben er nu al blij mee :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.