Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Deze week weer een heleboel mooi hout in kunnen kopen. Van 15 mooi rechte stammen eikenhout tot aan Honduras palissander. Verder olijfhout (30mm onbekant) , Amerikaans noten( 27,40en52mm onbekanf) , wenge(27mm onbekant) en eiken (40mm onbekant) . Net bericht van drogerij dat 3e week februari het 55mm iepenhout droog is....hopen ze.

Heerlijk vak heb ik toch. Deze week hadden we een zogenoemde bufferweek. Na 3 a 4 weken plan ik altijd zo'n week in. Als iets dan uitloopt dan hebben we deze week als buffer en als we helemaal bij zijn nemen we af en toe wat extra vrij. Verder natuurlijk onderhoud en dergelijke zaken. Echt een aanrader.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20200120_093240.jpg
Mooie rustieke stam Europees eikenhout. Deze is 52mm dik en 4meter lang. Gisteren kwam er nog een berg 40mm dik eik binnen . Naast zeer bijzondere houtsoorten hebben we ook soorten zoals eiken en beuken op voorraad.

Nu richting de werkplaats, zaterdagochtend is het altijd gezellig vind ik.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Slim dat je een bufferweek in je planning aanhoudt. Werken is leuk. Maar te veel werken is een een soort van sluipmoordenaar als je je eigen bedrijf hebt. Fijne zaterdag!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@mark20v: bedankt.

Het was inderdaad zoals gedacht een mooie ochtend. Van beukenhout voor kinderspeelgoed, tot elzenhout met slaap voor een wandplank tot aan eikenhout voor een tafel. En alles wat er tussendoor kwam. Nu alweer zin in maandagochtend maar eerst even lekker van het weekend genieten.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer februari... Vanmorgen een mooie ochtend gehad. Hout uit gezocht voor komende projecten. Van Amouk tot es en van eik tot padoek. Grotendeels halffabrikaten mogen we maken en dat vind ik het leukste. Zagen,vlakken en schaven. ..en soms lijmen....

Binnenkort komt er een grote zaagselcontainer te staan buiten. T plan was helemaal rond totdat ik de chauffeur sprak die de containers moet ophalen ..." Dat past niet..."....Oeps...Nu werken we dus aan een nieuw plan. Hopelijk krijg ik morgen uitsluitsel dat dat wel lukt.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Eigenlijk puur voor het gemak. Geen zakken meer wisselen scheelt tijd en ook veel stof. Een volle container levert zeker geld op. Echter betaal je ook huur voor zo'n container. Zou mooi zijn wanneer dit tegen elkaar wegvalt.....of misschien zelfs dat er wat geld overblijft.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Een container is inderdaad een groot gemak.
De ervaring hier in België is dat hetgeen je er tegenwoordig nog voor krijgt te verwaarlozen is.
De winst die je er nog kan uithalen is hier beperkt tot een premie wegens gesorteerde ophaling.
Niet vergeten dat je door de container ook geen zakken meer dient aan te schaffen.

Ik hoop binnenkort nog eens te kunnen langs komen.
Ik heb een paar projectjes waarvoor ik je hulp nodig zal hebben.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Altijd welkom Mava

Volle container levert zo'n 400 euro op bij vezelbedrijf Fikse . De huur is 100 euro per maand. Als we 3 a 4 containers vol krijgen (wat ik zeer zeker verwacht) dan komen we in de plus terecht.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Gisteren belde een transporteur om te vertellen dat hij 2 hele zware pakketten hout voor ons had. Jippie , het olijfhout komt er eindelijk aan. Lang op gewacht en ik verheug me er nu al op om het te verwerken. Eerst straks even opruimen. Er ligt een beste stapel hout die geschaafd is en ik mag voorzien van een prijs. Muziekje aan, bakkie koffie erbij...mooi werk!!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20200210_142240.jpg

De eerste 2 planken olijfhout stellen niet teleur, wat een kleuren en unieke tekening in het hout. Het hout laat zich goed schaven. Mooie dichte structuur.

20200205_141841.jpg
Een blik in de vandiktebank. 102 losse mesjes!!! Nou, niet los...hahaha... Daar hoorde ik een verhaal over. Iemand had 1 mesje slecht vastgezet...en die vloog dus eruit tijdens het schaven. Er zit een soort imbussleutel bij die aangeeft hoeveel kracht je moet zetten. Mooie uitvinding . Het wisselen van de mesjes viel me enorm mee. Uiteraard nooit zo snel als het Tersa systeem maar ik zou niet meer terug willen.

Het mooiste aan dit schaafsysteem is wel het schaafbeeld en hoe het omgaat met grillige houtsoorten. Daarbij heerlijk stil...Ik moet nog steeds even een filmpje maken voor onze Rendew .

Deze week verliep anders dan gepland. Dinsdag even naar de arts en 15 minuten later zat hij met een mes in mijn schouder...hahaha...Ik hou wel van die doorpakkers. Zat een soort pingpongbal op mm schouder....die heeft hij er gelijk uit gehaald. Even weekje rustig aan en dan volgende week weer gas erop.

20200210_143437.jpg
Gewoon...omdat het zo'n mooi setje hout is...
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Mooi hoor!
Maar... een pingpongbal in je schouder?
Dat klinkt minder fijn! Wel fijn dat de arts dan gelijk doorpakt inderdaad, maar toch geen feestje lijkt me.
Al weer een beetje opgeknapt?
Sterkte in ieder geval!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@bastiaanhout: viel heel erg mee vond ik. Merk nu alleen dat de arm erg gevoelig is . Dus proberen te ontlasten.

Vanmorgen mooi op tijd begonnen met het uitzoeken van hout. Een beste berg zebrano gezaagd. Er zat teveel gebrek in deze delen om ze heel te houden dus na een uur zagen had een een mooie stapel foutvrije materiaal en een stapeltje b keuze materiaal. Daarna Amerikaans noten en wenge gezaagd. Heerlijk werk is dit. Morgen alles schaven en een mooie plek geven in de stellingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.