Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@joep: was inderdaad gezellig. Hoor graag als ik je met eaa kan helpen .

Gisteren was het een rare dag. Mijn goede vriend en houtdraaimaatje Bob Kemerink is vorige week overleden en de plechtigheid was gistermiddag. Ik vond het een mooie dienst. Terwijl je daar zit schieten er allerlei herinneringen door t hoofd . Van samen nadenken over het maken van een ingewikkelde schaal tot aan bezoekjes aan diverse bedrijven op het gebied van hout. Nu zat er ruim 30 jaar verschil in leeftijd maar dat gevoel heb ik nooit gehad. Naast het delen van zijn kennis op het gebied van houtdraaien heeft hij ook veel betekend op het persoonlijke vlak. Ik zal deze bijzondere man enorm missen.

- - - Updated - - -

@joep: was inderdaad gezellig. Hoor graag als ik je met eaa kan helpen .

Gisteren was het een rare dag. Mijn goede vriend en houtdraaimaatje Bob Kemerink is vorige week overleden en de plechtigheid was gistermiddag. Ik vond het een mooie dienst. Terwijl je daar zit schieten er allerlei herinneringen door t hoofd . Van samen nadenken over het maken van een ingewikkelde schaal tot aan bezoekjes aan diverse bedrijven op het gebied van hout. Nu zat er ruim 30 jaar verschil in leeftijd maar dat gevoel heb ik nooit gehad. Naast het delen van zijn kennis op het gebied van houtdraaien heeft hij ook veel betekend op het persoonlijke vlak. Ik zal deze bijzondere man enorm missen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Vanmorgen kwam "de haan", onze trouwe forumlid, zo de werkplaats inrollen. De zelfgemaakte krukken waren mee en zagen er goed uit. Veel beterschap en hopelijk zie ik je snel weer lopend binnen komen.

Afgelopen maandag zijn ook de nieuwe machines geleverd. Hardstikke gaaf maar ik had het hoofd er nog even niet naar staan. Wat een verschil in geluid....je kan gewoon blijven praten zo stil zijn de machines.

Vandaag was het best druk met aanvragen voor hout voor wat grotere projecten. Dus van hout voor tafels tot hout voor kasten. Gelukkig hebben we voldoende voorraad. Waar de ene het hout ruw meeneemt wil de andere het graag geschaafd hebben. Allemaal geen probleem.

Vanmiddag even wat kleine projecten klaarmaken samen met mijn dochter. Erg blij mee dat ze graag helpt in de werkplaats. " ja, dit is veel leuker dan achter de kassa zitten bij de supermarkt "....nou, ik vind het tof.

- - - Updated - - -

Vanmorgen kwam "de haan", onze trouwe forumlid, zo de werkplaats inrollen. De zelfgemaakte krukken waren mee en zagen er goed uit. Veel beterschap en hopelijk zie ik je snel weer lopend binnen komen.

Afgelopen maandag zijn ook de nieuwe machines geleverd. Hardstikke gaaf maar ik had het hoofd er nog even niet naar staan. Wat een verschil in geluid....je kan gewoon blijven praten zo stil zijn de machines.

Vandaag was het best druk met aanvragen voor hout voor wat grotere projecten. Dus van hout voor tafels tot hout voor kasten. Gelukkig hebben we voldoende voorraad. Waar de ene het hout ruw meeneemt wil de andere het graag geschaafd hebben. Allemaal geen probleem.

Vanmiddag even wat kleine projecten klaarmaken samen met mijn dochter. Erg blij mee dat ze graag helpt in de werkplaats. " ja, dit is veel leuker dan achter de kassa zitten bij de supermarkt "....nou, ik vind het tof.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.406
675
Emst
Toen ik binnen kwam, was de schaafmachine aan het werk.
We konden gewoon met elkaar praten, mooi toch!

- - - Updated - - -

Toen ik binnen kwam, was de schaafmachine aan het werk.
We konden gewoon met elkaar praten, mooi toch!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Dat waren drukke dagen....en nu zit ik te wachten op de trailer gevuld met hout voor ons. Van beuk tot eik en van es tot christusdoorn. Voor ons doen is dit een enorme hoeveelheid. Geen idee of het past maar daar komen we zo wel achter...hahaha
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@tuoh: Het is scm geworden. Daar had ik het beste gevoel bij. Echt zeer degelijk.


Gisteren stond er een trailer vol hout voor de deur. Jemig, dat was best een heleboel...Hahaha... Gewoon bij de eerste stapel beginnen en net zo lang doorrijden tot alles uit de wagen was....en toen moest alles nog bij ons naar binnen. Allemaal gelukt en vandaag de 1e 5 stammen verwerkt. Beuk,es,iep,eik en nog meer mooi materiaal ligt nu in de stellingen. Maandag verder met de rest.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20191116_090445.jpg

Erg mooi gekleurd beukenhout. Soms kan beuk wat saai zijn maar dat is deze stam zeker niet. Gezaagd op 55mm dikte. Daar zitten aantal mooi tafelbladen of werkbladen in.

Vanmiddag staat er kastanje,es en Amouk op het menu....vlakken,haaksen, schaven en lijmen... Heerlijk werk. Het vlakken en haakse doet een goede vriend die af en toe een uurtje helpt. Dat scheelt bij zulke klussen enorm.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Nee, toch met oordoppen aangezien het vaak doorkomt dat er ergens nog een zaag aanstaat. Zou in principe kunnen zonder maar beter met. Maar....t filmpje volgt zsm. ..had ik beloofd he:p
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer maandag....Wow...tijd vliegt werkelijk voorbij. Afgelopen zaterdag leek het wel uitverkoop hier. Echt een heleboel mensen. Super gezellig. Van goede houtvriend en koning van het fijnstof Kor tot aan compleet nieuwe klanten die hun ogen uitkeken en verbaasd waren over de mogelijkheden naast alleen het hout kopen.

Regulier ben ik alleen zaterdagochtend aanwezig maar ook de middag had ik vol gepland met afspraken. Dit waren de afspraken waar ik wat meer tijd voor nodig was....Zoals bv selecteren van beukenhout voor een werkbank. Klant ging naar huis met 0,4 m3 55mm dik beuk. Die werkbank waait nooit meer weg....Hahaha

Vanmorgen zijn we begonnen met zagen van het hout dat we woensdag gaan schaven. Dan kan het mooi even tot rust komen in de tussentijd. Deze werkwijze bevalt ons goed. Vaste dagen met vaste activiteiten. Dat voorkomt dat je de hele tijd moet omschakelen. Zoals bv wisselen zaagblad. T duurt maar 5 minuten maar dat 10 x per week is bijna een uur.

Nou...Dat was hem weer. Straks even wat administratie en bedenken wanneer we open zijn in de laatste 2 weken van december
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Bedankt voor weer een gezellige middag rick!
Het beuken is al weer deels verzaagd terwijl ik nog eerst mijn gereedschapswand af wou maken en wat nieuwe electra aan wou leggen.....
Nou ook nog een klant vinden voor die gitaar!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Heel graag gedaan. Leuk om je weer even gesproken te hebben .

Mensen vragen wel eens wat we met onze houtkrullen doen. Onze buurman heeft een grote container staan waar hij alles in kan "blazen". Deze week hebben we het besluit gemaakt dat wij toch ook over willen gaan naar zo'n doorblaasinstallatie . Vandaag hebben we bv 25 zakken vol geschaafd...da's best vaak het werk stil leggen om de zakken te wisselen. En dan elke keer het stof. Een nieuwe afzuiginstallatie is prijzig maar je gezondheid is belangrijker. We gaan tevens voor een zwaardere afzuiger. De nieuwe heeft 50% meer capaciteit. Moet ik uitkijken dat mijn baard er niet afgezogen wordt...haha

Mooie ontwikkelingen allemaal. Ik kijk al enorm uit naar het komende jaar. In de maand december zijn we zoveel mogelijk gewoon geopend met uitzondering van de feestdagen uiteraard. Wil je dus in de laatste weken van het jaar langskomen dan is dat zeker mogelijk.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20191202_082818.jpg

Wat vind ik dit toch mooi...quilted maple. Vorige week is eindelijk de nieuwe voorraad binnen gekomen. Al enige tijd had ik weinig liggen. De eerste bestellingen zijn de deur alweer uit. Van enkele delen gaan we verlijmde panelen maken. Heel tof voor het maken van een kast ofzo.

Het is even goed druk deze periode,iedereen wil nog graag voor kerst zijn of haar bestelling hebben. Waar mogelijk gaan we dat natuurlijk regelen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Jemig, wat gaat de tijd snel momenteel. Dit weekend gaan de laatste grote orders de deur uit en dan zijn we voor dit jaar helemaal bij. Heerlijk gevoel!!

De laatste weken zijn we uiteraard wel gewoon geopend zodat iedereen in de kerstvakantie wel gewoon hout kan komen halen. Deze periode is altijd enorm gezellig vind ik. Tussen door kunnen we alvast beginnen met de inventarisatie. Da's wel een enorme klus nu we wat meer hout hebben staan.

Mocht je langs willen komen dan ben je van harte welkom !
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Was me dat een triestig moment zaterdag. De laatste mailing van 2019.
Ik plan om nog eens langs te komen tussen kerst en nieuw om de nieuwe voorraad eens te doorzoeken.
Voorlopig hier nog even serieus aanpoten om alle orders af te werken voor kerstmis.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@mava, ja ..dat was voor mij ook wel een raar momentje. Ik haal erg veel plezier uit de mailingen maar het is niet handig om deze te versturen de laatste weken van het jaar. Lijkt me gezellig om weer even bij te praten. Heb wel iets tofs voor je liggen.

Deze week gaan we alles netjes opruimen en kritisch kijken naar hetgeen we op voorraad hebben. Zo hebben we vanmorgen 2 pallets eikenhout 52mm eens kritisch bekeken. En na wat stapelwerk bleef er 1,5 pallet over maar met alleen maar mooi bruikbaar hout. Alle b keuze stukken gaan dus voor zeer scherpe prijzen in de verkoop deze dagen. Al het hout ga ik op deze wijze langs, een beste partij werk maar straks scheelt dat enorm met het inventariseren van de houtvoorraad. Daar begin ik rond de kerstdagen mee.

Wil je langskomen de komende tijd dan ben je van harte welkom .
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
En dan kan je erachter dat je best wat hout op voorraad hebt wanneer je alles mag tellen....hahaha.... t gros staat er op. Het enige wat nog moet gebeuren zijn de "losse" plankjes en balkjes. Daar begin ik maandag mee. Morgen komt er een zeer bewaarde klant inslaan voor zijn snijplankenproductie . er staat al eaa voor hem klaar.

Zaterdagochtend verwacht ik ook weer een heleboel bezoek, erg gezellig. Waar de ene voor hout voor een wandplank komt is de andere op zoek naar hout voor het draaien van pennen. Bakkie koffie erbij, erg leuk altijd.

Iedereen is van harte welkom om langs te komen natuurlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Rick van dat tellen ben ik gelukkig al 10 jaar af. Wij telden vroeger van onze losse ijzerwaren alleen de volle dozen en de grote maten. Als je het elk jaar op dezelfde manier doet maakt het ook niet meer uit. Tellen is een ding alles uitrekenen is een ander ding.
Succes.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@Wim: dat werk zou je vast niet missen

Nou, het is klaar. Een bijkomend voordeel is dat ik weer precies weer wat ik heb liggen. Vanmiddag nog even hier en daar een stelling anders ingericht om het wat overzichtelijker te maken. Wat een houtsoorten...echt heel tof.

Maandag beginnen we heel rustig met voorbereiden van de klussen voor die week. Van Amerikaans notenhout tot aan padoek...Maandag zal de zaag overuren draaien.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Jemig en dan is het alweer 2020. Ik heb enorm veel zin in komend jaar. Volop ideeën en plannen aan het uitwerken....Het hoofd staat niet vaak stil dus alle dingen die mij te binnen schieten noteer ik altijd even op mijn telefoon . Dat geeft dan weer ruimte voor nieuwe plannen.

Morgen beginnen we weer volop !! Er ligt partij eiken en noten klaar om verwerkt te worden. Tussendoor kan ik dan weer bezig met het maken van een aantal mailingen want die heb ik zelf enorm gemist. In de middag krijg ik bezoek uit het mooie België. Belooft een fijn begin van 2020 te worden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.