Blog : Mijn belevenissen in houtland

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
@resetter....hahaha...yep...mijn werkhok zat tijdelijk zonder licht maar de winkel had gelukkig wel verlichting.... Vond de eerste vooruitgang al mooi van je project.

Net twee uurtjes administratie zitten doen. Dergelijke zaken horen en nu eenmaal bij. Wat ik niet begrijp (en waarschijnlijk nooit zal begrijpen) is dat mensen spullen bestellen en dat niet betalen.... Snap ik echt helemaal niets van.... Dan beloven te zullen betalen.....en dat weer niet doen....Pffff....hoort er helaas ook bij... Volgende week op bezoek bij een bedrijf die zulke zaken afhandeld. Scheelt mij veel irritatie ;) Ik sta liever tussen het hout dan achter geld moeten aanvangen...

Tussen de administratie door kwam een klant zijn bestelling ophalen...serie tapasplankjes en serie menustandaards....dat ruimde weer lekker op.... Elke keer dat hij het ene ophaalt krijg ik weer een bestelling voor de volgende keer...erg leuk !!

Afgelopen week kwam het hout binnen wat ik gekocht had aan de andere kant van de grote plas....Wow...bijzonder mooi...

Bekijk bijlage 34146

Klein voorbeeldje.....rest is nog stukken mooier maar die plaats ik nog maar niet... Krijgt iedereen problemen met zijn computer door de grote hoeveelheden kwijl die dan ontstaan....:eek:

Rick ik ken dit gevoel. Halen en niet betalen. Bijna alle kleine internet winkels werken met ideal. Gewoon vooruit betalen. Betalen moet je toch. Je moet eens uitrekenen hoeveel hout je moet verkopen om dit bedrag goed te maken.
Daar word je niet vrolijk van. Ja ondernemen heeft leuke en minder leuke kanten. Het is trouwens wel een keer leuk om met een aantal heren het geld op te halen. Wel goed weten wat je doet maar ik was verbaasd hoe makkelijk
ik het geld kreeg. Misschien lag het aan het feit dat ik me niet geschoren had en de kleinste was :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@wim kluck : Nu ben je ook niet zo groot gelukkig :eek:

Volgende week begint het reguliere leven hier weer. Maandag gaan de kinderen weer naar school. De zomervakantie is echt snel voorbij gegaan. Ik had nog zoveel plannen voor allerlei bezoekjes maar helaas niet gelukt. Dat is toch wel een groot nadeel van het feit dat ik niet een hele dag in de benen kan zijn....de dagen vliegen om...tussen 12-14 lig ik altijd even in mn bed of hang ik op de bank. Dat maakt een rondreis door t land erg lastig. Wanneer ik hout ga kopen moet ik dat echt inplannen. 1 dag op pad...betekent voor mij meerdere dagen rust houden. Ach...t is was t is...Gelukkig hou ik van lezen , tv kijken en beetje klikken op t internet.. ;)

Maandag staan er al weer een paar bestellingen in het boek. Een deel daarvan maak ik zelf klaar maar steeds meer besteed ik uit. Er komen steeds meer klanten bij en dus heb ik meer hulp nodig. Dat is wel het mooie van een gedeelde werkplaats.
Verder heb ik een aantal goede vrienden die altijd wel even kunnen bijspringen. Zo ga ik binnenkort met iemand een hele partij esdoorn verzagen. Hij doet het sleep en sjouwwerk gelukkig.;) Dat scheelt echt enorm. Ook bv het vlakken van hout is iets wat ik zelf minimaal doe (alleen kortere delen doe ik zelf)...laatste bv delen essen van 2400 lengte....Dat heeft hugo toen allemaal gedaan, erg blij mee.

Morgen ga ik even stoeien met wat stukjes film die ik opgenomen heb ik de werkplaats. Eens zien of ik dit een beetje netjes aan elkaar kan plakken. Wordt vervolgd...
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Met 22 jaar als ondernemer heb ik al heel veel meegemaakt als er betaald moet worden.
Altijd duidelijk zijn wat ze moeten betalen en hoe, en ervoor zorgen dat als communicatie via de mail gaat ervoor zorgen
dat ze ook nog moeten antwoorden op de mail met betaalgegevens, dan kunnen ze niet zeggen van heb ik niet gelezen. Als er betaald
moet worden kom ik nog steeds nieuwe smoezen tegen.
Zelfs met vaste klanten moet ik nog vaak achter de betalingen aan.
Veel klanten zien betalen op rekening als uitstel van betaling en van uitstel komt Afstel:confused:
Ook bij bedrijven op rekening moet je uitkijken, ik heb in de jaren al verscheidene faillissementen meegemaakt en dan kan je fluiten naar je centen.
Gewoon vast houden aan afhalen is gelijk betalen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@woodworkpro : Bijzonder he hoe mensen omgaan met het betalen van hun rekeningen.

Laatst trouwens iets erg leuks meegemaakt. Iemand vroeg naar een prijs voor een stukje hout wat onmisbaar was in zijn hobby. Prijs opgegeven....krijg ik een mail terug "Dat is verdacht goedkoop....ik kijk even verder" ..... Hahahaha....tof he !!! Opdracht is niet binnengehaald want blijkbaar brandde het geld een gat in de zak van deze klant. Ik denk altijd "het kost wat het kost " Goedkoop en duur zijn lastige zaken...:D

Het plan om zondag met de filmpjes bezig te gaan is niet gelukt. Het hoofd wilde wel maar het lijf werkte niet mee. Nou ja....dan maar doorgeschoven naar vandaag... Straks bakkie koffie zetten en dan lekker aan de slag. Geen werkplaats vandaag...hopelijk morgen weer. De klanten gemaild dat het een dagje later wordt. Er zaten geen klussen bij met grote haast.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rick,
Ik volg Wim. Leuk filmpje met heel mooie muziek erbij.
Iets wat ik kan tonen aan de leerling hoe een paneel samengesteld kan worden als openboek gedraaid zoals wij dit noemen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Heerlijk !!! Daar was ik echt weer even aan toe...beetje hout snuiven..... Aantal bestellingen klaargemaakt en een deel van de voorraad voor de winkel aangevuld...productieve ochtend gehad.

Ook nog even overleg met verhuurder gehad over de plannen voor de komende jaren...altijd goed om even op de hoogte te blijven van de plannen betreffende de werkplaats. Nu ben ik er niet al te veel , het is toch een zeer belangrijk deel van mijn bedrijf.

Nu lekker languit op de bank een beetje luieren....ben ik ook erg goed in...:D
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2015-08-20 11.32.36.jpg

Samen met Hugo druk aan het puzzelen hoe we de delen eiken moeten verdelen... Wordt een tafelblad van 43x900x2600 !!!

2015-08-19 15.42.41.jpg
Brede delen flamed maple en quilted maple....tot aan 360mm !! Vanmiddag komt een beroepsgitaarbouwer stukken uitzoeken om zijn voorraad aan te vullen. Altijd leuk om te puzzelen met iemand om zo efficient mogelijk een plank te verzagen. Het hout wordt vaak geselecteerd en dan maak ik het de week erna op maat en stuur alles op.

Straks even lekker aanrommelen in mijn eigen werkhok op zolder...beetje opruimen en een rondje slijpen....beitels...boren....enz enz.... Verder spullen klaarleggen voor het houtdraaien. Er roepen diverse stukken mijn naam "psst...rick...ik wil een pepermolen worden!!!".....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wat nou "lekker aanrommelen".....ben ik toch even druk geweest vanmiddag...... Tja...zo gaat het soms..... Je moet het ijzer smeden wanneer het heet is he !!!

2015-08-21 14.18.24.jpg

Tafelblad......45*900*2600

2015-08-21 15.40.40.jpg

Stapeltje gitaaronderdelen.....

Nu lekker niets meer doen....douchen en dan beetje in de zon zitten....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@lars : Deze valt nog mee...heb ook tafels gemaakt van 65x1100x4300mm....da's echt niet leuk meer..... Zulke tafels doen me beseffen dat het echt heel prettig is om samen te werken met andere bedrijven. Lichamelijk ben ik niet in staat dit te maken maar met wat hulp is dit goed te doen.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Verschrikkelijke vent die R. Koorman van dat masave houthandeltje obscure zaak hoor.
Moet je toch eens kijken wat een lelijk verrot hout hij mij verkocht heeft..... Je kan er niets moois van maken....


2lqPYUe.jpg
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Tsja... Zo heb ik wel interesse in een groot lang stuk quilted of flamed maple voor een aankomende uitdaging. Wat krijg je terug als antwoord: "Kom maar langs in Zwolle, je kan ze het beste zelf uitzoeken"
Man, als ik naar de supermarkt ga voor een zak chips kan ik al geen keus maken en kom ik vaak met een winkelwagen voor vreterij thuis.
Als ik weer naar Rick toe moet...
help
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik voel me daar altijd als een kind in een gratis snoepwinkel... Alles wil ik hebben en kan eigenlijk nooit kiezen:p de prijzen zijn niet te vergelijken met de AF bijvoorbeeld, maar goed dat zwolle voor mij bijna 2 uur rijden is anders hou ik helemaal geen geld meer over!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@resetter : Blij dat ik dat brandhout aan jou kwijt kon...hahahaha...goed gelukt !!

@woldenga : Ik schreef inderdaad om even langs te komen...over zelf uitzoeken staat er niets in hoor....hahaha.... Daarom doe ik alles op afspraak, dan heb ik tijd om mee te lopen en dingen te kunnen laten zien. Een stuk van 2400mm laat zich niet goed op de foto zetten...daarom is langskomen t makkelijkste ! Ik zorg wel dat je niet teveel koopt...

@lars : Wat jij schrijft hoor ik vaak..... Opsturen is dan vaak een veiligere optie....maar langskomen is veel gezelliger natuurlijk.

Straks komt 1 van mijn beste houtvrienden naar de werkplaats. Even bijkletsen, even spelen met de schuurmachine. Nu nog ff slokje koffie en dan aan de slag
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mooi bord resetter, zeker die dunne bruine rand tussen de buitenste rand en de eerste speelvlakken doet het erg goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.