Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-07-18 08.48.35.jpg

Een aantal weken terug had ik erg mooi ziricote gevonden, kort daarna al grofweg op maat gezaagd. Afgelopen donderdag heb ik een aantal delen geherzaagd. Het is enorm mooi hout maar een ramp voor de zaagbladen....oeiii....

Even over de zaagbladen. Nu gebruik ik de DoAll Olympia met 2tpi, deze koop ik in via Leitz. Vooral had ik tuffsaws, fijne zagen maar er braken er nogal veel. Toen dus overgestapt op deze linten. Voor mijn gevoel worden deze bijzonder snel bot. Zal wel in de prijs zitten...kost 35 euro p.st. voor een lint van 4318mm. Het nadeel van een bot lint is dat het lint gaat zoeken-> stel je wil een plank van 20mm verzagen tot 2 x 9mm dan is de kans groot dat je bv 1x9 en 1x 4 overhoudt....en dat is toch wel erg jammer. Nu net bij axminster de Ripper linten besteld, benieuwd hoe deze werken.

2015-07-26 15.06.44.jpg
Deze klant had weer een verzoek wat ik niet eerder gehad had. Na het zagen eerst 3 a 4 weken laten liggen.... Tja...alles kan bij ons he !! Uiteinden wel even in de was gezet. Nu doe ik dit thuis op het gasfornuis in de keuken.

Pannetje op t vuur -> plankje erin -> dompel -> plankje eruit.....en daar gaat het mis....het wordt 1 groot druipfestijn...hele kookplaat onder de druppels....en dan begint zelfs mijn vrouw (die toch echt al mijn grappen en grollen pikt met hout) iets te protesteren. Er komt dus zo'n elektrisch 1 pits kookplaatje...kan ik mooi buiten smeren..

2015-07-26 15.06.50.jpg
Stapeltje achterbladen..

2015-07-26 15.06.53.jpg
Balkjes en een reststukje..mooi voor greepjes of sieraden oid..

2015-07-26 16.46.56.jpg
Gisteren had ik wel even medelijden met de meneer van DHL. Het regende hier echt enorm hard. Dit was een echte bikkel. Stapt stoer uit z'n bus...schud eens met z'n hoofd en zonder de regen op te merken heeft hij alle pakketjes opgehaald zodat ze de dag erna bij onze klanten kunnen komen.
Tot op heden zijn we erg blij met DHL. Scheelt enorm veel tijd.

IMG-20150726-WA0006.jpg
Eergisteren eindelijk weer eens de draaibank aangehad...heerlijk !! Een goede kennis vroeg mij om even andere greepjes te maken....dat doe ik graag !! 1e kwaliteit gevlamd esdoorn.....kwijl...kwijl....

IMG-20150414-WA0016.jpg
Oeps...plaatje staat op z'n kant.... Dankzij dit soort plankjes staat de schuurmachine nu in de werkplaats. Normaal doe ik eigenlijk nooit geen grote serie's maar ik wilde erg graag een breedbandschuurmachine aanschaffen. Nu was de periode lastig want er kwam ook veel hout binnen. Wat doe je dan ? Dan neem je eens wat extra klussen aan. Er zijn mensen die geld lenen om machines aan te schaffen. Zo steek ik zelf niet in elkaar...eerst geld verdienen en dan pas uitgeven. Ik heb al zoveel bedrijven kapot zien gaan omdat zij hun leningen niet af kunnen lossen op machinepark of wagenpark.

IMG-20150716-WA0014.jpg
Een vriend van mij bouwt een gitaar voor mij en daar ben ik enorm blij mee. Hier de hals van het instrument....Gaaf he !!

IMG-20150407-WA0024.jpg
En de body !!

Straks naar de werkplaats om samen met forumlid GAV een hele stapel eikenhout te schaven. Iemand nog geperste briketten nodig ?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Leuk verslag Rick, mooie greep informatie.

Wat een prachtige gitaarhals & body overigens, waar haalt je vriend zijn hout? :)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@wimmel : Dat haalt hij bij zo'n halfgare houtboer in Zwolle...hahaha

@sunrayes : Uiteraard...zal er ook een leuke dansje bij instuderen....zoek nog een charmant achterkoortje...iets voor jou ? Dan koop ik wel zo'n "little black dress" ;)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Rick,

Bedankt voor de prachtige stukken hout welke gisteren bezorgd zijn. Ik heb er nu gelijk een uitdaging bij, ik ga voor het eerst gebruik maken van een zaagtafel :).

Nu zit er 1 stuk Ziricote bij waarvan ik eigenlijk liever tegen de draad in een blank snij, zou dit problemen kunnen geven bij het draaien? Ik gok dat het moet kunnen indien ik bij het draaien zorg voor scherpe beitel en kleine stukjes maar voor de zekerheid....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Tegen de draad in op zo'n klein stuk ? Poehh...durf t niet te zeggen...Ik zou denken dat dit erg spannend wordt...Een vereiste is vlijmscherpe beitels.... Laat je weten hoe t gaat ?

Ik ben nu bezig met het maken van foto's voor de mailing van deze week. Van wenge tot gevlamd esdoorn...dit wordt een scherpe aanbiedingsmail, bepaalde stukken hout staan hier al wat langer en ik vind het dan vaak tijd om eens goed op te ruimen.

*10 minuten later*

En hij is weg !

IMAG1450.jpg
Klein voorbeeld van wat er in de mail stond aan reguliere voorraad....

2015-07-29 16.12.07.jpg
Deze stukken hout samen voor 24 euro...
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer vrijdag....deze week is werkelijk omgevlogen... Vorig jaar was het is de zomervakantie-periode een stuk rustiger dan normaal. Ook nu merkte ik dat de reguliere klanten op vakantie waren maar er zijn wel weer een heleboel nieuwe klanten bijkomen. Waar de ene hout zoekt voor een handvat van een mens kan ik iemand anders blij maken met hout voor een tafel. Afgelopen 2 weken ben ik grotendeels alleen geweest in de werkplaats. Op zich werkt dit lekker snel en kan je af en toe eens wat hout laten liggen op een machine....ik mis mijn houtmakkers toch wel hoor.

Gelukkig heb ik een aantal klussen samen met anderen gedaan. Afgelopen dinsdag heb ik met GAV een heeeeleboel eiken planken door de vandiktebank gedrukt. GAV had dit nodig om zijn berging mee af te timmeren...Hij heeft straks mooie kwartierse delen eik waar hij tegen aan mag kijken...Zeer benieuwd naar het resultaat. Gisteren was hij er ook nog even om een verlijmd paneel hier te schaven aangezien dat bij hem thuis niet lukte.

Een nadeel van veel schaven is dat je veel krullen krijgt...de brikettenpers moest er stevig tegenaan...Bijna alle bakken waren al vol, gelukkig heeft GAV Senior hiermee geholpen. Hij heeft brandstof voor de kachel en wij weer een boel ruimte !! Mooi geregeld toch ?

De breedbandschuurmachine en lintzaag hebben hard moeten werken deze week. Niet dat ik veel bestellingen had maar uiteraard moet de winkel ook gevuld blijven. Hopelijk komen mijn nieuwe zaaglinten snel....

Straks richting werkplaats met mijn dochter. Zij wilde wel graag de werkplaats schoonmaken aangezien ze druk aan het sparen is voor een tablet. Jaja, wij zijn nog van die ouderwetse ouders die kinderen zelf laten sparen voor luxe dingen ;) Op het schoolplein spreek ik natuurlijk vaak andere ouders en enkele kijken allemaal enigzins verbaasd wanneer ze horen wat onze kinderen thuis nog allemaal doen.

Oh ja....heb ook een nieuw speeltje : Vacuum zak !! Maat 600x700.... Daar wil ik vanmiddag eens mee gaan oefenen. Ik moet best vaak ergens een vel fineer op plakken en ook steeds meer laminaties maken met een plaatje 7mm dik hout op 40mm dik hout....Nu doe ik dat met 100.000 lijmklemmen en veel stress.... Hou jullie op de hoogte
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
"Waar de ene hout zoekt voor een handvat van een mens "
Zijn dat soort mensen er ?
;)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Oeps.....hahahaha...... Da's wel een leuke typefout..... Het had natuurlijk "mes" moeten zijn.....scherp gezien @h.katan

Deze ochtend komen er wat mensen bij ons langs om hun hout op te halen en tevens even te kijken naar de nieuwe aanwinsten. Mensen kijken vaak wel vreemd wanneer we "hout gaan kijken" en we lopen de trap van een woonhuis op...echter wanneer we dan in de "winkel"zijn begint het meerendeel van de mensen te glunderen. Mocht er hier niet genoeg liggen dan kunnen we altijd even naar de werkplaats rijden om grotere delen op te halen.

Gisteren het eerste plaatje hout verlijmd met de vacuumkit...Dat werkt super !!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Straks richting werkplaats met mijn dochter. Zij wilde wel graag de werkplaats schoonmaken aangezien ze druk aan het sparen is voor een tablet. Jaja, wij zijn nog van die ouderwetse ouders die kinderen zelf laten sparen voor luxe dingen ;) Op het schoolplein spreek ik natuurlijk vaak andere ouders en enkele kijken allemaal enigzins verbaasd wanneer ze horen wat onze kinderen thuis nog allemaal doen.
En daar is ook helemaal niks mis mee, op die manier leren ze dat het niet allemaal voor niks is en dat er wat gedaan moet worden om iets te kunnen kopen en wordt het ook veel meer gewaardeerd. Zou veel meer gedaan moeten worden naar mijn idee.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@rjmulder : Vind ik ook.... Beetje ouwerwets maar tja...dan ben ik maar ouwerwets...

Vroeger hing er bij ons thuis een briefje in de keuken :

wc schoonmaken 10 cent
stofzuigen woonkamer 10 cent
heg knippen 1 gulden
enz enz

Man, als ik een zaterdag druk was verdiende ik zo 2 gulden....daar kon ik daar weer een boel voetbalplaatjes voor kopen...hahaha
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
305
Heelsum
wc schoonmaken 10 cent
stofzuigen woonkamer 10 cent
heg knippen 1 gulden
enz enz

En zo doe je het nu nog, stukje zircote, 2 euro verdiend, partijtje eiken, 3 tientjes, geschaafd hout voor een tafel 75 euro verdiend.

En voor je het weet heb je een breedband schuurmachine zonder lening ;-) zo leer je werken haha.... ik ken het.

Pipo's die vroeger alle kregen en daar blij mee waren kijken nu raar op hun neus waar Rock dat allemaal van doet want bij hun gaat het niet vanzelf ... :)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@rjmulder : Vind ik ook.... Beetje ouwerwets maar tja...dan ben ik maar ouwerwets...

Vroeger hing er bij ons thuis een briefje in de keuken :

wc schoonmaken 10 cent
stofzuigen woonkamer 10 cent
heg knippen 1 gulden
enz enz

Man, als ik een zaterdag druk was verdiende ik zo 2 gulden....daar kon ik daar weer een boel voetbalplaatjes voor kopen...hahaha

Hahahaha. Nu dateer ik van 1950 maar begin jaren zestig vroeg ik al een kwartje voor een boodschap doen. Wellicht dat je daardoor niet de hoofdprijs vraagt voor...... ;) Vooral zo doorgaan ;)

Kom met tussenpozen op het forum en elke keer verbaasd over de progressie van Masave houtwinkel. Niet alleen nuttig voor maar ook kritisch wat betreft materiaal. Ondanks alle roemende berichten over tuff saw ben ik ook niet echt tevreden over deze zaaglinten. Zagen maar kortstondig recht maar daarna raken ze het spoor bijster. Had bijna een stel Leitz linten gekocht in navolging van Rick maar ook deze linten....

Volg het verhaal hoe verder met de linten en natuurlijk de progressie van Masave Hout. Met een dergelijk bedrijf moet je als als houtbewerker blij zijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
305
Heelsum
Hmmm interessant spinnof onnodig topic ontstaat over de tufsaw linten. Ik heb er laatst ook 1 gebroken en contact opgenomen met Ian. Dat een lint brak had hij nig nagenoeg nooit meegemaakt was zijn antwoord? Nog maar eens mijn licht opsteken daar hoe het ermee staat want ik vind eigenlijk dat ik wel recht heb op een garantie vervanging.
 

tuoh

Oud hout
Wat die zaaglinten betreft, ik vermoed dat het breken van de linten (bij gelijk welk merk) voornamelijk zal voorkomen bij het herzagen van hout, eerder dan bij gewoon zaagwerk. Het herzagen van (dik)hout vraagt veel van lint en machine. De zaaglinten gaan bij repetitief herzaagwerk veel warmer worden en dus gevoeliger worden voor breuk. Niet voor niks dat de prof. herzaagmachines zo robuust worden gebouwd, en de zaaglinten zo dik en zwaar zijn. Bij deze machines worden de tanden van de linten ook gestelliteerd, dit om de standtijd van het zaaglint te verlengen, terwijl hierdoor ook de temperatuur van het zaaglint lager gaat blijven. Dit zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat de linten minder snel met metaalmoeheid (=hoge kans op breuk) te maken krijgen. Echte herzaagmachines hebben namelijk ook stalen loopvlakken, perfect om de warmte in het zaaglint snel af te voeren naar de massieve stalen wielen.

Op een gewone lintzaag moet je al snel op zoek naar zaaglinten met (ge)harde tanden, maar die hebben meestal ook een grotere dikte, wat dan weer sneller metaalmoeheid oplevert bij de kleinere wieldiameters.
Een lintzaag is nu eenmaal geen herzaagmachine, je kan er occasioneel wel wat herzaagwerk op doen, maar eens je er teveel van verlangt loop je snel tegen de grenzen aan (zaagbreuk) Daar doet het merk van de machine ook niks aan.
Op mijn lintzaag (wielen van 600mm) gebruik ik al dik vier jaar zaaglinten van Tuffsaws tot volle tevredenheid. De machine draait praktisch dagelijks, maar nog nooit geconfronteerd geweest met een breuk. Ik doe er praktisch alles mee, schulpen, contouren zagen, afkorten, (spat)pennen zagen, etc. Wat ik praktisch nooit doe is herzaagwerk van grote diktes, dat gaat veel sneller en beter op een "echte" herzaagmachine.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik ben het wel met Tuoh eens.
Bij herzagen wordt vaak ook te hard geduwd, omdat het zagen veel langzamer gaat.
Dat de zaag naar een tijdje niet recht meer zaagt heb ik nog niet gemerkt.
wel een keer met een sabre cut door twee spijkertjes gezaagd, maar na even slijpen op de slijpsteen werkte hij weer prima.
Mocht een lint breken op de las, dan wordt het lint gratis opnieuw gelast.
Dus ik houd me toch nog maar bij Tuff:cool:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@scheppie : Je hebt helemaal gelijk...had er eigenlijk nooit zo over na gedacht..... Mijn moeder had het gezegde "Zo komt Van Splinter door de winter".... alle kleine beetjes tellen mee !!

Lintzaag....Dit blijft toch een soort mytisch wezen binnen de houtbewerking. Veel mensen worstelen toch met deze machine heb ik gemerkt.

@tuoh : Qua groot herzaagwerk (ik heb bv vele kilometers gezaagd op een grote brenta) heb je inderdaad gelijk maar balken van 220mm hoog moeten geen probleem zijn voor mijn lintzaag. Kracht en bereik genoeg ! Wanneer ik mijn wensen aangeef bij een leverancier en hij zegt de perfecte linten hiervoor te hebben ....... en die knappen allemaal ? Dan gaat er iets niet goed..... Dat een product kapot gaat is op zich nog niet erg maar dan moet een bedrijf dit wel oplossen vind ik zelf.

Wanneer het antwoord is "dat heb ik nog nooit gehoord" dan snap ik er iets meer van. Heb al een heleboel berichtjes gehad van andere houtbewerkers die hetzelfde probleem hadden. Gelukkig zijn er leveranciers genoeg voor zaaglinten. Misschien dat ik er ooit weer eens de sabre-cut linten op leg want die had ik in de bulk ingekocht....hahaha....

Binnenkort komen er linten van Axminster : Ripper http://www.axminster.co.uk/axcaliber-ripper-37-bandsaw-blade

Gisteren heb ik in de werkplaats de camera weer even aangezet om een aantal klusjes te filmen. Ik kom steeds 1 hand te kort....ik kan niet schaven en inzoomen tegelijk ....hahaha... Het maken van die filmpjes vertraagt het proces en dat is met bepaalde klussen erg prettig. Je kan dan beter genieten van het feit dat je lekker met hout aan de slag bent. Soms staat de versnelling wel eens een tandje te hoog en dan merkte ik dat het plezier minder was. Nu kan je natuurlijk niet altijd rustig toeren want dan komt het werk nooit af maar het is goed om zo nu en dan eens stil te staan bij waar je mee bezig bent.

Vanmiddag ga ik het eerste "echte" plankje hout verlijmen met de vacuumzak....en ja...de camera zal aan staan....dat wordt lachen...

2015-08-01 13.11.58.jpg
Vlakbij onze werkplaats staan een aantal enorme bramenstruiken....vrijdagmiddag ben ik druk aan het plukken geweest met mijn kinderen. Hardstikke leuk !

2015-08-01 12.31.18.jpg
Hoppa in de pan.....suiker erbij en wat appel.....Mjam...mjam.....
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Rick,

de machine en motor gaan de job zeker aankunnen, maar het zijn de linten die de bottleneck vormen volgens mij. Als quasi alle gebruikte linten knappen dan scheelt er iets anders dan een slechte las. 220mm dik schulpen gaat geen probleem geven voor de zaagmachine en normaal gezien ook niet voor het lint, maar als die balk van 220mm hoog en bijvoorbeeld 3000mm lengte herzaagd moet worden naar dunne planken van zeg maar 10mm dan betekend dat niet één zaagsnede van 3000mm lengte maar een heleboel zaagsneden. Zo kom je voor één balk al snel aan een serieus aantal (gezaagde)lopende meters, en dit dan ook nog op een ferme hoogte. Het geeft snel een vertekend beeld wanneer na één balk het zaaglint al begint bot te worden, maar als je dan eens terug rekent naar het gezaagde aantal meters, bijna op max capaciteit dan ook nog,is het in feite niet meer dan normaal.
De meeste zaaglinten zijn ook maar gewoon koolstofstaal en geen superieure legering met exotisch klinkende ingrediënten;) Maw. de standtijd van een lint is niet van dien aard dat er op volle capaciteit honderden meters mee kunnen gezaagd worden ( wat op een echte herzaag geen probleem is)

Dus, misschien eis je wat te veel van de zaaglinten? Het zou wel interessant zijn om te weten wanneer de linten de geest gaven, na een fiks aantal meters? bijna direct na het opleggen? als de zaag bot word? steeds wisselend?

Er is de laatste jaren door sommige machinefabrikanten (oa Felder& Hammer) flink aan de weg getimmerd qua semi prof.lintzaagmachines, die machines doen in niks onder voor hun grote broers, behalve in afmetingen. Zo hebben ze kleinere wieldiameters (= kortere bochtstralen) en kortere zaaglinten ( rond de 3 à 4m) Dit betekend dat linten iets meer moeten plooien en dus warmer worden dan op de grote machines met hun zaaglengtes van 6 à 8m.

De zaaglinten (fabrikanten) echter zijn niet mee gevolgd met deze tendens, ofwel moet je naar de prof. linten grijpen (meestal Uddeholm 000 staal) topspul voor de grote jongens, maar meestal te zwaar en te stijf voor de kleinere broertjes. De andere kant van het spectrum is dan de hobbyzooi om uit te kiezen. Soms metaalzagen met grove vertanding, soms regelrecht blik, soms .....

Dan zit een leverancier als Tu.... ergens in het midden, de zagen die de man levert hebben al één grote verdienste, ze zijn dunner en soepeler dan het Zweedse spul, ze plooien dus makkelijker en vragen minder zaagspanning. Ze zijn dus minder belastend voor de machine. De standtijd van deze dingen is niet slecht weet ik uit ervaring:D Door hun soepele bouw zijn ze wel wat gevoeliger voor uitwijken als ze éénmaal bot beginnen worden. Elk voordeel heeft nu een maal ook zijn na....


Ps: hopelijk maakt "the ripper" zijn beloften waar:D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.