Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@tuoh : Nope...ik zaag helaas geen grote aantallen...dat wil lichamelijk niet...langste lengte zal een keer 1200mm zijn.... Je verhaal klopt inderdaad. De grote herzaag waar ik eerst gebruik van maakte had hele andere zaaglinten...wat een monstergrote dingen waren dat....Daar zat echter ook een automatische aanvoer op...Erg prettig

Zo'n Felder lintzaag is een mooie zaag voor het werk wat ik ermee doe. Ik noem het altijd fanatiek hobby'isme ! Het is even zoeken naar de linten die het beste passen bij mijn soort werk. Het belangrijkste is een strakke zaagsnede. Uitwijken van het lint betekent dat dit mij geld kost want er gaat materiaal verloren...

Vandaag heb ik een hele stapel plankjes geschaafd tot dezelfde dikte....deze gaan komende week door de breedbandschuurmachine... Deze machine bevalt me goed. Uiteraard zou het 10x sneller mogen maar het is voor mijn drukke persoontje ook wel eens goed dat dingen lekker langzaam gaan. Kan ik mooi over allerlei zaken nadenken...

Vanmorgen een goed gesprek gehad met een klant voor wie ik snijplanken ed maak. Hij opent een nieuw restaurant en wil allemaal toffe dingen uit hout hebben. Ik had wat proefdingetjes gemaakt en die waren allemaal goed..... Nu al zin om daarmee aan de slag te gaan....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag even een dagje rust ingebouwd...wel beetje aangerommeld in de werkplaats natuurlijk...maar geen serieuze productie vandaag ! Morgen gaat er weer gezaagd worden. Er staat een kar voor olijfhout klaar, daar gaan we allemaal balkjes van zagen. Mijn werkplaatsmakker Hugo neemt dit voor zijn rekening. Een enorme plaat robinia staat ook te wachten op verwerkt te worden. Hier ga ik zij- en achterbladen uit zagen voor de bouw van muziekinstrumenten.... Het grove zaagwerk doen we samen totdat het handzame stukken zijn, dan neem ik het zelf weer over.

Heb op youtube wat filmpjes zitten bekijken over die mooie slijtwielen die nu te koop zijn bij "De houtdraaierij"....mmmm....lijkt me wel een mooie vervanger voor mijn witte slijpsteen...Binnenkort komt Ronald op de koffie, maar eens horen welke ik allemaal nodig ben. Ik zie de voordelen hier wel in namelijk.

Ik ga nog even you-tuben...
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dag Rick,

De roubo vordert langzaam, maar gestaag! Heb afgelopen week vooral met de Pantorouter leren werken. De eerste pennen zijn nu in het Beuken "geslagen".
Altijd fijn om samen wat in je mooie werkplaats te maken! Dank voor al je hulp.
Ik zal je nog wat foto's sturen zodra ik aan de montage toe ben en de Benchcrafted spullen er in kunnen.....
Fijne avond, Guido
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@guido : Je hebt de smaak te pakken. Het marktplein staat vol met je machines. Allemaal nog goed bruikbaar maar je hebt besloten om alles te upgraden in de werkplaats. Guido en ik hebben hetzelfde virus te pakken... Was wel leuk toen we sproken over het aanschaffen van machines kwamen tot de conclusie dat we allebei er zo over dachten : gewoon het tofste kopen wat je kan bedenken !

Bij het aanschaffen van machines heb je altijd meerdere keuze's. Er is dan bv die ene machine die alles kan wat je denkt nodig te zijn maar dan lonkt zijn grote broer/zus met nog iets meer mogelijkheden.... Guido en ik sparen even door en kopen dan die grotere uitvoering...:D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En toen was het alweer zondag.... Het belooft een mooie dag te gaan worden. Straks komt een goede houtvriend(met volledig gezin) op bezoek, dat wordt dus mooi ouwehoeren over hout , machines en nog meer hout. Zulke dingen zijn allemaal ontstaan uit mijn hobby... Nu ik nadenk bestaat eigenlijk een belachelijk groot deel van mijn vriendengroep uit houtbewerkers..:D Zijn gewoon aardige mensen...die houtbewerkers...

Dit is zijn website. Hij verkoopt "fabrieks-gitaren" , bouwt custom-gitaren en veel mensen komen hun afstel/reparatie-werk door hem laten uitvoeren.

http://www.peersguitars.nl/

Wat verder wel grappig is om te vertellen is over mijn lint-slijpavontuur. Vorige week heb ik 2 dagen stilgelegen en dan kijk je natuurlijk relatief veel you-tube video's. Naast de filmpjes van enkele forummers kwam ik ook Matthias Wandel's kanaal tegen. Nu heb ik niet de neiging om zelf machines te gaan bouwen maar hij heeft wel een technische en zeer logische kijk om bepaalde zaken. Er stond een filmpje tussen over het slijpen van zaaglinten.... Aangezien mijn zaaglinten al bot worden wanneer ik ze richting lintzaag wijs...leek me dit een mooi filmpje op te bekijken....Mmmm...relatief simpel

Daarna wat filmpjes bekeken van beroepsslijpers...en eigenlijk is het proces vergelijkbaar.... Die moet op de "to-do"lijst. Aangezien mijn geheugen een vergiet is heb ik een app op de telefoon die alles voor mij onthoudt.

Donderdag heb ik het botte lint meegenomen naar huis. Eerst moet de viezigheid eraf...ziricote zorgt bv voor veel aangekoekte prut aan je zaaglint. Lang leve de wibra -> zij verkopen Dasty. Een soort allesreiniger. Het lint ingesmeerd met dit goedje... Het was buiten 29 graden dus het was al droog voordat ik alles schoon had :D Het werd dus ...stukje insmeren...en gelijk borstelen met een borstel met messing ? "haren"... Hiermee maak ik ook zijn zaagbladen en freesjes schoon..werkt super

Goed...en dan heb je een schoon lint.... Men neme een lekker zittende stoel en een grote tafel.....Slijpen maar !! Zie onderstaand filmpje voor mijn eerste inspiratie !

https://www.youtube.com/watch?v=-vcDSPNxPW8


De dag erna het lint op de machine gezet en vol verwachting klopte mijn hart. WOW !!!!! Wat een enorm verschil.... Volgens Leitz waren deze linten niet naslijpbaar....Nou ja....dat zal wel....Ik doe het lekker toch :D

Heb je dus een bot zaaglint ? Gewoon even een poging doen...In het ergste geval gaat het lint nog botter worden (je moest toch al een ander lint) en in het beste geval heb je weer een goedzagend lint....

Bedankt you-tube en de mensen die filmpjes plaatsen !!!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ziricote geeft rommel? No shit Sherlock :). Mijn bankje gaf de geest tijdens het bewerken van Ziricote en ik weet niet wat daarin zit maar het lijkt wel of een dolgedraaide bakker naast je met (bruine) bloem staat te strooien. Maar oh oh, wat is dat een mooi hout zeg.

En Rick, vergeet je niet soms op je onthou-app te kijken :confused:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@wimmel : doe ik...je staat erop :)

IMG-20150808-WA0010.jpg
Deze foto had ik even gemaakt...dremel (nou ja..nepdremel) en lint

IMG-20150807-WA0007.jpg
Mijn werkplaatsmakkers Hugo en Jorick hebben verlichting aangelegd in mijn houtopslag....heel blij mee !!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
@Rick: zo herslijp ik ook al jaren de zaaglinten met een nep-Dremel (Ferm) en een diamantschijfje. Inderdaad, de niet-herslijpbare hardpoint linten laten zich op deze manier ook perfect slijpen.
Voor het gemak hoef je het lint niet eens van de zaag af te halen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag belooft weer een boeiende dag te worden, er wachten echt een heleboel kleine klusjes. Van het zagen van kleine balkjes tot het maken van fakturen. Verder een aantal telefoontjes plegen met leveranciers en wat spullen ophalen. Zulke dagen vind ik altijd erg leuk. Beetje van dit en een beetje van dat ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-08-12 14.18.57.jpg

Deze week rollen er weer diverse aanbiedingen per mail de deur uit. Hier heb ik altijd veel plezier in, het uitzoeken van hout voor deze mailingen is leuk werk. Ik probeer het altijd zo uiteenlopend te maken qua aanbod van hout. Bovenstaande foto ....indian rosewood en tineo.... Mooi he.... Er komen steeds meer mensen bij die zich opgeven voor de mailing. Je ziet hier geen pallet voor hout voor een scherpe kuubsprijs maar gewoon losse planken in handelbare maten.

Straks richting werkplaats om wat bestellingen klaar te maken maar nu eerst de mailing van vandaag de deur uit..
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2015-08-13 09.25.17-1.jpg
Vanmorgen leek het toch echt even op werk..... 100 blokjes schuren....

2015-08-13 10.51.57.jpg
Karretje met latjes iroko..... Gewerkt door werkplaatsmakker Hugo....ik kan er zelf niet zo goed tegen namelijk....

Nu druk met beantwoorden van alle mailtjes...je kan merken dat de vakantie is afgelopen en iedereen weer lekker aan de slag wil....
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Mooi hout die Iroko maar oh zo irriterend voor de luchtwegen ... niet echt gezond hout om te verwerken idd.

Groetsels
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou.....echt mooi hout vind ik het niet....maar wel beschikt voor bepaalde doeleinden.

Straks heel even naar werkplaats om eaa op te halen en de rest van de dag ben ik thuis bezig in de houtwinkel en in mijn werkplaatsje op zolder....heerlijk !!!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Nou.....echt mooi hout vind ik het niet....maar wel beschikt voor bepaalde doeleinden.

Straks heel even naar werkplaats om eaa op te halen en de rest van de dag ben ik thuis bezig in de houtwinkel en in mijn werkplaatsje op zolder....heerlijk !!!
Het was best donker op je zolder ;) Maar we gaan er wat moois van maken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@resetter....hahaha...yep...mijn werkhok zat tijdelijk zonder licht maar de winkel had gelukkig wel verlichting.... Vond de eerste vooruitgang al mooi van je project.

Net twee uurtjes administratie zitten doen. Dergelijke zaken horen en nu eenmaal bij. Wat ik niet begrijp (en waarschijnlijk nooit zal begrijpen) is dat mensen spullen bestellen en dat niet betalen.... Snap ik echt helemaal niets van.... Dan beloven te zullen betalen.....en dat weer niet doen....Pffff....hoort er helaas ook bij... Volgende week op bezoek bij een bedrijf die zulke zaken afhandeld. Scheelt mij veel irritatie ;) Ik sta liever tussen het hout dan achter geld moeten aanvangen...

Tussen de administratie door kwam een klant zijn bestelling ophalen...serie tapasplankjes en serie menustandaards....dat ruimde weer lekker op.... Elke keer dat hij het ene ophaalt krijg ik weer een bestelling voor de volgende keer...erg leuk !!

Afgelopen week kwam het hout binnen wat ik gekocht had aan de andere kant van de grote plas....Wow...bijzonder mooi...

2015-08-14 12.44.53.jpg

Klein voorbeeldje.....rest is nog stukken mooier maar die plaats ik nog maar niet... Krijgt iedereen problemen met zijn computer door de grote hoeveelheden kwijl die dan ontstaan....:eek:
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Kleine tip Rick:
- nieuwe klanten zou je onder rembours of vooruitbetaling kunnen leveren.
- bestaande welke een goed betalingspatroon bij je hebben gewoon zoals je nu al doet
- gaat het ergens een keer fout, dan bepalen of diegene volgende keer in categorie 1 of 2 zit
- geldbedrag bepalen wat je maximaal bereid bent te leveren zonder vooruitbetaling

Oh en wat een heerlijk stuk hout heb je daar.....
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Rembours wil je als verkoper absoluut niet aan beginnen. Je betaald namelijk de verzendkosten en de retourkosten als men de zending weigert.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@wimmel : Allemaal erg logisch maar zo wil ik geen zaken doen. Ik vertrouw altijd in het goede van de mens. Helaas zit er zo af en toe zo'n rotte appel tussen...tja...hoort erbij he. Op alle klanten die we hebben valt 1 of 2 nog wel mee. Wat ik niet begrijp ik dat mensen gewoon keihard liegen......

@klaasjan : Dit is een bijzonder stuk amerikaans esdoorn...apart he....Wordt inderdaad veel gebruikt in de instrumentenbouw
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.