Blog : Mijn belevenissen in houtland

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Goede keus van houtsoorten zeg. Ik kan me herinneren dat er hier op t forum al eens een dergelijke schaal van jou voorbij is gekomen... Ook van die mooie lijnen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En wat ga ik doen deze ochtend.....plankjes schuren !!!! Allemaal plankjes schuren.... Ben zo blij met mijn jet schuurmachine... Wanneer ik nog terugdenk aan een paar maanden terug waar ik met enige angst dunne plankjes door de vandiktebank drukte. En "knal" daar ging weer een plankje. Nu heb ik geen kans op tear-out of afgebroken stukken. Het duurt allemaal wel iets langer maar dan heb ik er graag voor over.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Je hebt het mooi voor elkaar gozer, zo mopperde Wim vanaf zijn kantoorlocatie in Houten, enigzins jaloers ;).

Ennuh, schaal foto voortgang ook vandaag denk je?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2015-09-15 16.23.08.jpg

De ruwe vorm zit erin...nu nog een keer de binnenkant met een brede schraper. Daarmee haal ik de "richeltjes" weg die de schalenguts heen achtergelaten.

Morgen....of misschien vrijdag alles schuren en dan begint het afwerken...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@toxiq: Nou...het is wel dezelfde houtsoorten echter zijn deze planken nagenoeg vrij van defecten (voor amerikaans noten dan...daar zit altijd wel iets in)

@nico : Guts is vlijmscherp maar helaas blijft mijn lichaam niet stilstaan en dan krijg je van die heuveltjes. Een brede schraper werkt dan net even wat praktischer. Ben het echter met je eens dat gereedschap goed scherp moet zijn.

Vandaag nog een laagje hardwax erop en dan maandag op transport !!

Straks aan de slag. De houtopslag wordt opgeruimd. Daar ligt hetgeen wat ik in de bulk aankoop. Zoals moerases , red alder , maple en olijf. Alles wat ik de komende 3 maanden verwacht nodig te hebben gaat mee naar de werkplaats en zagen we daar gelijk in bruikbare delen. Dat wordt dus weer een boel gepuzzel en gemeet om een maximale opbrengst uit het hout te halen. Gelukkig heb ik daar hulp bij. Verder komt iemand een aanhanger met geperste blokken ophalen. Op een gemiddelde dag persen we zo'n 0,2 m3 aan "olifantenkeutels" . Dus in 1 week ongeveer een kuub.... Dit brandhout is te koop maar ook te ruil. Vooral het laatste is erg leuk.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-09-19 09.19.06.jpg

Aanhanger vol met blokjes...daar kan iemand weer mooi een tijdje van stoken...

2015-09-19 10.36.25.jpg

Mooi stapeltje blokken hout voor de instrumentenmakers onder ons...

2015-09-19 14.50.02.jpg

Even een foto met een mooi stukkie hout....deze gaat binnenkort op reis !!

2015-09-14 07.48.23.jpg

Dit blijf ik een mooie foto vinden....zo worden de pakketten bij ons opgepikt door de vervoerder. Deze week even een palletje regelen zodat alles iets van de grond komt te staan.

Vandaag een dagje rust, morgen komt er een busje vol hout uit Duitsland met oa purperhart, vogeloogjesesdoorn en gevlamd esdoorn , ziricote, noten en santos palissander. Grote nadeel is dat alles met t handje uitgepakt moet worden....Dan sta ik over het algemeen heel vaak "oeeii" en " ohhhh" te roepen. Elke plank komt dan door mn vingers en t is dan lastig om af en toe niet even een plank goed te bewonderen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@pbt : T is inderdaad een machtig mooie machine

Vandaag is er weer een mooie partij hout gebracht. Ze kwamen alleen 4 uur later dan gepland....dat gaf even wat "uitdagingen" agendatechnisch zeg maar...

2015-09-22 13.41.35.jpg

Of wij een heftruck hebben....."Uhhh nee...dat had ik ook in de mail vermeldt"...... Ik wist al wel dat we met de hand moesten uitladen maar de transporteur was hier niet echt blij mee...

2015-09-22 14.00.01.jpg
7mm dik amerikaans noten....heb delen van bijna 800mm breed !!!

2015-09-22 14.00.10.jpg
Nieuwe stapel ziricote , moet nog wel even een poosje drogen...

2015-09-22 14.04.57.jpg
52mm purperhart...breedte's tot 300mm

2015-09-22 15.29.44.jpg
Al is weinig mooiers dan zulke klussen aanpakken met het hele gezin. Zelfs mijn ouders kwamen nog even langs om te helpen, gaaf he !!

Ik merk alleen dat het esdoorn niet op de foto staat.... Erg mooie kwaliteit flamed maple en ook birds eye maple !!!

Het is altijd weer een beste klus om alles enigzins netjes weg te pakken... Bepaalde klanten komen dit weekend al langs om de nieuwste vondsten te bekijken en mee te nemen wat zij nodig zijn. Ik hou bij wie wat allemaal zoekt en dan mail ik even wanneer ik iets passends heb liggen...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Of wij een heftruck hebben....."Uhhh nee...dat had ik ook in de mail vermeldt"...... Ik wist al wel dat we met de hand moesten uitladen maar de transporteur was hier niet echt blij mee...

Heb je hem niet omgekocht met een stukje wortelfineer zodat hij zijn dashboard kan fineren? ;) :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Sunrayes : Nee...twee koppen koffie...toen kwam alles in beweging en was de wagen zo leeg.....

Straks even naar de werkplaats om wat kleine dingen klaar te maken en de rest van de dag heb ik allemaal afspraken met nieuwe klanten of mensen die eaa komen ophalen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo...dat was weer een mooie dag. Voor de ene mag ik een eiken paneel lijmen van 270x270x40mm en voor de andere een paneel van 1000x2500x40mm.....Dat is t mooie van mijn bedrijfje...groot of klein ? Maakt eigenlijk allemaal niet uit. Mensen kijken wel altijd verbaasd wanneer ze voor het eerst bij mij thuis komen. Overal staat hout. Soms vinden mensen het leuk om ook de werkplaats even te zien, dan gaan we soms even die kant op. Dan is het wel prettig dat dit maar een paar straten verder op is. Een ideale situatie is toch niet vinden, tot op heden vermaak ik mij zo goed. Het grote voordeel voor mij is dat ik thuis vaak tussendoor even kan gaan liggen en dat doe ik in de werkplaats toch niet zo vaak :D

2015-09-22 18.28.46.jpg

Groot of klein ? Sam (mijn zoon) vond het wel leuk om mijn nieuwe werkschoenen aan te trekken...Hij wilde ze wel lenen tijdens Carnaval...hahaha

Vanmiddag heb ik een half uurtje in de werkplaats wat hout geschaafd , wat pakketjes gemaakt met bestellingen en gezocht naar nieuwe leveranciers. Man ,man wat is t toch met veel bedrijven.... Veel houtgroothandels gaan inkrimpen qua assortiment. Op zich voor hun begrijpelijk maar het maakt voor mij het leven er niet makkelijker op. Ik wil graag de apartere soorten hout blijven leveren. Volgens mij heb ik momenteel iets van 15-20 leveranciers door heel Europa. Ach...wat klaag ik eigenlijk....ik mag hout inkopen voor mijn werk....hahaha..t leven wordt niet mooier toch ?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Buiten de werkplaats heb ik vaak ook nog eaa aan hout liggen. Gisteren hoorde ik dat dit op een andere plek opgeslagen moet worden. Zucht.... Dat betekent dus nog een aanzienlijke klus in een al erg krappe agenda. Dat betekent dus veel sleepwerk.... Dergelijke klussen moeten ook altijd op korte termijn gebeuren want vaak is er controle geweest van bv brandweer en dan moeten er bepaalde zaken aangepast worden. Heel begrijpelijk, zou alleen fijn zijn wanneer ik dit eerder gehoord zou hebben....:D

Vandaag heb ik extra hulp in de werkplaats want er moeten grote stukken hout verwerkt worden. Eind oktober doe ik mee aan een beurs voor instrumentenbouwers. Met de voorbereidingen ben ik twee maanden geleden al begonnen aangezien dit allemaal tussen de normale klussen door moet. Deze ochtend kan ik echt even een inhaalslag maken op de voorbereidingen.

2015-09-25 13.29.49.jpg

Ook zo'n leuke klus....zaaglint schoonborstelen..... Dergelijke onderhoudsklussen horen er nu eenmaal bij, allemaal onrendabele uren. Vaak probeer ik dit op een vrijdagmiddag te plannen want dan is t lekker rustig in de werkplaats en dan ik rustig overal mijn eigen zooi laten liggen.... Muziekje aan.... Moet me dan alleen enorm bedwingen om niet afgeleid te worden want er is altijd wel een bestelling die klaargemaakt moet worden. soms moet je echt tijd inplannen om de werkplaats/machines aan te pakken.

Zo...nu richting werkplaats om een heleboel krullen te maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zaterdagochtend hebben we echt veel werk verzet. Erg blij mee. Even een paar handen extra scheelt echt enorm. Daarnaast is het ook een stuk gezelliger. Zondag heb ik in alle rust doorgebracht. Ben erg blij dat mensen veel foto's hebben gemaakt van het mooie evenement in Zutphen, zo kan ik toch mooi een indruk krijgen van wat er allemaal te zien was. Zulke evenementen zijn hardstikke leuk, ik geniet zelf ook altijd enorm van onze open dag in Zwolle. Er is weinig mooiers dan een dagdeel doorbrengen met gelijkgestemden.

Vandaag had ik wat bezoek, erg gezellig. Waar de ene middeleeuwse gebruiksvoorwerpen namaakt wil de andere liever een gitaar bouwen. Die verscheidenheid in klanten is echt leuk. De stukken hout waar de ene niet iets mee kan zijn voor iemand anders wel goed bruikbaar. Verder is dit de 1e dag van de mailingvijfdaagse. Dit had ik vorige week grotendeels al voorbereid. Stukken hout waren grotendeels al geselecteerd.

Morgenochtend lekker de werkplaats in, er komt namelijk weer een boel hout richting Zwolle........Wordt vervolgd
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Die stapel ziricote!! Oeeeehh, een tijdje wachten en dan wil ik nog wel een keer langskomen...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@lars : Je bent altijd welkom !!

2015-09-29 11.28.25.jpg

Nieuwe aanvoer voor de klussen van komende week...en komend weekend. Samen met iemand ga ik een groot tafelblad maken uit foutarm kwartiers eiken, erg gezellig !

2015-09-29 11.30.50.jpg

Beetje jammer....hier heeft iemand waarschijnlijk boven op gestaan....Canadees maple fineer van 1,5mm....

2015-09-29 11.31.41.jpg

Iemand vroeg om essen met een rechte nerf...

Straks lekker richting werkplaats om alvast een begin te maken met de bestellingen. Eerste klusjes zijn met ziricote en gevlamd esdoorn...mooi begin van de dag !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.