Begin van CNC en de zoektocht

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Graag. Hoe kom ik aan je adres? Mijn telefoonnummer hier achterlaten?
Dat kan je dan best doen in een privébericht ;)

Ik zou nu zelf ook andere keuzes gemaakt hebben dan de huidige cnc die ik heb, maar als je voor de ratrig kiest met een kant en klare controller dan kan je alvast met een deftige cnc en besturing beginnen met springen in het grote diepe gat:p voor een betaalbare prijs!
Als je geen te zware aluminium freeswerken wil doen zal dat met de ratrig allemaal wel gaan.
Ik heb met m'n standaard cnc met wieltjes ook al aluminium gefreesd, dat gaat dan wel trager allemaal maar dat lukt ook ok.

Ga dan zeker eens kijken bij XL500ZS want die heeft naar mijn mening veel meer ervaring dan mezelf.. Je gaat er alvast zeker een hoop goede info aan overhouden!

Succes
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Dat kan je dan best doen in een privébericht ;)
Is inmiddels gebeurd.
Ik zou nu zelf ook andere keuzes gemaakt hebben dan de huidige cnc die ik heb, maar als je voor de ratrig kiest met een kant en klare controller dan kan je alvast met een deftige cnc en besturing beginnen met springen in het grote diepe gat:p voor een betaalbare prijs!
Ik ga zeker voor de Ratrig, details over wat precies ben ik nog niet helemaal uit.
Als je geen te zware aluminium freeswerken wil doen zal dat met de ratrig allemaal wel gaan.
Ik heb met m'n standaard cnc met wieltjes ook al aluminium gefreesd, dat gaat dan wel trager allemaal maar dat lukt ook ok.
Als ik al aluminium ga frezen, dan niet meer dan naamplaatjes o.i.d. Dus dat zou ook wel moeten gaan met de Killerbee.
Ga dan zeker eens kijken bij XL500ZS want die heeft naar mijn mening veel meer ervaring dan mezelf.. Je gaat er alvast zeker een hoop goede info aan overhouden!
Inmiiddels afspraak gemaakt!
Dank!
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Vandaag hartelijke ontvangst bij XL500ZS, en veel bijgeleerd.

Zoals het nu staat ga ik voor een Killerbee 1500*1500 set met met de xpro controller, maar zonder de spindel. Komt dan op ruim 1750, en dat biedt ruimte om te kijken of er nog ergens een goede spindel te krijgen is voor niet teveel.

Op Aliexpress wordt deze spindelset aangeboden voor € 212 + € 80 verzendkosten. Wordt vanuit Spanje verstuurd.4xlagering, watergekoeld, met VFD, waterpomp en toebehoren.

Lijkt jullie dat een goede deal?
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Andere vraag: is het een idee om het geheel op een verrijdbare tafel te plaatsen, of geeft dat teveel onnauwkeurigheid? De ondergrond is een vlakke betonvloer. Die 1515 versie vraagt vlgs de leverancier 1644*1644mm ruimte, en dat is een fors deel van mijn werkplaats. Het zou daarom heel handig zijn om het geheel verrijdbaar te maken.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Andere vraag: is het een idee om het geheel op een verrijdbare tafel te plaatsen, of geeft dat teveel onnauwkeurigheid? De ondergrond is een vlakke betonvloer. Die 1515 versie vraagt vlgs de leverancier 1644*1644mm ruimte, en dat is een fors deel van mijn werkplaats. Het zou daarom heel handig zijn om het geheel verrijdbaar te maken.
Als het frame waarop de cnc staat voldoende stevig is dan moet dit wel lukken.
Misschien kan je toch best inklapbare wielen eronder zetten, en als je dan wil frezen de tafel vast op de grond laten staan!
(een torsion box is misschien een goede oplossing, al heb ik dat eigenlijk zelf ook niet, ik heb een aluminium extrusion frame, anders even mijn werkplaats topic bekijken, daar staan foto's)
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Vandaag hartelijke ontvangst bij XL500ZS, en veel bijgeleerd.

Zoals het nu staat ga ik voor een Killerbee 1500*1500 set met met de xpro controller, maar zonder de spindel. Komt dan op ruim 1750, en dat biedt ruimte om te kijken of er nog ergens een goede spindel te krijgen is voor niet teveel.

Op Aliexpress wordt deze spindelset aangeboden voor € 212 + € 80 verzendkosten. Wordt vanuit Spanje verstuurd.4xlagering, watergekoeld, met VFD, waterpomp en toebehoren.

Lijkt jullie dat een goede deal?

Eerlijk gezegd blijf ik weg van chinese spindels... Ikzelf heb een amb kress FME-P 1050 digitaal te besturen via de controller, met ER 16 collet, gekocht via www.damencnc.com.
Is van duitse makelij!
Maandag had ik een afgebroken vergrendelingsmechanisme, de spindel draaide dus niet meer rond...
Ik had damencnc gemaild op dinsdagmorgen, zij hebben me direct bericht dat dit waarschijnlijk wel garantie is en AMB hier normaal ook niet moeilijk over doet. Ik kreeg een 2tal uurtjes later bericht dat ik 't rechtstreeks naar AMB mocht opsturen, zij dit gingen nakijken.
Voor het gemak heb ik al een nieuwe besteld, rond de middag: AMB kress 1400 FME-P DI
De dag erna is ie smiddags geleverd en kon ik opnieuw frezen!

Nu, dat is mijn ervaring, er zijn er verschillende die ook positief zijn over de chinese spindels, weet wel dat je de spindel zelf nog moet aarden.
Gpenny krijgt veel positieve reacties trouwens..

Het is maar, als je erop kan wachten, of als je 't geen erg vindt van een customer service van de hond z'n kl*ten te hebben mocht er iets mis zijn, dan kan je voor de chinese gaan :LOL:

PS: www.sorotec.de heeft ze ook, en ook veel cnc accesoires. CNC bitjes hiervan zijn ook van zeer degelijke kwaliteit! Al heb ik er ook wel veel van alie, om te oefenen. Dreanique is daar wel een goede referentie!

Grtz

Christophe
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ohja, nog even vergeten!

Voordeel van ER16 of ER20 is dat als je de collets eenmaal hebt, je eigenlijk niet meer moet kijken naar welke schachtmaat/diameter je bitjes zijn, want dan passen ze er allemaal in!
Bij makita/dewalt routers, of bij de gewone AMB kress, of ook van Mafell met gewone collets zijn die erg duur per stuk, en moet je elke maat kopen om elke diameter van bitje te kunnen gebruiken;)
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Eerlijk gezegd blijf ik weg van chinese spindels...
Op zich snap ik dat heel goed, maar er zijn geloof ik ook op woodworking ook wel mensen met prima ervaringen.
Ikzelf heb een amb kress FME-P 1050 digitaal te besturen via de controller, met ER 16 collet, gekocht via www.damencnc.com.
Is van duitse makelij!
Dat zou denk ik voor mij geen optie zijn. Ik heb even gekeken bij Damen, maar tenzij ik het verkeerd zie is het een koolborstel, luchtgekoelde motor. Vast heel goed (ik heb zelf heel lang een Kress klopboormachine gehad, gekocht bij good old V&D, en dat was een prima ding), maar ws. wel behoolijk lawaaiig, en behalve wat meer vermogen dus niet veel beter dan de Metabo 710W die ik nog heb liggen.

Een spindel bij Damen die qua spec's te vergelijken is met wat ik boven noemde zou dan wellicht deze zijn ,maar die is luchtgekoeld, en er moet nog een VFD bij. Kostenplaatje wordt dan 369,99 + 279,99 = 649,98; + 136,50 BTW maakt 786,47; dat prijsverschil vind ik wel erg groot...
Maandag had ik een afgebroken vergrendelingsmechanisme, de spindel draaide dus niet meer rond...
Ik had damencnc gemaild op dinsdagmorgen, zij hebben me direct bericht dat dit waarschijnlijk wel garantie is en AMB hier normaal ook niet moeilijk over doet. Ik kreeg een 2tal uurtjes later bericht dat ik 't rechtstreeks naar AMB mocht opsturen, zij dit gingen nakijken.
Voor het gemak heb ik al een nieuwe besteld, rond de middag: AMB kress 1400 FME-P DI
De dag erna is ie smiddags geleverd en kon ik opnieuw frezen!
Niks mis met de firma dus... Zoals ik een bijzonder goede ervaring heb met de verkoper van mijn huidige (tweedehands) auto, maar dat geheel terzijde...
Nu, dat is mijn ervaring, er zijn er verschillende die ook positief zijn over de chinese spindels, weet wel dat je de spindel zelf nog moet aarden.
Gpenny krijgt veel positieve reacties trouwens.
Gpenny is de aanbieder van van mijn linkje?
Het is maar, als je erop kan wachten,
Wachten kan zeker, ik moet de Killerbee nog bestellen, en die heeft 8 weken levertijd (in met de kerst binnen die tijd in aantocht vast nog wel iets meer), en bovendien moet ik de infrastructuur in huis nog bouwen....
of als je 't geen erg vindt van een customer service van de hond z'n kl*ten te hebben mocht er iets mis zijn, dan kan je voor de chinese gaan :LOL:
Ach, zolang ik die hond geen tongzoen hoef te geven 😂
PS: www.sorotec.de heeft ze ook, en ook veel cnc accesoires. CNC bitjes hiervan zijn ook van zeer degelijke kwaliteit! Al heb ik er ook wel veel van alie, om te oefenen. Dreanique is daar wel een goede referentie!
Ga ik naar kijken!
Grtz

Christophe
Dank voor je meedenken, wordt zeer gewaardeerd!

Groet, Jogchum
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Je kunt eventueel ook de 1.5kW versie overwegen.
Voordeel is dat deze wat kleiner is en lichter gewicht heeft dan de 2.2kw.

Potentieel nadeel is wel dat deze een Er11 spantang heeft, deze gaan dacht ik tot en mm of 8. En de 2.2kW versie heeft een er20 spantang opname, deze gaan tot 12.7mm.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Ik leg deze spindel in het mandje. Verkoper krijgt veel positieve reacties, waar @Beickybear al op wees. Heeft keramische lagers, althans als optie. Gewicht kan ik niet vinden, maar als ik al aluminium ga frezen, zijn het kleine stukken die ik dichtbij de y-as kan plaatsen, dat verminderd dan de kans op torsie lijkt me. Voor hout zou het te doen moeten zijn, en anders kijken waar ik nog kan verstevigen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hopelijk heb je wel geduld want RatRig heeft het maar druk met alle orders momenteel. Mijn 1510 heb ik nu ruim 10 weken geleden besteld en nog geen teken van leven uit Portugal :LOL:.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Ja, dat had ik al begrepen. Maar ik moet toch eerst nog ruimte maken, en een onderstel, en daar ben ik nog wel even zoet mee. Kortom, vooralsnog geen haast. Hoop wel dat jij 'm nu zo langzamerhand binnen mag krijgen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Nog een vraag (ik geloof dat ik het oorspronkelijke topic wel min of meer gekaapt heb, maar alla, we zijn hier nu toch...):

Ik heb deze spindel besteld. Het duurt nog wel even voor die hier is (wordt half januari), maar is hier iemand die iets soortgelijks in huis heeft?

Wat ik me afvraag is of je het toerental van de spindel vanuit software kunt regelen. Ik ben van plan GRBL te gebruiken, en die heeft begrijp ik wel de mogelijkheid om dat te sturen. Okaphone (meer dan 90 jaar oude electronicawinkel in Groningen) heeft een Arduino CNC-shield waarmee de spindel kan worden aangestuurd, dus vanaf die kant zou het moeten lukken lijkt me.

Benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Nog een vraag (ik geloof dat ik het oorspronkelijke topic wel min of meer gekaapt heb, maar alla, we zijn hier nu toch...):

Ik heb deze spindel besteld. Het duurt nog wel even voor die hier is (wordt half januari), maar is hier iemand die iets soortgelijks in huis heeft?

Wat ik me afvraag is of je het toerental van de spindel vanuit software kunt regelen. Ik ben van plan GRBL te gebruiken, en die heeft begrijp ik wel de mogelijkheid om dat te sturen. Okaphone (meer dan 90 jaar oude electronicawinkel in Groningen) heeft een Arduino CNC-shield waarmee de spindel kan worden aangestuurd, dus vanaf die kant zou het moeten lukken lijkt me.

Benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft.
Dat gaat zeker, je kan de spindle regelen vanuit de software mits correct aan te sluiten, dan moet je de vfd doorverbinden naar uw controllerboard, het gaat even zoeken zijn maar dat is wel zeer gemakkelijk, ik doe dit zelf ook (maar dan met de amb kress spindle).
Je kan tijdens het frezen dan ook in de controller software uw toerental aanpassen.
Hier wat meer uitleg : M Codes

Groetjes,

Christophe
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Hallo allemaal,

Ruim eerder dan beloofd kwam vandaag de spindelset binnen.

De spindel zelf is inderdaad behoorlijk zwaar, zo'n 5,5 kilo. Kijken of het CNC-frame dat houdt...
Er zit geen enkele documentatie bij (wel bij de inverter, maar daarover straks). De spindel heeft 4 contactpunten, en er is een plug bijgeleverd. De plug heeft aan de binnenkant (moeilijk leesbaar) de cijfers 1 t.m 4 staan, maar 100% zeker welk cijfer bij welke pool hoort ben ik niet.

Bij de inverter zit wel een, tamelijk uitgebreide, gebruiksaanwijzing in heel redelijk Engels. Maar die bestaat voor het grootste deel uit een uitleg van al de te programmeren parameters, en eerlijk gezegd begrijp ik daar vooralsnog de ballen van. Ik hoop maar dat ik dat niet nodig heb, en de boel gewoon kan aansluiten.

Tenslotte is er een koelwaterpomp meegeleverd, ook zonder gebruiksaanwijzing. Die moet je kennelijk grotendeels onder water opstellen. In ieder geval doet hij het. Maar ik heb nog een Zalman Reserator liggen, die ik niet meer gebruik voor computerkoeling. Een gesloten systeem, met een mooie koeltoren. Dus wie weet zet ik die wel in.

Als er iemand is die zo'n spindel al eens heeft aangesloten, houdt ik me aanbevolen!

Nu wachten op de Killerbee; maar dat zal nog wel even duren....

Jogchum
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Als je niet te lang na mij hebt besteld (27 augustus) dan gaat het niet lang meer duren. Ik heb vandaag de Killerbee 1510 ontvangen :giggle:. Het is een mooi bouwpakket haha.

IMG_4781.jpeg
IMG_4782.jpeg

De tafel voor de CNC staat volledig waterpas. Ik denk dat de metselaar van het schuurtje het tijdens de VrijMiBo heeft gemetseld haha. Uiteindelijk wil ik er toch nog een gesloten behuizing omheen maken i.v.m. het geluid.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Gefeliciteerd! Ik loop wel wat op je achter, heb de Killerbee op 10 november besteld. Ben benieuwd hoe het installeren je vergaat! Ik woon in Akkrum, dat is geloof ik niet erg bij jou in de buurt. anders zou ik zeggen, ik kom even langs om het geheel te bewonderen. En alvast te kijken hoe ik mijn exemplaar in elkaar kan schroeven....

Ik ben bezig een tafel voor het geheel te tekenen (in FreeCad); ben al een heel end. Wordt een onderstel met opklapbare wieltjes, zodat ik hem kan verrijden (mijn garage is niet heel groot), en stabiel kan neerzetten bij gebruik.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Gefeliciteerd! Ik loop wel wat op je achter, heb de Killerbee op 10 november besteld. Ben benieuwd hoe het installeren je vergaat! Ik woon in Akkrum, dat is geloof ik niet erg bij jou in de buurt. anders zou ik zeggen, ik kom even langs om het geheel te bewonderen. En alvast te kijken hoe ik mijn exemplaar in elkaar kan schroeven....

Ik ben bezig een tafel voor het geheel te tekenen (in FreeCad); ben al een heel end. Wordt een onderstel met opklapbare wieltjes, zodat ik hem kan verrijden (mijn garage is niet heel groot), en stabiel kan neerzetten bij gebruik.
Ik woon in Breda, dus dat is 2 uur rijden. Maar als je het er voor over hebt dan ben je zeker welkom hoor! Mijn schuur is 2x6m dus ik moet ook erg creatief zijn met de ruimte haha. Maar de CNC krijgt wel een vaste opstelling in een hoek van de schuur waar anders toch niet echt gereedschap kon staan.

IMG_4787.jpeg

Guide 1 van de 10 is afgerond. Volgende stap is de Z-axis in elkaar zetten. Gebruiksaanwijzing is echt goed over nagedacht en duidelijk afgebeeld. Ik raad wel aan om een aantal degelijke Imbus of Torx schroevendraaiers in huis te halen om de imbus boutjes vast te draaien. Ik heb een goede set torx liggen en dat past ook in imbus. Het zijn er écht heel veel, spierpijn in mijn handen :ROFLMAO:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.