Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
als je rvs 316 neemt is er niet zoveel aan de hand en het is toch zowiezo wel handig als je de mal ff beitst bijvoorbeeld met antox 71E

groeten bas
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een kopieerring van 17 mm is mogelijk inderdaad beter.
27 mm is vrij fors.
Maar past het freesje wel door de 17 mm kopieerring? Als het niet past, wordt het een heel gepruts om het freesje vast te zetten.
Overigens moet iedereen zelf een kopieerring regelen omdat de bevestiging op de bovenfrees niet universeel is. Ik heb twee bovenfrezen, bij de ene moet ik schroeven en de andere heeft een handig kliksysteem.. De kopieerringen zijn niet uitwisselbaar.
Overigens denk ik ook dat 3 mm beter is dan 5 mm.
Dikker gaat ten koste v/d freesdiepte en je zet de mal toch vast op een balk. Stevig zat.
En roest? Ach een beetje WD-40 erop en het gaat goed ;)
gandel
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
17mm zat standaard al bij mijn DeWalt geleverd, dus ik opteer wel voor 17mm! ;)

Mijn kopieerring steekt ook ongeveer 4 mm onder de voet uit, dus voor mij is een 3mm mal te dun, en dat zal voor meer mensen gelden.
Een normaal zwaluwstaartfreesje moet wel door 17mm heen passen, maar dat moeten we even namenten.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Ik heb helaas helemaal geen kopieerring voor mijn ferm.

Dit is dan toch wel HET excuus voor een andere machine :)

Heb al stiekem even gekeken naar de bosch POV 1400 hier zijn diverse kopieerringen voor te krijgen, ook 17 en 27mm.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.698
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat weer een machtig initiatief!!
Om nog even de boel wat op te schudden; ik heb sinds een jaar de zwaluwstaartfreeshulpstuk (soms in engels toch ) van Gifkins uit Australie. Die gebruik je op een freestafel, dat geeft wat meer controle. De frezen zijn voorzien van een aanlooplager ipv dat de frees een kopieerring heeft.
Kijk hier voor de info http://www.gifkins.com.au/.

Deze pagina is interessanter ivm de tussenruimte van de zwaluwstaarten, dikte van het hout etc.
Ik heb de A10 en B10 mal, de A10 heeft freesjes (zijn echt klein) met een aanlooplager van 12,7 mm en de B10 van 19 mm.
Ik las over kopieerring van 27 mm maar dat heeft wel invloed op het aantal staarten per strekkende meter. http://www.gifkins.com.au/TemplateSpecifications.pdf

jaap
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Zijn er hier nog meer mensen met de Bosch GKF-600? Als ik daarvoor een kopieerhuls koop moet daar dan ook de ronde zool bij gebruikt worden of niet perse? Thanx.
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Ik twijfelde eerst eventjes, maar aangezien het waarschijnlijk een eenmalige actie is me eigen toch aangemeld.

Mijn bovenfrees is een makita 3612C en hiervoor zijn volgens mij alle kopieerringen voor te krijgen voor zover ik het tot nu toe gelezen heb. Dus dat maakt mij verder niet zo veel uit.

Voor de dikte van de mal zou ik wel graag 5mm zien. Zowieso voor de sterkte e.d., maar ook voor de hoogte van de kopieerringen. In mijn geval moet ik er waarschijnlijk toch wel wat afhalen. (hoogte makita kopieer ringen is al snel 13mm)

Is het wellicht een idee om als er voldoende mensen per regio zijn een soort afhaalpunt op te zetten? In dat geval kan er 1x een groot pakket verzonden worden, en kan iedereen op dan punt zijn spulletjes ophalen. (ik zelf woon in zwijndrecht, dus voor mij zou bijv een afhaalpunt in dordrecht/rotterdam oid prima zijn)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Denk dat we met optie pakketen moeten werken. Wil liefst zo weinig mogelijk versies maken.

Indien de meerderheid 5mm wil. schrappen we de 3mm of andersom
Staal en RVS lijken me echte opties
en 17 en 27mm lijken me echte optie

A = Staal 17mm
B = Staal 27mm
C= RVS 17mm
D = RVS 27mm

We moeten nog frezen hebben voor beide sets!
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Nou dan ga ik ook maar voor C.

de ring heb ik. Gewoon een dewalt frees zit er dus standaard bij.

Rvs geen roest gezien al mijn gereedschap in de blokhut annex schuur ligt.
5 mm weet je zeker dat je er niet uit schiet met de frees.

(ben af en toe te ongeduldig met alle gevolgen van dien.)
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Ik opteer ook optie A of C in ieder geval dus de 17mm versie.

Maar volgens mij moeten we dit niet hier kenbaar maken maar in het andere draadje
(of ben ik nu de draad kwijt? :? :? )
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Hoe groot moet ik zwaluwstaarten voorstellen met of een 17mm ring of 27mm ring? Hoeveel gaan er bijv. op 10cm van beide. Ik neem aan dat de verbinding iets kleiner word dan 17 of 27mm?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ff via telefoon. De gegeven opties heb ik snel bedacht. Mogen er wel meer of minder worden hoor! Als we er uit zijn dat dit de opties zijn die we maken dan kunnen we in het andere topic deze noteren.

De spacing is ook afhankelijk van de frezen die we gaan gebruiken. In het kort kun je met 17 ring ongeveer 4 staarten frezen op 10cm met 27 heb je 14 cm nodig. Zal morgen proberen ontwerpen te posten, moeten wel eerst frezen kiezen!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Frezen Discussie

17mm kopieerring

Een 17mm kopieerring heeft (bij mij) een boring van krap 15mm. Met een beetje vijlen valt hier wel een frees met een diameter van 15 doorheen te voeren. Frezen met een diameter van 15 zijn bijvoorbeeld OPTIE 1A of OPTIE 1B
Nadeel van deze zwaluwstaart frezen is de geringe hoogte. Dit is maar 14mm en dus de maximale dikte van het andere deel!

Een andere optie is de frees monteren door hem door de kopieerring te steken. De diameter kan dan groter zijn en daarmee neemt (vaak) ook de lengte toe. Bijvoorbeeld OPTIE 2A Deze kan 22mm diep frezen!
Eventuuel kun je kopieerring nog verder uitvijlen!

Optie van Sjoerd: Een frees 12.7 Diameter en 20mm lang. OPTIE 4

Als groef frees kun je het best ongeveer een gelijke diameter gebruiken. Bijvoorbeeld deze van 14mm. OPTIE 3

27mm kopieerring

Bij 27mm kun je volgens mij de zelfde gebruiken als optie gebruiken als hierboven. OPTIE 2A samen met OPTIE 3
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Van bijvoorbeeld Trend Craftpro zie ik ook frezen met een diameter van 12,7mm en toch een hoogte van 20mm.
Die kost dan wel 22 Euro, maar ik zoek nog even verder naar andere oplossingen.

De frees boven de ring uit laten steken kan wel een aardig gepruts zijn met de montage, afhankelijk van de gebruikte bovenfrees.

Edit:
Die Trend lijkt wel een aardige optie, is ook bedoeld voor gebruik met de Trend zwaluwstaart mal.
Het typenummer is Trend C178X8MMTC en kost in Engeland ca. 12 pond.

8mm as, past door een 17mm kopieerring en geeft 20mm freesdiepte.
De hoek is 8 graden, je krijgt dus een iets andere vorm zwaluwstaart, maar wel precies dezelfde als met de Trend mallen... ;)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
jaap zei:
Wat weer een machtig initiatief!!
Om nog even de boel wat op te schudden; ik heb sinds een jaar de zwaluwstaartfreeshulpstuk (soms in engels toch ) van Gifkins uit Australie. Die gebruik je op een freestafel, dat geeft wat meer controle. De frezen zijn voorzien van een aanlooplager ipv dat de frees een kopieerring heeft.
Kijk hier voor de info http://www.gifkins.com.au/.

Deze pagina is interessanter ivm de tussenruimte van de zwaluwstaarten, dikte van het hout etc.
Ik heb de A10 en B10 mal, de A10 heeft freesjes (zijn echt klein) met een aanlooplager van 12,7 mm en de B10 van 19 mm.
Ik las over kopieerring van 27 mm maar dat heeft wel invloed op het aantal staarten per strekkende meter. http://www.gifkins.com.au/TemplateSpecifications.pdf

jaap


Ha Jaap,

Het principe is wel het zelfde volgens mij. Bevalt het?
In jouw geval is de mal zo dik dat met de hoogte verstelling het lager gewoon binnen de mal blijf, toch?
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
en als je een frees met een lange as neemt? dan ben je toch overal vanaf?
dan steek je de as door de kopieerring en zet je hem vast

groeten bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.