Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Het aardige van de koppelbare versie is dat je er in principe nooit meer dan twee nodig hebt. Als het werkstuk langer is laat je de mallen 'haasje over' springen.

Groet, Karel
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

is het niet zo dat je op elke frees een kopieerring kan plaatsen van elke maat?
als dat zo is heb ik ook wel intresse in de rvs uitvoering natuurlijk :p

groeten bas
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

@Houtenklaas:
De video geeft aan dat je de mallen vooraf goed moet plaatsen.
De mal verplaatsen, kan vast met voorgeboorde schroefgaten maar het zal snel mis gaan.

@TH0M:
Ik heb interesse in 1 mal, voorkeur lengte 400 mm of langer. (liefst langer zeg 500 mm)
mijn kopieerringen zijn 17mm-27mm-30mm-40mm, dus als een van deze kan is het wel fijn
Lichte voorkeur voor RVS,
maar als daar te weinig animo voor is,
dan is staal ook prima.

Groets aan iedereen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Ha Allen,

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik probeer morgen een overzicht te maken van de geïnteresseerde en de openstaande vragen / opmerkingen. Ik moet nog eens uittekenen of 1mm diameter verschil van de kopieerring uitmaakt. Mijn gevoel zegt dat het alleen resulteert in een iets kleinere of grotere zwaluwstaart verbinding.

Groeten

Thom
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

koffiedrinker zei:
@Houtenklaas:
De video geeft aan dat je de mallen vooraf goed moet plaatsen.
De mal verplaatsen, kan vast met voorgeboorde schroefgaten maar het zal snel mis gaan.

Dat begrijp ik. Maar met het de voorgestelde koppeling kan je VLNR werkend met twee mallen ze een voor een overzetten. Eerst worden alle groeven in de linker mal ingefreest. Als je met de rechtermal bezig bent, kan je de linker verzetten zodat deze rechts van oorspronkelijke rechtermal mal komt te zitten. Doordat er steeds 1 mal vastzit hoef je niet steeds in te stellen, en kan je met twee mallen van 50cm met gemak 2 meter of meer overbruggen. Zo lang het blok hout waar de mal aan vast zit maar lang genoeg is. Of zo'n verbinding in de praktijk nog makkelijk in elkaar te zetten laat ik even in het midden.

Groet, Karel
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

houtenklaas zei:
koffiedrinker zei:
@Houtenklaas:
De video geeft aan dat je de mallen vooraf goed moet plaatsen.
De mal verplaatsen, kan vast met voorgeboorde schroefgaten maar het zal snel mis gaan.

Dat begrijp ik. Maar met het de voorgestelde koppeling kan je VLNR werkend met twee mallen ze een voor een overzetten. Eerst worden alle groeven in de linker mal ingefreest. Als je met de rechtermal bezig bent, kan je de linker verzetten zodat deze rechts van oorspronkelijke rechtermal mal komt te zitten. Doordat er steeds 1 mal vastzit hoef je niet steeds in te stellen, en kan je met twee mallen van 50cm met gemak 2 meter of meer overbruggen. Zo lang het blok hout waar de mal aan vast zit maar lang genoeg is. Of zo'n verbinding in de praktijk nog makkelijk in elkaar te zetten laat ik even in het midden.

Groet, Karel


maar dan moet het eind van de mal wel hetelfde zijn als het begin van de mal anders kom je nog niet uit

groeten bas
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

TH0M zei:
Ha Allen,

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik probeer morgen een overzicht te maken van de geïnteresseerde en de openstaande vragen / opmerkingen. Ik moet nog eens uittekenen of 1mm diameter verschil van de kopieerring uitmaakt. Mijn gevoel zegt dat het alleen resulteert in een iets kleinere of grotere zwaluwstaart verbinding.

Groeten

Thom

Die milimeter verschil van de kopieerring maakt wel uit, ik heb deze week ook al wat zitten broeden! ;)
Aan beide kanten haal je materiaal weg, wat aan 1 kant overblijft moet in de gemaakte gaten aan de andere kant passen.

Met een dunnere ring haal je meer weg, er blijven dus kleinere delen staan, en aan de andere kant maak je met die dunnere ring juist kleinere uitsparingen.
Grotere zwaluwstaarten in kleinere openingen gaat niet passen...

Leuke rekensom zo, maar de kopieerring bepaalt dus wel de vorm van de mal.
Tendotools werkt daarom met een lager bovenaan de frees, en Trend levert de kopieering mee.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

maar hoe groter de kopieerring hoe groter de afstand tussen de zwaluwstaarten en kort naast elkaar is toch wel het mooiste (vind ik)

groeten bas
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

De kopieerring moet zeker een vaste maat hebben anders gaat het niet werken...

Overzetten van het sjabloon om langere verbindingen te maken is denk ik ook een utopie omdat de afstelling vast erg nauw komt. Een paar tienden uit het lood en je verbinding past niet meer. Bij de prijzen die genoemd wordt lijkt het mij ook wel mogelijk om een extra sjabloon te kopen als je zulke lange verbindingen wilt maken. 12 euro voor de uitvoering in staal is veel goedkoper dan commercieel beschikbare jigs.

Wellicht is het mogelijk om als er toch geproduceerd gaat worden om 2 soorten sjablonen te maken, 1 voor zwaluwstaarten en 1 voor vingerlas. Of een andere maat zwaluwstaart.

Zou dat een optie zijn Thom.... volgens mij woon jij in Arnhem, ik ook dus mocht dit plan gerealiseerd worden en tot produktie komen wil ik wel vrijwilligen om te zorgen voor de verzending etcetera.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Leuk initiatief.
Ik heb ook wel belangstelling voor 1 mal.
Heb nu een zwaluwstaartfrees met een hoek van 14 graden (is volgens mij heel standaard) en een kopieerring van 27 mm.
Qua kopieerring kan ik andere maten bestellen bij mijn frees (20, 24, 29, 30, 40 is ook mogelijk). En ook qua frees zit ik niet vast aan die hoek. Ik zal alleen niet veel zwaluwstaarten frezen, dus als er als standaard een duur freesje gekozen wordt (lees bijv. Festool) dan is het voor mij mogelijk geen optie meer...
Van mij hoeft het geen RVS te zijn en een lengte van 400 mm lijkt mij oke, maar mag ook 500 mm zijn.

gandel
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Even bij Baptist gekeken die RvS freesjes heeft (die zijn dacht ik ook heel goed)
en die zijn 9 en 14 graden.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

ik heb vorige week een freesje van jvl binnen gekregen gewoon een rechte frees heb ik wat vuren paneeltjes mee gefreest deed het goed maar ik heb er nog niet lang mee gefreest dus weet niet of die het lang volhoud

groeten bas
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Code:
Diameter (mm) Asgat (mm) Hoogte  (mm)

9,5 	            7,7 	     11,5
12 	             10 	      9
16 	             14,5 	    13
17 	             14 	      13
20 	             18 	      13
24 	             22 	      13
27 	             24 	      13
29 	             25 	      15
30 	             27 	      13

Dat zijn de voor mij beschikbare maten in kopieerringen. Die van 9,5 en 20 mm heb ik al. 1 Erbij bestellen voor een mal is geen probleem, als dat dus maar gaat werken met de beschikbare maten. Frees heb ik, maar dat is zo'n standaard zwaluwstaart freesje. Aanschaf van een goede (en dan meteen in de juiste hoek) is dus ook geen probleem. Asdiameter heb ik het liefst in 12mm, maar om het wat toegankelijker te houden zal het wel 8mm gaan worden.
Wat betreft mallen zou ik interesse hebben in 2 stuks in rvs.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

maar hoe zit het dan met de hoogte van de kopieerring als de mal 3 mm dik is en de kopieerring is veel dieper?

groeten bas
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

3mm Is veel te dun voor een mal, zou zeker een mm of 5 moeten zijn, maar je kan natuurlijk altijd een klein beetje van het tuutje van de kopieerring af halen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Ja, Als de ring dikker is dan 3mm moet de mal dat ook zijn. 3mm is voor in principe dik genoeg om als mal te functioneren.

Ik zit ook nog wel beetje met het probleem van de diverse kopieerring diameters. Dit betekend dat er veel verschillende uitvoeringen zijn waardoor het aantal per stuk laag uitvalt. Kent iemand dit systeem en is er ook een metrische uitvoering van?

http://www.mlcswoodworking.com/shop...routacc2.html#universal_rout_tempguide_anchor
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Ik vind 3 mm niet erg dik hoor, ben bang dat de mal dan snel krom zal staan.
Verder is het wat lastiger, maar ik denk dat het voor de kosten niet uit maakt om mallen met verschillende maten (tussen de vingers) te laten snijden. Buitenmaten en aantal snijbewerkingen blijft immers gelijk.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

TH0M zei:
Ik zit ook nog wel beetje met het probleem van de diverse kopieerring diameters.
Voorzover ik het kan beoordelen heeft iedereen die een diameter heeft opgegeven de mogelijkheid voor een kopieerring van 27mm.

Scheppie noemt 24 of 30 mm, maar heeft een OF1400. Daarvoor is ook een 27mm ring beschikbaar.

Is het een idee om te inventariseren wie niet aan een 27mm ring voor zijn frees kan komen?

Groet, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.