Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

tuoh

Oud hout
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

jpandriesse zei:
Ik vind 3 mm niet erg dik hoor, ben bang dat de mal dan snel krom zal staan.
Verder is het wat lastiger, maar ik denk dat het voor de kosten niet uit maakt om mallen met verschillende maten (tussen de vingers) te laten snijden. Buitenmaten en aantal snijbewerkingen blijft immers gelijk.

Je moet wel steeds rekening houden met de stelkosten bij CNC machines :cry: de machine moet steeds geprogrammeerd worden om een bepaalde bewerking te kunnen uitvoeren. Het aantal snijbewerkingen kan dan misschien wel hetzelfde blijven, maar om de vorm te veranderen is er steeds een wijziging van het stuurprogramma nodig, en dat gaat niet vanzelf.

Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Als je 1 tekening maakt met daarin de verschillende mallen maakt dat voor het instellen van het apparaat volgens mij niet uit.
Ik heb een tijdje in het rvs gewerkt en als we dan iets gesneden moesten hebben leverden we een tekening in cad in. Die werd ingevoerd in de machine en deze sneed dan de tekeningen uit. Voor zover ik nog weet werd de prijs bepaald door de hoeveelheid materiaal en snijtijd. Maakte dus niet uit of de cad tekening uit 1 voorwerp bestond of dat er meerdere tekeningen in 1 tekening stond.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

27mm lijkt inderdaad vrij standaard, die is voor mijn DeWalt ook leverbaar!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

jpandriesse zei:
Ik vind 3 mm niet erg dik hoor, ben bang dat de mal dan snel krom zal staan.
Verder is het wat lastiger, maar ik denk dat het voor de kosten niet uit maakt om mallen met verschillende maten (tussen de vingers) te laten snijden. Buitenmaten en aantal snijbewerkingen blijft immers gelijk.

Zit hem meer in de instelkosten. Tussen 5 en 10 stuks zit niet veel verschil, maar 1 of 5 is wel redelijk verschillend. Mischien kan ik er nog wat aan doen!

Krom staan zal denk ik niet snel gebeuren. Bij het snijden wordt het gekoeld, en naderhand wordt het vastgeschroefd op het montage deel. Aan de andere kan, prijs technisch maakt het ook niet veel uit verwacht ik.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

5mm is wel aangenamer om mee te werken dan schiet je niet zo makkelijk naast te mal als je je verstapt en voor die paar euro kan je ook maar beter goed doen naar mijn mening

groeten bas
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

jpandriesse zei:
Als je 1 tekening maakt met daarin de verschillende mallen maakt dat voor het instellen van het apparaat volgens mij niet uit.
Ik heb een tijdje in het rvs gewerkt en als we dan iets gesneden moesten hebben leverden we een tekening in cad in. Die werd ingevoerd in de machine en deze sneed dan de tekeningen uit. Voor zover ik nog weet werd de prijs bepaald door de hoeveelheid materiaal en snijtijd. Maakte dus niet uit of de cad tekening uit 1 voorwerp bestond of dat er meerdere tekeningen in 1 tekening stond.

Zover ik me kan herinneren moeten afzonderlijke producten "genest" worden en kun je dus niet 1 file met meerdere producten inladen. Toch denk ik dat 5 stuks van elke maat wel mogelijk moet zijn om een acceptabele prijs te halen. 5mm zal ook geen probleem zijn, alhoewel ik niet echt het voordeel daar van zie.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Animo Check: Zwaluwstaart mal (PRIJS-UPDATE)

Scheppie zei:
Zou dat een optie zijn Thom.... volgens mij woon jij in Arnhem, ik ook dus mocht dit plan gerealiseerd worden en tot produktie komen wil ik wel vrijwilligen om te zorgen voor de verzending etcetera.

armadaman zei:
Hallo Thom

Ik vind het knap dat jij dit project zo snel van de grond krijgt. Ik wil je daarom best wel een dagje komen helpen met de verpakking en de verzending. Ik heb een flinke stapel grote post enveloppen 34 bij 24 cm. Voor verzendingen gebruik ik er vaak 2 in elkaar. werkt prima. Ik spreek je hier vast nog wel over.

Hartelijke groet Hugo

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp! Scheppie woont inderdaad mooi dichtbij!
Wellicht is het handig dat Scheppie een demomodel gaat proberen om mijn design te testen!
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
dat is mischien wel wel handig kunen we met foto's zien of het goed werkt of niet :)

groeten bas
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ben evt. ook wel geïnteresseerd. Aantal vragen:

- Gaan jullie eerst een 'prototype' laten maken en het ea. aan testen doen?
- Zelfs als je voor de kopieerring uitgaat van een bepaalde diameter. Deze ligt in een uitsparing in de freeszool en dat is bij iedere merk/model bovenfrees anders. Of heb ik het mis?
- Is het een idee om met een kogellager met een boring van 8mm werken. Dan kan je die zo op de as van het freesje schuiven.
- Krijg je met het aan elkaar 'klikken' van de mallen niet te maken met spelling? Die steeds groter wordt naarmate je er meer aan elkaar zet?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
David80 zei:
Ben evt. ook wel geïnteresseerd. Aantal vragen:

- Gaan jullie eerst een 'prototype' laten maken en het ea. aan testen doen?
- Zelfs als je voor de kopieerring uitgaat van een bepaalde diameter. Deze ligt in een uitsparing in de freeszool en dat is bij iedere merk/model bovenfrees anders. Of heb ik het mis?
- Is het een idee om met een kogellager met een boring van 8mm werken. Dan kan je die zo op de as van het freesje schuiven.
- Krijg je met het aan elkaar 'klikken' van de mallen niet te maken met spelling? Die steeds groter wordt naarmate je er meer aan elkaar zet?


1. Ja zeker, oorspronkelijk wilde ik het alleen voor mezelf maken. Nu het een project wordt kan ik voor me eigen gevoel niet anders dan het een ander te laten testen!
2. de kopieer ring zit altijd gecentreerd over het hart van de frees, mag dus per merk niet uitmaken. Hooguit de lengte van de ring, deze bepaald de dikte van de mal. Als je ring dus 3mm voorbij de zool van je frees steekt voldoet een 3mm mal.
3. Met een lager gaat niet werken aangezien je de diepte van de frees instelt aan de hand van het te frezen materiaal. Daardoor zal het lager een ander positie ten opzichte van de mal krijgen.
4. Dat krijg je inderdaad maar het idee is om dit zo klein mogelijk te houden. Als je 10 mallen aan elkaar legt dan krijg je mischien wel een probleem, maar bij 2 of 3 zal dit binnen de marge blijven.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Design Idee

Misschien heb ik ook de optie om ze voor een vergelijkbaar tarief uit 5mm aluminium te frezen. Iemand daarin geïnteresseerd?

Edit, Deze optie wordt uit de snoepwinkel gehaald!! :D
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Keuzes keuzes keuzes.

Persoonlijk denk ik dat staal of rvs minder slijtage gevoelig is.
Aan de andere kant Aluminium is lichter en dus goedkoper om te versturen met de post.



Ik vond het vroeger in de snoepwinkel ook zo moeilijk om uit te kiezen :|
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.431
688
Emst
Ik heb een De Wald bovenfrees met een 17mm copieerring, ik weet niet of er een 27mm leverbaar is.
De ring is 5mm dik, maar dit hoeft mijns inziens geen probleem te zijn.
Als hij te hoog is vijl je er een beetje af.
Ik ga dus voor 2 ijzeren strips van 5mm dik.
 

tuoh

Oud hout
TH0M zei:
Design Idee

Misschien heb ik ook de optie om ze voor een vergelijkbaar tarief uit 5mm aluminium te frezen. Iemand daarin geïnteresseerd?

Thom,

de combinatie van een aluminium mal met een stalen kopieerring is geen gelukkige combinatie. Dat gaat sowieso inlopen. Staal op staal glijd ook beter dan aluminium op staal.
Een stalen mal is heel wat stijver en vormvaster, die mag al eens vallen, en het gewicht maakt niet uit, integendeel zelfs, hoe zwaarder hoe robuuster.
3 mm dik is meer dan voldoende naar mijn aanvoelen, hoe dikker de mal hoe minder diep je kan frezen.

En inderdaad een CNC machine is in wezen een stom ding, als je niet precies aanwijst wat ie moet doen gebeurt er niks, of het verkeerde. Voor elke bewerking moet de bediener dus het programma aanpassen of aanmaken, en omsteltijd kost geld, bij 100 stuks is dat verwaarloosbaar, maar bij 1 stuk loopt dat al snel op. Tel daar de afschrijving bij op en je krijgt stevige bedragen.

Mvg,

André
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Hoi allemaal,

Ik heb eens naar het origineel gekeken.
http://www.mlcswoodworking.com/ordersta ... iljig.html

Daar worden 5/8" kopieerringen gebruikt (ongeveer 16 mm)
Dan zou voor ons de 17 mm meer in aanmerking komen,
omdat anders idd de afstanden tussen de pins (te) groot worden.


De nadelen van aluminium zijn hiervoor mij overtuigend uiteengezet (de kopieerring op de mal).
Dus ik blijf bij RVS (evt staal).
De dikte, liever 5 mm. Gewicht voor de post niet relevant, het gaat toch met belpost.

Groets,
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
koffiedrinker zei:
Hoi allemaal,

Ik heb eens naar het origineel gekeken.
http://www.mlcswoodworking.com/ordersta ... iljig.html

Daar worden 5/8" kopieerringen gebruikt (ongeveer 16 mm)
Dan zou voor ons de 17 mm meer in aanmerking komen,
omdat anders idd de afstanden tussen de pins (te) groot worden.
.

Groets,

Ik ben het hier met je eens. Persoonlijk heb ik ook een 17mm ring en dit geeft de mogelijkheid tot kleinere verbindingen. Is er voor De Walt en Festool ook een 17mm optie?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Probleem blijft mijns inziens dat iedereen zelf een kopieer ring voor z'n bovenfrees moet regelen. Bovendien is misschien de diameter die gekozen wordt voord e mal niet voor ieder merk/type te krijgen?

Verder wil ik geen roe(s)t in het eten gooien. Maar krijgen de RVS mallen ook een nabehandeling met beits. Zoniet dan is er, afhankelijk van de legering tóch een kans op roesten. Dit op alle plaatsen waar materiaal is weggefreesd/gestraald/gesneden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.