De Ryobi had ik ook al gezien.
Ik kan alleen geen (deftige) Belgische dealer vinden in mijn directe regio, je weet nooit dat je machine stukgaat en je deze moet binnendoen.
Ik heb van iemand op dit forum ook een link gekregen naar een verdeler van Milwaukee/Ryobi/AEG, maar dat is al snel een dikke 120 km rijden.
Daar staat de Ryobi EMS254L + zaagbok te koop voor 300€
De Milwaukee MS216SB + zaagbok kost er 482€.
In mijn buurt heb ik wel een winkel die Milwaukee verkoopt, dus ingeval van problemen kan ik daar misschien nog terecht (daar kost Milwaukee zaag + zaagbok 650€)...
Iemand een idee waar de verschillen zitten tussen de 2 zagen? Als leek zie ik niet veel verschil, buiten het verschil van zaagblad.
Ik heb al gezien dat beide merken onder dezelfde groep vallen, samen met AEG.
Ik heb een half jaar geleden een Ryobi EMS254L aangeschaft, met name vanwege zijn grote zaagcapaciteit en compacte maten. Het apparaat wordt op dit moment vooral voor bouwwerkzaamheden gebruikt, dus precisie op de millimeter is iets minder belangrijk. Voelt erg solide aan en heeft meer dan voldoende capaciteit en stelmogelijkheden. Laser was niet goed uitgelijnd en is ook niet perfect te krijgen helaas. Afzuiging is matig, maar dat geldt voor meer afkortzagen geloof ik. Verder was voor mij een belangrijke overweging om juist deze zaag te kopen de compacte constructie en de mogelijkheid om de "trekslede" op te klappen zodat hij in een kast opgeruimd kan worden: dat laatste valt tegen want die trekslede is van kunststof en moet met een parker vastgezet worden. Ik denk niet dat je dat 100x open en dicht moet willen klappen.
Mijn conclusie (al heeft TS vast al een andere oplossing): voor 300 EU een prima zaag.
Nou, ik zou het wel weten en voor de Milwaulkee gaan. Mijn ervaringen met de kwaliteit (accu machines) is dat die meer dan prima is en het ontwerp van de machine in kwestie is ideaal. Net al bij een Elu en bij sommige DeWalts zitten de geleiders voor het gewricht waardoor je achter de machine geen ruimte nodig hebt!
Als je het geld en de ruimte voor de bok hebt zou ik er niet heel lang over denken.![]()
@Rhynix: kan je me soms vertellen dat er een werkklem bij de zaag zat of niet? Op de ene foto zit er een klem bij (bv op de website van Milwaukee zelf), op andere foto's dan weer niet
Nu alleen nog tijd vinden om me terug op houtbewerking te storten, superdruk op het werk waardoor ik weinig tot geen vrije tijd heb![]()
In bijlage enkele foto's van de milwaukee zoals ik eigenlijk eerder al had beloofd![]()