Afkortzaag (met oog op verbouwingen + toekomst)

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Milwaukee?
In een ander topic is deze afkortzaag naar boven gekomen: link
En hoe is de kwaliteit van dit merk Ryobi tov Milwaukee?
Ik ken beide merken wel (al meerdere malen gelezen op dit forum), maar je ziet ze in niet zoveel winkels in de regio :)
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Eerlijk gezegd geen eigen ervaring met Milwaukee, ik heb wel ook naar deze zaag gekeken.
Deze zaag zal ongetwijfeld in dezelfde fabriek worden gemaakt als de DeWalt zagen, want is exact gelijk, met laser als toevoeging.
DeWalt is goedkoper, dus vond ik interessanter.
Ryobi is goed B-merk. Milwaukee en DeWalt zijn A-merken. Voor zover dat een duidelijke/betrouwbare kwalificatie is.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Milwaukee?
In een ander topic is deze afkortzaag naar boven gekomen: link
En hoe is de kwaliteit van dit merk Ryobi tov Milwaukee?
Ik ken beide merken wel (al meerdere malen gelezen op dit forum), maar je ziet ze in niet zoveel winkels in de regio :)

Ik kan ook weinig zeggen over de kwaliteit van de Ryobi tov de Milwaukee, omdat ik die laatste nog nooit gebruikt of gezien heb...
Mijn broertje heeft een (groene) Bosch PCM-8S die ik heel veel geleend heb. De Ryobi doet qua bouwkwaliteit zeker niet onder voor de Bosch. Ik denk zelfs (zo op het oog) dat de Ryobi beter in elkaar zit.
De Bosch is wel een stuk duurder en heeft een kleiner zaagblad en een minder groot bereik.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ja maar als je heel vaak bijvoorbeeld bij het leggen van een vloertje met de hand moet zagen wordt je ook moe. ;)
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Mn broer heeft die Ryobi, echt n topding voor t geld, zelf heb k n evolution, alleen maar omdat die ook staal en aluminium zaagt, maar die is wel echt veel groter om op te bergen. Die 'opvouw' functie van de Ryobi is echt super, je moet t ook allemaal ergens laten :)
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
En hoe is de nauwkeurigheid van de Ryobi? Lijkt me een heel goede verstekzaag voor zijn prijs.
Hij lijkt toch goed in te stellen, niet?

Rocky
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
En hoe is de nauwkeurigheid van de Ryobi? Lijkt me een heel goede verstekzaag voor zijn prijs.
Hij lijkt toch goed in te stellen, niet?

Rocky
Voor mij is de nauwkeurigheid van de Ryobi goed genoeg.
Ik heb wel de laser zelf beter afgesteld dan de standaard instelling. Beetje mee zitten klooien, maar nadat ik een paar veerringetjes achter de laserbehuizing had gezet, was er veel verbetering te bereiken.
Als ik onder een hoek moet zagen, dan teken ik dat meestal toch eerst af, en dan mik ik op de zaag de laser langs mijn tekenlijntje. Met een dubbel verstek is dat alleen lastig. Maar alle hoeken zijn traploos in te stellen, dus met een winkelhaakje of een zweihaakje kan je de boel goed genoeg instellen. Tot nu toe heb ik niet gemerkt dat de instelling van de laser verloopt.

Ik heb eerder in dit topic de vrij matige stofafzuiging aangehaald.
Ik had eerst een bouwstofzuiger van de Makro die vooral veel herrie maakte en niet zoveel zaagsel afzoog. Gelukkig is die vorige week kapot gegaan, dus had ik een mooie reden om een betere stofzuiger aan te schaffen.
Ik heb nu een Nilfisk Multi 30 T gekocht, en helaas is de stofafzuiging daar niet veel beter mee geworden. Het meeste zaagsel verdwijnt niet in de stofzuiger, maar recht achter de zaag. Ik ga nog maar eens goed kijken of ik de stofafzuiging op een ander plaats kan regelen.
In mijn (Makita) zaagtafel werkt die Nilfisk wel veel beter dan de oude stofzuiger, dus ik denk dat dit toch wel een minpuntje van de Ryobi is.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het meeste zaagsel verdwijnt niet in de stofzuiger, maar recht achter de zaag. Ik ga nog maar eens goed kijken of ik de stofafzuiging op een ander plaats kan regelen.

Dat is veeleer een algemeen probleem van afkortzagen. Ik heb nog geen enkele afkortzaag tegengekomen waarbij de stofafzuiging optimaal is. De kapex in combinatie met een ctl leunt nog het dichtst bij een 'stofvrije' afkortzaag, maar echt perfect is het nog niet helemaal.

De meeste lossen dit probleem op door achter de afkortzaag een soort 'stofkap' te plaatsen, dat het stof gecontroleerd doet vallen op de plaats waar de afzuiging zit

168682-438x.jpg


Dit is de goedkoopste oplossing.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Hey da's wel een handige optie... Ga ik ook eens aan denken.

Ik had hier in het topic ook over een Milwaukee afkortzaag gelezen met 2 afzuigpunten. Ik kan alleen niet echt goede foto's vinden waarop duidelijk het 2e afzuigpunt te zien is... De eerste zit bovenop de kap net als bij de meeste afkortzagen (inclusief Ryobi), en de andere zit lijkt het aan de achterkant.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hey da's wel een handige optie... Ga ik ook eens aan denken.

Ik had hier in het topic ook over een Milwaukee afkortzaag gelezen met 2 afzuigpunten. Ik kan alleen niet echt goede foto's vinden waarop duidelijk het 2e afzuigpunt te zien is... De eerste zit bovenop de kap net als bij de meeste afkortzagen (inclusief Ryobi), en de andere zit lijkt het aan de achterkant.

Ja, dat is toevallig mijn afkortzaag ;)

De eerste zit idd achteraan de kap, en schuift mee met de zaag, de 2de zitop het grijze vaste stuk van de zaag.

Ik ben er heel tevreden over, maar ik kan u niets vertellen over de de dubbele afzuiging om de heel eenvoudige reden dat ik er nog geen afzuiger voor heb :p
Mijn laatste mobiele stofzuiger heeft 2 weken geleden de geest gegeven (was ook al +20 jaar oud)

Ik had toen ook al foto's beloofd, maar het is er nog niet van gekomen. Ik zal dit misschien vanavond doen... misschien :p
 
Laatst bewerkt:

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Wat mij in dit topic enigszins tegen de borst stuit is dat iemand die een vraag stelt over een afkortzaag tbv het leggen van laminaat in een woonhuis uiteindelijk adviezen krijgt in de richting van Mafell, Festool, Milwaukee... Ik snap best dat er goede argumenten zijn om deze merken te kopen, maar kom op, het gaat over een laminaatje!!!

Ik denk dat we elkaar op dit forum niet moeten opfokken om steeds duurdere machines te willen nastreven. Hulde voor degenen die een laminaatknipper voorstelden. Dat gaat namelijk prima, zonder stof, direct naast waar je aan het leggen bent. En je spaart eventjes €1000,- uit. Wat wil je nog meer?

Mijn vuistregel: Koop een machine pas als je er meer dan vijf gemiddelde klussen voor hebt (en dan bedoel ik dus niet de plintjes zagen) en als je hem echt nodig hebt omdat je het beoogd resultaat niet met een van je andere machines kunt behalen (of in dit geval: een veeeeeel goedkoper gereedschap).

@lex
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat mij in dit topic enigszins tegen de borst stuit is dat iemand die een vraag stelt over een afkortzaag tbv het leggen van laminaat in een woonhuis uiteindelijk adviezen krijgt in de richting van Mafell, Festool, Milwaukee... Ik snap best dat er goede argumenten zijn om deze merken te kopen, maar kom op, het gaat over een laminaatje!!!

Ik denk dat we elkaar op dit forum niet moeten opfokken om steeds duurdere machines te willen nastreven. Hulde voor degenen die een laminaatknipper voorstelden. Dat gaat namelijk prima, zonder stof, direct naast waar je aan het leggen bent. En je spaart eventjes €1000,- uit. Wat wil je nog meer?

Mijn vuistregel: Koop een machine pas als je er meer dan vijf gemiddelde klussen voor hebt (en dan bedoel ik dus niet de plintjes zagen) en als je hem echt nodig hebt omdat je het beoogd resultaat niet met een van je andere machines kunt behalen (of in dit geval: een veeeeeel goedkoper gereedschap).

@lex

Ik kan een heel eind met je meegaan hierin, al denk ik wel dat als iemand voor bijvoorbeeld laminaat graag een afkortzaag heeft ipv een knipper (om wat voor reden dan ook, afwerking, snelheid, gemak etc) en er het geld voor over heeft, dan moet ie dat mijn inziens lekker doen. Als je redelijk veel klust is een afkortzaag altijd makkelijk en nuttig. Een lamello frees of een domino is dan weer een heel ander verhaal, maar ook daarbij denk ik: als je de centen er voorover hebt... :)

Ik heb de startpost ook nog even doorgenomen en hij ging (heeft) een huis kopen (gekocht), dus een afkortzaag komt dan denk ik wel vaker van pas. Dan is alleen de discussie: goedkoop of duur(der). Dat is altijd lastig, je kan niet in iemand z'n portemonnee kijken en het is ook lastig om te bepalen wanneer "goed goed genoeg" is. Als voorbeeld: Ik heb een Ferm lastrafo. Het is een onwijs knakending, maar voor waar ik 'm voor gebruikt heb doet ie het. Eigenlijk zou ik een kwalitatief betere willen, die strijkt makkelijker aan, last constanter etc. maar ik heb er het geld niet voor over.

Het devies is denk ik: bedenk wat je er mee wil doen (nu en in de toekomst) en wat je er voorover hebt qua euro's. Dan kan je (al dan niet samen met de fijne mensen hier) gaan zoeken naar iets dat past! :)
 
Laatst bewerkt:

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Klaas,

Dank voor je toevoeging. Ik ben het daar voor een groot deel mee eens. Toch voeg ik eraan toe dat bij het leggen van laminaat dit nooit strak tegen de plinten/muren mag en er dus in de praktijk vrijwel altijd met plakplinten wordt afgewerkt. Dit betekent ook dat vrijwel geen enkele 'afkortzaagsnede' in het uiteindelijk resultaat zichtbaar zal zijn. Daarom is het mijn inziens ontzettend zonde van het geld om (dure) machines aante schaffen.

Gr. @lex
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Klaas,

Dank voor je toevoeging. Ik ben het daar voor een groot deel mee eens. Toch voeg ik eraan toe dat bij het leggen van laminaat dit nooit strak tegen de plinten/muren mag en er dus in de praktijk vrijwel altijd met plakplinten wordt afgewerkt. Dit betekent ook dat vrijwel geen enkele 'afkortzaagsnede' in het uiteindelijk resultaat zichtbaar zal zijn. Daarom is het mijn inziens ontzettend zonde van het geld om (dure) machines aante schaffen.

Gr. @lex

Om voor alleen laminaat is het inderdaad zonde. Daar ben ik het helemaal mee eens. Een decoupeerzaag, laminaatknipper of zelfs een handzaag voldoen dan ook. Maar als je in de toekomst meer wilt gaan doen waarbij bijvoorbeeld een afkortzaag nodig is dan zou het wel weer een goed idee kunnen zijn om er 1 te kopen. Ik zou overigens eerder gaan voor een zaagtafel of een omklap afkortzaag (zo een die je omklapt en waarna je een zaagtafel hebt. Onder andere Elu en deWalt hebben zoiets.) voor de lange lengtes.

En wat de zaagsnedes aangaat, dat is ook weer een kwestie van "weten dat het er zit". :)
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Conclusie is dus meer doorvragen wat de bedoeling is, voor welk gebruik, eenmalig gebruik versus gebruik voor jaren, hoeveel gebruik per jaar, en niet te vergeten welk budget.
Mijn Gude van HBM heeft het jaren volgehouden, en uitstekend zijn werk gedaan, veel laminaat gezaagd, schulpen ging ook een beetje, en bracht nog wat geld op bij verkoop. Voor meubelwerk was hij echter totaal ongeschikt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
9
Gouda
Toekomst laat zich niet voorspellen en zeker niet bij een toekomstige verbouwing (zie topic start)

De laatste waarzegger waar ik aanklopte riep; 'Wie is daar'.

Koop je goedkoop en beperkt materiaal dan zijn waarschijnlijk de verrassingen groter om de klus te klaren dan bij degelijk materiaal. We moeten het niet uit zijn verband rukken en terugbrengen naar het leggen van laminaat. Wat ik overigens liever doe met een goede invalzaag/lineaal, decoupeer/afkortzaag dan met een knippertje.

Alle waar naar zijn geld en de ervaring is dat je goed gereedschap vaker gebruikt en oplossingen bedenkt vanuit de beschikbare tools dan krakkemikkerig gereedschap wat net niet doet wat het moet doen. Met gereedschap wat beperkt is ga je vaak dingen uitstellen of vermijden en beleef je er weinig plezier aan. Voordeel is dat je het gereedschap de schuld kan geven, iets wat niet werkt met goed gereedschap. Dan moet je jezelf achter het oor krabben.

Voor mij staat de mate van gebruik totaal los van het plezier wat je aan gereedschap beleef. Daar betaal ik graag meer voor en de tweedehands prijzen lezende heeft het ook nog een betere restwaarde.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik woon intussen in mijn nieuwe (bestaande) woning en ben volop aan het werk.
Een afkortzaag zou zeer makkelijk zijn, maar de centjes zijn nu even elders nodig (ramen + isolatie) :)
Ik ben nu geregeld materiaal gaan halen bij mijn lokale dealer en daar zijn vrijwel alle verkopers (alé, broers, want het is een familiezaak :p) het unaniem eens dat, indien je kan, je voor de Kapex moet gaan.
Metabo (de goedkope reeks) werd compleet afgeraden. Deze hebben ze enkel op stock om bepaalde klanten, die na wat kleine werken deze zaag amper of nooit meer gebruiken, te dienen want anders gaan ze elders hun zaken kopen.
Momenteel is het dus nog even afwachten :)

Ik ben trouwens ook iemand die liever iets meer geeft aan werkmateriaal ipv iets goedkoops te moeten gebruiken.
Alleen is 1500€ voor een afkortzaag niet bepaald mals :p
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als het kan is ook iedeen het er unaniem over eens dat je in een mercedes s klassen ( festool kapex ) moet gaan rijden.
Mijn metabo afkortzaag ( opel kadet ) is een van de weinige gereedschappen welke ik gekocht heb op een moment dat ik er op moest letten waar ik mijn geld aan uit gaf.
Ik vraag mij wel af waarom ze deze zaag compleet afraden?
Het komt er op neer dat ik na een heftige verbouwing waar heel veel meters hout zijn verzaagt nog steeds, nu zo'n 5 a 6 jaar na de verbouwing nog steeds met grote regelmaat en plezier gebruik maak van mijn metabotje, en ondanks mijn gereedschap virus ;-) nog geen kapex heb gekocht.
Ik ben van mening dat ik door mijn ervaring met de metabo wel kan zeggen dat het zeker geen slecht product is.

Dit betekend niet dat als ik op dit moment een vervanger zou moeten hebben ik weer een metabo kocht, het zou zeker een kapex worden, omdat ik nu weet hoe vaak ik de afkortzaag nog gebruik na mijn verbouwing, en omdat het kan.

John
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ze hebben de Metabo niet afgeraden, alleen de goedkoper varianten (made in China ;)).
De duurdere reeksen zijn beter, maar de Kapex steekt er nog bovenuit :)
Ik zal wel zien wat ik doe.
Misschien dat ik wel eerder naar een TS55 zou neigen en een 'simpele' afkortzaag erbij haal, komt op dezelfde prijs neer als een Kapex :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.