Afkortzaag (met oog op verbouwingen + toekomst)

goprojojo

Nieuw lid
25 sep 2014
4
0
Voor de klus van TS heb ik nog niemand de afkortzagen van HBM machines zien praten. Iemand ervaring?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoewel ik op zich wel fan van HBM ben zijn de afkortzagen niet van een kwaliteit dat ik ze aan zou raden. Het rammelt aan alle kanten en ze zijn niet prettig af te stellen.

Ik heb het hele draadje niet gelezen, maar heeft Ryobi al aandacht gekregen? Daar heb ik goede ervaringen mee. Momenteel staan er in mijn werkplaats een Ryobi en een Festool broederlijk naast elkaar (door omstandigheden, ik heb echt geen geld te veel) De Ryobi kan de Kapex prima bijhouden qua power (2000W), zaagcapaciteit (90mm) en zeker prijs (€300). De Kapex voelt wel veel degelijker aan, maar dat mag dan ook wel voor de prijs.

Kortom, voor de toepassingen van TS zou ik de Ryobi wel aan durven raden. Kijk even op marktplaats, daar wordt het ding nu aangeboden door een bedrijf in Leeuwarden, meen ik, daar heb ik de mijne ook vandaan, prima levering.

Succes!

Groet, Rob.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De Ryobi had ik ook al gezien.
Ik kan alleen geen (deftige) Belgische dealer vinden in mijn directe regio, je weet nooit dat je machine stukgaat en je deze moet binnendoen.
Ik heb van iemand op dit forum ook een link gekregen naar een verdeler van Milwaukee/Ryobi/AEG, maar dat is al snel een dikke 120 km rijden.

Daar staat de Ryobi EMS254L + zaagbok te koop voor 300€
De Milwaukee MS216SB + zaagbok kost er 482€.
In mijn buurt heb ik wel een winkel die Milwaukee verkoopt, dus ingeval van problemen kan ik daar misschien nog terecht (daar kost Milwaukee zaag + zaagbok 650€ :()...

Iemand een idee waar de verschillen zitten tussen de 2 zagen? Als leek zie ik niet veel verschil, buiten het verschil van zaagblad.
Ik heb al gezien dat beide merken onder dezelfde groep vallen, samen met AEG.

Binnenkort is het mijn verjaardag en ik heb al 'hints' gekregen dat er sponsoring zal komen voor nieuw werkmateriaal :eek:
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De Ryobi had ik ook al gezien.
Ik kan alleen geen (deftige) Belgische dealer vinden in mijn directe regio, je weet nooit dat je machine stukgaat en je deze moet binnendoen.
Ik heb van iemand op dit forum ook een link gekregen naar een verdeler van Milwaukee/Ryobi/AEG, maar dat is al snel een dikke 120 km rijden.

Daar staat de Ryobi EMS254L + zaagbok te koop voor 300€
De Milwaukee MS216SB + zaagbok kost er 482€.
In mijn buurt heb ik wel een winkel die Milwaukee verkoopt, dus ingeval van problemen kan ik daar misschien nog terecht (daar kost Milwaukee zaag + zaagbok 650€ :()...

Iemand een idee waar de verschillen zitten tussen de 2 zagen? Als leek zie ik niet veel verschil, buiten het verschil van zaagblad.
Ik heb al gezien dat beide merken onder dezelfde groep vallen, samen met AEG.

Yup, ik heb jouw die link doorgestuurd.

Anders kan je ook via redcoon bestellen. Die hebben een beperkter aanbod, maar wel de ryoby EMS216L (zelfde diameter als de Milwaukee, maar kleiner dan de EMS254L)

Ik heb met ryobi wel geen ervaring, maar dat is de goedkopere versie van Milwaukee (zoals bosch groen ivm bosch blauw)

Ryobi, milwaukee en AEG zijn allemaal 'familiebedrijven' en zijn van eenzelfde moederbedrijf TTI.

In de 'kwaliteitsladder kan je stellen dat:

Milwaukee = professional
AEG = semi-prof
Ryobi = hobby (maar volgens mij wel degelijker dan bv bosch groen)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, ik zou het wel weten en voor de Milwaulkee gaan. Mijn ervaringen met de kwaliteit (accu machines) is dat die meer dan prima is en het ontwerp van de machine in kwestie is ideaal. Net al bij een Elu en bij sommige DeWalts zitten de geleiders voor het gewricht waardoor je achter de machine geen ruimte nodig hebt!

Als je het geld en de ruimte voor de bok hebt zou ik er niet heel lang over denken. :)
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Ik heb een half jaar geleden een Ryobi EMS254L aangeschaft, met name vanwege zijn grote zaagcapaciteit en compacte maten. Het apparaat wordt op dit moment vooral voor bouwwerkzaamheden gebruikt, dus precisie op de millimeter is iets minder belangrijk. Voelt erg solide aan en heeft meer dan voldoende capaciteit en stelmogelijkheden. Laser was niet goed uitgelijnd en is ook niet perfect te krijgen helaas. Afzuiging is matig, maar dat geldt voor meer afkortzagen geloof ik. Verder was voor mij een belangrijke overweging om juist deze zaag te kopen de compacte constructie en de mogelijkheid om de "trekslede" op te klappen zodat hij in een kast opgeruimd kan worden: dat laatste valt tegen want die trekslede is van kunststof en moet met een parker vastgezet worden. Ik denk niet dat je dat 100x open en dicht moet willen klappen.

Mijn conclusie (al heeft TS vast al een andere oplossing): voor 300 EU een prima zaag.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb een half jaar geleden een Ryobi EMS254L aangeschaft, met name vanwege zijn grote zaagcapaciteit en compacte maten. Het apparaat wordt op dit moment vooral voor bouwwerkzaamheden gebruikt, dus precisie op de millimeter is iets minder belangrijk. Voelt erg solide aan en heeft meer dan voldoende capaciteit en stelmogelijkheden. Laser was niet goed uitgelijnd en is ook niet perfect te krijgen helaas. Afzuiging is matig, maar dat geldt voor meer afkortzagen geloof ik. Verder was voor mij een belangrijke overweging om juist deze zaag te kopen de compacte constructie en de mogelijkheid om de "trekslede" op te klappen zodat hij in een kast opgeruimd kan worden: dat laatste valt tegen want die trekslede is van kunststof en moet met een parker vastgezet worden. Ik denk niet dat je dat 100x open en dicht moet willen klappen.

Mijn conclusie (al heeft TS vast al een andere oplossing): voor 300 EU een prima zaag.


Ben het helemaal met je eens, moet wel zeggen dat ik hem zelf niet heb maar wel uitgebreid heb kunnen bestuderen aangezien mijn broer hem heeft.

Wat betreft Ryobi naast AEG en Milwaukee ik heb zelf 2 18 volt schroefmachines van Ryobi en 2 12 volt kleintjes van AEG (waarvan 1 slag) en ik kan qua afwerking geen verschil vinden, voelen even degelijk. Ze lijken ook heel erg op de Milwaukee broertjes die een vriend van mij heeft, maar die hebben wel meer power, maar dat mag wel voor t geld. Ik ben over mn Ryobi machines en mn AEG's zeer goed te spreken, voor het geld voor de Ryobi s had ik veel minder verwachtingen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Nou, ik zou het wel weten en voor de Milwaulkee gaan. Mijn ervaringen met de kwaliteit (accu machines) is dat die meer dan prima is en het ontwerp van de machine in kwestie is ideaal. Net al bij een Elu en bij sommige DeWalts zitten de geleiders voor het gewricht waardoor je achter de machine geen ruimte nodig hebt!

Als je het geld en de ruimte voor de bok hebt zou ik er niet heel lang over denken. :)

Dat ga ik ook doen.
Als er een Ryobi-dealer in de buurt was dan had ik misschien wel overwogen om die te nemen :)

@Rhynix: kan je me soms vertellen dat er een werkklem bij de zaag zat of niet? Op de ene foto zit er een klem bij (bv op de website van Milwaukee zelf), op andere foto's dan weer niet :)
Nu alleen nog tijd vinden om me terug op houtbewerking te storten, superdruk op het werk waardoor ik weinig tot geen vrije tijd heb :(
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
@Rhynix: kan je me soms vertellen dat er een werkklem bij de zaag zat of niet? Op de ene foto zit er een klem bij (bv op de website van Milwaukee zelf), op andere foto's dan weer niet :)
Nu alleen nog tijd vinden om me terug op houtbewerking te storten, superdruk op het werk waardoor ik weinig tot geen vrije tijd heb :(

Yup, er zit een werkklem bij zoals te zien op de foto van de website van milwaukee zelf.
Er is hier nogal wat interesse omtrent deze zaag, ik ga vanavond wat foto's nemen.

De zaag heeft mij 480 euro gekost, incl. zaagblad, klem, en onderstel.
De laser stond redelijk uitgelijnd, maar pietje-precies als ik ben, heb ik deze nog wat exacter gezet.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik denk gewoon dat een prijs van 480€ voor een zaag + onderstel gewoon een érg goede deal is :)
De zaag alleen kost normaal (hier in België) 399€ excl btw.
Foto's zijn altijd welkom :)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Toolnation heeft ook een fysieke winkel, genaamd Dirks machines gevestigd in Beek, Nederlands Limburg.
Daar kun je de machines ook bezichtigen en afhalen / betalen.
Hier heb ik ook al een paar keer gebruik van gemaakt.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
In bijlage enkele foto's van de milwaukee zoals ik eigenlijk eerder al had beloofd :p

Ah, je hebt 'm gefixeerd zie ik! 't Is net de ELU die ik heb en die moet ik ook maar eens fixeren. Hij heeft nogal de neiging om voorover te komen door het trekmechanisme.

Vanwaar eigenlijk de houten fence tegen de aluminium fence aan?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hij staat op een mdf-plaat die ik tot op een tiende van een milimeter kan afstellen (gewoon met bouten) zodat hij gelijk staat met de werkbanken ernaast.
Komt er ooit een andere afkortzaag op, dan moet ik niets veranderen, enkel de hoogte terug aanpassen.

De houten fence: om tear-out te vermijden. Net als de 'zero-clearance' insert. Wanneer je bv multiplex doorzaagt, zal hij thv de v-groef in mijn fence uitrafelen. Door een houten fence, met 0mm speling tussen het zaagblad, heb ik niets van tearout. Beetje zoals je een extra stuk hout plaatst achter een plaat dat je zaagt.
Ik moet alleen mijn houten fence eens vernieuwen. Ik heb al een aantal keer onder 45° gezaagd, waardoor mijn fence niet meer werkt tegen tear-out.

En van de afzuiging kan ik nog steeds niets zeggen: ik heb nog geen afzuiger die hierop aangesloten is.
Ik ben op zoek naar een 2dehands festool stofzuiger.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dat is gewoon iets wat je MOET hebben als je een afkortzaag hebt, net als de 'zero-clearance insert' voor de tafelzaag. Het is het eerste werkstuk nadat je de zaag hebt gekocht.

En dit is iets wat al vééééél ouder is hoor. Ik heb het gekopieerd uit mijn cursus meubelmaker van syntra, waar ze dit hebben toegepast op hun radiaalzaag.
En die staat er waarschijnlijk al 20 jaar....
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ipv een nieuw topic te openen ga ik even mijn oude topic van onder het stof halen.

Mijn vader zou ook graag een nieuwe afkortzaag kopen, maar hij is wat schuchter tov online kopen.
Budget is rond de 800€.
Onze lokale dealer verkoopt zagen van Metabo, Makita, Festool en DeWalt.
De Festool is wat te hoog qua budget.
Tijdens mijn zoektocht vond ik Metabo nogal stug glijden over de rails en aan de Makita-zagen zat nogal veel plastic.
Eigenlijk blijft er dan nog alleen maar DeWalt over, maar daar heb ik precies ook mijn twijfels over.
Dealer verkoopt alleen maar de afkortzagen, met al de rest is hij gestopt omdat hij niet tevreden is over dit merk.
Hij verkoopt de afkortzagen vooral aan dakwerkers.

De zaag zal vooral voor binnenwerk gebruikt worden en heel soms eens om buiten wat balken te zagen (bv een afdakje).
Heeft er iemand positieve/negatieve ervaringen met DeWalt en hoe zit het met de stofafzuiging?
Ik heb al even rondgekeken en kwam bv bij een DeWalt DWS778 terecht: http://www.toolnation.nl/dewalt-dws778-afkort-verstekzaag-de7023-inklapbaar-statief.html
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.