Afkortzaag (met oog op verbouwingen + toekomst)

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ze hebben de Metabo niet afgeraden, alleen de goedkoper varianten (made in China ;)).
De duurdere reeksen zijn beter, maar de Kapex steekt er nog bovenuit :)
Ik zal wel zien wat ik doe.
Misschien dat ik wel eerder naar een TS55 zou neigen en een 'simpele' afkortzaag erbij haal, komt op dezelfde prijs neer als een Kapex :)

Ik denk dat jé dan geld over houdt. :) Voor 5/600 heb je al een ts55 met liniaal nieuw, als je op de aanbiedingen let.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Tja ook ik zit met her afkortzaag dilemma, ik ben al heel lang aan het twijfelen.
De kapex word bijna overal als beste gepresenteerd, en het moet (volgens de verkopers) ook altijd de kapex 120 EB zijn met al de toeters en bellen.
Wie wil er nu de uitgeklede versie. (ik denk ik, ik hoef al die toeters en bellen eigenlijk niet.)

Nu alternatieven gaan bekijken (als het beter is mag er van mij een groene stekker aan zitten, maar dat hoeft zeker niet perce)
Dewalt, maakt op zich goede afkortzagen, maar geeft maar 1 jaar garantie.
Makita, heeft een aantal goede modellen (die met 4 geleidestangen). de goedkope modellen zijn ook van veel mindere kwaliteit.
Milwaukee, heeft een mooie zaag, alleen groeven zagen gaat niet met het kleine model, maar voor afkorten een hele goede keus denk ik.
Blauwe Bosch, is niet helemaal nastelbaar, (valt voor mij dus af.)

Nu dacht ik bij Toolnation hebben ze een Festool Kapex 88E, voor 742 euro ex btw. dit lijkt mij wel wat. spreek ik deze week een Festool verkoper, en komt met de opmerking dat
je de 88 maar snel moet vergeten, het moet toch echt zo een 120 zijn, dan heb je tenminste al die toeters en bellen (net of je zonder geen plank door de midden kunt zagen)

Nou werk ik al 30 jaar zonder laser, die zweihaak (leuk, kost maar 100 euro), draaiknop voor verstek (mooi, maar hij heeft toch wel vaste standen voor 45 graden en gewoon haaks hoop ik??)
Ik denk dat ik met de Kapex 88E goed uit te voeten zou kunnen, en er zelfs wel blij mee zou zijn. Maarja wie wil nou zo'n ding. ???(uitspraak festool vertegenwoordiger)

Conclusie: Ik denk dat de kapex 88 E voor mij een goede keus is. en vind het jammer dat de Festool mannen deze zo afkraken.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Een invalzaag met een afkortzaag waarmee je ook smalle stukken kunt schulpen vind ik een goede combi, bv:http://www.makita.nl/afkortzaag-tafelzaag/lh1200fl-230-v-afkort-tafelzaag-305-mm/

Met de invalzaag kun je dan de bredere delen schulpen en afkorten, en het smallere werk op de kleine combi. Een kapex lijkt me super, maar niet noodzakelijk als je niet vaak allerlei grote sierlijsten in verstek moet zagen.

Een laser op de zaag lijkt me wel handig voor het vlot instellen van andere hoeken dan de standaard aanslagen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Tja ook ik zit met her afkortzaag dilemma, ik ben al heel lang aan het twijfelen.
De kapex word bijna overal als beste gepresenteerd, en het moet (volgens de verkopers) ook altijd de kapex 120 EB zijn met al de toeters en bellen.
Wie wil er nu de uitgeklede versie. (ik denk ik, ik hoef al die toeters en bellen eigenlijk niet.)

Mijn dealer vertelde me dat er eigenlijk nog een versie tussen de 88 en de 120 zou moeten zijn :)
Ik denk dat de TS55 veel kans maakt, gewoon omdat ik waarschijnlijk meer plaatmateriaal (mdf) zou verzagen.
Maar dan komt het, een 'simpele' afkortzaag, maar wat is dan het prijskaartje :)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Tja ook ik zit met her afkortzaag dilemma, ik ben al heel lang aan het twijfelen.
De kapex word bijna overal als beste gepresenteerd, en het moet (volgens de verkopers) ook altijd de kapex 120 EB zijn met al de toeters en bellen.
Wie wil er nu de uitgeklede versie. (ik denk ik, ik hoef al die toeters en bellen eigenlijk niet.)

Nu alternatieven gaan bekijken (als het beter is mag er van mij een groene stekker aan zitten, maar dat hoeft zeker niet perce)
Dewalt, maakt op zich goede afkortzagen, maar geeft maar 1 jaar garantie.
Makita, heeft een aantal goede modellen (die met 4 geleidestangen). de goedkope modellen zijn ook van veel mindere kwaliteit.
Milwaukee, heeft een mooie zaag, alleen groeven zagen gaat niet met het kleine model, maar voor afkorten een hele goede keus denk ik.
Blauwe Bosch, is niet helemaal nastelbaar, (valt voor mij dus af.)

Nu dacht ik bij Toolnation hebben ze een Festool Kapex 88E, voor 742 euro ex btw. dit lijkt mij wel wat. spreek ik deze week een Festool verkoper, en komt met de opmerking dat
je de 88 maar snel moet vergeten, het moet toch echt zo een 120 zijn, dan heb je tenminste al die toeters en bellen (net of je zonder geen plank door de midden kunt zagen)

Nou werk ik al 30 jaar zonder laser, die zweihaak (leuk, kost maar 100 euro), draaiknop voor verstek (mooi, maar hij heeft toch wel vaste standen voor 45 graden en gewoon haaks hoop ik??)
Ik denk dat ik met de Kapex 88E goed uit te voeten zou kunnen, en er zelfs wel blij mee zou zijn. Maarja wie wil nou zo'n ding. ???

Het pad voor de beste keuze voor een afkortzaag heb ik al belopen en ben toen toch op de Kapex uitgekomen,
heeft wel wat voeten in de aarde gehad, maar alles is nu perfect.
Ik heb ook getwijfeld tussen de 88 en 120 maar heb uiteindelijk toch voor de 120 gekozen, vanwege de laser
en die zou ik nu niet meer willen missen. (het draaihandvat voor de hellingshoek is leuk maar heb ik alleen om uit te proberen
gebruikt). De zwaaihaak heb ik ook nog niet gebruikt. De extra hoogte tot 120 mm zagen is altijd handig als het een keer
nodig is. Of je de extra prijs betaald als je de opties toch niet gebruikt is aan je zelf.
Ik heb ook meegewogen dat als de machine verkocht moet worden, de 120 stukken sneller verkoopt dan een 88.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben zelf ook een Festool-fanaat, maar ik weet niet hoeveel ik een afkortzaag zou gebruiken.
Zelf ben ik meer met plaatmateriaal bezig, dus een TS55 is hier ideaal voor.
Ik ben momenteel aan het overwegen de Milwaukee MS216SB met onderstel bij te kopen, op dit forum heb ik daar al positieve ervaringen over gelezen.
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Die dagaanbiedingen bij Toolnation zijn altijd de gewone prijs hoor. Daar is weinig "aanbieding" aan.
Ik heb ze al vaak vergeleken en nog nooit een echte aanbieding tegen gekomen.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Verdraaid, deze in ieder geval niet. Ik dacht, gezien de losse prijs van de 770 dat het voordelig was, maar ik heb me verrekend. Die is nl. rond de €325.- en een los onderstel kost rond de €180.-. Wat zoeken levert deze aanbieding op: http://www.kruis.nl/artikelen/465528/dewalt-afkort-verstekzaag-dw770-onderstel.html

Scheelt 5 tientjes (met de Toolnation aanbieding dan). :)

niet de zelfde combi.
toolnation biedt het grote broertje van dit onderstel aan.
Los is de 770 te vinden voor €313,- het onderstel vind je voor €199,-
het is dus niet echt een scherpe aanbieding al lijkt het alsof je mega veel korting krijgt op de adviesprijs.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben persoonlijk geen DeWalt-fanaat, geen idee waarom :)
Hun gereedschap voelt over het algemeen nog al 'plastiek' aan en ik bekijk het meer als een veredelde Black & Decker.
Misschien dat hun afkortzagen beter zijn, daar heb ik geen ervaring mee.

Loop je over het algemeen met een 216mm zaag snel tegen je limiet aan qua zaagsnedes?
Ik werk momenteel niet veel met grote(re) balken, maar binnenkort ga ik misschien een klein afdak maken naast mijn huis.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ben persoonlijk geen DeWalt-fanaat, geen idee waarom :)
Hun gereedschap voelt over het algemeen nog al 'plastiek' aan en ik bekijk het meer als een veredelde Black & Decker.
Misschien dat hun afkortzagen beter zijn, daar heb ik geen ervaring mee.

Loop je over het algemeen met een 216mm zaag snel tegen je limiet aan qua zaagsnedes?
Ik werk momenteel niet veel met grote(re) balken, maar binnenkort ga ik misschien een klein afdak maken naast mijn huis.

Dat hangt van je afdak af. ;) Ik heb een 216mm en daar kan ik 60/70mm mee zagen met een hoogte van 200mm. Maar als je 100mm wilt zagen in de dikte dan moet je denk ik naar een 254 of 305mm afkortzaag toe. Als ik een nieuwe ga kopen, dan wordt het heel hoogst waarschijnlijk wel 254 of 305mm.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Als je 100 mm dikke balken wilt afkorten kun je dit eigenlijk alleen met een 305 mm zaag (weegt ongeveer 20 a 25 kg of meer).
Maar als je deze machine vaak een trap op moet tillen voor aftimmerwerkzaamheden, dan is dit eigenlijk geen doen, en ben je beter af met een 216 mm machine van zo'n 14 KG.
En kun je voor af en toe een aantal balken zagen een andere oplossing zoeken. (ik heb hiervoor een makita 5900 handcirkelzaag)

- - - Updated - - -

Die 60/70 mm, is dit de dikte van de balk?
Dus als deze op je zaag ligt dan is de hoogte bv max 70 mm?

Ja, voor 216mm afkortzagen is dit meestal 65 a 70 mm.
voor 250-260 mm ongeveer 85 a 90 mm
en voor de 305 mm 105 a 115 mm
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je kunt de balk natuurlijk ook gewoon omdraaien en van 2 kanten zagen. Niet zo'n probleem als het ruwbouw timmerwerk is en het incidenteel voorkomt lijkt me?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je kunt de balk natuurlijk ook gewoon omdraaien en van 2 kanten zagen. Niet zo'n probleem als het ruwbouw timmerwerk is en het incidenteel voorkomt lijkt me?

Zou kunnen, alleen kan het zijn dat de geleiders dan tegen de balk aankomen, waardoor je niet over de hele lengte kan zagen. Maar, het is misschien wel mogelijk. Of met de hand als het 1x een balk is in de 2 jaar. ;)
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Ik zou hrt zonde van mijn centen vinden als ik een zaag koop die meer dan 100mm dik kan zagen terwijl ik dat maar 1x per jaar echt nodig heb.
De meerprijs voor een zaag die dat wel kan is zo veel dat ik dat mezelf niet kan verantwoorden.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Voor dat incidenteel afkorten gebruik ik een goede winkelhaak/homemade jig icm handcirkelzaag. Als je dan gewoon je balk na voor draait na het zagen kan je het zaagblad al starten in de groef die je al gezaagd hebt zo zit je al juist. Dan winkelhaak/jig ertegen en je hebt 'm doorgezaagd.
Heb dit al meermaals zo gedaan met goede resultaten. En zodra je met een balk van 12x12cm zit, dan lukt het ook nog, maar opeens komt je afkortzaag dan toch terug tekort. Zo kun je blijven machine's kopen.
+ neem maar eens zo'n zware balk op en leg die maar eens op je machine ... handig is het niet.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Ik vind het apart dat Bosch Blauw zo weinig wordt aangehaald. Van wat ik heb gezien/gevoeld in de winkel is het materiaal top en de prijs is vergelijkbaar met Makita. In mijn zoektocht voor een afkortzaag (en de existentiële vraag of hij er überhaupt wel moet komen eigenlijk.....maar die glazen bol van mij werkt niet goed) ben ik vooralsnog gevallen voor een Bosch Blauw GCM 12 of 10, radiaal als het even kan.
Gek genoeg wordt er niet zo heel veel over geschreven op het internet (en wat er is, is positief) dus ik ben benieuwd of iemand hier ervaring wil delen? Eerder werd genoemd dat zij niet af te stellen zijn? Dat kan ik mij amper voorstellen voor een machine van 1000 euro zoals de GCM 12 GDL Professional (linkje naar de Bosch site: http://www.bosch-professional.com/nl/nl/gcm-12-gdl-27093-ocs-p/)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.