Afkortzaag (met oog op verbouwingen + toekomst)

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Vandaag de makita ls1018l binnen gekregen.

Heb hem direct opgezet (op zolder :eek:) en 1 plankje gezaagd om te kijken hoe en wat. Moet zeggen dat het allemaal netjes staat afgesteld van de fabriek uit. Heb op korte termijn nog geen grote klus staan maar mijn schuur moet nog verbouwd worden dus hij gaat zeker zijn diensten inzetten.

IMG_1770.jpg IMG_1771.jpg IMG_1772.jpg

Tot nu toe een tevreden klant. Hij zal het misschien niet halen bij een festool Capex of de echte DXT machines van makita maar voor mij als hobbyist voldoet hij prima.

Mocht je nog meer willen weten hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik vermoed dat boven budget is van den deze, maar va Bosch blauw is er een model met een scharnierende arm. Deze vraagt aan de achterkant weinig ruimte. Je kunt de zaag tegen de wand plaatsen. Heeft iemand al ervaring met dit apparaat?

André
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Gave machine!
Gefeliciteerd!

Thx! ben er ook erg blij mee.


Ik vermoed dat boven budget is van den deze, maar va Bosch blauw is er een model met een scharnierende arm. Deze vraagt aan de achterkant weinig ruimte. Je kunt de zaag tegen de wand plaatsen. Heeft iemand al ervaring met dit apparaat?

André

Deze machine valt binnen het budget van de topicstarter. Ik heb dan het onderstel erbij genomen omdat ik nog wel eens mobiel wil werken. Neem je het onderstel niet dan bespaart hij zelfs nog de nodige centen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mooi ding hoor.

Wat de opmerking over de prijs van de Kapex betreft... Zo duur is dat ding niet, je moet het alleen van de goede kant bekijken. Een Mercedes kost ook veel in aanschaf maar brengt bij een verkoop een stuk meer op dan een gewonere auto.

Al de tijd dat je met die Mercedes rijd, rij je echter wel erg goed...

Een groot voordeel van de Kapex vind ik persoonlijk dat de zaag over de geleiders heen glijd ipv dat de geleiders aan de achterkant helemaal uitsteken.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Mooi ding hoor.

Wat de opmerking over de prijs van de Kapex betreft... Zo duur is dat ding niet, je moet het alleen van de goede kant bekijken. Een Mercedes kost ook veel in aanschaf maar brengt bij een verkoop een stuk meer op dan een gewonere auto.

Al de tijd dat je met die Mercedes rijd, rij je echter wel erg goed...

Een groot voordeel van de Kapex vind ik persoonlijk dat de zaag over de geleiders heen glijd ipv dat de geleiders aan de achterkant helemaal uitsteken.


ik vind persoonlijk 1000 euro voor een zaag erg veel geld. Helaas groeit het niet op me rug ;) Met een beperkt budget zul je toch wat consessies moeten doen. Anders reden we allemaal een mercedes en is de waarde daarvan ook minimaal ;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een groot voordeel van de Kapex vind ik persoonlijk dat de zaag over de geleiders heen glijd ipv dat de geleiders aan de achterkant helemaal uitsteken.

Er zijn meer, en goedkopere, zagen die dat doen. Dewalt heeft er een aantal in het assortiment vanaf ongeveer € 600,- ex btw, en recent zag ik een Ryobi (andere kwaliteit/prijsklasse, maar acceptabel voor hobbywerk) die dat ook heeft. Die Ryobi doet rond de € 300,- momenteel, inclusief de BTW.

Groet, Rob.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Mooi ding hoor.

Wat de opmerking over de prijs van de Kapex betreft... Zo duur is dat ding niet, je moet het alleen van de goede kant bekijken. Een Mercedes kost ook veel in aanschaf maar brengt bij een verkoop een stuk meer op dan een gewonere auto.

Al de tijd dat je met die Mercedes rijd, rij je echter wel erg goed...

Een groot voordeel van de Kapex vind ik persoonlijk dat de zaag over de geleiders heen glijd ipv dat de geleiders aan de achterkant helemaal uitsteken.

De Kapex is op dit moment zijn geld niet waard, volgende week komt de 3e binnen in 2 maanden en ik heb er nog niets eens echt mee kunnen zagen alleen wat test werk wat al niet voldeed:mad:
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
De Kapex is op dit moment zijn geld niet waard, volgende week komt de 3e binnen in 2 maanden en ik heb er nog niets eens echt mee kunnen zagen alleen wat test werk wat al niet voldeed:mad:

Ik heb je post gelezen en dacht ook al bij mezelf, jeetje wat een pech. zoveel geld voor een machine dat moet toch wel goed gaan. Om toch maar een beetje positief te blijven. 3 maal is scheepsrecht....
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Er zijn meer, en goedkopere, zagen die dat doen. Dewalt heeft er een aantal in het assortiment vanaf ongeveer € 600,- ex btw, en recent zag ik een Ryobi (andere kwaliteit/prijsklasse, maar acceptabel voor hobbywerk) die dat ook heeft. Die Ryobi doet rond de € 300,- momenteel, inclusief de BTW. Groet, Rob.

Ik heb in September een nieuwe DeWalt 770 gekocht voor € 349,00 incl. verz. en btw.
Geen toeters en bellen maar wel een goede afkortzaag.
Mvg.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
ik heb een afkortzaag van güde de 250/500
een paar jaar terug op een zwak moment gekocht omdat deze zo goedkoop was. iets van 200 euro
de zaag doet het boven verwachting goed en je kan er in tegenstelling tot de meeste andere merken tot 500 mm breed mee zagen.

in Nederlandse winkels kom je dit merk nooit tegen maar er zijn voldoende webwinkels die ze leveren.
linkje naar de leverancier

http://www.guede.com
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Een Kapex is voor mij echt overkill.
Momenteel gaat de zoektocht naar een huis rustig verder.
Ik probeer ook om huis te vinden waar ik een hobbyruimte kan maken, dan kan ik direct aan de slag om te 'knutselen'.
Bij een bedrijf in de buurt kan ik wat afvalhout gaan sprokkelen, ideaal om mee te starten :)
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Blijf vooral weg van de laminaatknipper! Dan is een goed geslepen bijl een beter alternatief.
Ik heb de Chinese 216 en om laminaatjes te leggen is die ideaal, daar had ik hem trouwens ook voor gekocht, maar ondertussen heb ik de beperkingen ervan leren kennen. Niet getreurd, er zijn niet veel dingen die je niet met een 'Jefke' en wat zweet kan realiseren.
 

Beechbox

Nieuw lid
6 jan 2014
1
0
Delft
www.beechbox.nl
Vorige week heb ik mijn nieuwe Metabo KGS 254 Plus geinstalleerd. Mooie robuste machine die strak door het hout loopt. Bij nader inzien heeft het apparaat wel erg veel ruimte nodig. Van de muur tot de aanslag heb je zeker 80 cm nodig om de geleide stang en de stofzuigerslang niet te laten vastlopen. De laser is een fiedelding dat ik tot nu toe niet goed heb kunnen afstellen en dat ook nogal wat heen en weer beweegt.

Vervelend was dat de kap eerst slecht en daarna zelfs niet meer open ging omdat de veiligheidspal onvoldoende opzij ging. De eerste week van het nieuwe jaar was Metabo nog op vakantie. Om toch met de zaag te kunnen werken heb ik de veiligheidspal maar een stukje afgeschuurd. '[FONT=Calibri, Verdana, Helvetica, Arial]U kunt de machine uiteraard via de dealer naar ons laten komen voor garantie.' was de laconieke reactie van Metabo. Als ik m terug stuur mag je hem houden was mijn antwoord.. ben benieuwd of ze bereid zijn om m ter plekke te komen fixen.
[/FONT]beechbox 1.jpgbeechbox 2.jpg
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
ik heb op mp een kapex gekocht. Het is een leuke machine maar toen ik een keer voor weinig de wings erbij kon kopen toen werd de machine pas echt interessant. Tis echt niet normaal lekker om gewoon op maat te zagen zonder af te tekenen. De aanslagen werken echt super!! De lasers gebruik ik niet meer..

Toen ik tapisparket ging plakken op mijn trap kwam ik er achter dat de zwaaihaak wel handig is om hoeken over te nemen! hoek opnemen met de haak en overnemen op de zaag, wat een eitje, maar ik geef toe hoe vaak gebruik je het nu eigenlijk..
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
ik zou een invalzaag ( Festool Makita mafell en andere ) in combinatie met een mft ( of benchworks zijn tafel ) aanraden , daar kan je laminaat op afkorten maar ook plaatmatriaal tot 60 cm br , en je hebt er direct een werktafel bij
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
ik zou een invalzaag ( Festool Makita mafell en andere ) in combinatie met een mft ( of benchworks zijn tafel ) aanraden , daar kan je laminaat op afkorten maar ook plaatmatriaal tot 60 cm br , en je hebt er direct een werktafel bij

beetje buiten het budget denk ik van de TS
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Werkt inderdaad perfect de mft tafel of gelijkwaardig iets. Met een ts 55 een zaagdiepte van 0-55 mm op de tafel en bij 45° van de zaag 0-43mm. Mis een afkort zaag totaal niet, zeker niet hobbymatig. Als je heel de dag staat af te korten is het andere koek.
Op marktplaats staan er geregeld ts 55 te koop, al zien sommige er aardig afgetrapt uit. Een kwestie van geduld.
 
Laatst bewerkt:

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
T.o.v. verbouwing en toekomst is aanschaf van een (evt. 2ehands) Festool/Makita/Mafell een te verwaarlozen aanschaf/ Zo'n zaag koop je als doe-het-zelver voor het leven. De uitgave doet 1 keer pijn, het gemak ervaar je bij ieder gebruik opnieuw.


Ja zo denk ik dus ook. Maar of de TS er ook zo over denkt. Ik investeer ook liever in net even dat betere spul als elke keer voor een duppie op de eerste rang zitten. Hoewel festool ver buiten mijn financieel bereik ligt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.