Advies ovalen eiken keukentafel aub

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Dit weekend weer aan de tafel gewerkt. Ik heb ervoor gekozen om in eerste instantie het openstaande stukje te repareren met holzmasse. Dat zit er nu 3 dagen in en lijkt netjes. Ik heb het blad inmiddels geschuurd tot p180. Het blad is ver klaar voor de afwerking maar ik heb het blad nu eerst met hulp in de woonkamer geplaatst. Eerst maar eens kijken wat het binnenklimaat er mee doet.

Ondertussen ben ik begonnen aan het onderstel. Ik had niet genoeg hout meer van het blad maar had nog wel dikke eiken vloerdelen staan van een schuur. Die heb ik goed kunnen herzagen en vlakken tot de gewenste maten voor het frame. Het frame staat stijf van de domino's (12mm dik en afgezaagd tot de gewenste lengte). Bij het eerste deel tegen beter weten in gekozen voor de strakke stand van de domino maar als je er 4 zo kort op elkaar hebt zitten kun je dat rustig vergeten. Dat krijg je niet of amper in elkaar. Dus toch nog even de gaten opnieuw gedaan met de ruime stand. Jammer van de tijd maar het is buitengewoon degelijk geworden.

De 2 onderstel delen zullen nog aan elkaar worden verbonden met eenzelfde balk. Daarmee meteen een ruggengraat voor het blad creërend. Mijn grootste zorg was het schragen van het onderstel tegen te gaan maar nu ik het eerste deel uit de klemmen heb maak ik me daar niet meer druk over. Dit gaat zeker lukken.

Ik wil het onderstel aan het blad schroeven met inbusbouten en rampamoeren (M8). Dat lijkt me stevig genoeg.

Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen doen qua 'pootjes'? Iets van de grond zodat je maar een paar contactpunten hebt lijkt me beter dan het hele stuk als contactvlak. Normaal gebruik ik voor de werkplaats vaan van die inslagmoeren en draaipootjes maar dat lijkt me hier niet zo mooi. Wellicht gewoon een viltje met zo'n inslagspijker of iets? Wat doen jullie daarvoor?

Schermafbeelding 2022-03-27 om 21.38.13.pngSchermafbeelding 2022-03-27 om 21.38.38.pngSchermafbeelding 2022-03-27 om 21.39.34.pngSchermafbeelding 2022-03-27 om 21.39.02.pngSchermafbeelding 2022-03-27 om 21.39.12.pngSchermafbeelding 2022-03-27 om 21.39.22.pngSchermafbeelding 2022-03-27 om 21.39.28.png
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
ik zou hem zsm behandelen.
Nu heb je alleen maar meer kans op werking omdat vocht zo bij het hout kan.
Ik zou onder de poten gewoon wat grote vierkanten vilt plakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.798
953
Leeuwarden
Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen doen qua 'pootjes'? Iets van de grond zodat je maar een paar contactpunten hebt lijkt me beter dan het hele stuk als contactvlak. Normaal gebruik ik voor de werkplaats vaan van die inslagmoeren en draaipootjes maar dat lijkt me hier niet zo mooi. Wellicht gewoon een viltje met zo'n inslagspijker of iets? Wat doen jullie daarvoor?
Ik heb onder de poten van de ovalen tafel plakvilt van een mm of 5 dik geplakt, dat geeft vier glijvlakken van ong. 4 bij 7 cm. Het vilt komt van plakstroken dat onze parketleverancier meeleverde bij het leggen van een kurkvloer op de slaapkamers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Lang geen tijd gehad om de tafel in de skylt te zetten maar vandaag was het eindelijk zover. Het blad gisteren geprepareerd zodat ik vanmorgen om 08:00 meteen kon beginnen met de eerste laag. Er was nog een 'klein' probleem waar ik niet aan gedacht had. Het was namelijk echt koud vanmorgen, de temperatuur in de schuur was maar 6 graden en dat is te weinig voor de skylt. Ik heb dus wat verwarming uit de kast getrokken en heb de ochtend de boel een beetje bij staan stoken. Temperatuur zat toen tegen de 18 graden met die verwarming erbij dus toen toch aan de slag.

Ik wilde graag drie lagen op 1 dag doen omdat ik de fles in 1 keer wilde gebruiken. Dat is goed gelukt want zowel blad als onderstel staan allemaal 2x in de lak en de bovenkant van het blad 3x.
Tussen de lagen door het ik toch even licht bijgeschuurd ondanks dat ik vooraf nog even met natte doek de vezels recht had gezet en al afgeschuurd had. Het kwam zeker na de eerste laag behoorlijk omhoog allemaal. Nu lijkt het uiteindelijk met de laatste laag erg netjes al mag het gladder van me. De laatste laag schuur je niet meer denk ik?

Ik ben net even gaan inspecteren maar het ziet er echt geweldig uit. Nu laat ik het even een paar dagen rusten en dan ga ik het blad draaien en vervolgens de rampamoeren monteren om het onderstel in vast te schroeven.

Dat is voor mij de eerste keer dat ik met rampamoeren aan de slag ga dus ik denk dat ik eerst even een proefje doe in een reststukje. Het zijn m8 moeren uit mijn hoofd, boor je dan met een 8 mm boor een gaat waar je deze in schroeft of juist kleiner?

Schermafbeelding 2022-04-10 om 19.53.23.pngSchermafbeelding 2022-04-10 om 19.53.33.pngSchermafbeelding 2022-04-10 om 19.53.42.pngSchermafbeelding 2022-04-10 om 19.53.51.png
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Voor rampa moeren boor je net iet groter.
Ligt aan de moer die je hebt.
Die willen nog wel eens in dikte verschillen per leverancier.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Hoe doe je dat? even beetje met de boor het gat ' opruimen' door hem wat te bewegen? Of echt met een aparte boor?
Ik meet meestal met een schuifmaat de rampamoer op (dus zonder schroefdraad) Als die bijv. 8mm is, dan boor ik met 8,5 voor. En net iets dieper, dan de lengte van de rampamoer. Na het boren van het gat, even met een verzinkboor eroverheen, zodat de scherpe rand weg is, en de kop van de rampamoer gelijk komt te liggen met het hout.

Welke rampamoeren gebruik je eigenlijk? Ik gebruik ze zelf die je met een inbussleutel erin moet draaien. Je hebt ze ook die je met een platte schroevendraaier erin moet doen, maar die zijn er niet op een normale manier in te draaien. Die gaan (bij mij althans) altijd scheef)20211230_140117.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Dit weekend heb ik de rampamoeren in het blad gedraaid en het onderstel bevestigd. Ik had eerst m8 moeren zonder inbus. Wat een rotdingen zijn dat. Na testen heb ik meteen de inbus variant besteld en dat werkt veel fijner zoals hier al eerder door anderen aangegeven.

Het onderstel van vilt voorzien en daarna het blad met hulp van wat extra spierballen naar binnen gedragen. Hij staat nu op de plaats van bestemming. Uiteindelijk zullen er ook nog andere stoelen komen maar daarvoor wilden we eerst even zien hoe het zou uitpakken.

Er zitten inmiddels 3 lagen skylt op en ik hoop dat het blad zich gaat gedragen in het binnenklimaat van het huis.

Dank voor alle hulp en advies in het traject!

Dan presenteer ik jullie nu met veel trots onze nieuwe ovalen keukentafel 😃:
FA8A9E7F-A751-40DD-BE23-85A72D241570.jpeg8763B13F-287D-4CAB-8660-EDEB075B0DBA.jpeg6B4AAD1F-BC4B-4F59-83EE-5DC878B78F3D.jpeg4535F13C-0960-473B-A063-D3F9E443167B.jpegCCE5CED8-BCEE-4684-96C9-B9FBFA07D1E5.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.