Advies ovalen eiken keukentafel aub

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.242
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat kan natuurlijk ook ja :unsure: De verlening heeft een rachel die door de groef van de roltafel schuift. Als het eindpunt van de roltafelbeweging bereikt is schuif je dus de verlenging verder door de groef heen. Het voordeel is datje werkstuk goed gefixeerd is op de verlenging en dat je heel precies kunt meten hoeveel je eraf haalt.
Ik heb de tip van Fons gevolgd en de verlening als zero clearance gemaakt dat voegt echt wel toe.
je hebt dus bovenop de roltafel een schuiftafel gemaakt ?
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Inmiddels weer wat werk verzet. Ik heb het hulpstuk om de frees te geleiden in de ovale vorm gemaakt. Ik had niet genoeg t track liggen dus heb zelf maar gemaakt van een stuk merbau wat ik nog had liggen. Hier een zwaluwstaart in gefreesd en glijders gemaakt. Behoorlijk precies werkje wat dan toch weer erg veel tijd kost. Maar het is wel gelukt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat lopen met de frees. het loopt nu in ieder geval heel erg soepel en creëert een prachtige elips.
Morgen verder met het hout vlakken en voorbereiden voor de verlijming.

Daarnaast met Shapr3d het onderstel uitgetekend en neergezet in de kamer. Wat is dat toch een mooie functie, je kunt zelfs je stoelen eronder schuiven om te zien hoe je uitkomt. We zijn uiteindelijk op dit ontwerp uitgekomen maar ik twijfel een beetje over de diktes van de poten en de stabiliteit van de tafel. In principe wordt de tafel het meest gedragen door de 2 centrale dikkere poten (nu 6 bij 6) en de rest gestabiliseerd met dunnere poten. De hoeken van het onderstel overweeg ik met een slisverbinding te maken omdat ik denk dat dat sterker is dan lijm en dominos. Hoe denken jullie erover? Of zou het onderstel veel te licht zijn voor het 4 cm dikke blad?
De balk onder het blad (de ruggegraat) wil ik ook wat steviger uitvoeren om de laterale werking op het onderstel zoveel mogelijk op te vangen.

Schermafbeelding 2022-02-16 om 19.46.28.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.44.18.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.44.28.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.44.50.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.46.41.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.46.45.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.46.51.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.46.57.pngSchermafbeelding 2022-02-16 om 19.47.03.png
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Inmiddels heb ik de ovaal uitgetekend en de domino's op slimme plaatsen over het blad verdeeld zodat ik ze niet tegenkom in de rand. Ik heb besloten het blad in drie stukken te verlijmen en er dan 1 blad van te maken. In je eentje wel zo handig om te verwerken en minder tijdsdruk ivm lijmen.

Bij het lijmen gebruik ik zo'n goedkoop rollertje met een bakje erop. Ideaal voor oppervlaktes. Volgens mij ooit eens besteld via zo'n china tools link van hooked on wood maar dat weet ik niet meer zeker. Al veel plezier van gehad in ieder geval.

Tevens voor het eerst met een Rotex gewerkt op een stukje van de onderkant van het blad. Lijmresten stellen dan echt helemaal niks meer voor. Wat een machine!


Schermafbeelding 2022-02-21 om 20.27.25.pngSchermafbeelding 2022-02-21 om 20.27.51.pngSchermafbeelding 2022-02-21 om 20.27.33.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar en 3xtr3m3

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vandaag weer kans gehad om aan het blad te werken. Ik heb de ovaal nu uitgefreesd. Ik heb hiervoor een up/downcut spiral bit gebruikt van 5 cm. Eerst even een ovaal gedraaid met de frees een paar mm diep en daarna eerst halverwege die sleuf met de decoupeerzaag het afval weggezaagd. Vervolgens in een paar keer doorgefreesd tot ik heel het blad had. Eigenlijk heb je verrassend weinig afval vond ik. (qua hout dan, niet qua schaafsel!)

omdat ik een verhouding had van 260 bij 105 moest ik steeds de geleiders van de breedte verwijderen en plaatsen omdat ik er anders niet langs kon met de frees. Beetje gedoe maar het werkt wel erg mooi. Voor de laatste beweging de frees nog 1 mm naar binnen getrokken en zo alles perfect glad kunnen maken. Ik ben zeer content met het resultaat. Nu het verjongen nog. Daarvoor ga ik het voorbeeld volgen wat ik hier pas voorbij zag komen. Wordt vervolgd.
Schermafbeelding 2022-03-14 om 20.01.01.pngSchermafbeelding 2022-03-14 om 20.01.10.pngSchermafbeelding 2022-03-14 om 20.01.18.pngSchermafbeelding 2022-03-14 om 20.01.26.pngSchermafbeelding 2022-03-14 om 20.01.41.png
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vandaag de rand verjongd met het idee van een forumgenoot. Een elektrische schaafmachine. Ik vond het doodeng want heel precies was het niet. Ik heb eerst met een 45graden freesbit een rand van de tafel gehaald en die rand aangehouden als eindpunt om het zo maar te noemen.
Dat scheve stuk heb ik met potlood gekleurd om zo te zien waar ik was het de schaafmachine. Toen ik echt dicht bij de rand kwam ben ik verder gegaan met een schuurplankje.
Dat heeft erg goed gewerkt en het resultaat is erg strak moet ik zeggen :)

Meteen de onderkant nog even geschuurd en vlak geschaafd waar nodig. Op naar de bovenkant van het blad nu.
Schermafbeelding 2022-03-15 om 20.52.45.pngSchermafbeelding 2022-03-15 om 20.53.02.png
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Weer wat stappen gemaakt met het blad vandaag. Ik ben inmiddels aanhanger van het doodzagen van het blad zoals zotvanhout dat altijd noemt. Zeker omdat hier nog wat dubieuze stukken inzaten wilde ik geen risico nemen en heb ik het blad dus doodgezaagd vandaag. Omdat het onderstel wat ik wil maken het blad niet heel strak kan vlaktrekken door de asymmetrische opzet ervan heb ik meteen maar een paar U-profielen ingefreesd. Hiermee werd het blad weer mooi vlak en zou het dat ook moeten blijven.

Daarna het blad gedraaid en de inmiddels gedroogde epoxy vlakgeschaafd. Ook nog een heel klein randje aan het blad gefreesd radius 3 graden geloof ik. En vervolgens het blad met de rotex vanaf p40 tot p80 geschuurd en vervolgens met de mirka van 100 tot 180.
Schermafbeelding 2022-03-20 om 19.16.13.pngSchermafbeelding 2022-03-20 om 19.16.25.pngSchermafbeelding 2022-03-20 om 19.16.56.pngSchermafbeelding 2022-03-20 om 19.17.15.pngSchermafbeelding 2022-03-20 om 19.17.44.png
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik loop helaas wel tegen een probleem aan. Het blad is op een stukje gaan splijten op de lijmnaad. Dit vind zijn oorsprong in het lijmen, ik kon op dat stuk net geen goede klem meer zetten en dacht dat ik er wel mee weg kon komen. Niet dus.

Hoe los ik dit op? Houtvulmiddel? (welke en hoe) Of ook epoxy? Wat zouden jullie doen?

Groeten, PeterSchermafbeelding 2022-03-20 om 19.17.53.png
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.798
954
Leeuwarden
Omdat je vraagt wat ik zou doen: het blad doorzagen op de naad die niet goed verlijmd is en opnieuw lijmen, goed met domino’s uitlijnen en weer vlakschuren. Dat zou ik overigens direct doen na het verlijmen van het blad op het moment dat ik de fout ontdekte. Maar het kan u ook nog, maar vraagt extra werk om goed te kunnen klemmen……

De oplossing met Cellocol zal waarschijnlijk van korte duur zijn, door het blijven werken ontgaan er weer krimpnaadjes en lijkt het nog steeds niet mooi.

Succes met alternatieve oplossingen! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Deze oplossing had ik gisteravond ook a getipt gekregen. Probleem daarmee is dat de ronding van de ovaal dan niet meer klopt en je dan opnieuw met de frees aan de slag moet om weer een nieuwe rand te maken.

Omdat dat erg spannend is heeft dat nog niet mijn voorkeur want dat introduceert nog een kans op nieuwe problemen.

Dat gezegd hebbende, het is wel de meest structurele oplossing natuurlijk.

Vervelend dit 😅
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Houtlijm ruim op de naad gieten en met de stofzuiger van onderaf de lijm er doorheen zuigen.
Als je de lijm onderaan ziet dan een grote klem er op wellicht eerst een blokje er op lijmen om te zorgen dat je klem niet weg glijdt.
Kan met seconde lijm.
Daarna schuren en verder
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Deze oplossing had ik gisteravond ook a getipt gekregen. Probleem daarmee is dat de ronding van de ovaal dan niet meer klopt en je dan opnieuw met de frees aan de slag moet om weer een nieuwe rand te maken.
En toch vind ik de tip van Fons de enige en beste oplossing. 1 keer de lineaal er op, en gelijk beide delen doorzagen. Dan heb je de tafel een zaagsnede smaller. Als je het dan weer verlijmt, en even met de bandschuurmachine langs de rand, dan ga je dat nooit meer zien. De radius verander je voor het oog niet.

Als je de naad gaat opvullen, heb je grote kans dat deze later weer/meer gaat werken, en dat je alsnog aan de slag moet.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.740
400
Houtlijm ruim op de naad gieten en met de stofzuiger van onderaf de lijm er doorheen zuigen.
Als je de lijm onderaan ziet dan een grote klem er op wellicht eerst een blokje er op lijmen om te zorgen dat je klem niet weg glijdt.
Kan met seconde lijm.
Daarna schuren en verder
Klinkt ook goed.. Maar gaat houtlijm nog goed hechten op de reeds aanwezige/gedroogde lijm? Want die was wel goed aangebracht overal
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
De rest van de naad is dik in orde qua lijm, ik vermoed dat dit stuk niet lekker van de vlakbank is gekomen en net niet helemaal recht was. Zou het ook een optie zijn om dit stuk 10 cm in te zagen en daar de dikte van het zaagblad opnieuw in te lijmen? Dan heb je wel weer goede hechting van de lijm en de juiste aansluiting zonder spanning.

Dat moet je toch wel netjes kunnen krijgen?
Of is dit een heel slecht idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.