Advies ovalen eiken keukentafel aub

jorisvh

Post veel
Dit lijkt me toch geen sukkel dus hij zal wel weten wat hij doet denk ik.
Ishitani-san is een meester ambachtsman in de japanse traditie, allerminst een sukkel.
hij schenkt veel aandacht aan het selecteren van zijn hout en verbindt dwarsbalken met een doorgaande zwaluwstaartverbinding.
hierdoor kunnen de planken uitzetten en krimpen in de breedte maar niet schotelen.
dat krijg je niet voor mekaar met een C-slot, zelfs niet met slobgaten. waar je een schroef zet kan het niet meer op en neer maar ertussen nog wel. Zet je te veel schroeven dan kan het niet meer links-rechts.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ishitani-san is een meester ambachtsman in de japanse traditie, allerminst een sukkel.
hij schenkt veel aandacht aan het selecteren van zijn hout en verbindt dwarsbalken met een doorgaande zwaluwstaartverbinding.
hierdoor kunnen de planken uitzetten en krimpen in de breedte maar niet schotelen.
dat krijg je niet voor mekaar met een C-slot, zelfs niet met slobgaten. waar je een schroef zet kan het niet meer op en neer maar ertussen nog wel. Zet je te veel schroeven dan kan het niet meer links-rechts.
Schotelen kan je niet tegenhouden. Niet met een C-slot, niet met een schuifzwaluwstaart of welke andere oplossing dan ook. Het wordt buigen of barsten. Je kan het enkel vermijden door enkele basisregels in acht te nemen.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik ben inmiddels het hout aan het schaven. De eerste ronde is nu geweest, nu even laten rusten en dan nog eens. Inmiddels zit ik op 45 mm dik. Het was pittig want die dingen zijn loeizwaar 😅. De Jet verbaasde me toch een beetje, de balken zijn 22cm breed en 260 lang. Toch kon ik over de volle breedte een mm per keer afnemen zonder enkel probleem. Ik heb wel wat extra ondersteuning moeten bouwen om de boel recht te kunnen houden.

Het hout is zoals eerder al vermoedt door jullie helaas dosse gezaagd. Dat kon je goed zien aan de barsten die er al in zitten. (zie ook foto's onderaan) Er is best een mooi blad uit te maken denk ik. Toch ga ik ervoor kiezen om de balken smaller te zagen. Ik denk dat het blad er optisch ook wat 'interessanter' van word. Wat denken jullie van de optimale breedte? ( balken ruw nu ong 21/22 cm)

Wellicht is het wel slim om de scheuren en noesten nu al te vullen met epoxy. Dan kan het straks meteen vlak worden geschaafd als het nog eens door de schaaf gaat. Ik heb dit enkel nog maar gezien in de Youtube filmpjes. Waar (en vooral wat) haal je dat spul? En moet ik het dan ook meekleuren in de kleur van het hout?

Schermafbeelding 2022-02-10 om 15.56.21.png
Schermafbeelding 2022-02-10 om 15.56.39.pngSchermafbeelding 2022-02-10 om 15.57.00.pngSchermafbeelding 2022-02-10 om 15.57.33.pngSchermafbeelding 2022-02-10 om 15.57.51.pngSchermafbeelding 2022-02-10 om 15.58.03.pngSchermafbeelding 2022-02-10 om 15.58.08.pngSchermafbeelding 2022-02-10 om 15.58.13.pngSchermafbeelding 2022-02-10 om 15.58.18.png
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.660
709
Antwerpen
epoxy koop ik bij Polyestershoppen (Resion UV epoxy resin) en ook daar direct de nodige pigmenten, beste is denk ik zwart in jouw geval of kleurloos

hoe dosser de planken, hoe smaller je moet zagen. Ergens tussen 8-12cm denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en Count Chocula

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Met planken van 8cm wordt deze tafel toch niet "interessant", eerder "irritant". OP wil op het breedste punt een breedte van 110 cm. Dat worden dan ca 13 planken...

Pas op, ik kan hier nu wel lopen nitpicken. Zelf heb ik nog nooit zoiets van deze magnitude gemaakt en alle respect voor de OP hoor!

Hoe dan ook, best of luck en ga ervoor! Grtz
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Als de balken nu 21-22 cm breed zijn, zou ik ze precies doormidden zagen. Dan houd je na schaven een cm of 9-10 over. Ergens tussen 8-12 cm zou voor mij een ideale breedte zijn, maar om er nu 12 cm uit te willen halen en dan met smalle reststukken blijven zitten lijkt me niet zinvol.
Leg ze wel goed om-en-om met de jaarringen. En kijk hoe het hout uitkomt met kleur en tekening, dat je delen naast elkaar legt die niet teveel verschillen tov elkaar. Dan vallen de verschillende delen minder op en is het dus niet storend/opvallend dat het smallere delen zijn.

Hier heb ik laatst een tafel gemaakt van 38mm dik uit balken van 15 cm breed ongeveer, maar dat was zuiver kwartiers hout. Daarmee durfde ik dat wel aan. Onze oude tafel (ca 40 jaar oud) is gemaakt van delen met wisselende breedtes tussen 8 en 12 cm dosse eikenhout, 40mm dik. Die is altijd mooi recht gebleven en de smallere delen waren echt niet storend.

Ik heb laatst ook de hierboven genoemde resion epoxy (deze dus) gekocht voor een projectje. Bij dezelfde zaak.
Maak wel eerst een testje op een stuk afvalhout. Bij mij trok de epoxy in het blanke hout (uitgeprobeerd op een boomstamschijf noten, wel kops hout dus) waardoor het hout toch wel verkleurde.
Tip, koop gelijk een paar mengbekertjes mee, om het spul in aan te maken.
 
Laatst bewerkt:

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoe dan ook, best of luck en ga ervoor! Grtz
Ga ik zeker doen! Erg fijn dat er zo meegedacht wordt. Epoxy is ook besteld en van Petrolhead kreeg ik nog een mooie tip om de lange balken te kantrechten op de hammer. Mijn roltafel is te kort maar door een lange plank met glijder door het slot van de roltafel te laten gaan moet het toch lukken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Toch ga ik ervoor kiezen om de balken smaller te zagen. Ik denk dat het blad er optisch ook wat 'interessanter' van word. Wat denken jullie van de optimale breedte? ( balken ruw nu ong 21/22 cm)
kwa dikte heb je weinig keuze, als je economisch wil werken
doormidden is ideaal
delen waarin te veel knoesten of barsten zitten, gebruik je best niet
na & zelfs bij het zagen zal het hout zich weer zetten

mooie rolbok die je daar gemaakt hebt
de jet is is een vandikte, geen vvd ?

1644522636207.png
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
mooie rolbok die je daar gemaakt hebt
de jet is is een vandikte, geen vvd ?
Ja ik moest even improviseren, de balken hadden echt wat ondersteuning nodig om er goed recht in te komen. Het wint geen prijzen maar was zeker functioneel :) De tafel was het oude onderstel van mijn dewalt tafelzaag. Ik heb het bovenwerk eraf gehaald en heb eigenlijk al heel veel plezier gehad van dat ding in de huidige staat. Toch handig om eens wat grote stukken op te zetten of zoals hier even een rolbok van maken.

De Jet is wel een vvd, hij staat hier opengeklapt want ik was al met de vandikte bezig.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
De Jet is wel een vvd, hij staat hier opengeklapt want ik was al met de vandikte bezig.
na herbekijken van de foto zie ik het
de zwarte onderkant van de vlakbladen versmelt met het zwart van de fronten van de lades onder je werkbank

ivm breedte van de balken/planken - wanneer is een balk geen balk meer, maar is die een plank geworden ? - ik maak regelmatig treden voor Z-trappen
de treden + de stootborden stel ik in principe altijd uit minstens 2 delen samen
voor de harmonie van een trede of stootbord spelen niet enkel de breedte mee, maar ook de manier waarop je de kleur + de tekening van de delen op mekaar aan laat sluiten
je kan 2 perfekte balken van 20 cm hebben, die op generlei manier uit willen breken, maar als de tekeningen + de kleur met mekaar vloeken, dan stoort dat
dus beter smallere stroken die je in mekaar over laat vloeien, dan een combinatie waar je 2 uitersten vruchteloos met mekaar poogt te verzoenen
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en 3xtr3m3

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.798
953
Leeuwarden
Ga ik zeker doen! Erg fijn dat er zo meegedacht wordt. Epoxy is ook besteld en van Petrolhead kreeg ik nog een mooie tip om de lange balken te kantrechten op de hammer. Mijn roltafel is te kort maar door een lange plank met glijder door het slot van de roltafel te laten gaan moet het toch lukken.
Dat is een werkbare oplossing, ik heb in een oud topic dit al eens wat uitgebreider beschreven.

Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Mijn werkwijze is eerst opdelen, laten rusten en dan vlak en haaks schaven. Mogelijk komt er bij het opdelen terug spanning vrij waardoor een plank terug krom trekt.
Ga je ze koud tegen elkaar lijmen of enkele deuvels of domino's gebruiken voor gemakkelijker te maken? Indien je deuvels of domino's gebruikt moet je goed opletten waar ze komen. Doe je willekeurig, dan zit er gegarandeerd eentje in de zaagsnede als je de ovaal gaat uitzagen.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Mijn werkwijze is eerst opdelen, laten rusten en dan vlak en haaks schaven. Mogelijk komt er bij het opdelen terug spanning vrij waardoor een plank terug krom trekt.
Ga je ze koud tegen elkaar lijmen of enkele deuvels of domino's gebruiken voor gemakkelijker te maken? Indien je deuvels of domino's gebruikt moet je goed opletten waar ze komen. Doe je willekeurig, dan zit er gegarandeerd eentje in de zaagsnede als je de ovaal gaat uitzagen.
goed dat je het zegt!!!
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Gisteren en vandaag bezig geweest met de roltafel verlenging zodat ik de lange balken in de lengte kan zagen.

Ik had al twee jaar ergens in een hoekje nog een meter c track staan en twee hold down clamps. Had dat spul ooit eens gekocht naar aanleiding van een hookedonwood chinatools filmpje (inmiddels meer dan 100.000 abonnees op youtube!). Dat spul kwam nu dus erg goed van pas. Nadat ik een een stukje eiken op dikte had gemaakt en aan de plaat had bevestigd heb ik de c tracks ingefreesd en bevestigd. De onlangs hier ergens aangeraden secondenlijm met activator is echt briljant en gebruik ik best wel wat merk ik. Het is gewoon erg praktisch al moet het wel in 1 keer goed zitten want even stellen is er niet bij 😅.

De plaat met clamps werkt perfect voor het schulpen van de balken. Ik ben inmiddels op de helft, morgen de rest. Uiteindelijk ervoor gekozen om de balken op te delen in 3 stukken van 7 cm waar dat een beetje uitkwam. Afhankelijk van waar de slechte stukken zaten heb ik het iets breder of smaller gemaakt. Ik was best een beetje bang hoe het zou zijn met de opgedeelde balken maar ik moet zeggen dat het me niet tegen valt. Ik krijg nu ook meer zicht welke stukken ik goed kan gebruiken en wat niet.

Ondertussen begin ik me wel een beetje zorgen te maken over hoe ik dat blad ga verlijmen. Ik heb een hele fijne lijmopstelling (verticaal) maar om daar heel het blad in te doen is 1, het eruit krijgen is 2. Dat gaat fors wegen vrees ik. Wellicht toch het blad zo lang mogelijk in 2 stukken laten en pas op het laatste moment aan elkaar lijmen zoals Fons ook heeft gedaan. Ik heb 12 klemmen die ik zou kunnen gebruiken voor de volle breedte, te weinig naar mijn zin maar zou het voldoende zijn?



Schermafbeelding 2022-02-12 om 20.24.07.pngSchermafbeelding 2022-02-12 om 20.24.26.pngSchermafbeelding 2022-02-12 om 20.24.37.pngSchermafbeelding 2022-02-12 om 20.24.42.pngSchermafbeelding 2022-02-12 om 20.24.53.pngSchermafbeelding 2022-02-12 om 20.25.26.pngSchermafbeelding 2022-02-12 om 20.25.58.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en jorisvh

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Dat kan natuurlijk ook ja :unsure: De verlening heeft een rachel die door de groef van de roltafel schuift. Als het eindpunt van de roltafelbeweging bereikt is schuif je dus de verlenging verder door de groef heen. Het voordeel is datje werkstuk goed gefixeerd is op de verlenging en dat je heel precies kunt meten hoeveel je eraf haalt.
Ik heb de tip van Fons gevolgd en de verlening als zero clearance gemaakt dat voegt echt wel toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.