Advies ovalen eiken keukentafel aub

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
ik ben al een poos van plan om een ovalen keukentafel te maken. De tafel moet 260 lang worden en ik wil de voet ook zelf maken. Je ziet veelal van die voor gefabriceerde metalen voeten in allerlei vormen maar de meeste hebben 1 ding gemeen en dat is dat je er tegenaan zit met je benen volgens mij :)

Dus een mooi blad maken en een slimme voet is het plan. Ik heb nu een aantal eiken balken aangeschaft (ruw) van 21cm bij 5,5cm. Daar kan ik dus zeker een mooi blad van maken. ik twijfel hoe ik het blad wil maken en wellicht hebben jullie daar ook ideeen over. Zou ik voor de maximale breedte gaan van de balken die ik kan overhouden na schaven? Of juist de balken in smallere stukken zagen (bijna jammer)? Zou de maximale breedte niet veel gevoeliger zijn voor kromtrekken? Ik ben ook bang dat het beeld een beetje saai wordt als heel de tafel uit 6 balken/planken bestaat. Wat denken jullie daarvan?

Voor het onderstel denk ik aan a-symetrische L vormige poten. Hiermee kun je met zes stoelen rond de tafel en kan iedereen zonder problemen zijn benen kwijt. Ik moet dit nog uittekenen zodat ik het wat beter kan laten zien. Zover ben ik nog niet maar ik hoor graag wat jullie van het blad denken.

Alvast dank voor het meedenken!

Groeten, Peter
Schermafbeelding 2022-02-05 om 20.18.01.png

Schermafbeelding 2022-02-05 om 20.17.44.png
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
zoals @jorisvh aanhaalt, 21cm is te breed. Ga eerder voor 9 à 10cm brede stukken en neem je tijd om ze in een zo mooi mogelijk patroon naast elkaar te leggen (jaarringen, nerfrichting als je manueel gaat schaven, tekening, verkleuring)
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.792
946
Leeuwarden
Ken je mijn topic over de ovale tafel van Amerikaans esdoorn? Daar heb ik alle fasen van het maakproces beschreven met foto’s. Ook met poten waardoor 6 mensen aan de tafel kunnen zitten.

Succes met je project! Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben ook bang dat het beeld een beetje saai wordt als heel de tafel uit 6 balken/planken bestaat. Wat denken jullie daarvan?
ik tel 7 balken ipv 6
21 cm is veel
maar het is de bruto-breedte
na vvd'en zijn ze reeds smaller
omdat je 1 balk meer hebt dan je ons deed veronderstellen, kan je de breedte met 1/7de verminderen
15 cm zou ik nog aandurven
hoe breed wil je de tafel trouwens ?
je kan de tafel onderaan doodzagen
van een dikte van 55 mm zal je rond de 40 mm overhouden
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Misschien off-topic, maar toch: op de website van @MasaveHout kwam ik onlangs deze prachtige tafel tegen:

1644099562972.jpeg

Naast dat ik de vorm erg gaaf vind, denk ik dat je iets meer vrijheid hebt om de poten te positioneren/ontwerpen omdat het al asymmetrisch is.

Mooi project, succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
dat is lekker wakker worden zo! dank voor de link en de tips. Het bevestigt mijn vermoeden dat het te breed is. Het doodzagen was ook al door mijn hoofd gegaan. Dat heb ik bij mijn douglas buitentafel ook gedaan en die blijft zo strak als een spiegel ondanks een leven in weer in wind.

Met de vorm word ik ook weer aan het denken gezet zo. Leuk leuk leuk!

Ik ga eerst eens kijken naar de link van Fons. Dank alvast en kom gerust met meer advies :)
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Durven jullie de breedte van +15 - +20 niet aan omdat het een ovalen tafel is?
Op YouTube toch vele die brede tafels maken met, mijn inziens toch, bredere planken hoor:

Dit lijkt me toch geen sukkel dus hij zal wel weten wat hij doet denk ik..

Om en om + een c-channel en er is toch geen probleem?
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik maak ze tot een cm of 12 breed, 4cm dik, om en om verlijmd en niet doodgezaagd. Dat gaat tot nu toe altijd goed. Breder zou ik niet durven gaan ivm kans op kromtrekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Ik vind dat die toch een wel wat vreemde manier van werken heeft. Ik denk dater weinig meubelmakers zijn die een volledig tafelblad op zijn kant over de vlakbank schuiven. Dat kan je toch veel makkelijker zagen.
Eerste voorwaarde voor een tafelblad dat recht blijft is droog en geacclimatiseerd hout. Dus de delen enkele weken binnen leggen voordat het tafelblad wordt samengesteld.
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Ik vind dat die toch een wel wat vreemde manier van werken heeft.
Dat ie op een voor ons onorthodoxe manier werkt klopt wel.
Maar hetgeen hij maakt zit wel knap in elkaar. Kromtrekken zie ik dit niet meteen doen.
Uiteraard is aclimatisatie een must.
Maar los daarvan zou ik gwn altijd een c-channel gebruiken om alles vlak te houden.
Al gebruikt hij al wel iets bescheidenere breedtes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
Eerste voorwaarde voor een tafelblad dat recht blijft is droog en geacclimatiseerd hout. Dus de delen enkele weken binnen leggen voordat het tafelblad wordt samengesteld.
en wat doe je dan met het verschil in humidity tussen winter (kouder en droge lucht) en zomer (warm en hogere luchtvochtigheid), niet iedereen heeft een mechanische verluchting
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
en wat doe je dan met het verschil in humidity tussen winter (kouder en droge lucht) en zomer (warm en hogere luchtvochtigheid), niet iedereen heeft een mechanische verluchting
Dat verschil moet je opvangen in de constructie. Voor mijn situatie: onverwarmde werkplaats en houtopslag onder afdak afgesloten met zeildoek. Als ik hout uit die opslag dadelijk verwerk tot een tafel weet ik dat de kans groot is op problemen door het te grote verschil tussen de opslag en binnen. In de zomer maakt dat veel minder uit. Dan is er weinig verschil tussen mijn werkplaats en binnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
Dat verschil moet je opvangen in de constructie. Voor mijn situatie: onverwarmde werkplaats en houtopslag onder afdak afgesloten met zeildoek. Als ik hout uit die opslag dadelijk verwerk tot een tafel weet ik dat de kans groot is op problemen door het te grote verschil tussen de opslag en binnen. In de zomer maakt dat veel minder uit. Dan is er weinig verschil tussen mijn werkplaats en binnen.
dat bedoel ik
  • brede planken en alles vastzetten met c-channels kan leiden tot barsten-of-breken en als je geluk hebt blijft alles heel door de jaren heen
  • brede planken en alles kapot zagen vind ik geen artistieke oplossing maar iets wat je doet als er geen andere oplossing is
  • constructieve oplossingen zoals smallere planken, om en om, acclimatiseren, enz zijn dingen die je eerst moet aanpakken om op termijn een mooi tafel te blijven hebben
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Ik zie ze de planken toch nooit volledig vastzetten aan de c-chnl hoor.
Enkel de middelste misschien wat strakker, maar naar buiten toe is het niet anders dan een slobgat wat het hout net ruimte geeft voor seasonal movement.

Zou zoals je zegt alleszins zonde zijn om zo'n mooie planken in stroken te verzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
dat bedoel ik
  • brede planken en alles vastzetten met c-channels kan leiden tot barsten-of-breken en als je geluk hebt blijft alles heel door de jaren heen
  • brede planken en alles kapot zagen vind ik geen artistieke oplossing maar iets wat je doet als er geen andere oplossing is
  • constructieve oplossingen zoals smallere planken, om en om, acclimatiseren, enz zijn dingen die je eerst moet aanpakken om op termijn een mooi tafel te blijven hebben
Een gedeelte van mogelijke problemen kan je voorkomen door de houtkeuze. Oven gedroogd hout, kwartierse planken, stabiele houtsoorten enzovoort.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik vind dat die toch een wel wat vreemde manier van werken heeft. Ik denk dater weinig meubelmakers zijn die een volledig tafelblad op zijn kant over de vlakbank schuiven. Dat kan je toch veel makkelijker zagen.
Hij zaagt toch gewoon (met een invalzaag welliswaar) en gebruikt de vlakbank gewoon als snelle en rechte schaaf……

Maar ieder zijn ding :).

En zoals je al zei… het geheim bij brede planken zit in de constructie, mooi met een zwaluwstaart in dit voorbeeld ipv zo’n lelijk stalen profiel.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.