Advies gevraagd voor bouwen keuken/kast in werkplaats

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Alle platen op maat. Klaar voor de groeven! Ben net even aan het afstellen geweest, wat afvalhout er bij gepakt voor proefstukjes, en ik denk dat ik de juiste afstelling heb gevonden.

Gezien het wasblok slechts ruimte bied voor 11 lades ivm de wasgoot, maar ik heb gerekend met 12 lades, ga ik nu de eerste lade proberen te maken. Ik denk dat ik deze volledig af maak, met een dot lijm en wel. Gaat dit allemaal goed en past het ook nog in m'n corpus, dan heb ik wat te doen.

Ik heb nu 2x 48 tands bladen er in. Ben er niet super blij mee, want kan niet mooi snel doorhalen, maar met de andere 2 bladen zat er minimaal hoogteverschil tussen de 2 bladen (was een DeWalt en EcoTools blad). Dus zal straks met wat geduld een reeks sleuven gaan zagen! Wel gelaatsmasker er bij, want dit maakt echt gigantisch veel stof zeg.



1632230092778.jpeg

1632230035021.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: macabre en jelmer

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
En dat gaat prima! Eerste lade ook even gepast, lijkt helemaal goed te gaan, dus in kan door.

Is er voor zijgeleiders nog een ideale hoogte? Heb nu maar gewoon iets gedaan. Met 12mm heb ik niet heel veel hout om in te schroeven bedacht ik me net. Heb nu 4x16 maar omdat het geen bolkop is, en de rail ook een beetje dikte heeft, gaat het net goed, maar ik overweeg nog even op zoek te gaan naar een iets dikkere bolkop die nooit door kan schieten.

E980E1D8-A312-482A-BB79-64CC991B66E1.jpeg514F4814-B708-448B-9191-1694EAC2D749.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: macabre en jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Is er voor zijgeleiders nog een ideale hoogte? Heb nu maar gewoon iets gedaan. Met 12mm heb ik niet heel veel hout om in te schroeven bedacht ik me net. Heb nu 4x16 maar omdat het geen bolkop is, en de rail ook een beetje dikte heeft, gaat het net goed, maar ik overweeg nog even op zoek te gaan naar een iets dikkere bolkop die nooit door kan schieten
Daar gebruik ik euroschroeven voor. Uit mijn hoofd met 5mm voorboren, en ze passen precies in de gaten van de ladegeleiders.

16322424431975221598413232584578.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en peterdorn

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Is er een reden dat je de geleiders halverwege de lade hebt geplaatst? Als je een aantal lades boven elkaar wil plaatsen maak je het jezelf wat moeilijker doordat je meer moet gaan rekenen.
Ik werk met dezelfde ladegeleiders en zet eerst het deel van de lade vast onderaan de zijwand van de la. Dan plaats je het andere deel op de bodem van de kast, of met een klein latje eronder en het is klaar. En daarna kan je vanaf de bovenzijde van de geplaatste lade verder werken...
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik kocht ze hier

Dat is een mooi adres inderdaad! Maar voor alleen euroschroeven wellicht wat duur ivm verzendkosten. En als ik vanavond de lades af heb beetje sneu als ik dan een week moet wachten op de schroeven :p Zagen van alle inkepingen ging verrassend goed. Blij met de keuze's die ik heb gemaakt. Zometeen werkbank even vrij maken en dan met een bus lijm en spijkerpistool de boel in elkaar zetten!

1632243626116.jpeg

Ik zie net dat de karwei ook wat euroschroeven heeft liggen. Rij er zo even langs. De lades zijn 50cm diep. 3 per zijde lijkt me voldoende? Voor/midden/achter.

Is er een reden dat je de geleiders halverwege de lade hebt geplaatst?
Nee. Ik had deze geleiders gewoon op een kleine afstand van onder gemonteerd in de kast. Wat ik online had gevonden en waarmee ik eigenlijk aan de slag wou gaan:
met een afstandhouder de onderste rij ladegeleiders links/rechts monteren
Daarop weer een afstandhouder en dan de volgende. Omdat de lades allemaal even hoog zijn kan ik dit dan herhalen tot ik 4 ladegeleiders boven elkaar heb.

Vervolgens heb ik 4 blokjes van 10mm onderin gelegd, leg ik de lade er op en zorg ik dat de lade ongeveer 10cm uitsteekt. Ik trek de geleider een stukje naar voren en schroef dan links/rechts de 1e schroef vast in de lade. Dan trek ik 'm weer wat verder uit en schroef ik de 2e schroef er in. Dan kan ik de lade er uit halen om de laatste schroef er ook in te zetten. Op deze manier hoef ik niet te rekenen.

Voordeel van jou methode is als je met euro-schroeven werkt en alles moet voorboren, dat dat prettiger is op een werkbank.

Wat ik wel graag had geweten is of er nog een bepaalde logica is op welke hoogte je de ladegeleiders idealiter plaatst.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Euroschroeven passen hier dus precies niet in het gat. Dan zou ik eerst alles moeten opboren 😨

Het gaatje is 4,2mm en de kern van de euroschroeven die ik heb gekocht is 4,6. Ik ga de lades nu eerst maar even afmaken, morgen maar even verder speuren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
De euroschroeven die ik heb zijn wel 4.2.

Mocht je verder willen, en zo snel niks kunnen vinden, heb ik er hier wel wat voor je (Twijzelerheide) Ik heb ze van 13mm lang.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
De euroschroeven die ik heb zijn wel 4.2.

Mocht je verder willen, en zo snel niks kunnen vinden, heb ik er hier wel wat voor je (Twijzelerheide) Ik heb ze van 13mm lang.

Bedankt voor het aanbod! Ik heb de lades nu eerst even gemonteerd met gewone schroeven die ik had liggen. Omdat er nog 12 lades bij komen, bedacht maar even wat te bestellen en dan de huidige lades nog even langs te lopen. Houdt ons van de straat 🤣

E7EFE542-EF54-4DBE-B3E9-A24F8F31C79F.jpeg

Hopelijk een van de laatste keren dat ik hoef te zeggen: let niet op de rommel, want de eerste lades kunnen worden gevuld!

Erg tevreden met het resultaat. De lades zitten wel flink strak er tussen. Ze rollen nog wel mooi, maar de volgende batch maak ik toch maar 1 of 2mm smaller. Mocht dit problemen gaan geven dan kan ik ook de rails die aan de lade vastzit misschien nog even 1mm verdiept plaatsen. Maar niet eerder als dat het nodig is!

Voor het gemak even wat schroefjes er in gedraaid zodat ze open kunnen. Pas als alle lades klaar zijn ga ik me buigen over de fronten.

Bedankt voor alle tips dusver!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Nu heb ik nog een fout gezaagde plaat over. De stroken die hier in zitten zijn een paar mm smaller als de hoogte van de huidige lades. Omdat ik nog eens 12 lades moet maken, en de houtprijzen niet te zuinig zijn, sta ik voor het dilemma:

Resthout gebruiken om lades te maken, al worden die wel iets minder hoog (laten we zeggen maximaal 1cm), of resthout bewaren voor overige klusjes en de nieuwe lades gewoon maken zoals ik de eerste batch ook heb gemaakt. Er komen nog frontjes voor, dus uiteindelijk zie je het niet meer terug.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Ik zou deze plaat gewoon voor de binnenkant van de lades gebruiken. Dat deze binnenin 1 cm lager zijn zie je niet en maakt toch ook niet uit? Zolang je ze tenminste niet wilt gaan vullen met een vloeistof of losse kleine onderdelen/schroeven valt de inhoud er niet zomaar uit als de zijwanden iets lager zijn.
En het front verbergt de lagere zijkant, dus je ziet er uiteindelijk niets van.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en peterdorn

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik zou deze plaat gewoon voor de binnenkant van de lades gebruiken. Dat deze binnenin 1 cm lager zijn zie je niet en maakt toch ook niet uit? Zolang je ze tenminste niet wilt gaan vullen met een vloeistof of losse kleine onderdelen/schroeven valt de inhoud er niet zomaar uit als de zijwanden iets lager zijn.
En het front verbergt de lagere zijkant, dus je ziet er uiteindelijk niets van.
Bedankt voor je mening, en klopt! De lades hebben nu al een hoogte van 18cm. In de praktijk merk ik dat dit best diep is. Dus als er dan een batch lades is van 17cm dan is er geen man overboord. Wel zal ik de bodem van de lades gelijk laten lopen met die van de hogere lades, zodat ik wel even hoge spullen kwijt kan, alleen heb je 1cm minder steun.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad alle bodems gelijk laten lopen en het hoogteverschil opvangen aan de bovenkant.

Nog ff een foto van mijn kasten/lades, die zijn zeker een aantal cm lager dan de bodem van de lade erboven. Bij jou zitten ze redelijk strak, bij jouw nieuwe lades zal het er een beetje tussenin zitten.
Ik heb ze expres iets lager gehouden, zodat ze inderdaad iets minder diep en overzichtelijker zouden zijn. Alleen als je veel kleine doosjes (en zakjes) schroeven erin hebt, valt er soms wel eens iets uit.
IMG_1637.jpg
Er moeten nog frontjes voor, maar ik denk al een jaar of 5 "komt nog wel een keer".....
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik maak vaak de lades opzettelijk flink lager dan de fronten, omdat je dan nog een binnenlade (bak) kunt gebruiken -- dwz eentje die op de lade rust en kan schuiven. Vind ik handig.
Ik wou daarvoor het idee van Athanor gebruiken: Ladekast voor de werkplaats

Bakjes maken die er in passen, en laten rusten op een strookje hout links/rechts. Dit kan ik doen met zowel de lades van 17 als 18cm hoog uiteraard
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Na wat passen en meten, en nog eens meten, en nog eens meten, het voor elkaar gekregen om genoeg materiaal te hebben voor nog eens 8 lades uit het ‘afval’ materiaal. Zoals eerder gezegd worden de lades wel iets minder hoog, al is het slechts 6mm dat ze lager worden 😅

alle zijdes nu op maat, de bodemplaten zo eerst op maat zagen, en dan weer een partij zaagsel maken met de sleuven!
 

Bijlagen

  • F8BC6E09-F71F-438A-B84E-36FE44E8A388.jpeg
    F8BC6E09-F71F-438A-B84E-36FE44E8A388.jpeg
    111,5 KB · Weergaven: 20

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.