Advies gevraagd: Tafelblad restaureren (vlakken en vormen) en gereedschap

Willy's Wood

Nieuw lid
16 okt 2023
9
1
Utrecht
Beste allemaal,

Al enige tijd maak ik gebruik van dit forum om inspiratie op te doen en ervaringen te vinden om kleine meubelprojecten te volbrengen. Daarmee inmiddels een bed, bureau en tv kast gemaakt met alle mits en mare en veel vallen en opstaan :).

Komende maand gaan wij verhuizen en hebben de behoefte voor een nieuwe eetkamertafel. Het lijkt me leuk om hier weer eens een project van te maken. Het doel voor ogen is een blanke ovale tafel met een scherpe facetrand.

Door gebrek aan een tafelzaag, vandiktebank, etc. kwam de keuze al gauw uit om deze niet zelf te gaan verlijmen. Zoekend op marktplaats kwamen we zodoende een prachtige eikenhouten tafel tegen van 200x100 en zo'n 3 cm dik voor een schappelijk prijsje. Zie de foto. Inmiddels hebben we de tafel opgehaald en tijdelijk opgeslagen in een schuur bij de familie omdat we dus nog moeten gaan verhuizen en geen ruimte hebben voor een tweede tafel.



Vlakken
De tafel is gemaakt door een lokale meubelmaker van de verkoper. Het blad ziet er nog erg netjes uit maar is in de loop van de tijd toch een beetje gaan werken. Op de onderkant zijn drie metale strips bevestigd maar deze hebben het blad niet volledig vlak kunnen houden.

Op dit forum en youtube heb ik al een aantal uren gespendeerd om mogelijkheden voor het vlak krijgen van het tafelblad te onderzoeken. Maar inmiddels weet ik door alle verschillende methoden niet meer wat wijsheid is en zet ik met name vraagtekens bij hoe dit goed uit te voeren. Hopelijk kunnen jullie mij hierin enig advies geven.
  1. Link Bevestigen van (zwaardere) metalen C profielen onder het blad -> Levert dit wel het gewenste resultaat (volledig vlak blad)?
  2. Schaven met een (elektrische handschaaf) -> Twijfel of ik hier de vaardigheden voor heb en of dit niet zal resulteren in een te dun blad
  3. Link Vlak frezen d.m.v. een 'router sled' -> Helaas heb ik geen werkbank waar ik de tafel op zou kunnen leggen. In de video beschrijven ze dat de rijen waterpas moeten staan maar daarvoor zal de tafel of beter gezegd het onderstel zelf ook waterpas moeten staan lijkt me?
Bovenfrees
Op dit moment heb ik nog geen bovenfrees. Met dit project en nog een aantal andere in het achterhoofd staat deze nu bovenaan mijn wensenlijstje. Het vormen van de tafel en het maken van de facetrand lijken me een leuk karwij met een bovenfrees.

Ik heb al enige uitzoekwerk gedaan en mijn ogen zijn eigenlijk gevallen op de Bosch GMF 1600 vanwege de veelzijdigheid, kracht en mogelijkheid om 'm in een freestafel te monteren. Helaas is deze machine niet meer te koop en ook op marktplaats is er weinig te vinden. Daarnaast roemt youtube de DeWalt DW618 maar deze is helaas niet voor de Europese markt.

Ik kijk graag vooruit en ben wel van de buy once cry once filosofie als het gaat om gereedschap. En met name wanneer het vlakken van de tafel d.m.v. een bovenfrees de optie wordt dan lijkt me een krachtigere frees niet onverstandig. De rabbit hole van frezen heeft me opgeleverd dat er drie frezen zijn die ik overweeg:
  1. Makita RT0702 (Nieuw 180 euro)
  2. Festool OF1010 (Marktplaats +/- 300 euro)
  3. Bosch GOF1300 (Nieuw 180 euro) (ik heb het gevoel dat dit meer een groene bosch betreft dan een echt degelijke bosch frees gezien de prijs)
Wat zou jullie advies zijn m.b.t. de aanschaf van een bovenfrees met het eventueel vlakken dan wel aanzetten van een facetrand voor ogen?

Alvast dank voor de genome moeite!

Hopelijk kunnen jullie me enige wegwijs brengen in dit project.



Tafel.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe krom is het blad? Als je er een rechte lat overheen schuift, hoeveel moet er dan af? Dat kan niet al te veel zijn, want als er een centimeter af gaat, hou je een blad van 2 cm over (wat me best dun lijkt bij deze poten) en de rand is dan nog ongelijk (omdat je de onderkant niet gevlakt hebt).

Is het echt niet handiger om het blad goed te schuren, zodat de ergste lokale hobbels er uit zijn? Ik neem niet aan dat je bezoek een rei meeneemt en dan op de knieën gaat controleren hoe vlak je eetkamertafel is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko

Willy's Wood

Nieuw lid
16 okt 2023
9
1
Utrecht
Hoe krom is het blad? Als je er een rechte lat overheen schuift, hoeveel moet er dan af? Dat kan niet al te veel zijn, want als er een centimeter af gaat, hou je een blad van 2 cm over (wat me best dun lijkt bij deze poten) en de rand is dan nog ongelijk (omdat je de onderkant niet gevlakt hebt).

Is het echt niet handiger om het blad goed te schuren, zodat de ergste lokale hobbels er uit zijn? Ik neem niet aan dat je bezoek een rei meeneemt en dan op de knieën gaat controleren hoe vlak je eetkamertafel is?
Helaas kan ik op dit moment niet bij het blad. Deze staat tijdelijk opgeslagen tot we verhuist zijn.

Het viel me bij het ophalen van de tafel - toen we deze op de kop legde om de poten er onderuit te schroeven - op dat het blad niet meer helemaal vlak was maar zichtbaar was het eigenlijk niet. Ik verwacht dat het verschil niet meer dan 0,5 cm is.

Vanwege leering en de ambitie om het ook goed te doen zou ik willen proberen om de tafel gewoon zo goed als nieuw te maken..

De huidige poten gaan we overigens waarschijnlijk niet gebruiken i.v.m. de gewenste ovale vorm.
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Tafelblad zal altijd blijven werken en dat is niet erg. Anders een tafelblad kopen wat gefineerd is. Makkelijkste is een rei en een bandschuurmachine of handschaaf en een potlood om de hoge plekken te markeren. (Wel tafel eerst laten acclimatiseren). Aan beide gereedschappen hebben je kinderen ook nog wat.

Vlakken middels bovenfrees is misschien interessant voor iemand die veel tafels produceert of voor een leuk YT filmpje
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Met een electrische handschaaf wordt het, met wat beleid gebruikt, wel aardig vlak mee, maar niet glad. Voor mijn gevoel is een electrische handschaaf eerder de equivalent van een voorloper. Dus zou je er met een gewone handschaaf achteraan willen gaan.
Vlakken met een bandschuurmachine zie ik niet als iets wat daadwerkelijk tot een vlak oppervlak gaat leiden. Een schaaf refereert de omgeving, een bandschuurmachine niet.

Resultaat van wat je met een bovenfrees vlak installatie krijgt valt denk ik ook in de categorie 'wel vlak, niet glad'.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
al bij al toch een uitdagende opgave en om eerlijk te zijn zou ik voorstellen om een meer ervaren houtbewerker te vragen om je te ondersteunen (iemand van het forum, zoekertje bij Buurman Utrecht, …)
 

Willy's Wood

Nieuw lid
16 okt 2023
9
1
Utrecht
Met een electrische handschaaf wordt het, met wat beleid gebruikt, wel aardig vlak mee, maar niet glad. Voor mijn gevoel is een electrische handschaaf eerder de equivalent van een voorloper. Dus zou je er met een gewone handschaaf achteraan willen gaan.
Vlakken met een bandschuurmachine zie ik niet als iets wat daadwerkelijk tot een vlak oppervlak gaat leiden. Een schaaf refereert de omgeving, een bandschuurmachine niet.

Resultaat van wat je met een bovenfrees vlak installatie krijgt valt denk ik ook in de categorie 'wel vlak, niet glad'.
Begrijp ik je goed dat je daarmee de optie van handschaaf afraadt?

De optie van een bovenfrees met mal vind ik wel als een mooi project klinken hoewel het uitdagend zal zijn de mal vlak te krijgen. Voordeel is wel dat ik daarmee het blad aan beide kanten parallel vlak zou moeten kunnen krijgen. Ik neem aan dat als het blad niet aan beide kanten vlak en parallel is we dit terug gaan zien in de gewenste facetrand en het haakse randje wat over blijft..

Deze methode had ik in gedachte voor die facetrand (8:20): Link

W.b.t. vlak niet glad heb ik wel een degelijke excentrische schuurmachine tot mijn beschikking om mezelf een paar uur mee te vermaken..
 

Willy's Wood

Nieuw lid
16 okt 2023
9
1
Utrecht
al bij al toch een uitdagende opgave en om eerlijk te zijn zou ik voorstellen om een meer ervaren houtbewerker te vragen om je te ondersteunen (iemand van het forum, zoekertje bij Buurman Utrecht, …)
Dat denk ik ook, vooral ook een leuke uitdaging.

Dank voor de tip hiervoor!
 

Willy's Wood

Nieuw lid
16 okt 2023
9
1
Utrecht
Dank voor deze tip, erg nuttig!

W.b.t. advies voor een geschikte bovenfrees, wat zouden jullie als verstandig en toekomst bestendig achten?

De makita lijkt me een veelzijdig machientje maar ook aan de beperkte kant qua vermogen. Is een festool de meerprijs hiervan waard of weten jullie nog andere alternatieven die passen bij deze klus?

Een pre zou zijn als de frees gemakkelijk in een freestafel is te monteren en daarin ook voldoende kracht heeft.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
W.b.t. advies voor een geschikte bovenfrees, wat zouden jullie als verstandig en toekomst bestendig achten?
helemaal afh van wat je er nu mee wilt doen:
- bovenblad frezen, freestafel (zwaardere frees nodig) : DW621 of gelijkaardige Bosch of Triton
- licht werk zoals kantjes breken enzo: RT0700
zelf vind ik een Festool zijn geld niet waard
 

Willy's Wood

Nieuw lid
16 okt 2023
9
1
Utrecht
helemaal afh van wat je er nu mee wilt doen:
- bovenblad frezen, freestafel (zwaardere frees nodig) : DW621 of gelijkaardige Bosch of Triton
- licht werk zoals kantjes breken enzo: RT0700
zelf vind ik een Festool zijn geld niet waard
Jammer dat Bosch op dit moment bijna geen zwaardere freesmachines verkoopt. Ben wel gecharmeerd van hun geleiderails (voor in de verre toekomst).

Een nieuwe DW621 kost ook al gauw €350. Ik ben absoluut geen Festool freak (eerder Bosch), maar zou een tweedehands F1010 nog te overwegen zijn? Die is tweedehands voor zo'n €300 te vinden en lijkt me veelzijdiger dan de zware DW621 om ook af en toe nog kantenwerk te doen.

Of een DW26203, de veelzijdigheid van een RT0700 maar met een 200w krachtigere motor..
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
De Makita en de deWalt die je noemt zijn in principe kantenfrezen. Ik heb een Makita in een kolomfrees (cnc gestuurd) gebruikt en dat gaat op zich prima als je niet teveel ineens afneemt. Ik liep tegen de beperking aan dat ik frezen had liggen die niet in de Makita pasten en die wilde ik wel gaan gebruiken vanwege de grotere diameter en dus sneller frezen maar op zich gaat het prima als je frees goed en scherp is.
Ik denk dat als je een kantenfrees neemt met de bovenfrees unit dat je prima je tafel vlak krijgt als je een slede gaat gebruiken. Dan maakt het niet veel uit of je 200W meer of minder hebt. Ik zou dan kijken naar de mogelijkheden van de machine en de Festool links laten liggen want dat is alleen een bovenfrees..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb mijn oude tafel gevlakt met een Bosch GOF1250CE en dat gaat prima. Mocht je de freesmethode gaan gebruiken, kijk dan absoluut
filmpje van de woodwhisperer. Ik heb overigens jaren gedaan met een POF1200ACE, die hangt nu onder m'n freestafel en prefereer ik voor uit de hand nog steeds boven mn Bosch blauwe frees. Als je het toch niet veel gebruikt, zou ik er in eerste instantie niet teveel aan uitgeven. Daarbij krijg je er 3 spantangen bij, dus wordt de keuze in freesjes ook veel groter

Hierbij is het niet vn belang dat je tafel waterpas staat, maar dat je rails parallel aan de tafel en elkaar staan, voor mijn part staat je tafel rechtop... De nieuwe werkplaats van Richie
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Begrijp ik je goed dat je daarmee de optie van handschaaf afraadt?

Precies niet, ik denk dat de optie met schaven een stuk sneller gaat dan het maken van een vlakinstallatie met bovenfrees, en ook zal resulteren in minder schuren. Maar je hebt naast een elektrische schaaf ook een gewone (lange) handschaaf nodig, en een schuurmachine (of nog een fijne zoetschaaf en of schraapschaaf).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Zoals hierboven gezegd zou ik me bedenken om dit blad te gaan vlakken.
Het moet dan inderdaad aan twee kanten omdat je anders dikteverschil krijgt. Je blad wordt volgens mij dan zeker een cm dunner; waarschijnlijk moet je dan ook weer extra constructie onder voorzien.
Wanneer het inderdaad door een meubelmaker gemaakt is zou het mee moeten vallen wat kromtrekken betreft.
Blank maken, ovaal zagen/frezen en er een facetrand aan maken is al een hele klus op zich. En blijkbaar wil je ook een ander onderstel eronder, wanneer je dit wat steviger maak kun je hiermee mogelijk je blad ook nog wel rechttrekken.

Dan de keuze voor een bovenfrees, Ik heb nu zelf een Makita 0700 (meest uitgebreide set) en een Triton die eigenlijk vast in mijn tafel gemonteerd is.Voordeel van de Makita is dat je deze als kantenfrees en als bovenfrees kunt gebruiken. Een lichte kantenfrees werkt veel fijner dan een bovenfrees wanneer je kanten moet bewerken. Nadeel van deze machine is dat je als bovenfrees een beperkte freesdiepte hebt.Ook qua vermogen beperkt maar dat los je in de praktijk op door wat minder weg te frezen per freesgang en dus een keer vaker te frezen.
Wanneer dit je eerste frees is zou ik hiermee beginnen (in de cx2 set) Kun je later altijd nog een zwaardere bovenfrees erbij kopen wanneer je daar behoefte aan krijgt. Voor €180,- kun je je hier eigenlijk geen buil aan vallen. Dewalt heeft een vergelijkbare machine, is volgens mij wel beter maar direct ook een heel stuk duurder.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Qua frees, de Makita (of zijn kloon, de Katsu) is zoals al gezegd echt een kantenfrees. Goed voor afronden van hoekjes en licht freeswerk, vlakken van een blad is hiervoor echt te veel, dan rook je je machine zo op. Maar wel erg handzaam, al is de standaard voet ook erg klein om goed stabiel te houden.

Ik heb zelf meerdere frezen gehad en/of mee gewerkt van kennissen.
Triton TRA001 is ideaal voor onder een freestafel, vrij lomp (te groot) om uit de hand te werken.
Hitachi M8SA2, vond ik ook groot en niet makkelijk instellen
Bosch blauw GOF 1250, ook groot, maar wel redelijk precies in te stellen, maar uiteindelijk toch te zwaar/lomp bevonden.
Ik heb een paar jaar geleden een Festool 1010 gekocht. Dat had ik eerder moeten doen, qua hanteerbaarheid is deze voor mij wel echt het geld waard. Maar ik kan me zeker indenken dat dat voor een eerste frees wel een hoop geld is. Alhoewel, als je er eenmaal mee hebt gewerkt wil je niet anders meer. Klein/compact, maar toch best sterk en goed in te stellen. Daardoor pak ik nu veel sneller 'even' de frees, omdat het gewoon net wat fijner werkt dan de lompe voorganger(s).
En ook het vlakken van een blad gaat hier prima mee, alleen (net als bij andere lichtere frezen) niet teveel in 1x willen doen, maar met beleid.

Hier heb ik vorig jaar ook iets geschreven als antwoord op iemand die een frees zocht:
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Alhoewel, als je er eenmaal mee hebt gewerkt wil je niet anders meer.
Dat geldt niet voor iedereen.
Ik heb ook een OF 1010 gehad, op zich een prima bovenfrees. Maar ik heb nooit kunnen wennen aan de pistoolgreep.
Uiteindelijk verkocht en een Makita RT0700 gekocht. Om kanten te frezen veel handiger en handzamer. Maar als bovenfrees inderdaad beperkter. Kocht er voor de prijs van de Festool een Triton MOF 001 bij (hoewel die inmiddels wel duurder zijn geworden)
Blijf er bij dat voor een beginnend houtbewerker een Makita RT 0702 als 1e frees een prima keuze is.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Hoe erg is het probleem?
Op de foto ziet de tafel er prima uit.
Voordat het zo ernstig krom is dat je wilt gaan vlakken heb je het al gauw over flink wat millimeters.
Overdreven dik is dit blad niet, dus wil je die millimeters liever niet missen. (lijkt mij)
Bij het vlakken met de bovenfrees neem je het laagste punt als uitgangspunt.
Dus veel hout wegnemen op de hogere delen.
Wanneer je onnodig dikte verwijderd, verlies je ook sterkte met extra kans op kromtrekken....
Het blad gaat ook nog eens ieler ogen als je pech hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.