Advies gevraagd: Tafelblad restaureren (vlakken en vormen) en gereedschap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Dat geldt niet voor iedereen.
Ik heb ook een OF 1010 gehad, op zich een prima bovenfrees. Maar ik heb nooit kunnen wennen aan de pistoolgreep.
Uiteindelijk verkocht en een Makita RT0700 gekocht. Om kanten te frezen veel handiger en handzamer. Maar als bovenfrees inderdaad beperkter. Kocht er voor de prijs van de Festool een Triton MOF 001 bij (hoewel die inmiddels wel duurder zijn geworden)
Blijf er bij dat voor een beginnend houtbewerker een Makita RT 0702 als 1e frees een prima keuze is.
Dat je niet kunt wennen aan een pistool greep, je bent niet de enige. Heb je echter nooit of heel weinig met een gewone freesmachine gewerkt dan is een pistoolgreep heel makkelijk. Ik heb sinds midden jaren 80 festo(ol) verkocht en dit probleem vaak gehoord. Ja van zeer ervaren timmermannen.
Ik wil alleen maar een pistoolgreep. Ben je meubelmaker en gebruik je deze frees op/aan een geleiderail dan is een pistoolgreep veel makkelijker. De frees word er niet beter of slechter van. De gebruiker moet er gewoon aan wennen. Ik heb dit probleem met de Triton tra001 daar heb ik altijd ruzie met de hoogte instelling. Ligt niet aan de frees maar aan mijn gebruik. Deze gebruik ik dus nu niet meer onder de tafel maar om tafels te vlakken. Met af en toe de zelfde klacht. Het blijft echter een goede machine voor zijn prijs. Ik zal hen dus niet afraden omdat ik fouten maak, niet kan wennen, met de hoogte instelling en de schakelaar.
Ik vind voor deze werkzaamheden ook een festool 1000 watt wat te licht. Ja als je weinig afneemt kan het prima. Ik heb echter de ervaring dat ik dan, als het lang duurt, toch meer ga afnemen. De machine dus overbelast. Nu is de mijne zo'n 30 jaar oud en het zou een reden kunnen zijn om een nieuwe te kopen.
Welke dat word , goedkoop zal ie niet zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.