geleiderails constructie ten behoeve van vlakfrezen met router

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Beste gewaardeerde forumleden,

Ben me aan het oriënteren op een goede constructie om met mijn bovenfrees een opstelling te maken om werkstukken te vlakken. Op youtube vind ik een aantal goede ideeen maar zinniger lijkt het me om aan jullie de vraag voor te leggen? Hebben jullie goede ideeën en of voorbeelden, tips etc hoe dit aan te pakken. Boven frees is Bosch 1400 ACE en ik dacht aan een constructie van plus minus 100cm bij 50cm.

Ben benieuwd op jullie reacties,

Ron
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De vraag is hoe vaak wil je dit gaan doen. Het kan heel eenvoudig. Ik heb 2 latten op de geleiders van mijn zaagtafel geklemd. Hierop een houtenbak met een sleuf waarin mijn frees past. De bak is van spaanplaat en dat loopt gewoon over de latten.
Wil je wat anders dan kun je dit profiel gebruiken 123-3D.nl - 3D-printers | kits | parts | filament
Of kijk op youtube bij andy's werkstadt
en er zijn er meer.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Beste Charel,

Kijk daar heb ik wat aan! Heldere omschrijving en goed advies. Ziet er goed en degelijk uit dus nu de materialen aanschaffen en aan de slag! Bedankt!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
tip: let er goed op dat de plaat waar de frees mee wordt opgehangen perfect horizontaal is, anders ga je niet mooi vlak frezen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb deze van Ali, de IP2F-38.1-D8 (38mm diameter en schacht 8mm).
Deze gebruik ik zowel in de CNC om te vlakken als in de bovenfrees met vlakgeleider. Ik heb speciaal een frees met schacht 8mm gezocht om deze makkelijk uit te wisselen met de reguliere frezen (en ik weet eigenlijk niet of mijn bovenfrees wel groter aankan).
Ik heb het idee dat de bladen lang scherp blijven, en ik merk bij mijn exemplaar geen rare trillingen of onbalans.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE

Fijne respons,​

Heb besloten om dit bij Amazon te bestellen samen geleiders van 80cm en 60 cm.

2x SBR20 lineaire geleider 800 mm lineaire as schuifrail en 4x SBR20UU lagerblok 3D-printer Φ20mm CNC-onderdelen (2x SBR20 + 4x SBR20UU)

Vlakfrees 8 mm schacht met 6 DLC diamantgecoate legeringsbladen, dikte 2,2 mm, vlakfrees voor bovenfrees, frezen en CNC-machines, snijden voor hout, kunststof en aluminium (D=35 I = 10,5 S = 8)

Samen met 4 stoppers zat ik dus aan ietsepietsjes meer dan het bedrag dat ik wilde investeren. Nu aan de slag. Resultaat zal ik t.z.t. met jullie delen.

Vind het een heel project ben dus "spannend" benieuwd naar het resultaat dus duim maar alvast voor me! Resultaat zal ik met jullie delen.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Ga ik zeker doen! Montage van de rails lijkt me het simpels, router plaatsen op de slede en genoeg speling voor de frees houden is het meest puzzelen zoals ik het nu zie.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Speling voor de frees heb ik voorzien door een stuk of zes even dikke latten (elk van 100cm) die ik onder de onderste geleiders kan leggen. Bij dikke werkstukken begin ik met 3 latten aan elke kant eronder, en eenmaal dat de frees zijn werk heeft gedaan en voldoende ver uitgedraaid is, haal ik er aan elke kant een lat vandaan en kan de frees weer ingedraaid worden, enz
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Zoals belooft hier de foto's van de constructie. Alles voorspoedig verlopen. Hen de verbindingen wel geschroefd en niet gelijmd. Geringste afwijking maakt dat de slede niet meer soepel loopt, gelijmd kun je dus niets meer kalibreren geschroefd wel. Bij het installeren van de slede heb ik de bodemplaat achteraf en niet vooraf vastgemaakt aan het loopwerk, hierdoor was het makkelijker om de soepelheid van het loopwerk niet te belemmeren.
Slede loopt heerlijk soepel tijdens het installeren valt wel op dat iedere halve millimeter onherroepelijk tot frictie leidt. Dus even passen en steeds opnieuw minimale bijstellingen moeten doen.

Nog niet gebruikt maar dat ga ik dit weekend doen.

Wilde video toevoegen maar dat lukt me niet!
 

Bijlagen

  • 20231007_120932.jpg
    20231007_120932.jpg
    136,4 KB · Weergaven: 104
  • 20231007_120810.jpg
    20231007_120810.jpg
    112,3 KB · Weergaven: 102
  • 20231007_121018.jpg
    20231007_121018.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 103

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik zie in post #8 en #9 voorgestelde freesjes voorbijkomen die tevens ondersnijders hebben. Ik zie dit wel vaker.

Wat is de functie van die ondersnijders bij het vlakken van een blad?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik zie in post #8 en #9 voorgestelde freesjes voorbijkomen die tevens ondersnijders hebben. Ik zie dit wel vaker.

Wat is de functie van die ondersnijders bij het vlakken van een blad?
Zodat je een snijdende snede krijgt ipv een schrapende, op die manier krijg je minder tear-out (bij gebrek aan een Nederlands woord).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
De zijsnijders halen het hout al weg, dus waarom erachteraan nog eens willen namaaien? Klinkt voor mij niet logisch.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Staat de onderkant van de zijsnijders soms een haartje hoger dan de snede van de vlaksnijders, en staat de snijkant van de zijsnijders iets naar buiten ten opzichte van de vlaksnijders? Op die manier zou elk zijn taak hebben: de zijsnijders voor het grove werk en de vlaksnijders voor de afwerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.