Advies gevraagd aankoop alles (vandiktebank, zaagtafel, invalzaag, stofzuiger etc.)

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ga niet tornen aan andermans definitie van hobbygereedschap, maar ook met goedkope spullen kun je mooie dingen maken, wil ik maar zeggen. We hebben nog niet echt iets gelezen over een beschikbaar budget en wat daar allemaal van gekocht moet worden, maar ook je kleine materialen (goeie schroeven en schroevendraaiers, lijm, zaagbladen, etc etc etc) tellen snel op als je van niks komt. Ik schrik nog steeds van de prijs van een doos goeie woodies, zeker de wat grotere lengtes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ik heb ook een collectie goedkope machines. Die werken over het algemeen prima. Maar als ik het lijstje van de topicstarter optel, dan kom je op een heel behoorlijk bedrag. Voor dat geld kan je ook andere keuzes maken, waar je niets op afschrijft, en waar je gewoon prettiger mee werk, omdat het wat degelijker is gemaakt.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Qua afzuiger zou je ook kunnen denken aan een Camvac. Die heb ik recent gekocht maar nog te weinig gebruikt om hem aan/af te raden.
Die is zowel voor je ‘handgereedschap’ als een zaagtafel en VVD geschikt.
Hooked on Wood heeft een uitgebreide en erg positieve recensie ervan op YouTube.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb ook een collectie goedkope machines. Die werken over het algemeen prima. Maar als ik het lijstje van de topicstarter optel, dan kom je op een heel behoorlijk bedrag. Voor dat geld kan je ook andere keuzes maken, waar je niets op afschrijft, en waar je gewoon prettiger mee werk, omdat het wat degelijker is gemaakt.
Sure, maar welke keuze je ook maakt, van een hobbyfrees (60-100 euro) naar een 'reputabel merk' b.v. een Bosch Blauw á 400 euro is een factor 4. Als je bovenstaande keuze van TS op die manier bekijkt gaat het al snel uit de klauwen lopen. Een 'semi amateur' VVD zoals mijn Jet kost al gauw het dubbele bij een merk zoals Hammer.

Als je totale budget enkele duizenden euro's is, betekent dat al heel gauw 1 of 2 machines van een A-merk, of een stuk of 6/7 bij andere merken, en dat geeft toch flink meer opties. Vlak ook de 'kleine' investeringen niet uit, die tellen al héél snel op tot astronomische bedragen (verbruiksmaterialen en klein gereedschap). Wij redeneren vanuit de comfortabele positie dat wij het meeste al hebben, maar TS moet ogenschijnlijk vanaf nul starten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Verbruiksmaterialen koop ik per project . Wat ik over houd gaat in een la. Omdat ze maar een 220 groep tot haar beschikking heeft, wordt het een beetje rekenen met de vermogens.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Dat had ik ook wel eens maar dat lag telkens aan onvoldoende afzuiging. Sinds ik dat monster van een HBM erachter heb hangen nooit meer last van gehad. Het komt deels omdat er een mechanische valklep in de kap zit die in principe op basis van zwaartekracht, in combinatie met zuiging, om moet slaan (wanneer je van vlakken naar vandikken gaat en terug). Doet hij dat niet omdat hij te stroef loopt en/of niet genoeg onderdruk ervaart, slaat hij niet om en loopt de boel vol.
Hoi Trigger, we hebben het hier over een vandiktebank. Geen vlak vandiktebank. Bij de JET12 zit dus niet zo'n klep.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.619
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoi Jan, dan ga ik toch voorzichtig gokken op te weinig afzuigvolume, ik weet niet hoe dichtbij je bij Drenthe (Emmen) zit maar je bent welkom het ding hier een keer aan te sluiten om te kijken of het verschil maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.003
824
Omgeving Leiden
Even terug naar het onderwerp:

Je hebt niet onwijs veel ruimte, dus de apparatuur moet compact zijn.
De bosch zaagtafel is een prima ding, maar ik zou toch ook de de walt 7492 overwegen. En dan met name omdat de langsgeleider altijd parallel versteld wordt. Mijn makita 2704 heeft een soortgelijke langsgeleider als de bosch. Klemt voor en achter maar wel vaak ietsiepietsie scheef.

De festool freesmachine: sommigen vinden de pistoolgreep geweldig, anderen niet. Ik weet niet of je al met zo'n ding hebt gewerkt om te kunnen bepalen bij welk kamp je hoort.

Een combimachine zaagtafel/afkortzaag. Handig voor op karwei en in de bus, maar dat is dat. Liever aparte machines in de werkplaats.

Een invalzaag gebruik ik eigenlijk nooit om in te vallen. Meer om platen grof op maat te zagen. De rest doe ik op de zaagtafel. Wel handig dat het blad opgeborgen wordt. Festool is prima, maar met een makita spj 6000 kan je hetzelfde.
Verstekzagen met een invalzaag is gedoe. De rebq ken ik niet , maar de oude festool kiepert van de rail af.
Makita heeft geloof ik iets slims om aan de rail te haken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Hoi Jan, dan ga ik toch voorzichtig gokken op te weinig afzuigvolume, ik weet niet hoe dichtbij je bij Drenthe (Emmen) zit maar je bent welkom het ding hier een keer aan te sluiten om te kijken of het verschil maakt.
Nog heel even off topic...
Voor ik deze kocht, heb ik flink rondgekeken en vergeleken en veel reviews gelezen. Daar word er ook vaak over geschreven dat de afzuig vaak verstopt raakt. Maar de voordelen (ik weet ze niet meer precies) gaven de doorslag voor mij om hem toch te kopen.
Emmen was ik een paar weken geleden nog, maar dat is voor mij 250 km rijden... ;-)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Makita heeft geloof ik iets slims om aan de rail te haken.
zie mijn draadje over het in bepaalde hoek zetten van zaaggeleiders
mijn recente makita op akku loopt vlot over de geleiders van festool (die helaas het dubbele van de makita-geleiders kosten)
voor lange zaagsneden (osb van rond de 250 cm ?) zou ik geen tafelzaag type dewalt en konsoorten gebruiken
in 1 ruk aan de plaat trek je die tafelzagen mee, of krom, indien ze vastgezet zijn
daar is een invalzaag met lange geleider aangewezen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Studiosophiehoutenbos
laat jouw studio en bos even voor wat ze zijn
doe een rondvraag bij collega's in de omgeving die jou hun machines en materiaal willen tonen en zelfs laten gebruiken
ga ter plekke voor een klapke en een bakje koffie
met een beetje geluk hou je er een kootsj voor het leven aan over
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
@TS:
GTS 10XC, echt een heel goede tafelcirkelzaag, maar hij blaast alles onder het stof. Verder is het een bakbeest. Ik heb zelf voor een TS254 van Metabo gekozen voor het ingebouwde onderstel. Anders was het waarschijnlijk de 7492 van DeWalt geworden.
Afkortzaag GCM8SJL met onderstel, heb ik al drie jaar en ben er zeer tevreden over.
Ik zou een goede invalzaag met liniaal ook erbij kopen. Zeker als je in huis verbouwt ontkom je niet aan het zagen van stukken plaat met rare maten.
schuurmachine(s), goede delta en excenter schuurmachine zul je ook wel nodig hebben.

Met snoer of accu? Ik ben heel tevreden met mijn 240V spullen.

paar (=3) accutollen, voor het meeste binnen volstaan 12V machines. Vanavond op zolder zaken gedemonteerd en dan draait een 18V machine gewoon te snel voor de schroeven en de ruimte die je hebt. Natuulijk heb je een goede boor-en bitset nodig.

Elke stofzuiger van een A merk voldoet, en als je die met een cycloon koppelt ben je nog wat flexibeler omdat je filters niet zo snel verstopt raken.

Verder, schrijf / blokhaken, lijmklemmen, potloden, fijne werkbank, paar schragen, opbergsysteem voor al je spullen. Fatsoenlijke boorhamer als je zaken moet ophangen.

De lijst is best lang:) Ik heb ondertussen best wat gereedschap, maar na de eerste investering 20 jaar geleden heb ik op het budget van een klus dan gereedschap erbij gekocht. Daarmee koop je weinig gereedschap waar je uiteindelijk niets veel gebruik van maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
ik heb mijn festool stofzuiger met longlive zak via marktplaats gekocht. Die dingen kun je gewoon ook 2e hands kopen na controle dat ding goed zuigt. Het is van alles beslist niet nodig om alles nieuw te kopen. Veel wat je laat zien kan je ook tweedehands goedkoper kopen en leer je gelijk hoe het afstellen etc moet. Iets met hout maken begint denk ik met controle over je hand/electrisch gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Lorrievogel

Nieuw lid
24 mrt 2020
11
1
Ik heb een combinee maar heb ook halve meter meer breedte en 3m lengte. Je gaat daar mss ook wat hout stockeren, en andere? Erg belangrijk is hoe je de ruimte behoud om panelen, karkassen samen te stellen, de lijm te laten drogen, kunnen schuren en verven van grotere oppervlakken, rond je project kunnen lopen... een goeie zaagtafel is zeker een must, vrnl om lange stukken overlangs te zagen. Daarbij moet je denken hoe je die zonder je rug te breken tot je zaagtafel brengt. Heel fijn is goeie afzuiging als je veel moet zagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
De enige combimachine die (ik ken) klein is en kwaliteit heeft is de minimax c 26 g Die heeft nog steeds ruimte nodig. Er zijn hier op het form wel enkele tevreden gebruikers. Verder heb ik hier ergens gelezen dat een luchtreiniger met eventueel een stofmasker een oplossing is. Nee dat moet echt andersom. Een stofmasker met eventueel een luchtreiniger. Ik heb een afkortzaag maar die neemt heel veel ruimte in en die ruimte heb ik niet. De zaag staat ergens in de opslag en gaat binnenkort weg. Klein afkortwerk doe ik op mijn zaagtafel zeg maar tot 150 cm en moet het groter dan op mijn mft achtige werkbank. Gaat prima en ja dit gaat niet zo snel als een met een afkortzaag.

Hoe meer verschillende meningen je hoort des te moeilijker is het om als beginner een keuze te maken. Er zijn vele wegen die naar een prima resultaat leiden. De meest belangrijke is de mens als die het niet kan lukt het ook met het beste gereedschap niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Henk H

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Ik lees eigenlijk nergens wat je wilt gaan doen nadat je je werkruimte hebt geïnstalleerd.
en hoe groot die ruimte is.
Wordt het je werk of is het hobby?
Heeft de ruimte krachtstroom of wil je dat aanleggen?

Voor het plaatsen van voorzetwanden heb je voldoende aan een handcirkelzaag met een geleider , en een decoupeerzaag voor alle niet rechte dingen en eventueel om sparingen te maken.
een (accu) boor om de schroeven in te draaien en electra dozen te boren als je inbouw elektra wenst.

Als je veel tegelijk wil kopen vraag dan een offerte aan.
Het kan voordelig zijn om binnen 1 merk te blijven persoonlijk vind ik dat makita een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft

De voorbeelden zijn allemaal kleine apparaten.
die hebben als belangrijkste eigenschap dat ze klein en handzaam zijn.
Als je ruimte hebt zijn professionele vaste machines superieur in gebruiksgemak en capaciteit en snelheid
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.