Hoe haaks zagen met een festool-zaaggeleider

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb die haakse en verstelbare. Verstelbare wordt weinig gebruikt.
De haakse wordt veelvuldig gebruikt met en zonder klemmen.
De haakse past ook gewoon in mijn systainer, aan de voorkant. Ik heb ook verschillende zaagbladen, de klemmen en de geleider verbinders in de systainer. Ik heb de TS 60
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Ik heb de dhz-oplossing die jaren geleden hier op ww door ?? Aangeboden werd, uit dik alu vervaardigd. Zit al die tijd vast aan een stuk Festoolrail dat ik van een langere gezaagd heb. Doet het super. (Uit het hoofd toen nog geen 100 Euro.)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Ik heb een haakse geleider van Taigatools. Geen festool, wel die prijs.

Waarom? Ik heb twee stijlen geleider, Festool en Mafell. Het liefst heb ik 1 niet verstelbare hoek. Als hij correct wordt geleverd kan er weinig stuk aan, als je de hoek maar goed klemt op de geleider. Als ik alleen Festool zou hebben zou ik ook naar Benchdogs kijken. Maken mooie spullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
festool blijkt daarvoor een verlengstuk te hebben
heb je dat (bekeken) ?
FS-WA-VL 577041
Om de maatverdeling op het verlengstuk te kunnen gebruiken moet een miniscuul boutje op exact de juiste diepte gedraaid worden, je kalibratie. Dat boutje dient als aanslag tussen het verlengstuk en de FS-WA. Het is niet geborcht en je bent het binnen de kortste keren kwijt.

Eenmaal goed gemonteerd werkt het prima voor repeterend werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Ik heb de verstelbare van Festool in set en wou dat ik gewoon de vaste gekocht had. De schaal en de verende pen zijn niet nauwkeurig genoeg om op te vertrouwen. 99.5% van wat je doet is toch haaks en als ik een hoek moet hebben zou het nauwkeuriger moeten zijn. De accesoires in de set dragen voor mij niet bij: enkel de slanggeleiding heb ik wat aan, voor klemmen heb ik een set van Piher die veel makkelijker werkt.

De vaste 90° Festool is trouwens dezelfde als de TSO maar in een ander kleurtje, dus de TSO accesoires passen normaal ook. Enige wat ik me kan bedenken is dat je bij een paneel met zware afronding er niet komt. Benchdogs is een alternatief maar heb al eens gelezen dat die nokken bij sommige rails niet goed geklemd blijven?

Voor grote panellen in stroken te zagen zou je misschien eerder naar een set parallelgeleiders kunnen kijken? Zelf zat ik naar die van Benchdogs te kijken omdat die ook een mooie oplossing hebben voor smalle stroken te zagen.

*Moest je toch de verstelbare willen stuur me maar PM. Moest je de vaste willen kijk eens in Duitsland is altijd voordeliger voor Festool
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om de maatverdeling op het verlengstuk te kunnen gebruiken moet een miniscuul boutje op exact de juiste diepte gedraaid worden, je kalibratie. Dat boutje dient als aanslag tussen het verlengstuk en de FS-WA. Het is niet geborcht en je bent het binnen de kortste keren kwijt.

Eenmaal goed gemonteerd werkt het prima voor repeterend werk.
die maatverdeling zag ik in de rand van mijn snuffeltocht
het blijkt dus eerder een fantasietje te zijn
mijn hoofddoel is op verplaatsing haaks op maat te kunnen zagen
in mijn kar krijg ik 260 cm
veel platen zijn langer
dus moet ik ze bij afhaling zelf inkorten
in theorie zou ik dat ook aan de handelaar kunnen vragen
maar dan moet ik een bestelling plaatsen, én op levering wachten
nu stap ik binnen, vraag de volledige platen, wacht tot de vorklift de platen neerlegt, en zaag ze ter plaatse op bruto-maat
het overgrote deel zaag ik netto haaks
voor de precieze lengte gebruik ik mijn rolmeter klasse 1
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de verstelbare van Festool in set en wou dat ik gewoon de vaste gekocht had. De schaal en de verende pen zijn niet nauwkeurig genoeg om op te vertrouwen.
bedankt @Wim ()
ik zou jou als nieuw lid direct 'welkom' geheten hebben ;)
de meeste nieuwe leden vallen hier eerst met een vraag binnen, en velen verdwijnen nadien weer in het bos
nog eens bedankt voor het delen van jouw ervaring (y)
99.5% van wat je doet is toch haaks en als ik een hoek moet hebben zou het nauwkeuriger moeten zijn
denk ik ook
het zal de vaste ipv de verstelbare worden
Voor grote panellen in stroken te zagen zou je misschien eerder naar een set parallelgeleiders kunnen kijken?
het wordt afwachten waar het kantelpunt tussen mijn rolwagen en de invalzaag met geleider en hulpstukken ligt
Moest je de vaste willen kijk eens in Duitsland is altijd voordeliger voor Festool
(y)
Moest je toch de verstelbare willen stuur me maar PM.
helaas heeft een ander lid die reeds aangeboden
en na het lezen van jouw beoordeling :cry:
voor klemmen heb ik een set van Piher die veel makkelijker werkt.
mag ik daarvan meer details ? 🤸‍♂️
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
Naar gevoel zou ik bij een rail van meer dan 1400 toch best even nameten.
Voor de klemmen deze: PIHER Mini Quick-T-track - PIHER - Industrias Piqueras S.A. Snel te verstellen, eenhandsbediening en rubber voetje voor je plaat te beschermen. Als de klemkracht hiervan niet voldoet voor een rail is er toch wat anders mis.


*even terug gelezen en misschien is dit alsnog handige info: ik gebruik nu een bora centipede onderstel, leg daar een 8mm spaanplaat op als opoffering en met een aangepast blad is dat helemaal splintervrij voor beklede panelen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Als je de panelen in de lengte wil zagen met meerdere korte stukken rail dan moet je oppassen dat je niet hol gaat zagen. Daar had ik last van bij panelen van 3050mm en een rail van 2400+1400 mm. Gebruikt met 2 parallel geleiders. Niet veel, maar als je het daarna onder 45 gr moet frezen dan is dat lastig. Ik heb dit enige maanden geleden met een vertegenwoordiger van festool besproken en die beaamde dit probleem. Je parallel geleiders dus niet op het einde zetten of meerder parallel geleiders nemen. Ook met een langere rail kan dit gebeuren. Je staat aan de zijkant en drukt dus snel de rail iets je scheef. Helemaal als de platen niet geheel vlak meer zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Naar gevoel zou ik bij een rail van meer dan 1400 toch best even nameten.
bij het trekken van een streepje aan beide uiteinden begint de mogelijke afwijking
zijn beide zijkanten van de plaat niet volledig haaks afgezaagd, dan heb je een bijkomend probleem
ik ben begonnen met de gewone klemmen van festool
daarvoor heb je beide handen nodig
snel overgestapt naar de snelspanklemmen
die moet je nog tot tegen het werkstuk brengen + opletten dat ze niet naar beneden glijden
die piher's lijken mij echte 1-handsklemmen !
bedankt
1688670904972.png

ik gebruik nu een bora centipede onderstel,
@JonasLa had die al getipt
1688671799828.png
ondertussen heb ik met sls'en vn 38 mm dik reeds een onderstel van 256 bij 128 cm gemaakt dat op de grond ligt
dat kan net in mijn kar
kwam vandaag van pas om een plaat van 280 x 210 cm op vervoersmaat te zagen
de aangekruiste dwarse moeten er nog onder vastgemaakt worden (onderstel is hier verschoven)
de aangekruiste langse denk ik ook nog vast te maken om smalle stroken te zagen
ofwel blijf ik ze los gebruiken

1688671602933.png
 

Bijlagen

  • 1688671184270.png
    1688671184270.png
    486,8 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
81
23
België, Limburg
die ervaring moet ik nog opbouwen
mijn nieuwe invalzaag zaagt de plaat reeds aan de onderkant 99 % splintervrij
ik zal me eerst in het voorritsen moeten bekwamen
Benieuwd welk materiaal, zaagblad en hoe diep erdoor?
Mijn ervaring met DHZ melanine en multiplex en 1-2mm erdoor zagen zonder onderliggend paneel is juist veel uitsplintering. Kan me voorstellen als je er meer doorgaat zodat de tanden er goed doorkomen en dus meer 'drukken' langs onder dat dit beter is.

Met het standaad 48T Festool blad doe ik voorritsen door een 2mm diep te gaan (Makita heeft hier een knopje voor) in een trekkende beweging, dus achterwaarts. Dit geeft een perfecte snede aan beide zijdes van het blad.
Nu gebruik ik een CMT ultra finish blad: 56T, vlakke tanden en een negatieve hoek en dan is het voorritsen niet meer echt nodig als je met beleid zaagt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Benieuwd welk materiaal, zaagblad en hoe diep erdoor?
Mijn ervaring met DHZ melanine en multiplex en 1-2mm erdoor zagen zonder onderliggend paneel is juist veel uitsplintering. Kan me voorstellen als je er meer doorgaat zodat de tanden er goed doorkomen en dus meer 'drukken' langs onder dat dit beter is.
Wordt door de band niet gezegd dat je uw zaagblad/-tanden nooit volledig door het te zagen oppervlak mag halen om net die "agressie zaagbeweging" te vermijden en splinters te vermijden?
Gewoon een plaat onder leggen en altijd mooie zaagsnede gegarandeerd.

Ik gebruik eigenlijk 2 grote isolatieplaten om op te zagen. Zeer licht en compact.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Benieuwd welk materiaal, zaagblad en hoe diep erdoor?
heb een paar weken geleden de makita DSP600ZJ gekocht
vooral om op de parklng van de leverancier platen op vervoerbare maat te zagen
het moest er eentje op batterijen zijn
in mijn kar krijg ik maximaal 2.600 x 1.300
om te grote platen te laten zagen moet ik vooraf bestellen, ofwel aanschuiven
beide oplossingen zorgen voor dagen vertraging of een uur of meer tijdverlies

op de DSP600ZJ zit het blad dat meegeleverd wordt
dat is redelijk dun
zou zo niet kunnen zeggen welk type
aan de onderkant is de zaagsnede het zuiverst
tot nu toe laat ik het blad 5 tot 10 mm uitsteken
voorritsen heb ik nog niet gedaan
huidige klus is afwerken van een berging met melamineplaten
daar steekt het niet zo nauw
bij meer precies werk + op de werf zagen, verwacht ik dat na plaatsing meestal 1 zijde niet zichtbaar zal zijn
met het langs beide zijden maximaal netjes zijn, dan moet het op de paneelzaag
alhoewel dat - naar mijn normen - met melamine niet altijd perfekt is
tja, dan wordt het hpl, die 3 x zo duur is

Nu gebruik ik een CMT ultra finish blad: 56T, vlakke tanden en een negatieve hoek en dan is het voorritsen niet meer echt nodig als je met beleid zaagt.
misschien dat ik die ook maar eens op mijn paneelzaag klem
een holle-dak + een voorritser geven niet altijd wat ik wens

de pihers komen er aan
dank voor de tip
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
@ZotVanHout een bok maken die je op je kar kan zetten? Zodoende kun je hele platen meenemen. Je mag een meter uitsteken uit aanhanger, in nl. Scheelt je tijd bij halen en misschien bespaard het ook wel wat verlies van materiaal.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout een bok maken die je op je kar kan zetten? Zodoende kun je hele platen meenemen. Je mag een meter uitsteken uit aanhanger, in nl. Scheelt je tijd bij halen en misschien bespaard het ook wel wat verlies van materiaal.
dank voor de tip

de platen moet ik uiteindelijk zagen
eentje van 305 x 125 cm of 280 x 200 cm kan ik (zzp) omwille van de afmetingen niet alleen netjes versjouwen
en een mdf van 244 x 122 en 30 of 38 dik, moet ik noodgedwongen laten liggen waar die ligt
daarom verkies ik die op de parking van de leverancier te verzagen
bij mijn (groot)handel kan ik de platen niet uit de rekken halen, en aanschuiven om te laten verzagen
om te verzagen moet ik een bestelling plaatsen, en een paar dagen op uitvoering wachten
nu stap ik binnen, vraag de platen, en tegen wanneer mijn kar op de parking staat, komen de platen er aan, en kan ik ze op (bruto-)maat zagen
ik zou ook kunnen laten leveren, maar dan moet ik voor een minimumbedrag bestellen
en wat wanneer het regent, en ik niet thuis ben ?
dat betekent ook wachten . . .

of ons woordgebruik hetzelfde is, weet ik niet

met het vlaamse 'kar' doel ik op het nl 'bus'
platen vervoer ik bij voorkeur vertikaal (eigenlijk iets schuin op de bok) om schuren te beperken
mijn vertikale laadruimte achter de kokpit is maximaal 260 cm lang en 125 cm hoog
tot nu toe heb ik bij de klant geen grotere maten geplaatst
in mijn 'bus' staat standaard een bok waar ik platen van 260 x 95 op kan schuiven
die afmeting volstaat voor de meeste bestellingen

met het nl 'kar' vermoed ik dat je een vl 'aanhangwagen' bedoelt
ik heb er een met een (vlakke) laadruimte van 300 x 130 cm
daar zou ik inderdaad de bok die in mijn 'bus' staat, op kunnen zetten, mocht ik meer dan de 260 x 125 nodig hebben

uitstekend idee, want ik had nog niet ruimer dan de laadruimte van mijn 'bus' gedacht

de kruisbestuiving tussen noord & zuid ! ;) 💪
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.