Hoe haaks zagen met een festool-zaaggeleider

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet, collega-leden,

Op verplaatsing wil ik platen met een invalzaag van bruto- naar netto-maat terugbrengen.

Ik had reeds een reeks Festool-zaaggeleiders.
Onlangs is daar een Makita-invalzaag bij gekomen.
Tot nu toe is dat prille huweljk geslaagd.
Met dank aan makelaar @jorisvh voor de tip.

Nu wil ik zo haaks mogelijk zagen.
Festool biedt een hoekaanslag van 90° aan.
Is die voldoende precies ?
Of moet ik er nog steeds de winkelhaak naast leggen ?
Of koop ik er best 2, zodat ze mekaar op het rechte pad houden ?
Noot: de maximale breedtemaat die ik zaag is 600 mm.
1688557953238.png


Wat met de varianten ? Is het aangewezen om mits een verwaarloosbare meerprijs een hoekaanslag te kopen die van - 60° tot + 60° gaat ?
1688557833949.png


Wat met de bevestiging op het werkstuk ?
De geleider durft wel eens weg te schuiven.
Klemmen die in de gleuven passen, steken onderaan uit.
Hoe werken jullie op een hoogte die klemmen omarmt ?
@JonasLa had me deze getipt. Hij werkt met een onderliggende plaat.
Ondertussen heb ik reeds een onderstel van 130 bij 250 cm met 2 in 90° kruisende lagen sls'en van 38 mm dik/hoog in mekaar gebokst. Dat leg ik nu op de vloer, waardoor met klemmen werken die onderaan uitsteken, niet mogelijk is. Het onderstel kan ik natuurlijk op schragen leggen.

1688557895576.png
Bij voorbaat dank voor het delen van jullie wijsheid !
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.241
535
Eanske
ingoogni.nl
een hoekaanslag te kopen die van - 60° tot + 60° gaat
Die heb ik en werkt perfect, tot die op de grond valt. Dan moet die opnieuw afgesteld worden. Niet handig voor als je onderweg bent, tenzij je anders dan haaks echt nodig hebt.

Je hoeft de aanslagen niet met klemmen te gebruiken. Ook zijn die zwarte deuvels niet noodzakelijk. Die zijn er voor als je met, aan de bovenkant, afgerond hout werkt.

De balans van een lineaal verandert wel met zo'n zwate aanslag er aan, het wordt wat topzwaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
de fs-wa 90 bevalt mij goed, ben nu met een daklijst bezig in trespa van 320m1 met veel hoeken dus veel haaks zagen in 40cm hoogte. had hem eerder moeten kopen eigenlijk. volgens mij is hij ook wel blijvend 90gr tenminste tot nu toe wel. 2 is zeker niet nodig.
tenzij je met 2 zagen tegelijk gaat zagen natuurlijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
2 is zeker niet nodig.
mijn motto is: volstaat het in principe met 2 schroeven, dan zet ik er 3 (mocht in van de 2 falen . . . )
op mijn rolwagen + langgatboormachine heb ik ook 2 klemmen
volgens de eerlijke verkoper niet nodig . . . tot het boeltje gaat schuiven
tenzij je met 2 zagen tegelijk gaat zagen natuurlijk
tja, competitie op dit gebied
ik heb het mij visueel voorgesteld, maar de zaagmachines moeten altijd in dezelfde richting op de geleider
de ene kan ik wel achteruit trekken + de andere vooruit duwen
dan heb ik aan het voorritsen, wat met 1 machine kan
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Niet om het één of het ander, maar dat Vlaams is af en toe wel moeilijk te volgen. Dat begint al bij een zin als

Op verplaatsing wil ik platen met een invalzaag van bruto- naar netto-maat terugbrengen.

In Nederland zou we schrijven: op de bouwplaats wil ik platen met een invalzaag op maat zagen.

Maar ontopic: ik blijf het retedure stukken metaal vinden voor iets wat je ook met een plankje, bout en moer kunt oplossen. Nog een paar plankjes, een inslagmoer en een bout met knop extra en je kunt het klemmen ook.

Maar goed, ik ben een zuunige zeeuw.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.120
518
Moordrecht
Kort antwoord: Ja, voldoende precies, is gewoon haaks... Ik zou er wel iets minder voor betalen overigens:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ik heb optie 2 aangeschaft als set in systainer .
Tot zover geen klachten.
Heb alleen de neiging om em elke keer te controleren of ie haaks is, ligt meer aan mij want 99% van de keren is hij haaks :p
 

jorisvh

Post veel
Tot nu toe is dat prille huwelijk geslaagd.
Met dank aan makelaar @jorisvh voor de tip.
hoewel ik geen enkele ambitie heb om als relatiebureau bij te klussen, graag gedaan ;).
Nu wil ik zo haaks mogelijk zagen.
haaks afkorten doe ik als zuinige Vlaming met dit stuk plastiek:
(je moet wel kunnen leven met de schabouwelijke vertaling van track saw square tot baan zaag vierkant :eek: )

ikzelf heb de makita versie en zaag daar perfect haaks mee.
ik leg er soms een winkelhaak naast om te checken. als de rail afwijkt is dat omdat de aanslag niet goed aanligt bvb omdat er een stukje stof tussen zit, niet omdat de aanslag niet nauwkeurig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: groentje en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
1688574763595.png

het vlaams staat hier op de achtergrond
het is de schrijver die meer info dan nodig geeft
'op maat zagen' zou volstaan hebben
de extra-info die ik gaf, is dat ik soms de platen eerst op bruto-maat zaag, en pas ter plaatse op netto-maat
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Ik zou de bench dog rail square even bekijken.
Lijkt me net iets robuuster dan deze van festool m.
De festool variant werkt ook maar met 1 klem om de geleider naar zich toe te trekken.
Nu... ik heb ook de festool variant hoor en deze bevalt me eigenlijk prima haha.
Ik moet wel zeggen, deze hangt gewoon netjes op in mijn werkplaats en de kans dat deze op de grond valt verkleint omdat ik hem niet op verplaatsing neem.

Deze variant dus:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb optie 2 aangeschaft als set in systainer .
Tot zover geen klachten.
Heb alleen de neiging om em elke keer te controleren of ie haaks is, ligt meer aan mij want 99% van de keren is hij haaks :p
waarvoor dienen die koppelstukken ?
1688577313460.png

festool blijkt daarvoor een verlengstuk te hebben
heb je dat (bekeken) ?
FS-WA-VL 577041
1688576626720.png
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb al een enige tijd de verstelbare FS-WA, werkt perfect. Hiervoor gebruikte ik mijn dikke blokhaak en dat ging ook goed. Soms twijfel ik en controleer ik nog extra met de blokhaak, maar het is dan toch altijd goed.

Ik weet niet meer wat ik betaald had, maar zeker geen €215 in de BTW.
Met dat ik dit typt bedenk ik me dat de schermafbeelding wel eens van de Festool site kon zijn, die prijzen zijn altijd een stuk hoger.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.