Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 69

Talking Bouw van mijn tuinhuis!

Hierbij de start van mijn tuinhuis.
    Het maken van de HSBwanden

021.jpg
    029.jpg
    De eerste kaders aan elkaar vijzen
    034.jpg
    Hier zijn we al wat verder
    035.jpg
    En klaar met de HSB wanden! (en we zijn blij, was toch wel frisjes!)
    038.jpg

Dinsdag worden de dakbalken geleverd en kunnen we weer verder doen.

Groetjes,
    Kevin

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Mooi zo!

Zijn dat sls'en van 89? Ben zeer benieuwd naar het vervolg!

Dat zijn inderdaad cls'en van 89x38.
    En de opbouw word al direct getest, er passeert op dit ogenblik een stormke.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ziet er al mooi uit.

Komt er een plat dak op?

Ben je niet bang voor vocht bij de aansluiting met de beton. Meestal vertrekt men op een laag ytong of betonblokken met daarop
    een waterkering ( diba, roofing of epdm)

succes alvast

S.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Hey Kevin,

uit welke streek van belgie kom je? (ik ben van west-vlaanderen, izegem)
    De storm is hier ook al voorbijgekomen...

Ik hoop dat je aan de onderzijde, tussen de betonplaat en je houten skelet een waterkering (epdm-folie of iets dergelijks) hebt gestoken tegen het opstijgend vocht?

Uw betonplaat zal namelijk vocht uit de grond 'aanzuigen' waardoor dit onmiddellijk in uw skeletwand zal tercht komen.

Hoe voorzie je de opbouw van uw wanden?

@Silvano: er komt inderdaad een plat dak op.
    Ik ben gestart met een gedrenkte CLS op de beton en dan mijn kaders, heb geen epdm ofzo tussen gedaan en lijkt mij toch niet echt nodig...die betonplaat is gegoten met een PEfolie eronder, die kan toch nergens vocht opzuigen?

@Rhynix: ikzelf ben van Zillebeke (bij Ieper).
    De opbouw van de wanden word dus van binnen naar buiten: OSB - mss nog een damprem maar volgens het internet is OSB al goed dampremmend en de ruimte kan je wel niet vergelijken met een huis, hier word niet in gekookt/gedoesjed/ook niet verwarmd zoals in een huis - CLS met isolatie tussen (iets met steenwol voor de geluidsabsorptie) - dampopen scherm - spouw - planchetten in thermowood

Hallo Kevin,

Dat ziet er goed uit! Wat zij de afmetingen van jouw tuinhuis? Lijkt mij een redelijke oppervlakte aan de foto's te zien.
    Hoe dik heb je de betonplaat gestort en is de van onder ook geisoleerd?

Ik blijf de voortgang met belangstelling volgen.

Groeten,
    Arjan

@Timber: de afmetingen van de betonplaat zijn 4,5m op 8,8m, in belgie is dat de wettelijke maximum zonder architect (40m²).
    De betonplaat heb ik een 15cm dik genomen en is niet van onder geisoleerd, het blijft een werkkot geen leefruimte.
    Ik ging normaal ook de muren/dak niet isoleren maar ben gewezen in een vorige thread op geluidsisolatie(naar de geburen toe), heb hier dan beslist dat ik steenwol zal gebruiken.

Groetjes,
    Kevin

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Als je de muren en dak niet zou isoleren dan zou je daar levenslang spijt van gehad hebben, kunnen werken in een warme ruimte waar je gereedschap en werkstukken niet vochtig worden is het toppunt van luxe. Mijn ruimte 4x5m (die je hebt bezoekt) is vergelijkbaar, 8cm glasvezel in de muren en 15 in het dak/plafond.
    Met een gewone elektrische radiator hou ik dat de hele winter aangenaam warm en de radiator springt maar af en toe aan. Er is eigenlijk geen merkbaar verschil in stroom verbruik tussen zomer en winter. Ik heb wel dubbel glas in mijn ramen (via 2dehand dubbel glas gevonden voor bijna niets en zelf de ramen gemaakt) en mijn deur is ook 10cm dik, gewoon een houten raamwerk zoals jouw wanden met daarin 8cm isolatie en osb binnen en buiten erop.

Wat ga je voorzien voor de ramen en deuren?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Als je de muren en dak niet zou isoleren dan zou je daar levenslang spijt van gehad hebben, kunnen werken in een warme ruimte waar je gereedschap en werkstukken niet vochtig worden is het toppunt van luxe. Mijn ruimte 4x5m (die je hebt bezoekt) is vergelijkbaar, 8cm glasvezel in de muren en 15 in het dak/plafond.
    Met een gewone elektrische radiator hou ik dat de hele winter aangenaam warm en de radiator springt maar af en toe aan. Er is eigenlijk geen merkbaar verschil in stroom verbruik tussen zomer en winter. Ik heb wel dubbel glas in mijn ramen (via 2dehand dubbel glas gevonden voor bijna niets en zelf de ramen gemaakt) en mijn deur is ook 10cm dik, gewoon een houten raamwerk zoals jouw wanden met daarin 8cm isolatie en osb binnen en buiten erop.

Wat ga je voorzien voor de ramen en deuren?
    Akkoord, het was aangenaam in uw werkruimte (zeker in vergelijking met de machineruimte :P) dus dat is inderdaad een pluspunt.
    Voor de ramen heb ik enkele ramen dat ik ga hergebruiken uit mijn huis, had enkele ramen vervangen door hoogrendementsglas maar na langer gebruik gaan we enkele dingen veranderen waardoor het glas onbruikbaar word...dus maar hergebruiken in mijn tuinhuis. Voor de ramen en deuren ga ik massief thermowood gebruiken voor hetzelfde uitzicht te hebben als mijn planchetten, in de dubbele deur komen ook nog eens grote ramen 1,7m x 0,76m.

Forum Rechten