Bouw van mijn tuinhuis!

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou het in dit stadium wel weten: een of twee lange hefbomen, HSB-karkassen oplichten en er een van de genoemde materialen tussen hout en beton stoppen. Als je het goed aanpakt ben je nu met een paar uurtjes klaar. Over 10 jaar is het een ramp.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Ik zou voor behandeld hout gaan. Een of andere chemische verduurzaming of jaarlijks schilderen. Voor een tuinhuisje zou ik nu waarschijnlijk een afwerking op basis van lijnolie en aardpigmenten gaan. Gemakkelijk en goedkoop aan te brengen.
Ik weet niet of gevelbekleding in bijvoorbeeld WRC ook gevoelig voor vraat is. Lariks wordt ook gebruikt. Maar er zijn talloze mogelijkheden, niet alleen hout. Voor de ramen en deuren een goede kwaliteit grenen. Als je mag uitzoeken bij de houthandel ga je tussen het daktimmerhout al goede stukken vinden. Kostbaar tropisch hout is nergens voor nodig.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda

een keer is afdoende hè, anders ben je net zo eigenwijs ;) Uit mijn Goudse ervaring (erg vochtig daar) weet ik dat houtenconstructies die met de voetjes dicht bij de vloer staan idd geen levenslange leven beschoren zijn. Maar het houdt best wel een tijdje vol. 10 jaar moet denk ik wel lukken mits je de onderzijdes regelmatig schoonmaakt en bij houdt
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou het in dit stadium wel weten: een of twee lange hefbomen, HSB-karkassen oplichten en er een van de genoemde materialen tussen hout en beton stoppen. Als je het goed aanpakt ben je nu met een paar uurtjes klaar. Over 10 jaar is het een ramp.

Denk dat de wanden op de geipregneerde stelregel gechroefd zijn, die wel met slagpluggen oid op de beton bevestigd zal zitten?? Even oplichten zal geen makkie zijn in dit geval. Omdat het beton is en geen (poreuze) steen zou ik het zo laten, de gewolmaniseerde regel kan ook zeker meer hebben dan een onbehandelde vuren.

Zeer belangrijk is dat geen regen of spatwater bij de stelregel kan komen, ook als zou je dpc tussen beton en hout doen er kruipt dan nog water tussen.
Zoals Althanor beschrijft, afplakken van betonrand en onderregels met epdm kan een oplossing zijn. Of je gevelbekleding moet het zaakje zodanig afdekken dat het niet nat wordt.

Pas nog een veldschuur van ruim 20 jaar oud gedemonteerd (moet ergens anders weer opgebouwd worden). de houten wanden stonden op een borstwering van +- 50 cm hoog, kalkzandsteen aangeraapt met cementspecie. De onderregel is onbehandeld vuren en ik kon zien dat hij wel eens nat(optrekkend vocht, geen regenwater) was geweest, maar niet verrot. Als we hem weer opbouwen moet die zeker in de verf oid
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
een keer is afdoende hè, anders ben je net zo eigenwijs ;) Uit mijn Goudse ervaring (erg vochtig daar) weet ik dat houtenconstructies die met de voetjes dicht bij de vloer staan idd geen levenslange leven beschoren zijn. Maar het houdt best wel een tijdje vol. 10 jaar moet denk ik wel lukken mits je de onderzijdes regelmatig schoonmaakt en bij houdt

Als die boodschap niet is overgekomen dan kunnen nog 20 mensen goede raad gaan geven, maar dat is zonde van forumruimte. Dat is niet eigenwijs maar volhardend, toch wel een verschil.

Er wordt jaarlijks enorm veel in HSB gebouwd, misschien loopt dit wel in de miljoenen woningen schuren e.d. Er is daardoor een enorme ervaringsbasis voor dit soort gebouwen, alle fouten zijn al eens gemaakt. Als je je daar in verdiept en dan wat advies vraagt kom je vanzelf tot een duurzaam gebouw wat ook zijn waarde behoud en prettig is in gebruik. Fouten maken is hier dus niet nodig, als je dat door eigenwijzigheid toch doet dan vind ik dat spijtig, maar daar kan ik weinig aan doen behalve wijzen op de oorzaak. Ben ook absoluut niet onwillig om te adviseren, maar dan moet het wel zin hebben en er niet doorgegraven worden tot iemand zegt dat de zelf gekozen oplossing toch misschien toch wel ok is.

Maar goed, za me er verder niet mee bemoeien, hoop iig dat TS zo slim is om het bovenstaande advies ter harte te nemen en de boel aan te passen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
De boel afbreken om er folie onder te leggen lijkt me voor een tuinhuisje een behoorlijke opgave.
Het probleem is dat als het beton nat wordt, dit vocht in de onderste regel zal zuigen en daar het hout zal verotten.

Je zou dus ook kunnen voorkomen dat het beton niet te nat wordt.
De vraag is: ligt het beton direct op de aarde of zit er iets tussen? (een laag zand of een isolatielaag)

Als er bij een regenbui geen langdurige grote plassen ontstaan, en het is er ook niet drassig, dan zal het regenwater snel de bodem in zakken voordat je betonplaat het opzuigt.
Als extra bescherming zou je de zijkanten van de betonplaat nog in kunnen smeren met teer. Dan zou al het vocht via de onderkant in de plaat moeten trekken voordat het bij de onderste regels is.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
@athanor: ramp is idd doorstaan, blijkbaar niet ver van hier zelfs een dak afgewaaid.

@houtenklaas: dit word nogal moeilijk, zoals bjorn aanhaald is dit met slagpluggen bevestigd aan de plaat (50-tal)...
Maar ik bedenk mij, op die betonplaat is er vernis gespoten, stopt vernis de waterdoorlatendheid?

@bjorn: regen/spatwater kan normaal niet bij de regel komen, de planchetten worden ongeveer tot 1cm onder de bovenkant van de betonplaat gehangen en de betonplaat staat al iets hoger dan het maaiveld.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@athanor: ramp is idd doorstaan, blijkbaar niet ver van hier zelfs een dak afgewaaid.

@houtenklaas: dit word nogal moeilijk, zoals bjorn aanhaald is dit met slagpluggen bevestigd aan de plaat (50-tal)...
Maar ik bedenk mij, op die betonplaat is er vernis gespoten, stopt vernis de waterdoorlatendheid?

@bjorn: regen/spatwater kan normaal niet bij de regel komen, de planchetten worden ongeveer tot 1cm onder de bovenkant van de betonplaat gehangen en de betonplaat staat al iets hoger dan het maaiveld.

Beton is volgens mij niet zo waterdoorlatend als veel leden hier denken, bij oudere woningen heb je soms last van optrekkend vocht bij binnenmuren, deze binnenmuren lopen aan 1 stuk door tot in de fundering, bij (nieuwere) woningen waar de muren worden onderbroken door een betonvloer heb je daar geen last van.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
@athanor: ramp is idd doorstaan, blijkbaar niet ver van hier zelfs een dak afgewaaid.

Een houten regelwerk en een afgewerkt tuinhuis is toch wel een verschil. Het regelwerk vangt weinig wind, afgewerkt gaat dit toch wel anders zijn. Het is natuurlijk ook zo dat bij HSB de beplating een wezelijk onderdeel van de constructie (stijfheid) is.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Een houten regelwerk en een afgewerkt tuinhuis is toch wel een verschil. Het regelwerk vangt weinig wind, afgewerkt gaat dit toch wel anders zijn. Het is natuurlijk ook zo dat bij HSB de beplating een wezelijk onderdeel van de constructie (stijfheid) is.

Besef ik wel maar ik doelde op het feit dat mijn kaderwerk op de groene cls'en bevestigd is met maar 6 vijzen op het moment dat de storm passeerde. :) Toen de storm passeerde zat ik constant m'n tuinhuins in de gaten te houden :eek:
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Één ding moet ik jullie belgen toch wel geven... Ik ben jalours op jullie grote lappen grond en de overheden die allemaal zo soepel zijn wat bijbouwen betreft. Het ene na het andere mooie 'werkkot' wordt daar de grond uit gestampt.

In NL wordt je zowat genoodzaakt om een bedrijfspand te huren vanaf 1000 euro per maand.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Één ding moet ik jullie belgen toch wel geven... Ik ben jaloers op jullie grote lappen grond en de overheden die allemaal zo soepel zijn wat bijbouwen betreft. Het ene na het andere mooie 'werkkot' wordt daar de grond uit gestampt.

In NL wordt je zowat genoodzaakt om een bedrijfspand te huren vanaf 1000 euro per maand.

Oh, maar de TS moet voor dit bijgebouw ook een vergunning aanvragen hoor. Alleen een vereenvoudigde vergunning, waar er geen architect voor nodig is. Ik hoop althans dat hij dit gedaan heeft...

Een epdm-folie tussen de geimpregneerde cls en de houten structuur kan veel schade vermijden...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
In veel gevallen kun je in NL ook 30m2 bijgebouw neerzetten zonder vergunning, moet je tuin wel groot genoeg zijn uiteraard.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Grote lappen? Ik heb maar 7,5 are :confused:;)
Om eerlijk te zijn verkleinen de nieuwe stukken grond hier ook drastisch ... Als je een nieuwbouw koopt zit je meestal ook met 2,5-4 are grond, ik had het geluk om een oud huis met redelijk want grond te kunnen kopen. :)

@Rhynix: Ik ben naar het stad zelf geweest en heb hier zelfs een boekje voor mij liggen van 'stedenbouwkundige vergunning, melding en vrijstelling' (verkregen in't stad) en hier staat duidelijk in dat je noch een bouwvergunning noch een melding moet doen, indien je kleiner dan 40m² blijft moet je niks doen.
Er zijn natuurlijk wel enkele richtlijnen die je moet volgen hieromtrend, vb niet hoger dan 3meter, maximum 30 meter van de woning, in de zijtuin 3m van perceelsgrens, in de achtertuin 1m..
 
Laatst bewerkt:

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Even met een professionele vochtmeter rond geweest, wat blijkt, het hout uit mijn meubelen is +-10% vocht, even de plaat gemeten, die heeft maximum 8% aan terwijl het nu al enkele dagen regent enzo...dus ik denk dat bjorn wel gelijk heeft, dat beton niet zo waterdoorlatend is...of doe ik hier iets fout in mijn meting? :confused:
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Al even niet meer gepost maar daarom niet stil gezeten. De dakbalken liggen erop en zijn onder helling gezaagd, hierop liggen OSB 22mm, nu is het even wachten op de isolatie die besteld is. (Rockwool Taurox NP 6cm)
De wanden zijn ook in een 'kleedje' :) gezet, morgen begin ik normaal met de planchetten erop te schieten. Ben ook niet alleen hier aan bezig geweest, zat ook nog in de atelier te bouwen aan de ramen/deuren die erin moeten komen.
Ik zal morgen wat fotos posten.

Groetjes,
Kevin
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Was even vergeten fotos te nemen, heb er deze avond genomen maar is slechte kwaliteit (gsm) en was al donker aan het worden, ik zal later nog wel wat fotos posten. Normaal ging ik al begonnen zijn met planchetten aan te schieten maar ik was ziek...word dus uitgesteld tot zaterdag (indien het niet regent).

IMAG0471.jpg
IMAG0472.jpg
IMAG0473.jpg
IMAG0475.jpg

Groetjes,
Kevin
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
een updateke, vandaag wat planchetten geschoten, morgen volgt de rest hopelijk! :)

IMG_8344.jpg
IMG_8345.jpg
IMG_8346.jpg

Er ontbreekt nog fleece boven de deur, dit word later gedaan omdat de ruiten nog moeten uitgesneden worden. :)
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Alle werken zitten er bijna op! Electriciteit is gegraven, was me dat een zwaar klusje! 35m ingraven pfft :)
Aan de binnenkant moet nog OSB komen, buitenkant is het dak isoleren en dakbedekking.
Morgen nog es fototje posten van huidige situatie. :)

Groetjes,
Kevin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.