Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 19 van de 23 EersteEerste ... 91718192021 ... LaatsteLaatste
Resultaten 181 tot 190 van de 229
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Dat ziet er goed uit en een bereik van 20 meter.
    En vriendelijk voor de portemonnee.
    sometimes you just need a bigger hammer

Mijn Festool CS70 heeft een nieuw baasje, dus ik ben op zoek naar een nieuwe zaagtafel. De reden van de verkoop van de CS70 dat ik graag een model met een roltafel wil. Echter is de beperkte breedte van mijn werkplaats een probleem. Die is maar 2,75 meter breed en dan moet er ook nog ruimte zijn om andere machines tegen de muur te zetten. Uiteindelijk ben ik bij SCM uitgekomen. Hammer had ook gekund, maar is een stuk duurder dan SCM. Zeker als je naar SCM in Duitsland kijkt. Die worden daar onder de naar Holzkraft verkocht en zijn aanzienlijk goedkoper. Vooral ook door de belachelijk dure afleverkosten van SCM Nederland, want die zijn in mijn geval €920 incl. BTW zijn. Ze rekening transportkosten vanuit de fabriek in Italië naar mij en de machine wordt ter plekke in elkaar gezet. Afhalen bij SCM Nederland was slechts €175 minder.

Ik had mijn keuze teruggebracht tot 3 machines, namelijk de Minimax SC 1 C, de Minimax SC 2 C en de Minimax c 26G. De eerste 2 zijn enkel zagen en de 26G is een combinatiemachine. Die laatste is afgevallen omdat ik met de freesoptie niet alles kan doen wat ik wil en dus nog een freestafel moet maken. Dat zijn weer extra kosten en weer extra ruimte die in mijn garage gaat worden ingenomen. Ook is de vlak/vandiktebank "maar" 260 mm en ik twijfel of dat in de toekomst voldoende is. Nog een nadeel tegenover de SC 2 C is het vermogen van de 26G, want dat is maar 1,86 KW per motor. Dat alles maakte dat ik het de toch behoorlijke meerprijs tegenover de andere machines niet waard vond.

Dus dan nog 2 opties over. De Minimax SC 1 C is het kleinere broertje van de Minimax SC 2 C en verschilt voornamelijk in de maat en de sterkte van de motor. De SC 1 C heeft een 1,86 KW motor en de SC 2 C een 4 KW motor. Ook het zaagblad (250 vs 315 mm), lengte van de roltafel (1200 vs 1600 mm) en de maximale afstand tussen de parallel geleider en het zaagblad (700 vs 900 mm) is minder/kleiner. Het prijsverschil is zo'n €650 (incl BTW). Het was echter even afwachten of de SC 2C bij mij in de breedte zou passen, want die machine is 235 cm breed. Dat is waarschijnlijk genoeg om net passen, maar niet genoeg om er een machine naast te hebben. Nu kan ik iets van de geleidestang van de langsgeleider afzagen en dan past het zeker. Maar hopelijk vind ik een oplossing zodat een drastische oplossing nodig is.

Het is wel grappig dat ik begon te typen met nog 2 opties in mijn hoofd en dat tijdens het typen al een keuze heb gemaakt. Het wordt de SC 2 C. Nu moet ik alleen nog bedenken of ik de verzie wil met voorrits of zonder. Ik gebruik die nu eigenlijk niet, maar de meerprijs is beperkt en wie weet of ik die in de toekomst ga gebruiken.

Daar hoeft je je niet echt zorgen over te maken. Ik heb al een 2 à 3-tal jaar een Felder 90 (of 92?) tands zaagblad in gebruik en dat zaagt zonder voorritser nog altijd perfect, keer op keer strakke zaaglijnen zonder uitbrekers in meubelpanelen.

Petrol, dat is goed om te weten. Ik wacht het prijsverschil af en dan maak ik een beslissing. Ik wil trouwens jouw Hammer wel eens vergelijken met deze SCM om te zien wat de voor- en nadelen van elk van deze machines is.

@Petrolhead.....

Zaag jij die panelen in 1 x?
    Of doe jij de eerste snede ook eerst 1 mm "voorritsen" ?
    En dan de zaag omhoog en de volle zaagsnede maken?

Ik heb het gejinxt... Gisterenavond wat witte meubelpanelen verzaagd, en daar had ik op pakweg 6 meter aan zaagsnedes toch 4 (weliswaar zeer kleine) hapjes Nuja, ik ervaar het nog lang niet als storend. Eens het echt erger wordt laat ik het blad gewoon een keer slijpen. Ik heb de panelen altijd in 1x gezaagd, zonder voorritsen.

Laat maar weten wat je precies wilt horen, L.N.!

Welke merk zaagbladen kan ik het beste kopen voor mijn nieuwe zaag? Voor kleinere zagen heb ik altijd CMT of Festool. Maar voor de maat 315 x 30 zit je bij industriële machines en daarmee (gedeeltelijk) bij andere merken. Festool heeft ze niet, CMT wel. Maar hoe verhouden die zich tot Silent Power van Felder, Stehle, Oertli of Leitz? Die laatste zijn volgens mijn internetzoektocht de beste, maar ik kan weinig verkooppunten vinden en al helemaal geen prijzen. Het gaat om een blad om te schulpen en een meer algemeen blad voor het afkorten van massief hout en het zagen in multiplex en MDF. Natuurlijk heb ik de verkoper van de zaag de vraag ook gesteld, maar die zal natuurlijk alleen maar zaagbladen aanraden die hij zelf verkoopt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    AKE. Duits, hele goede reputatie. Ik heb een Alu-zaagblad voor de TS55 dat prima bevalt. Was een aanbieding bij de Bouwmaat, maar andere maten hebben die niet, voorzover ik dat kan zien.
    https://ake.de/kreissaegeblaetter/

Verkoop in NL*: https://trasco.nl
    Jouw bladen zitten hierbij: https://trasco.nl/zaagbladen_D_315.php

* Aanvulling: geen directe verkoop. Verkoopadressen aldaar te bevragen.
    Laatst gewijzigd door Bert Vanderveen; 09-03-20 om 12:30.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Ik heb twee zaagbladen van Freud, beide geluidsarm, en die bevallen heel goed (tot nu toe). Een voor het schulpen met spaanbegrenzer en de andere voor plaatmateriaal. Via Veldman slijptechniek in Heerhugowaard. Bestellen via de website is meestal binnen 2 dagen in huis. Voor het niet zo nette hout heb ik een zaagblad van Ecotools.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Bedankt Bert & Ed!

Net de bestelbevestiging voor de SC 2 C de deur uit gedaan. Het heeft nog even geduurd, want mijn vader wilde nog een kolomboormachine mee bestellen en hij twijfelde welke. Dat is een Optimum Optidrill B16 Basic geworden en die is bij de leverancier van de Minimax €255 (incl BTW). Toevallig nam de nieuwe verkoper van Hammer/Felder contact op en ik heb hem een offerte laten maken voor een Hammer K3 Winner met oplegtafel en dadovoorbereiding. Maar die was, ondanks een uitzonderlijke bedrijfskorting, ruim €1100 (incl BTW) duurder dan de SCM (en dan zonder werkstukklem en klemschoen). Ik mis wel de dado, maar wel een langere roltafel.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten