Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 8 van de 9 EersteEerste ... 6789 LaatsteLaatste
Resultaten 71 tot 80 van de 90
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Als ik die HBM zo zie, denk ik dat ie nagenoeg identiek is aan bijv. de Bernardo, de Güde, de Scheppach, de… . Van Alibaba krijg ik wel eens een aanbieding voor producten die je bij een relatief kleine bestelling in je eigen 'opmaak' kunt krijgen. Geeft te denken.

Ik zou wel wat 'in depth' dingen willen zien, bijvoorbeeld hoe de overbrenging eruit ziet, wat er plastic is en wat niet. De vlakheid van de tafels, of die een beetje in lijn liggen. Hoe de messen zich houden (micro-foto's!). Dat soort dingen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hstraat Bekijk Berichten
    Zeer benieuwd naar de review , Je gaat er denk ik een apart topic van maken? Ook benieuwd naar de bouwkwaliteit an sich.
    Yep, het wordt een apart topic zodat het gemakkelijker terug te vinden is als je specifiek deze machine zoekt. Een samenvatting of iets dergelijks zal ik hier wel plaatsen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aeolos Bekijk Berichten
    Interessant! Erg benieuwd naar je resultaten, al is natuurlijk de grote onzekerheid bij dit soort machines de soms gebrekkige QA, waardoor je een fantastische machine kunt treffen, maar ook een brak model. Fijn dat je al deze effort in dit "experiment" steekt!
    Ja, dat is wel een beetje een probleem die wisselende kwaliteiten. Maar designkeuzes (positief en negatief) kan ik hier wel aangeven. Daarnaast ook een soort benchmark: zo snel gezien heb ik een goed exemplaar. Als iemand dan een slechter exemplaar heeft, dan kan hij/zij dat achterhalen aan de hand van mijn review en zijn/haar exemplaar omruilen.

Het is sportief van HBM dat een exemplaar sturen, want deze gaat vergeleken worden met andere merken en modellen die een veel hogere nieuwprijs hebben of hadden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Als ik die HBM zo zie, denk ik dat ie nagenoeg identiek is aan bijv. de Bernardo, de Güde, de Scheppach, de… . Van Alibaba krijg ik wel eens een aanbieding voor producten die je bij een relatief kleine bestelling in je eigen 'opmaak' kunt krijgen. Geeft te denken.

Ik zou wel wat 'in depth' dingen willen zien, bijvoorbeeld hoe de overbrenging eruit ziet, wat er plastic is en wat niet. De vlakheid van de tafels, of die een beetje in lijn liggen. Hoe de messen zich houden (micro-foto's!). Dat soort dingen.
    Het is op het eerste gezicht hetzelfde model, maar dat wil niet zeggen dat het exact hetzelfde is. Zo heeft (of had) Einhell een vergelijkbaar exemplaar met kunststof wielen, terwijl ze bij de HBM van aluminium zijn. Ook de kwaliteitseisen of kwaliteitscheck kan anders zijn. Record Power verkoopt ook veel "generieke" machines, maar met een strengere kwaliteitscheck die in de UK gebeurd. Hierdoor is de kwaliteit een stuk hoger dan bij de meeste andere merken die dezelfde generieke machines verkopen. Dat zie je ook terug in de garantie die vaak 5 jaar is.

Vlakheid van de tafels, overbrenging, in lijn zitten van de tafels komt allemaal in bod in de review. Ook zal ik naar de lagers kijken, want die werden bij een eerdere revisie van dit model soms erg heet. Ik moet nog even zien of en hoe ik micro-foto's kan maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DitchDeurne Bekijk Berichten
    Ik heb via MP gekocht:
    - Mafell AD 160 voor €275 in 2018
    - Bosch SHO 280 voor €150 in 2016/2017 maar dat was toen al een koopje, denk dat de echte prijs een stuk hoger zal liggen

Beide machines compleet en in uitstekende staat
    Staat nu (april 2019) een Mafell AD 160 op MP maar die staat al op €360

Review HBM 10" vlak/vandiktebank.

Ondertussen heb ik de HBM gereviewed (de review is hier te vinden). Ik post hier de conclusie:

De belangrijkste vraag is of ik de HBM zou aanraden? De tekst in de review lijkt misschien heel kritisch, waardoor het antwoord misschien wat onverwacht is. Mijn antwoord is ja, met een “maar”. De “ja” komt door het feit dat je er goede schaafresultaten mee kunt behalen en dat voor een relatief lage prijs. Maar het is geen machine voor iedereen. De HBM is een machine voor een gebruiker die af en toe wat wil schaven, maar niet te veel geld wil neerleggen voor een nieuwe machine of de het gedoe, risico en opknapwerk van een oudere machine wil. Iemand die meer schaaft of kritisch is (zoals ik) zal al snel tegen een aantal terugkomende frustraties lopen en waarschijnlijk beter af zijn met een andere machine. Die andere machine zal in het geval van een nieuwe machine wel een stuk duurder zijn of in het geval van een 2ehands meer werk en meer risico met zich mee brengen. Of beiden, want mijn tweedehands Metabo was duurder en had meer opknapwerk.

Natuurlijk is de bouwkwaliteit niet overal super. Maar dat was bij de meeste dingen gemakkelijk te verhelpen. Het enige echt probleem is de montage van de spaanderkap bij het vandikteschaven. Als je daar mee kunt leven (of een oplossing verzint), dan heb je voor het geld een prima machine. Het is een beetje een Volkswagen UP vergelijken met een Renault Megane stationwagen. Met die UP kom je perfect van A naar B, maar de Megane doet dat comfortabeler, sneller en met meer bagage.

Pluspunten

• Prijs
    • schaafresultaat

Minpunten

• Bouwkwaliteit laat wat steken vallen
    • Ontwerp en bevestiging spaanderkap
    • Snipe
    • Geluidsproductie

Het is al weer een tijdje geleden, maar tot op heden ben ik wel tevreden over de leverancier van mijn scheppach HMS1070, Westfalia. Samen met de importeur, van Spijk hebben we uitgevonden welk onderdeel er moest komen. Helaas was levering op korte termijn niet mogelijk, zodat besloten werd dat ik een nieuwe machine zou krijgen. Ook hiervan zou de levertijd lang zijn, half juni. Tot mijn verbazing werd hij gister afgeleverd.
    Ik heb in de tussentijd toch nog redelijk wat met de machine gewerkt, met name omdat het vandiktebank gedeelte wel volledig functioneel was. Ik zal ook een review schrijven.
    De review van de HBM lezend zie ik overeenkomsten en verschillen.
    De conclusie zal echter goeddeels gelijk zijn.

Roscher heeft de Scheppach HMS1070 gereviewed en die review is hier te vinden.

Een uitgebreidere review van de Metabo HC260 is hier te vinden.

Conclusie

De Metabo HC260 is een zeer fijne en kwalitatief goede machine met een zeer goed schaafresultaat. De machine heeft meer dan genoeg vermogen om zwaardere taken aan te kunnen. De langsgeleider is lang, waardoor de machine ook zeer geschikt is voor het schaven van de zijkanten van langere planken. De Metabo maakt gebruik van 2 wisselmessen, waardoor het wisselen snel gaat. De messen zijn niet duurder dan het slijpen van messen, waardoor je kosteneffectief kunt werken.

De machine is zwaar en daardoor minder mobiel. De Metabo is daardoor niet erg geschikt voor iemand die op locatie werkt. Het ombouwen van vlakken naar aandikte schaven is wat onhandig en duurt langer dan bij andere vlak/vandiktebanken.

Het is een prijzige machine, waardoor sommige gebruikers mogelijk beter af zijn met een oudere Elektra Beckum of andere tweedehands vlak/vandiktebank. Maar de machine is de prijs meer dan waard.

Pluspunten

• Schaafresultaat
    • De lange langgeleiders
    • Vermogen
    • Stabiele machine
    • Zijkant messenbescherming werkt als featherboard

Minpunten

• De machine is zijn prijs (€1000) waard, maar zal voor veel hobbyisten meer zijn dan ze aan een vlak/vandiktebank willen uitgeven
    • Ombouwen duurt langer dan noodzakelijk
    • Door het hoge gewicht niet echt mobiel
    Laatst gewijzigd door L.N.; 02-06-19 om 10:16.

Waarom is dit topic nog niet gepinned?

Hey hallo
    Is de dewalt d72300 greviewd
    Of heb ik daar overheen gelezen?
    Mvg leroy

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leroy Bekijk Berichten
    Hey hallo
    Is de dewalt d72300 greviewd
    Of heb ik daar overheen gelezen?
    Mvg leroy
    Bedoel je de Dewalt D27300? Die is beschreven in post #9.

Dat eerste model elektra beckum met de motor op zij, heeft de mogelijkheid om de motor eenvoudig los te nemen om hem ook op de freestafel te kunnen gebruiken. Dan hoefde je maar een motor te kopen. Of dat een succes is geworden weet ik niet, maar je komt de freestafels eigenlijk nooit zonder de motor tegen.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten