Begin van CNC en de zoektocht

Rexmax

Nieuw lid
30 nov 2018
2
0
Velsen-Noord
Misschien is dit wat voor je: https://www.v1engineering.com/specifications/

Ik heb deze met een frees staan en heb samen met een broertje een tweede gemaakt met een 100 watt CO2 laser erop.
De volgende is al in de maak met een plasma snijder erop.
Hij is natuurlijk minder nauwkeurig als wat hier wordt gemaakt, maar je kan er zeker een heel eind mee komen.

Of een aankoop via Ebay, https://www.ebay.com/itm/220V-EU-PL...=item5d852605e2:g:RZMAAOSw8R9ahz0O:rk:11:pf:0
Een vriend van me heeft deze via Duitsland besteld, iets goedkoper en een wat groter bed, mocht je interesse hebben kan ik even de juiste link voor je opzoeken.

Ideeën genoeg voor een wat lager budget, een laser erop zetten is trouwens niet goedkoop zodra je voorbij de 60 watt ga:cool:

Dank voor de tips.
Voor mij wordt het inderdaad toch een koopmachine. Ik wil hem vooral gaan gebruiken, niet eindeloos aan bouwen.
Natuurlijk wil je op een gegeven ogenblik iets beters, zoals dat zo meestal gaat. En dan kan ik een beginnend cnc-er misschien weer blij maken met mijn gebruikte Shapeoko of Stepcraft.
Dus als er iemand gaat upgraden en zijn Shapeoko of iets dergelijks wil verkopen..
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
dit is een beetje een raar ontwerp met alles eigenlijk net niet.
Geen snelheid, geen stabiliteit, geen verspaning/werkstuk hoogte, geen hoge resolutie en een heel klein spindeltje.
Ik denk dat je hier niets aan hebt als freesmachine.

Gr. John
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb een zelfbouw machine die ik van iemand anders heb overgenomen maar voor een groot deel is gebouwd zoals ik hem zou bouwen
Dus hoge zijkanten en een platte brug ipv een platte tafel met hoge brug, hoge zijkanten geeft een stijvere tafel

Ik ga mijn machine rustig aan upgraden, een nieuwe besturingskaart heb ik al gekocht, volgende stap is andere motoren (closed loop)

Zelf ben ik ook nog beginner, je mag rustig eens komen kijken/snuffelen aan de machine

Hey toxiq, zou je het zien zitten eens een foto van jouw cnc te posten of per pb? Ik ben wat aan het uitkijken om er zelf 1 te bouwen, een afbeelding van een goed werkende kan al 1 en ander verduidelijken voor de manier van bouwen...
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
@Seb misschien moet je Toxiq gewoon vragen of je op de koffie bij em mag en je eigen foto toestel meenemen :) en neem gelijk een slabbertje mee om kwijlvlekken tegen te gaan :)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Je bent een geweldige machine aan het bouwen, dat is duidelijk.
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.

Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- à 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.
Maar nogmaals respect voor degenen die wel zo'n machine weten te bouwen!
Hoe gaat het met dit project ?
Al een tijdje aan het rondkijken naar een CNC, maatvoering ca. 1200 x 800, zodat ik naast het frezen van bijv. logo's of aparte vormen óók fronten voor corpussen (doorgaans max. 600 breed) kan bewerken.

Als de zoektocht eenmaal gestart is, dan kom je er al snel achter dat de mogelijkheden zooooooo divers zijn, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet...
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Heeft iemand hiernaar gekeken? OpenCNC LeanCNC; lijkt wel een soort kloon van de Openbuilds 1500*1500 te zijn. Nog enigszins betaalbaar, bovendien opensource, en (de eerste tenminste) Nederlands fabrikaat of in ieder geval dealer. De tweede lijkt wel wat steviger van uitvoering, maar is ook duurder, en moet bovendien uit Amerika komen. Maar zou het wat zijn?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Heeft iemand hiernaar gekeken? OpenCNC LeanCNC; lijkt wel een soort kloon van de Openbuilds 1500*1500 te zijn. Nog enigszins betaalbaar, bovendien opensource, en (de eerste tenminste) Nederlands fabrikaat of in ieder geval dealer. De tweede lijkt wel wat steviger van uitvoering, maar is ook duurder, en moet bovendien uit Amerika komen. Maar zou het wat zijn?
Kijk eens op www.ratrig.com naar de ratrig killerbee!
Ik heb zelf de ooznest workbee en moest ik opnieuw kopen zou ik zeker voor de killerbee gaan.
Komt uit portugal (dus geen importkosten, die zijn nu torenhoog) en maakt gebruik van dikkere stalen zijplaten en lineaire geleiding.
Komen alleen maar positieve reacties van...
Qua prijs ligt die in de lijn van de openbuilds versies, afhankelijk van welke controller, zwaardere moteren, freesmotor etc...

Groetjes,

Christophe
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Hoi Christophe,

Ja, daar zat ik zelf ook al naar te kijken! Wel een behoorlijke levertijd, maar hawar (zoals we in Friesland zeggen), dat maakt in mijn geval niet uit.

Qua freesmotor heb ik nog een Metabo 750 Watt liggen met 43 mm kraag, daar wou ik het eerst maar eens mee proberen.

Dank!

Groet, Jogchum.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Kijkend naar de KillerBee twijfel ik een beetje aan de versie. Ik zou 1500x1500mm wel kunnen plaatsen, maar zou dat niet wat te instabiel worden? Dan zou 1500X1000 beter zijn wellicht.

Ik wil er een Linux-pc aan hangen (ik draai al zo'n twintig jaar Linux thuis, dus daar weet ik me redelijk mee te redden). De 2.8 versie van LinuxCNC is er ook voor een RaspberryPI 4, dus dat is wellicht iets om te proberen. Iemand daar ervaring mee?

Lijkt nog een aardige leercurve te hebben, LinuxCNC: de gebruiksaanwijzing is 907 bladzijden...

Ik neem aan dat er een controller nodig is tussen LunixCNC en de motoren. Welke dan te kiezen uit wat bij de de Killerbee wordt aangeboden?. De blackbox heb ik veel genoemd gezien, maar wat voer de Interface CNC Touch controller toe? Aardig prijzig. En in hoeverre zijn de andere twee anders/beter?

Typische newbie vragen, vrees ik...

Jogchum
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hallo Jogchum,

Dan stel ik een vraag terug, heb je al een idee welke cam software je wil gebruiken? Het ontwerpen van alle tekeningen moet namenlijk eerst gebeuren :D
Zelf gebruik ik vectric vcarve pro (niet echt goedkoop, wel zeer gemakkelijke software voor 2D), verder zijn er ook nog (gratis) opties zoals carveco, fusion, easel, openbuilds control...

Met linux heb ik totaal geen ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen..

De ratrig is inderdaad wat wachten met levertermijn maar toch krijg ik het gevoel dat je hier veel waar voor je geld krijgt, ook krijgt ie alleen maar positieve reacties!
Ik dacht dat je met controller en freesmotor aan iets van een +-1700 a 1800 euro zit, zonder software, da's echt wel een scherpe prijs! En zonder importkosten, dus dat valt ook zeker mee!

Laat maar weten welke je koopt, en een bouwverslagje hier is ook altijd welkom :cool:

Groetjes,

Christophe
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Als ik het zo bekijk gebruikt bijvoorbeeld die xpro controller die aangeboden wordt GRBL. Dit is een open source cnc besturing die op bijvoorbeeld een arduino draait. Verder zitten er dan ook de drivers voor de stappenmotor in dat kastje, en waarschijnlijk ook de voeding voor de stappenmotoren.

Als je die standaard controller wilt gebruiken is het waarschijnlijk ook handig om de bijbehorende software / code sender te gebruiken ipv linuxcnc.

Zelf heb ik een cnc frees die grbl op een arduino heeft als besturing en ik gebruik universal gcode sender als software on mijn gcode naar grbl te sturen.
Daarnaast heb ik een draaibank die met Linuxcnc werkt.

Beide zijn in mijn ogen goede opties, maar wel heel verschillend. Grbl is compleet genoeg, maar kun je niet gemakkelijk uitbreiden. Wel zijn er enorm machines die hierop draaien, en er is dus veel informatie en voorbeelden te vinden.

Linuxcnc is lastiger te leren (ik ken alleen de basics) maar biedt wel veel mogelijkheden om aan te passen. (heb bijvoorbeeld op de draaibank een encoder gemaakt op de spindel om schroefdraad te kunnen draaien, dat zou met grbl niet eenvoudig lukken) ook gebruik ik een mesa kaart in combinatie met Linux cnc om de step/dir signalen te genereren. Dit kan ook software matig maar dan moet je net de goede pc hardware uitzoeken om dat goed te laten werken. En dan moet je nog de rest van de besturing ook nog zelf gaan maken (stepper drivers, voedingen, eindschakelaars, een kast waar dit allemaal in zit, etc)
Linux cnc op een raspberry is volgens mij nog een factor moeilijker om goed draaiend te krijgen.

Als je de machine eerst draait met de standaard controller om ervaring op te doen kun je altijd later nog kijken of je het spul om wilt bouwen. Voor relatief weinig geld ben je dan eerst plug en play klaar.


Zo ben ik zelf ook begonnen met de cnc frees. Eerst arduino met grbl, betaalbare drivers en voeding. later heb ik veel componenten geupgrade naar bijvoorbeeld leadshine 80v drivers en voeding on meer snelheid en betrouwbaarheid te krijgen.
Dit kun je zo gek maken als je zelf wilt. (maar hangt wel een kosten plaatje aan, de besturing kast zit inmiddels qua kosten een mooi eindje in de richting van de prijs die genoemd wordt voor een complete ratrig cnc machine + freesmotor) en op het moment ben ik deze weer aan het ombouwen, nu naar Linux cnc, omdat ik er graag een tool wissel spindel op wil hebben.


Allemaal en afweging tussen wat je er mee wilt doen, wat daarbij past qua machine, en wat je ervoor over hebt.

Beste zou zijn om te kijken of zo'n ratrig of vergelijkbare cnc niet ergens draaiend bekeken kan worden, dan krijg je een goed idee van wat die kan en of dat aansluit bij je wensen.

Heel verhaal, hopelijk niet teveel afgedwaald 😅
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Heb wat filmpjes en het 3D model van de killerbee bekeken.
Dat is voor het geld toch wel een hele goede machine volgens mij.
Ben alleen benieuwd naar de snelheid waarmee hij beweegt, kan ik niet vinden.

En als je toch een eigen besturing wilt maken met Linuxcnc, hier vondt ik een filmpje van iemand die er een Mach3 besturing aan maakt, Is wel iets anders, maar geeft een indruk van wat een zelfbouw besturing ongeveer nodig heeft.
DIY CNC Electronics - RatRig KillerBee #4 feat. Mach 3, NVEM, Closed Loop Steppers
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Dan stel ik een vraag terug, heb je al een idee welke cam software je wil gebruiken? Het ontwerpen van alle tekeningen moet namenlijk eerst gebeuren :D
Ik ben van plan FreeCAD te gebruiken, en tamelijk uitgebreid pakket, wel met een dito leercurve. Maar met - ook daar - veel community-hulp moet dat wel lukken.

Laat maar weten welke je koopt, en een bouwverslagje hier is ook altijd welkom :cool:
Bouwverslag zal ik zeker doen, maar kan nog wel even duren: als ik de andere reacties zo lees ben ik nog wel even bezig om een goed begrip van de materie te krijgen, en daarmee een goede basis om een verantwoorde keuze te kunnen maken.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Heb wat filmpjes en het 3D model van de killerbee bekeken.
Dat is voor het geld toch wel een hele goede machine volgens mij.
Dat lijkt de communis opinio te zijn.
Ben alleen benieuwd naar de snelheid waarmee hij beweegt, kan ik niet vinden.
In het filmpje dat je hieronder inlinkt, zegt hij (op 2:17) 'it's running at 10.000 mm/minute." Is dat de snelheidsaanduiding die je bedoelt?
En als je toch een eigen besturing wilt maken met Linuxcnc, hier vondt ik een filmpje van iemand die er een Mach3 besturing aan maakt, Is wel iets anders, maar geeft een indruk van wat een zelfbouw besturing ongeveer nodig heeft.
DIY CNC Electronics - RatRig KillerBee #4 feat. Mach 3, NVEM, Closed Loop Steppers
Dank, heb de eerste paar minuten gezien, indrukwekkend inderdaad!
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Als ik het zo bekijk gebruikt bijvoorbeeld die xpro controller die aangeboden wordt GRBL. Dit is een open source cnc besturing die op bijvoorbeeld een arduino draait. Verder zitten er dan ook de drivers voor de stappenmotor in dat kastje, en waarschijnlijk ook de voeding voor de stappenmotoren.
Hmm. Hier wreekt zich weer mijn gebrek aan kennis, als newbie... Conclusie is dus dat LinxCNC niet bruikbaar is voor de aansturing van de xpro? En geldt dat dan niet voor de blackbox?
Als je die standaard controller wilt gebruiken is het waarschijnlijk ook handig om de bijbehorende software / code sender te gebruiken ipv linuxcnc.

Zelf heb ik een cnc frees die grbl op een arduino heeft als besturing en ik gebruik universal gcode sender als software on mijn gcode naar grbl te sturen.
Wat is "universal gcode sender"? Als ik het google, kom ik hier; zit dat dus tussen grbl en de hardware in? Ik heb het plaatje nog niet goed in beeld geloof ik.
Beide zijn in mijn ogen goede opties, maar wel heel verschillend. Grbl is compleet genoeg, maar kun je niet gemakkelijk uitbreiden. Wel zijn er enorm machines die hierop draaien, en er is dus veel informatie en voorbeelden te vinden.

Linuxcnc is lastiger te leren (ik ken alleen de basics) maar biedt wel veel mogelijkheden om aan te passen. (heb bijvoorbeeld op de draaibank een encoder gemaakt op de spindel om schroefdraad te kunnen draaien, dat zou met grbl niet eenvoudig lukken) ook gebruik ik een mesa kaart in combinatie met Linux cnc om de step/dir signalen te genereren. Dit kan ook software matig maar dan moet je net de goede pc hardware uitzoeken om dat goed te laten werken. En dan moet je nog de rest van de besturing ook nog zelf gaan maken (stepper drivers, voedingen, eindschakelaars, een kast waar dit allemaal in zit, etc)
Linux cnc op een raspberry is volgens mij nog een factor moeilijker om goed draaiend te krijgen.
Uitbreiden lijkt mij in mijn geval niet zo'n issue, als ik zie wat grbl standaard kan, is dat voorlopig genoeg, en misschien wel voor altijd.
Als je de machine eerst draait met de standaard controller om ervaring op te doen kun je altijd later nog kijken of je het spul om wilt bouwen. Voor relatief weinig geld ben je dan eerst plug en play klaar.
Inderdaad. Maar als je - en de kans lijkt me niet groot, zei ik al - toch wilt uitbreiden, gooi je dan hardware weer aan de kant?
Zo ben ik zelf ook begonnen met de cnc frees. Eerst arduino met grbl, betaalbare drivers en voeding. later heb ik veel componenten geupgrade naar bijvoorbeeld leadshine 80v drivers en voeding on meer snelheid en betrouwbaarheid te krijgen.
Als ik het goed begrijp na het lezen van hun informatie, zou de xpro als drivers in zich hebben, en zou je dus dingen als de leadshine vooralsnog niet nodig hebben. Zie ik dat goed?
Allemaal en afweging tussen wat je er mee wilt doen, wat daarbij past qua machine, en wat je ervoor over hebt.
Inderdaad, en dank daarvoor! Maar ik heb toch het idee dat ik eerst een beter begrip moet hebben van de opzet van het hele systeem.
Beste zou zijn om te kijken of zo'n ratrig of vergelijkbare cnc niet ergens draaiend bekeken kan worden, dan krijg je een goed idee van wat die kan en of dat aansluit bij je wensen.
Dat zou inderdaad erg waardevol kunnen zijn! Moet ik misschien een apart draadje voor openen. Zou ik trouwens een blik op jouw geheel kunnen werpen? Ik woon in Friesland, maar afstand is voor mij niet zo' n groot probleem.
Heel verhaal, hopelijk niet teveel afgedwaald 😅
Zeker niet, wordt zeer gewaardeerd!
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
In het filmpje dat je hieronder inlinkt, zegt hij (op 2:17) 'it's running at 10.000 mm/minute." Is dat de snelheidsaanduiding die je bedoelt?

Dat is inderdaad de snelheidsaanduiding die ik bedoel, alleen is deze machine niet uitgevoerd met de standaard controller (blackbox). Maar bouwt de man een controller met closed loop steppers. Dat is veel sneller dan standaard. Heb nog even verder gezocht, de absolute maximum lijkt rond de 2500mm/min te liggen. Misschien redt hij dat niet bij 'zwaar' frezen. Dit is op zich ok, maar wat sneller zou mooi zijn. Voor het frezen is het een prima maximum snelheid, als je echter de ijlgang wat sneller kunt (bewegen zonder frezen) scheelt dat vaak ook veel tijd op de totale freesprogramma duur. Misschien alleen interessant bij productiewerk trouwens. En een beetje afhankelijk van hoe groot je de machine kiest. Bij een machine van 1,5 bij 1,5 meter zit je bijvoorbeeld toch met aardige verplaatsingen. (Even naar de andere kant van het bed met 2500mm/min is bijna 40 sec ;-)

Hmm. Hier wreekt zich weer mijn gebrek aan kennis, als newbie... Conclusie is dus dat LinxCNC niet bruikbaar is voor de aansturing van de xpro? En geldt dat dan niet voor de blackbox?
Linuxcnc kan wel, maar dan zul je zelf een besturing moeten bouwen met losse drivers en voedingen, evt. hardware mesa kaart, etc. Of de bestaande controller (blackbox) ombouwen, maar is maar de vraag hoe gemakkelijk dat is. (LinuxCNC is trouwens geen programma dat je draait onder je bestaande linux installatie, beste is een dedicated pc, of dualboot. Is een 'kloon' van linux geoptimaliseerd voor CNC aansturen.

Wat is "universal gcode sender"? Als ik het google, kom ik hier; zit dat dus tussen grbl en de hardware in? Ik heb het plaatje nog niet goed in beeld geloof ik.
Simpel gezegd:
Correct, dit is de software die de gcode van je computer naar GRBL stuurt.
GRBL maakt hier vervolgens stap en directie pulsjes van, deze pulsjes gaan naar de input van de drivers.
Deze drivers zetten die pulsjes dan weer om naar stuurstroom voor de motoren.

Als ik het goed begrijp na het lezen van hun informatie, zou de xpro als drivers in zich hebben, en zou je dus dingen als de leadshine vooralsnog niet nodig hebben. Zie ik dat goed?
Ook correct. Waarschijnlijk zit daar een kant en klaar driverboard in. Zoals bijvoorbeeld: link voorbeeld driverboard

Inderdaad. Maar als je - en de kans lijkt me niet groot, zei ik al - toch wilt uitbreiden, gooi je dan hardware weer aan de kant?
John en ik hebben nog een CNC staan die nog een besturing mist, daar gaat dan de huidige besturing dan op.
Dat zou inderdaad erg waardevol kunnen zijn! Moet ik misschien een apart draadje voor openen. Zou ik trouwens een blik op jouw geheel kunnen werpen? Ik woon in Friesland, maar afstand is voor mij niet zo' n groot probleem.
Zeker, kom maar langs. Ik woon vlakbij de stad Groningen, dus dat is waarschijnlijk niet al te ver weg.
We stonden elk jaar op de Opendaghout met de CNC, maar dat gaat helaas dit jaar niet door.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.