PDA

Bekijk Volledige Versie : Vloer van underlayment in werkplaats

klaas0639
20-09-16, 20:50
Tot voor kort huurde ik een werkplaatsje ergens achter in een grote tuin van een dorpsgenote. Een goed geïsoleerd en verwarmd eenvoudig Zweeds chaletje. Goed geïsoleerd en verwarmd Maar….. helaas helaas, ze heeft haar huis verkocht en ik moet er uit.

Afgelopen zaterdag heb ik mijn spullen verhuisd naar een nieuw onderkomen in het dorp. Een wat krappe maar”eigen” afgesloten ruimte in een grote vrachtwagengarage.

In het “”Zweeds chaletje”” zat een niet zo egale betonvloer. Ik heb ervaren dat dat niet prettig is. Maar mijn nieuwe ruimte heeft een echt slechte betonvloer.

Daarom wil ik er een underlaymentvloer over leggen. Op balkjes van 44 mm dik keer 75 mm hoog. De hoogte van 75 mm is misschien krap, maar hoger geeft problemen met de deur.

Hieronder twee schetsjes. Wat is jullie mening over de uitvoering. Kan dit zo?

52803
Schets van de vloer.

52804
Detail vloer met zicht op uitvulstukken

MarcelG
20-09-16, 20:52
Lijkt me prima, is de 48 cm afstand niet iets te groot? Ligt natuurlijk ook aan machines die je erop gaat zetten...

Toxiq
20-09-16, 20:53
Waarom zou je die zo hoog leggen ?
Ik heb in de garage een eiken vloer liggen op latten (geloof iets van 14mm dik)
Eiken vloeren koop je regelmatig op MP voor weinig, ziet er een stuk beter uit denk ik

klaas0639
20-09-16, 21:53
@ Toxic: Omdat de vloer zo onegaal is. Daarom dragende balkjes en steuntjes ;).

mvg
klaas0639

klaas0639
20-09-16, 21:59
Ja Marcel dat is mijn zorg ook een beetje. Misschien wat breder en/of hartafstand wat kleiner.
Hoewel: ik heb niet echt zware machines (maar bedenk ik nu, wel een zware stelling en gevulde kast en zware werkbank)

mvg
klaa0639

Pel
20-09-16, 22:00
Niks mis zo Klaas, gewoon voor het hoogste rendement met de platen gaan, het is immers ook maar een vloer van een werkplaats. Zorg er wel voor dat, daar waar machines komen te staan, een extra kepertje ter ondersteuning wel gewenst is.

Groet Pel.

svenskapelsin
20-09-16, 22:11
Als je het zo doet, leg dat in ieder geval wel degelijk plastic op het beton. Je gaat anders vochtproblemen krijgen icm het hout. Waarom leg er niet gewoon een zandcement dekvloer van circa 6cm op de oude betonvloer? Denk dat het niet eens veel duurder is (als je het zelf doet).

klaas0639
21-09-16, 07:39
Als je het zo doet, leg dat in ieder geval wel degelijk plastic op het beton. Je gaat anders vochtproblemen krijgen icm het hout. Waarom leg er niet gewoon een zandcement dekvloer van circa 6cm op de oude betonvloer? Denk dat het niet eens veel duurder is (als je het zelf doet)..

Dank voor de plastic folie tip.
Het is een ruimte die ik bijna gratis mag gebruiken. Niet mijn ruimte dus.

mvg
klaas0639

EvdL
21-09-16, 08:20
Ik zou er gelijk electra onder stoppen en zou de balken zo laag mogelijk maken

Bijtel
21-09-16, 08:53
Check met een lange waterpas (op een rechte lat) hoeveel hoogteverschil erin zit. Evt. de vloer zelfs schuin laten liggen, maar wel vlak maken. Dan weet je hoe dik de latten eronder moeten worden.

Je kan tengels (d=10mm) gebruiken voor het hoogste punt, en de rest uitvullen met vulplaatjes. Of als het grote verschillen zijn met vulstukken hout eronder. Hoe je het tekent is veel meer werk en minder sterk. Leg de latten hoh 300. Laat de kopse plaatnaden op een lat uitkomen.

Pel
21-09-16, 10:48
Ik zou zeker kepers gebruiken, latten voldoen niet als ondersteuning op een slechte hobbelige betonnen vloer.

Groet Pel.

Bijtel
21-09-16, 13:30
Waarom niet?
Uiteraard wel opvullen.

Pel
21-09-16, 13:49
Omdat latten door buigen, of je moet ze overal opvullen, en dat is nogal veel werk lijkt mij. Voor een plafond voldoen latten en tengels uitstekend maar niet voor een hobbelige betonnen vloer. Trouwens de platen trek je ook beter vast op kepers dan latten lijkt mij.

Groet Pel.

Victor
21-09-16, 14:06
En een dagje egaliseerbeton aanmaken geen optie? Heb dat in mijn kelder gedaan n ben zeer tevreden over het resultaat. Uiteraard geen dure kant en klare gekocht maar gewoon zelf gemengd en bij hoogteverschillen van meer dan 1 cm een klein ijzeren netje erin gedaan...ligt al 7 jaar zonder breukjes oid...succes!

RdeR
21-09-16, 22:00
Hallo Klaas,

Ik heb een jaar geleden underlayment gebruikt als vloerplaten in mijn werkplaats. Ik weet niet of ik er nu nog voor zou kiezen.

De platen die ik gebruikte bleken onder de topfineerlagen nogal eens holle ruimten te hebben, waardoor ik best op veel plaatsen door de toplaag heen zak. Ik weet niet hoe die vloer zich op langere termijn houdt.

Het is de eerste keer dat ik underlayment gebruikte, dus ik weet niet of ik een gemiddelde kwaliteit kreeg of juist een slecht deel. Aan de hele platen was niets te zien.

Rob

Pel
21-09-16, 22:06
Rob, heeft hier gelijk in, underlayment is niet het beste plaat materiaal als je door de toplaag heen bent krijg je gaten. Ze worden dan vrijwel vaak als dakplaat gebruikt en voor iets winddicht te maken. ik zou eerst eens naar de sloper gaan Klaas daar vind je vloerplanken voor een prikkie.

Groet Pel.

Bijtel
22-09-16, 08:23
Er zit veel verschil in kwaliteit underlayment. Als je door de bovenlaag heen zakt, zou ik ze terug brengen en geld terugvragen. Of ze moeten wel héél goedkoop geweest zijn ;) Er staat trouwens ook niet voor niets op wat de bovenkant is. De onderkant is slechter, met meer gaten, soms geplamuurd.

Je kan de platen gewoon los laten liggen. Mits de platen zelf vlak zijn uiteraard.

Ben wel benieuwd hoe ongelijk het nu eigenlijk is. Anders is het speculeren :confused:

klaas0639
22-09-16, 09:02
Zal nog wat fotootjes maken van de vloer en hier plaatsen. Dat wordt morgen. Vandaag een sociale dag.
Ik heb nog wel even tijd om na te denken hoe het op te lossen. De eigenaar is met vakantie en zonder overleg met hem (meer dan een heel goede dorpsgenoot) onderneem ik nog niks.

Overigens: ik heb niet echt zware machines. Anderzijds: In verband met de krappe werkplaats is/wordt bijna alles verrolbaar en de ""zware-heel-echte-nog-steeds-in-aanbouw-zijnde-handwerk/schaafbank"" moet wel stabiel staan.

mvg
klaas0639

RdeR
22-09-16, 09:08
Ik heb niet zulke grote niveauverschillen in de betonvloer, wel oneffenheden. Op de betonvloer ligt plastic en daarop 2 lagen isolatiemateriaal, wat ook gebruikt wordt bij laminaatvloeren. Die platen liggen kruislings met verspringende naden. Daarop liggen de underlaymentplaten, gewoon los.

Mijn werkbank staat op de betonvloer. De rest op wieltjes.

Bevalt uitstekend, zo'n vloer is veel minder vermoeiend dan een harde vloer en het komt temperatuur en geluid in de ruimte ten goede.

Rob

Bert Vanderveen
22-09-16, 13:10
Misschien aardig om even te bekijken, dit filmpje van Marc Wilmots (ja, hij is er weer!) op YouTube:

https://youtu.be/ug5gvkKUwLY

Zijn methode van uitvlakken was echt een openbaring voor mij (& echt dom vind ik mezelf niet. Had me uren gescheeld als ik dit eerder gezien had.).

educes
22-09-16, 14:03
Ik zou ook voor de egalisatiemortel gaan. Goedkoop en gemakkelijk.
Heb net een realisatie gezien van iemand die de egaline nadien heeft ingesmeerd met een boenwas. Daardoor wordt deze nog gladder en gemakkelijker te onderhouden en geeft een heel mooi resultaat. Net een gietvloer.

Jimbo
22-09-16, 15:00
Misschien aardig om even te bekijken, dit filmpje van Marc Wilmots (ja, hij is er weer!) op YouTube:

https://youtu.be/ug5gvkKUwLY

Marc Wilmots is toch écht een andere Bekende Belg :)

Viepert
22-09-16, 15:33
Heb er zelf ook underlayment in liggen en ik ben er heel erg blij mee.
Deels voor de kosten en deels omdat het makkelijk te repareren is mocht er wat mis gaan.
Mijn garage loopt behoorlijk af met een hoogte verschil van 5cm (voor naar achter) op 6mtr afstand.
Als ik dat had moeten opvullen met cement/beton dan was ik A. een behoorlijk stuk duurder uit geweest en B. veel langer bezig geweest.
Nu gewoon met balken van 44x75 een rasterwerk gemaakt. Met de zaagtafel geprobeerd de hoogte zo dicht mogelijk te benaderen en de rest opvullen.
Waren met 2 uurtjes klaar. De rest was alleen platen leggen en schroeven.

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/53_zpsg5rotv90.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/53_zpsg5rotv90.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/55_zpssol4mt2o.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/55_zpssol4mt2o.jpg.html)

klaas0639
23-09-16, 11:51
Mooi resultaat Viepert!

Hieronder beloofde foto's van mijn vloer. De hele vloer is heuvelachtig. Dit zijn de makkelijkst in beeld te brengen plekken.

52901

52902

mvg
klaas0639

Bert Vanderveen
23-09-16, 11:57
Marc Wilmots is toch écht een andere Bekende Belg :)

Oei, zeker een vorm van vrije associatie geweest. Ik bedoel Timothy, natuurlijk. : )

Pel
23-09-16, 12:51
Plastiek eronder, kepers nemen en uitvlakken, ik weet niet of de putdeksel vrij gehouden moet worden, dan moet daar rekening mee houden, als je isolatie materiaal hebt zou ik het ertussen doen. Platen erop, ik weet niet of de ruimte vochtig is, anders zou ik zeker RVS schroeven gebruiken.

Groet Pel.

klaas0639
23-09-16, 14:24
Ja Pel lijkt mij, gezien de andere reakties en adviezen, de beste weg om te gaan.
De eigenaar is morgen terug van vakantie en kan ik met hem overleggen. Als hij geen bezwaar heeft tegen de vloer wil ik - ook als hij dat niet nodig vindt - luiken boven de putdeksels bouwen (je weet maar nooit :)).

mvg
klaas0639

Viepert
23-09-16, 18:59
Plastiek eronder, kepers nemen

Zo'n rastervloer heet dus kepers?
Weer wat geleerd :)

svenskapelsin
23-09-16, 19:04
Zo'n rastervloer heet dus kepers?
Weer wat geleerd :)

Ik ken het alleen van dakconstructies, de verticale balken die op de gordingen liggen. Denk gezien er ook plastiek staat dat het Belgisch is:rolleyes:

Pel
23-09-16, 19:05
@Viepert, een keper is een 5 x 7 cm meestal vurenhout.

Groet Pel.

Viepert
23-09-16, 21:47
Ow ok, dus niet de soort constructie maar het materiaal.
Gotcha!

trilliwilli
25-09-16, 08:33
@Viepert, een keper is een 5 x 7 cm meestal vurenhout.

Groet Pel.

Dat noemen wij vaak een "2 bij 3" , afgeleid van 2 inch bij 3 inch. Aangezien die maatvoering de ruwmaat betreft, is een geschaafde versie vaak 44x66mm.
Is naast de "2 bij 4" denk ik de meest gebruikte maat in kleine constructies, zoals wanden, vlieringen en vloeren.

Pel
25-09-16, 11:53
Dat noemen wij vaak een "2 bij 3" , afgeleid van 2 inch bij 3 inch. Aangezien die maatvoering de ruwmaat betreft, is een geschaafde versie vaak 44x66mm.
Is naast de "2 bij 4" denk ik de meest gebruikte maat in kleine constructies, zoals wanden, vlieringen en vloeren.

@William, sinds wanneer rekenen wij hout in Nederland in inches, ik meen mij te herinneren dat wij het decimale stelsel gebruiken voor de houtmaat aan te geven, alleen in de Angelsaksische landen rekenen ze in inches? De schroeven en spijkers werd vroeger wel in inches benoemd, maar tegenwoordig ook in millimeters.

Groet Pel.

Bert Vanderveen
25-09-16, 13:48
Timmeren is een traditierijk vak & behoorlijk conservatief. Mijn vader die begin jaren 50 de LTS en MTS deed had het ook altijd over 'duims' en 'anderhalf duims', etc. Dat is er nooit helemaal uitgegaan : )

mathieu
25-09-16, 15:06
@William, sinds wanneer rekenen wij hout in Nederland in inches, ik meen mij te herinneren dat wij het decimale stelsel gebruiken voor de houtmaat aan te geven, alleen in de Angelsaksische landen rekenen ze in inches? De schroeven en spijkers werd vroeger wel in inches benoemd, maar tegenwoordig ook in millimeters.

Groet Pel.
Nochtans wordt voor ruw hout toch nog duim gebruikt voor de dikte aan te geven. Een ruwe plank van 27mm is in de houthandel een plank van één duim.

svenskapelsin
25-09-16, 15:51

Nu ben ik eigenlijk veel te jong om hier iemand op te verbeteren, maar volgens mij is dit niet van inch afgeleid, maar van duimen (oud Nederlandse duim Amsterdams dacht ik). Een een geschaafde 44x69 balk is een ruwe 2x3 duims ofwel een twee en drietje. Met name de wat oudere vaklui noemt een geschaafde 44x69 in jargon een twee en drietje. De term keper zal je nooit in Nederland op deze manier gebruiken, een keper is geen vaste maat maar een constructiedeel van een dakconstuctie.

Pel
25-09-16, 16:11
Nochtans wordt voor ruw hout toch nog duim gebruikt voor de dikte aan te geven. Een ruwe plank van 27mm is in de houthandel een plank van één duim.

Dat klopt Mathieu, de hout maten zijn nooit veranderd, alleen de benaming in het decimale, toen ik vroeger begon als timmerman waren de schroeven en spijkers allemaal in duimen of inches, echter de houtmaat was in cm ruwe maat, dus ongeschaafd. De houtzagerij rekend dacht ik nog steeds in duimen?

Groet Pel.

Pel
25-09-16, 16:16
@svenskapelsin Wikipedia geeft uitleg https://nl.wikipedia.org/wiki/Duim_(lengtemaat)

Groet Pel.

svenskapelsin
25-09-16, 16:44
53025

Pel
25-09-16, 16:49
Een duim 2.54 cm werd altijd gerekend, op iedere duimstok staan zowel cm als duimen of inches.

Groet Pel

svenskapelsin
25-09-16, 18:11
Een duim 2.54 cm werd altijd gerekend, op iedere duimstok staan zowel cm als duimen of inches.

Groet Pel

Dit is de Londense en Amsterdamse op mijn duimstok van hout, vond ik grappig om te tonen. Die zijn niet gelijk zoals je ziet.
Op mijn Zweedse duimstok (aluminium) staat alleen de Londense, klaarblijkelijk daar de standaard.

trilliwilli
25-09-16, 19:49

Groet Pel.

Ik hoop dat we van die ellendige inches afkomen ooit, maar dat is helaas een overblijfsel van vroeger. Als fijnmechanieker reken ik standaard in millimeters.

Nu ben ik eigenlijk veel te jong om hier iemand op te verbeteren, maar volgens mij is dit niet van inch afgeleid, maar van duimen (oud Nederlandse duim Amsterdams dacht ik). Een een geschaafde 44x69 balk is een ruwe 2x3 duims ofwel een twee en drietje. Met name de wat oudere vaklui noemt een geschaafde 44x69 in jargon een twee en drietje. De term keper zal je nooit in Nederland op deze manier gebruiken, een keper is geen vaste maat maar een constructiedeel van een dakconstuctie.

In Nederland wordt voor de aanduiding van inch vaak duim gebruikt. De inch is echter vast gedefinieerd op 25,4mm, de duim kent meerdere varianten. De duim is ook ouder als de inch. Als gebruikte term dan, net als de el (ellebooglengte) en de voet bijvoorbeeld.

Het metrieke stelsel dateert al van de Franse revolutie ( begin 1800 ), maar bijvoorbeeld de withworth schroefdraden, die nog imperiaal zijn, stammen ook al van rond 1850. Dat wij een "2 bij 3" nog zo noemen, is gewoon conservatisme of gemak. Net als een tweeduimer een spijker van 50mm lang is. Dat ze in Belgie dan weer van kepers spreken, maakt het er niet makkelijker op. Grotere balken worden hier ook wel baddingen genoemd, maar daar zullen ook wel weer varianten en andere termen voor bestaan.

klaas0639
19-10-16, 18:21
De vloer in mijn nieuw werkplaatsje is klaar.
Ik heb als balken 2 bij 3 genomen (vind het wel makkelijk om de conservatieve maataanduiding te gebruiken; voor mij is deze aanduiding nieuw :)) met een steek van 35 cm. Om de 50 cm heb ik vulstukjes aan de zijkanten van de balken geschroefd. Dit geheel ligt los op de vloer.

Underlayment-platen van 244 maal 122 cm.

Tussen de muren en de platen zit enige ruimte. Plinten moeten nog worden gemonteerd.

Ik vraag me af of het zinvol is de vloer te schilderen met een heel lichtgrijze slijtvaste lak (eerst gronden). Vind het wel mooi; voorkomt vlekken van ...nou ja van van alles. En is niet verkeerd voor het licht. Is dit zinnig of onzinnig? Wat vinden jullie?

54067

54068

Bert Vanderveen
19-10-16, 18:46
Schilderen!

MarcelG
19-10-16, 18:48
Ik zeg ook schilderen, maar zou gewoon voor lichtgrijze verf gaan en niet teveel geld eraan uitgeven!

JPAJS
19-10-16, 19:16
Ik heb als balken 2 bij 3 genomen (vind het wel makkelijk om de conservatieve maataanduiding te gebruiken; voor mij is deze aanduiding nieuw :))

Twee en drietje....... de oude duims maat aanduiding van 25 mm. Dus ruw afmetingen teruggerekend kom je op 50 bij 75 mm en geschaafd iets van 44 bij 69 mm in de praktijk.

Zo het je ook twee duimers 2,7 x 55 mm de meest gebruikte spijkers. In de bouwmarkten ligt meestal 2,4 dikke variant.

SunRayes
19-10-16, 21:48
Ja schilderen. Want ik denk dat je de vloer anders snel weg slijt.

Bijtel
20-10-16, 08:18
Ik zie hout in contact met beton. Ik zou er een folie onder doen.

Viepert
20-10-16, 08:56
Ikzelf heb het niet geschilderd. Maakt niet uit wat voor verf je gebruikt, als je regelmatig in je klushok bezig ben dan slijt het als een malle. Ik laat het lekker open. Mocht er eens wat vallen qua verf/olie ofzo dan is het ff schuurmachine erover en klaar. Als je alles gaat verfen dan kan je elk jaar de slijtplekken opnieuw gaan doen.

RdeR
20-10-16, 09:04
Lijnolie en 1 x per jaar herhalen.

Rob

janwillem
20-10-16, 11:24
Zou zelf voor het licht liever eerst een emmer witte verf tegen de muur gooien..
Ik kan me niet voorstellen dat je in 5 jaar met hobby gebruik door de vloer heen slijt.

klaas0639
25-10-16, 15:58
Hier een (niet zo duidelijke) foto van de deels ingerichte werkplaats.
Rechts vooraan de werkbank
Rechts achteraan: MDF-kastje met daarop een kolomboormachientje (Heel eenvoudig Ferm 13) en de Hegner figuurzaag. Daarachter de Flottjet kleine lintzaag. Helemaal achter rechts staat nauwelijks zichtbaar een ladenkastje waarvan het bovenblad als slijptafel dient.Alle kastjes en ook de lintzaag op wielen vanwege de kleine ruimte.

Links helemaal vooraan een ladenkastje voor schroeven etc. en daarachter links de onderdelen van de in aanbouw zijnde nieuwe beuken werkbank.
Vooral ivm al het verrolbare materieel is de nieuwe vlakke vloer een genot.

Ik zal nog wel betere foto's posten zodra ook de stellingen zijn geplaatst, maar voorlopig gebeurt er niks. Heb vanochtend mijn pols gebroken.Piepklein breukje maar. Toch gips hè

54239

Pel
25-10-16, 16:18
Tjonge Klaas, pols gebroken wat was de oorzaak? Mooi werkplaatsje klaas, die van mij is ook klein maar geloof me je wordt heel inventief om de beperkte ruimte optimaal te benutten, als je gereedschap bij koopt en of krijgt. En een rechte geïsoleerde vloer dat is zijn geld wel waard.

Groet Pel.