Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Chris,

Het blokkeren ga ik doen met een stalen schijf en een arreteerbout (M16, met een geharde 8mm stift) dan zal wel volstaan denk ik zo)

Na een nacht slecht geslapen te hebben én veel te vroeg op omdat ik de wekker verkeerd had gezet kwam ik om 10u aan in België
Voor ik ook maar met mijn ogen had kunnen knipperen was de boel alweer ingespannen en miste ik de eerste bewerkingen om vast te leggen (ach, niet erg ook, anders word het wellicht nog saai)

De poten kreeg ieder nog 6 (M16) gaten zodat ik later nog makkelijk stelbouten of machine poten kon plaatsen
Daarna omdraaien en nog een extra stukje uitfrezen dat ik ter plekke had bedacht zodat de poot nog dichter onder de kop geschoven kon worden

20170409_112335.jpg

Inmiddels waren de laatste bewerkingen aan de motorplaat ook gedaan en reeds gemonteerd
20170409_112343.jpg

De frees is lekker bezig en maakte de geprogrammeerde aanpassingen
20170409_112941.jpg

Daarnaast is de vaste kop aan de beurt, het gat word groter gemaakt zodat de motor incl poelie in 1x van buitenaf gemonteerd kan worden
Tevens worden er een stuk boven de motorsteun nog twee gaten geboord zodat ik hier een steun/tafeltje kan vast bouten ten behoeve van een schuurschijf
20170409_114246.jpg

Dan word de kop omgedraaid en wederom uitgeklokt
Aan de ene kant is al een gat geboord voor een arreteerbout, aan deze kant komt er ook nog één (de ene is voor de verdeelschijf, de andere voor de blokkeer schijf)
20170409_120822.jpg

En dan, voor de allereerste keer komt de buis om zijn uiteindelijke plaats te liggen
Met een restant van de koker passen we de eerder gefreesde gaten en tekenen af waar er nog wat af moet (voornamelijk in de hoeken)
20170409_122651.jpg

Slijpen, slijpen en nog een beetje slijpen
20170409_122758.jpg

Net zo lang totdat het past.
20170409_123603.jpg

Een gedenkwaardig moment, de vaste kopt zweeft naar de plek waar hij straks een prominente rol zal vervullen
20170409_125858.jpg

Touch down....
Mooi he
20170409_130932.jpg

20170409_130939.jpg

De poot onder de vaste kop wringt nog een beetje wat uiteindelijk weer te zien is in de uitlijning van de centers
20170409_131208.jpg

Ondertussen bekijk ik van een afstandje de gehele setup, ik ben niet tevreden met de positie van de poot onder de vaste kop
We slijpen er een randje uit én verplaatsen de poot naar een andere positie
20170409_131607.jpg

Dát ziet er niet onaardig uit, heel goed zelfs
20170409_132545.jpg

Met een machine waterpas controleren we of de bank goed waterpas staat en dan word de eerste poot vastgelast
20170409_133005.jpg

20170409_133239.jpg

Dan valt mijn oog op een rolmaatje ergens op een tafel, ik kan het niet laten....
20170409_140158.jpg
52,2 centimeter

Om het plaatje compleet te maken plaats ik ook even de Banjo op de bank, tof....dat ziet er goed uit
De poot onder de vaste kop staat op een andere plaats en daar bevalt die me een stuk beter
De buis, waarvan bijna iedereen dacht dat die véél te groot zou zijn is verre van te groot
zelfs als je heel dicht op het werkstuk wil staan kan dat zonder dat je de buis raakt
Ik ben dik tevreden
20170409_140230.jpg

Met een glimlach van oor tot oor laden we het beest op de aanhanger en zet ik koers naar nederland om moe, maar voldaan, op de bank te ploffen
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Prachtig Jeroen, en met recht het beest genaamd, heel fijn dat het ook allemaal klopt zoals je het hebt uitgedacht, 52.2 cm dat betekend dat je tot 100 cm kunt draaien!

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nog een klein detail, door het verhogen van de losse kop met een gietijzeren plaat is de ruimte van de centerlijn tot bovenkant Banjo 9,2 cm
Daar zat ik even mee of ik dat zou halen
De leunspaan die er op komt is 6,5 cm dus ik kan de leunspaan tot 3 cm onder het center laten zakken, volgens mij voldoende
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Eerlijk gezegd zou ik dar een plaat tegen de voorkant aanlassen, daarme voorkom je echt zere schenen. Ander ideetje is aan beide zijden een houten klos er tegenaan die in de H bint vallen en vooraan schuin afzagen.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Toxiq,

Als het mijn draaibank zou worden zou ik de blokkeerpen dikker maken en dan niet gehard.
Als de blokkeerpen harder is dan de schijf waar hij in past dan zal hij het gat vernielen als er een te grote kracht op komt.
Als je een werkstuk van maximale diameter aan het bewerken bent dan gaat de opspanplaat door het trillen van het werkstuk steeds vaster zitten vandaar mijn reden om het blokkeermechanisme zwaarder uit te voeren.
Zelf heb ik in mijn werkbare leven ruim 30 jaar in het onderhoud en reparaties van hijskranen gewerkt, vandaar.
Maar het wordt een prachtige machine.
groeten Christ.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die poten, tja goed punt, daar ga ik misschien nog wel wat aan slijpen
Een plaat tegen de voorkant ga ik niet doen, kans dat je dan met je voet er achter blijft hangen is nog groter, misschien maak ik wel een paar mooie houten sloffen

Christ, goed punt voor wat betreft de harde pen tov een zachtere schijf (en het vasttrillen daarbij)
Het zal dan in ieder geval een niet geharde stift worden
Het gat is al geboord en getapt
Als ik vergelijk met andere draaibanken dan is 8mm al aardig aan de maat, de schijf krijgt een paar gaten (4 of wellicht 8) ik gok dat het wel een tijdje zou duren voordat ik die opgebruikt heb
Daarbij hoeft die blokkeer pen geen exacte passing te zijn, het is immers niet om het werkstuk uit te lijnen
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Zeer indrukwekkende machine!!

Wat ik mij wel afvraag: hoe heb je de uitlijning tussen vaste en losse kop aangepakt? Op de foto's is enkel te zien dat de centerpunten elkaar raken maar dat betekent nog niet dat de assen ook in lijn staan.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat bedoel je met 'die blokkeer pen hoeft geen exacte passing te zijn' ? Hoe 'losser' het past, hoe groter precies de krachten op de rand van het gat, dus ik zou dat juist wel zo exact mogelijk laten passen. Ook zou ik zorgen dat de pen over een zo kort mogelijke afstand niet ondersteund wordt, dus de afstand tussen blokkeerschijf en behuizing zo klein mogelijk maken. Moet met zo'n arreteerbout een eitje zijn, zo ver mogelijk naar binnen draaien, toch? Een kromme pen is een probleem, die kun je namelijk ook niet goed terugtrekken!

Maar ik denk dat als de schroefdraad op de as klopt, het vastvreten niet zo'n probleem hoeft te zijn. Schoon houden, af en toe een beetje WD40 er over - ik heb nooit gemerkt dat mijn schroefdraad echt vast liep.

Wat betreft de uitlijning: ik zou in ieder geval nog even controleren of het ook klopt als de pinole maximaal uitgedraaid is.
Een andere test is een MK2-MK2 verlenghuls in de as steken en dan nogmaals controleren.

Kan de leunspaan ook ver genoeg naar binnen om bv. een handvat met 40 mm doorsnede te draaien?
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Wat betreft de uitlijning: ik zou in ieder geval nog even controleren of het ook klopt als de pinole maximaal uitgedraaid is.
Een andere test is een MK2-MK2 verlenghuls in de as steken en dan nogmaals controleren.
Jurriaan, met de pinole uitgedraaid zal volgens mij geen verschil maken omdat ik er toch van uit ga dat de losse kop sowieso in lijn staat met het bed.
De uitlijning van de vaste kop kun je inderdaad controleren met een dubbele conus, of met een meetklok in/op de as de afwijking ten opzichte van de pinole controleren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik bedoelde als in de loop van de tijd het gat wat mocht vervormen door grote krachten ik nog geen probleem verwacht
Kort op de schijf kan zeker
binnenkant kop is 188mm, schijf is 200, dus die gaan we mooi passende draaien

Pinole volledig ingedraaid
pinole volledig uitgedraaid
pinole volledig ingedraaid met een 45cm verlengbuis (mk3)
pinole volledig uitgedraaid met een 45cm verlengbuis (mk3)

Geeft allen dezelfde nauwkeurigheid
De vaste kop zit nu alleen vast gehecht, indien gewenst kunnen we die nog wat richten door de lassen te stuiten (truukje van Chevy geleerd) en dan word de boel volledig vast gelast

- - - Updated - - -

En nu ben ik weg naar Spinningwheels....die gaat weer mooie dingen maken
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Jeroen, zoals eerder aangegeven maakt het echt niets uit hoe ver of hoe dicht de losse kop van de vaste kop staat, noch hoe ver hij in- of uitgedraaid is. Als de losse kop in lijn staat met het bed zullen de centerpunten altijd raken.

Mijn vraag anders geformuleerd: hoe heb je de vaste kop uitgelijnd met het bed?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Scan.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Precies, die fout zie je met een langer object in de vast kop eerder. Dus een verlengde meenemer, een dubbele konus, een konus-verlengstuk met je meenemer uit de foto's er in, iets met een puntje er aan...

@Wim: ik kom pas langs als de bijpassende hijskraan ook klaar is :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Met een staaldraad en een scherp schietlood zetten we voor de komst van de laser walsstraten van 60 meter lang binnen een paar tiende mm. Maar ik denk dat er geen uitlijnfout van enige omvang is, daar het gat voor de vaste kop op een cnc machine gefreesd is en de vaste kop ook.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jurriaan je hebt een goed punt
Afwijking losse kop. Wel bekeken, andersom niet
Chevy zo is het maar net, maar meten, is weten
Dus ik kijk het wel nog even na
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
@Jurriaan: dat is precies wat ik bedoel.

@chevvy66: De eventuele uitlijnfout zal niet in het freeswerk zitten, daar ben ik van overtuigd. Ik heb enkel vragen bij de werkmethode van eerst frezen en dan lassen, veel nauwkeuriger en zonder uitlijnfouten is lassen voor frezen. Bij een centerhoogte van 500mm moet de losse kop maar heel miniem overhellen naar het bed toe of van het bed weg om een grote afwijking te krijgen. Voor het definitief lassen zou ik op zijn minst de vaste kop en het bed verbinden met een stevige hoekplaat.

@Toxic: juist, meten is weten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Paul, de spullen zijn (deels) eerst gefreesd omdat de machine ander niet het hele bed kon vlakken, heb er zeker wel over nagedacht
Dat de kop eerst gemaakt is pas later het bed op de buis en de kop dus al geboord was voordat deze geplaatst was heeft er mee te maken dat ik in eeste instantie er vanuit was gegaan dat ik niet de banen ging laten vlakken.
En gezien het feit dat de maximale afwijking niet groter was dan 0.3 mm was dat niet zo heel gek geweest

Een stevige hoekplaat is mijner inziens overbodig
een paar hechtlassen aan de bovenkant van de buis én aan de onderkant van de buis doet net zo veel
Het nauwkeurige freeswerk en de kennis van Chevy hoe om te gaan met het werken van een las (krimp oa.) ben ik er zeker van dat dit goed zal komen

Maar nogmaals, ik ga het wel nog even controleren
De as met de losse kop verbinden tijdens het lassen lijkt me niet slim, dan bouw je heel wat spanning op als niet klopt
twee meenemers en de twee puntjes dicht op elkaar lijkt me goed genoeg met visueel uit te lijnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.