Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bartos, er word aangegeven dat ik PB heb uitgeschakeld, dit is niet het geval
ik vermoed dat er in de forum software iets niet goed zit

Jurriaan

de ene pen is voor het blokkeren van de as (als ik de chuck oid los wil halen)
de andere is meer voor de verdeel schijf
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik bedoel dat ik denk dat het verstandig is om niet via de aluminium schijf de as te blokkeren als je iets wil losdraaien, dus dat je inderdaad 2 aparte pennen nodig hebt.

Mee eens
We moeten nog bedenken hoe we dat precies gaan doen Ik ben onderweg naar Remco en daar zullen we alles even goed bekijken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee de dat is er in stukken vanaf gekomen
De deksel wat in het midden het dikte dus hebben het center genomen om zoveel mogelijk dikte over te houden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Stond inderdaad uit terwijl ik niks heb veranderd, vreemd....
probeer het nog eens

--------------------------------

Vandaag vanaf het middaguur bij Remco (spinningwheels) geweest
We hebben een paar flinke stappen in de goede Orichting gemaakt
De as past als een handschoen, de poelies zitten er ook mooi op

We zijn wel een klein puntje tegen gekomen dat aangepast moet worden
Het gat waar de motoras doorheen gaat (en dus de poelie in valt) is te klein om voldoende te kunnen verstellen dat de riem strak genoeg staat

Om even te testen hebben we de poelie iets opgeschoven (dus niet helemaal op de as) en ik kan je melden, we kunnen de de riem goed spannen, alle berekeningen kloppen dus exact

To Do is nu nog:
- De bus inkorten om de as te fixeren tussen de lagers
- bus draaien voor het klemsysteem
- spibaan steken in beide poelies

en zo nog een paar kleine dingen

Ook zit ik nog met een vraagstuk mbt het blokkeersysteem (niet die voor de verdeelschijf maar om de as vast te kunnen zetten om wat meer kracht te kunnen zetten indien nodig zonder de gaten van de verdeelschijf uit te lubberen

Ik zal straks even wat foto's plaatsen en dan de vraag beter omschrijven
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Het is de bedoeling dat beide handen vrij zijn, Kan er nog wel een extra ( stalen ) schijf in maken alleen voor de vergrendeling.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij de Nova 1624 zitten er twee gaten in het handwiel, waar een lange spie doorheen gestoken kan worden (dezelfde spie die je ook gebruikt om de bout te lossen waarmee de vaste kop gedraaid kan worden). Die spie kun je gebruiken om de as te 'fixeren' als je bijvoorbeeld een chuck los moet draaien. Je klemt dan een lat hout dwars in de chuck, en steekt de spie door het handwiel - dan heb je twee handvatten om de chuck los te kunnen draaien.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zie het niet helemaal voor me henk
Ik plaats liever niks meer in de kop, zoal het nu zit kan ik precies met mijn arm langs de poelies om de riem te verplaatsen (als dat moet)
Nu is het wel zo dat dit van bovenaf ook al lukt (geprobeerd) zo had ik het ook bedacht en hoef ik geen extra gat in de vaste kop te maken, vind ik wel prettiger

Het handwiel komt op het M33 draad (achterzijde) echter steekt dat een stuk verder van de kop af, dus als dat nog een vergrendeling moet komen zal die op 1 of andere manier aan de kop gelast moeten worden
Optie 2 is het handwiel dichter naar de kop, dus echt op de as, maar er blijft altijd ruimte tussen zitten (door het lager en de montage bouten)

Hier wat foto's

Yessssssssssssss
Lagers, as en poelie gemonteerd, weer een stap dichterbij
20170403_174152.jpg

Gaaf he
20170403_174157.jpg

Je ziet, hier is nog wat ruimte op de as, ik weet niet meer heel zeker of ik nou bedacht had het handwiel op de as te zetten of het handwiel op het M33 draad
Als deze op de as komt zit hij wat dichterbij het huis maar dan zit ik nog met het vergrendelen
Ik wil liever niet aan de kop meer lassen, alles past nu zo goed....
20170403_175208.jpg

Remco opperde nog om een haaksleutel te gebruiken
Een goed idee, maar met deze maat draaibank moet ik er vanuit gaan dat er ook grote, lompe stukken voorbij zullen komen en dan wil ik graag 2 handen vrij hebben
20170403_180542.jpg

De as moet nog wat doorgeschoven worden zodat de aanslag van het M33 draad flush ligt met het lager
20170403_180554.jpg

Nog twee plaatjes
20170403_180600.jpg

20170403_180602.jpg


Heeft iemand een goed idee voor de blokkeer voorziening ??
De pennen had ik al gevonden, maar hoe, waar.... ???

http://www.mparts.nl/epages/vv.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/vv/Products/AG02/SubProducts/AG02

https://www.onkenhout.nl/pdf/Blokkeerbouten_-_standaard/935/t/m

En gewoon omdat het kan (en leuk is)
Een filmpje van afgelopen zaterdag, diverse bewerkingen in vogelvlucht
niks uitgezocht of ge-edit, gewoon achter elkaar geplakt

 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Je had het over een schuurschijf aan de motorzijde.
Maar dat idee zit denk ik al lang in de grijze kliko.
Dus dan heeft die schroefdraad ook niet zo veel zin meer. Maar daar hebben ze een slijptol voor uitgevonden.
Handwiel op de as , bedenk eens een reden waarom niet.
Eigenlijk had er dan voor mooi een verjonging met een aanslag op het einde van de as gemoeten.
As weer opnieuw inspannen , daar ben ik geen liefhebber van, zou dan eerder een busje om de as maken als aanslag voor het handwiel.
Maar dan zitten die bouten misschien weer net genoeg in de weg om de vingers tussen te krijgen.
Of een groter handwiel, dan heb je geen last van die bouten.
Keuzen Keuzes Keuzes ,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Je kan toch blokkeren door gaten te boren in de grootste alu schijf? Dan kan je een gat in de buis boren, draad tappen en een blokkeerpen monteren. Als je geen uitsteeksel aan de buitenkant wil, kunnen we ook een stuk ijzer aan de binnenkant van de buis lassen, waarin je de blokkeerpen monteert. Spinningwheels je kan de as toch tussen de centers zetten met een meenemer? Even controleren met e meetklok en je kan draaien
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.245
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou de blokkering altijd vanaf de zijkant van de kop willen benaderen - vooraan zit je werk, achteraan je handwiel, dus de zijkant is vrij.
Gewoon een flinke stalen schijf, zodat je vanaf de kop niet ver naar binnen hoeft, net achter de poelie. Het lijkt alsof er op de foto net achter de poelie aan de onderkant al een boutje zichtbaar is?
Ik zag dat je al mooit pennen gelinkt had die je wilde gebruiken? Voordeel van een flinke stalen schijf is dat je net zo gemakkelijk 4 of 8 gaten boort, zodat je nooit fout zit omdat het gat in de opspanplaat/vierklauw voor de haaksleutel net verkeerd uitkomt.

Wat betreft die fors uitstekende zeskantbouten voor en achter: nooit overwogen om het gat van je kogellagerflenzen iets te verzinken en er een imbusbout in de schroeven (die heb je als je qua materiaaldikte niet uitkomt ook met een iets lagere kop, DIN 6912) zodat het geheel vrijwel vlak is aan de voorkant?

jonsered13.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Remco
Nee hoor, dat idee is er nog steeds, maar als het handwiel op het M33 draad zit kan deze er zo weer af als ik een schuurschijf wil monteren, geen enkel probleem dus
Handwiel op de as kan wel, bouten zouden dan inderdaad verzonken moeten worden zoals Jurriaan aangeeft

Jurriaan
ik had inderdaad niet over verzinken nagedacht, was in dit stadium ook nog niet aan de orde, ik heb gewoon even een handje vol bouten gehaald voor montage
Ga ik zeker even over nadenken

Welke foto bedoel je Jurriaan, ik zie even niet wat je bedoeld, ik zie wel de uitsteeksels van de bouten omdat die iets te lang zijn maar meer niet

Stalen schijf kan ik overwegen, veranderd echter niet veel aan het probleem 'waar moet die vergrendel pen komen'
Aan de zijkant waar ik sta komt de vergrendelpen voor de verdeelschijf, 2 pennen naast elkaar lijkt me ook niet echt ideaal, het zou dan wel aan de tegenoverliggende zijde kunnen
Dat gezegd hebbende besef ik me dat je de blokkeerschijf vaker gebruikt dan de verdeelschijf, dus misschien de vergrendelpen voor de verdeelschijf aan de tegenoverliggende zijde en de blokkeerschijf aan de goede zijkant (waar je staat)


Chevy
dat is wat is al doe voor de verdeelschijf, aan de kant waar je staat (zijkant dus) word een gat geboord en en komt de vergrendelpen maar die is voor de verdeelschijf
Die verdeelschijf wil ik niet misbruiken voor het eventueel los moeten halen (met wat meer kracht) van de chuck dan zit ik uiteindelijk met uitgelubberde gaten, dat is zonde

Henk
Duidelijk, maar mijn is een stuk langer dus als ik door wil boren moet ik door de as heen en dat wil ik niet
Daarbij word mijn handwiel een stuk groter (ik geloof richting de 175mm)

Peter
Ja leuk he....geef goed weer wat er op zo een dag gebeurd, 3 machines tegelijk in de weer :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed opgemerkt die vlek, is een vuiltje oid, zal morgen eens kijken

Deksel heb ik, moet alleen nog even las scharnieren kopen

Weinig reacties op het filmpje, niemand gekeken ?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.