Nieuwe draaibank....

P

Pel

Guest
Weer een mooie reportage Jeroen, ik wist niet dat er zulke grote freesbanken bestonden waar je bovenop moet klimmen om de koeling even bij te stellen. :confused:

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is wel waar ik op hoop Wim
Ik ook niet pel, maar ze zijn er daar zelfs nóg groter


De buis komt zo laag dat de poten er niet in een hoek onder komen maar plat onder liggen en daar ben ik erg blij mee !
De H-balken zijn 150mm hoog en die moeten 124mm op het laagste punt (van de buis) worden
Hier word dus nog een mooie ronding uitgefreesd

Dat de motorplaat opnieuw gedaan word geeft me 1 voordeel, ik kan met de huidige even passen :) dus morgen of overmorgen richting 'spinningwheels' :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja zeker Jurriaan
ik had rond de 1000 euro begroot, daar zit ik nu aan maar moet hem wel nog afwerken

De magma Titan kost 8500 euro, ik heb die van de week in het echt mogen aanschouwen
Een prachtig ding maar ik was er niet van onder de indruk ! veel te weinig massa, met een schaal van 54cm en 12cm diep (haagbeuk) ruw voor gedraaid stond die vanaf 400 toeren al te wiebelen
Dát gaat mij niet gebeuren (ik heb zeker veel meer massa én ik kan de buis nog vullen)

Mijn draaibank heeft dan wel geen draaibare kop maar voor de rest doet hij niet onder voor banken van bekendere merken
Een nieuwe (fabrieksbank) waarschijnlijk dik boven de 10.000 euro komen (als het niet al richting de 15k zou gaan)

Mijn spaarpotje is inmiddels wel leeg dus even wat sparen voor de afwerking maar dat komt vast wel goed
ik wil hem wel stralen, voorkeur heeft laten spuiten maar of dat haalbaar is weet ik niet
Zelf heb ik een redelijke compressor en een goed spuitpistool, nu is mijn compressor niet zwaar genoeg voor lange spuit sessies maar ik denk met een beetje creativiteit dat ik de draaibank zelf wel kan spuiten
Ik heb dan wel geen overdruk cabine en dat zal zal wel zichtbaar zijn in de spuitlaag (neerslag nevel) maar dat maakt niet uit, voor de draaibank is het strak genoeg
 
P

Pel

Guest
Iedere Euro die je kunt verdienen is mee genomen Jeroen, daar komt bij dat je er ook meer voldoening van hebt, als je het zelf hebt gedaan.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is zeker waar
Ik begon met het bouwen van een draaibank omdat een grotere draaibank nieuw kopen niet ging lukken (vorig jaar leek het er een op dat een Stratos XL binnen bereik kwam maar helaas lukte dat toch niet)

getrickerd door het draadje van zaag (en een bezoekje aan hem) begon ik met rondkijken
1 ding is zeker, je moet niet te veel haast hebben, via marktplaats kwam ik aan leuke dingen (platen staal van 20mm, een fantastisch buis voor de basis) via Ebay engeland kocht ik een complete set voor de losse kop en ga zo maar door (ik zou haast mijn eigen draadje een paar keer moeten lezen met wat ik allemaal gekocht heb (en nogmaals te beseffen hoeveel geluk ik heb gehad)

Ik heb ontzettend veel geluk gehad een aantal mensen tegen gekomen te zijn die het leuk vonden om mee te helpen aan dit project, ik ben hen dan ook zeer dankbaar

denk aan: 'zaag' (Patrick) voor de inspiratie, 'Spinningwheels' (Remco) voor het draaiwerk, 'Chevy66' (raymond) voor het laswerk, John Sellis voor het CNC Plasma-snijwerk en niet te vergeten Toon Verbeek voor al het frees en kotterwerk en zonder iemand ergens te kort te doen heeft dat laatste het geheel bijna naar onbereikbaar hoog niveau getild (normaal gesproken dan)

Stuk voor mensen die echt weten wat ze doen, Remco heeft zeer toffe dingen gemaakt en laten we eerlijk zijn, een as is wel een heel kritisch ding
Raymond die de boel aan elkaar heeft gebakken, gewoon buiten op de oprit en dat binnen een marge van 0.3mm, ik noem het waanzin, maar we hebben het wel geflikt !

Hij moet nog even in elkaar gebakken worden maar dan is het wel een draaibank die waarschijnlijk nog generaties na mij mooie dingen staat te maken (althans dat hoop ik)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1. ja hoor, geen probleem
2. party tent niet nodig, we hebben al een open tuinhuis met riante zitplaatsen (prieel heet zo een ding geloof ik)
3. moet eerst een de pizza oven af, als we dan toch een open huis doen waar het maken van ronde dingen centraal staat hoort de pizza oven er ook bij :)

net even de tekening voor de nieuwe motorplaat gemaakt

motorplaat-voor.jpg

motorplaat-achter.jpg

Ik wil eigenlijk de positie waar de motor komt nog wat laten invallen (2mm) dat geeft toch weer 2 mm meer aslengte waar de poelie op kan schuiven (alle beetjes helpen denk ik dan maar)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.245
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Probeer vooral even hoe lang dat handvat moet zijn - alle materialen heb je nu al, toch?

Als het zuinig moet, zou ik zeker overwegen om een handvat er gewoon aan vast te schroeven in plaats van een hele nieuwe plaat te laten frezen trouwens. Mogelijk is zelfs een inschuifbaar handvat handig, zodat je er niet tegenaan loopt?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Als je zelf gaat spuiten zou je eens kunnen kijken naar wat ze hier als hekkenverf verkopen, Dat spul spuit makkelijk weg . En is zelfs agrariër bestendig,
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De plaat waar deze uitgehaald moet worden is nog over, die had ik speciaal voor de motorplaat gekocht (beetje té groot) daar kunnen nog zeker wel 2 motorsteunplaten uit gehaald worden
Ik heb het handvat op 10cm getekend
gisteren tijdens een eerste test viel het me op hoe makkelijk het al kantelde als ik de motor optilde, dus zonder enig vorm van hefboom werking

Door aan de motor te tillen til je slechts 75mm vanaf het kantepunt, met die handvat word dat al snel 225mm (dan rekening ik maar even tot de helft van het handvat voor de hefboom werking) dat zal dus prettig lopen
Eventueel kan ik het handvat nog inkorten als het écht nodig mocht zijn

Iig bedankt voor de tip
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
er naar kijken kan ik zeker doen, dank je voor de tip
heb er eigenlijk weinig voorwaarde aan, kleur zwart en liefst een verf die wat taai is (bestendig tegen rondvliegende stukken hout :D)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee dat word hem zeker niet
als ik zo veel moeite gedaan heb om een fantastsch werkstukje neer te zetten ga ik hem niet in de lijnolie zetten
Die draaibank verdiend echt wel een betere afwerking
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor de verdeelschijf heb ik deze vergrendelpennen gevonden

http://www.mparts.nl/epages/vv.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/vv/Products/AG02/SubProducts/AG02

het worden er waarschijnlijk 1 voor het blokkeren van de as om de chuck los te kunnen maken en 1 voor de verdeelschijf
normaliter zou het uit 1 stuk kunnen maar als je dan vaak de chuck los moet halen die erg vast zit dan loopt je kans dat de gaten gaan uitlubberen....of zie ik dat verkeerd (verdeelschijf word van alu !
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Ach, je kunt het verven altijd overslaan en hem gewoon in de lijnolie zetten. Voor die tijd insmeren met een zoutoplossing, zodat er een mooi laagje roest op zit, en dan maar kwasten. Instant-patina!
Dat is inderdaad een beproefde methode, mijn vader werkte vroeger altijd met gekookte lijnolie waarin kachelroet werd opgelost, zo kreeg je een prima zwarte laag die uitstekend tegen roest beschermde. Werd door hem veel gebruikt op scheepsonderdelen en baggermateriaal dat in de buitenlucht verbleef. Ik heb ooit eens een zelfgebouwde boottrailer er mee behandeld, hield het buiten prima en was mooi zwart;):p

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.