Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
VRAAG

De as en de losse kop lagen afgelopen week in de auto
Van de losse kop heeft de pinole niks geen tekenen van roest oid terwijl de as wel wat lichte vlekjes heeft
De pinole is waarschijnlijk voorzien van een mooi afwerklaagje, hardchroom of iets dergelijks ?
nu zou ik de as diezelfde behandeling willen geven zodat deze ook niet gaat roesten (of in ieder geval niet snel)

Iemand hier tips waar terecht te kunnen voor redelijke prijzen ?
de eerste die ik belde vanmiddag sprak zonder stotteren 425 euro uit, dus die heb ik maar bedankt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dingen heet stoken en dan koelen in de olie, is dat niet een heel goed recept voor kromtrekken ;-)
voor nu zoek ik het liever even in hardchroom, heb al wat internet berichten gevonden over ca 50 euro voor een vorkpoot van een motor (die as is kleiner dan) maar kan nog geen concrete adressen vinden maar volgens mij moet het een heel eind goedkomen met een beetje speurwerk en het geluk hebben dat 'iemand' een bruikbaar adres heeft
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
Gaat het hier dan om de hoofdspil? Daar kan je niks meer aan doen, want hij is al op maat. Hooguit chemisch laten zwarten, maar dat vind ik een lapoplossing. Blank staal roest altijd, en daar zul je altijd een filmpje olie op moeten zetten als je hem niet gebruikt.

Je auto is wel de slechste plek voor blank staal, warm koud, warm koud, elke keer als je gaat rijden. Dat staal warmt niet zo snel op en dus krijg je condens. Leg een bus olie in de auto en hou de zaak vet, dan beschermt het tegen de omstandigheden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als je de hoofdas wil laten hardchromen, moet hij ondermaats geslepen worden. Dit inclusief de schroefdraad. Daarna wordt de as verchroomd tot iets boven de eindmaat. Daarna wordt de verchroomde as nageslepen tot de eindmaat en gepolijst. Dit goed laten doen wordt geen koopje.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
C45 staal
Heb een voorlopige prijsopgave, is nog onder de drie cijfers, stuur de man vd wee foto's en dan weet ik wat meer
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
C45 staal
Heb een voorlopige prijsopgave, is nog onder de drie cijfers, stuur de man vd wee foto's en dan weet ik wat meer

Hoe gladder je het staal maakt, hoe minder gauw het gaat roesten, dan een laagje was erover en dat roesten zal heel veel minder worden, dit is algemeen bekent, als voorbeeld mijn kompas hier.

Ik heb did kompas gerenoveerd all een jaar of 10 geleden, de ruw ijzeren ballen heb Ik glad gemaakt en gepolijst, een laagje carnauba was er op en er is nog geen plekje roest aan gekomen in al de jaren

Compas.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij ook prachtig spul voor frezen die niet vaak gebruikt worden en in een la liggen

whistling_smiley.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Het chroom is alleen de harde laag, de roestwering komt van de nikkellaag die onder het chroom zit.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou het eerst eens in je schuur proberen, waarom al die moeite als het alleen door je auto komt? Mijn Geiger had ook een as van 'gewoon' staal (C50 meen ik), maar roesten deed hij niet, hoewel het best vochtig is in mijn schuur met grote hoeveelheden natte houtkrullen en geen kachel. De nieuwe as uit 42CrMo4 blijft zelfs glimmen. Nou moet ik wel zeggen dat ik een plantensproeier met WD40 zeer kort op de draaibank heb staan, en die ook regelmatig gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.