meubelmakerskistje II

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Voorzover ik het allemaal begrepen heb zijn dit de leden die meedoen aan het meubelmakerskistje II

Woruta
Armadaman
John Lamers
coonman
O Peatey
klaas0369
athanor
Rene Kooijman
Wim Kluck
SanderW
Donald Duck
Rendew ( die gozer ken ik )
BRT
Roeland
en twee cursisten van Roeland( zitten deze nog niet op het Forum of moeten die nog bekeerd worden :p)

Dus 16 kissie bouwers


De vraag : staat er iemand niet op of onjuist
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Onze grote vraag is ook nu hoe breed zijn die groeven nu eigenlijk. Is het een smal cirkelzaag groefje van 4 mm of de dikte van het paneel en wordt het 6 mm. Dat is voor het tekenwerk ook nu al vrij onduidelijk.

Dus Roelof graag even duidelijkheid hierin hoe jij het eigenlijk ziet.

Hallo,
Eigenlijk maakt het niet uit hoe je de groeven er in maakt elke methode is goed. Je kunt ze er in lopen met behulp van een cirkelzaagtafel (stationair) of met een fraistafel (zelfbouw of stationair). Maar ook met de hand met bv een sponingschaaf (hout), een stalen sponningschaaf (bv de stanley 13-052) of een de gekombineerde veerploeg (bv de stanley no 147) De grondschaaf van Stanley nr 71 is niet zo geschikt ivm zoollengte. Je kunt de sponning ook uitsteken: met kruishout insnijden en beitelen maar! je hoeft tenslotte niet zo diep.(voor diegene met weinig middelen is dit een goede methode)
Zal kijken of ik morgen even wat fotootjes kan maken van mogelijke opstellingen.
@JPAJS de groeven zijn net zo breed als de pen dikte zodat de spatpen deze opvult, dit leek mij het makkelijkst werken, maar natuurlijk ben je vrij om de sponning 4 mm te maken, heb je alleen een andere werkvolgorde eerst pengaten steken met uitsparing spatpen dan groeven zagen/schaven. Bij gelijke breedte/dikte kun je eerst de sponning maken en dan pas de gaten steken(scheelt aftekenwerk), het is wat je zelf het prettigst lijkt.
Uiteindelijk gaat het erom om zo veel mogenlijke manieren te posten c.q. te belichten met als doel hiervan te leren met en van elkaar.

RoelAND
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik doe ook mee, op een eigen tempo, misschien wat trager dan de rest. Heb houtpakket besteld te Zwolle...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ brt:
Je zult niet alleen achteraan komen hoor :). Ook mijn tempo zal - door mijn nog geringe ervaring - laag liggen.

mvg
klaas0639

PS: misschien zijn de nabestellingen een mooie gelegenheid voor Rick om alsnog een filmpje te maken :)
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Hier nog iemand die met zijwieltjes aan de slag gaat. Gaat goedkomen ;)

edit: en mijn pakketje uit Zwolle is gebracht door de postbezorger!
Wie wil er foto's? :cool:
 
Laatst bewerkt:

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo,
Eigenlijk maakt het niet uit hoe je de groeven er in maakt elke methode is goed. Je kunt ze er in lopen met behulp van een cirkelzaagtafel (stationair) of met een fraistafel (zelfbouw of stationair). Maar ook met de hand met bv een sponingschaaf (hout), een stalen sponningschaaf (bv de stanley 13-052) of een de gekombineerde veerploeg (bv de stanley no 147) De grondschaaf van Stanley nr 71 is niet zo geschikt ivm zoollengte. Je kunt de sponning ook uitsteken: met kruishout insnijden en beitelen maar! je hoeft tenslotte niet zo diep.(voor diegene met weinig middelen is dit een goede methode)
Zal kijken of ik morgen even wat fotootjes kan maken van mogelijke opstellingen.
@JPAJS de groeven zijn net zo breed als de pen dikte zodat de spatpen deze opvult, dit leek mij het makkelijkst werken, maar natuurlijk ben je vrij om de sponning 4 mm te maken, heb je alleen een andere werkvolgorde eerst pengaten steken met uitsparing spatpen dan groeven zagen/schaven. Bij gelijke breedte/dikte kun je eerst de sponning maken en dan pas de gaten steken(scheelt aftekenwerk), het is wat je zelf het prettigst lijkt.
Uiteindelijk gaat het erom om zo veel mogenlijke manieren te posten c.q. te belichten met als doel hiervan te leren met en van elkaar.

RoelAND
Bedankt voor de duidelijke info! Met het beiteltje moet inderdaad wel lukken, dat kan ik die kleine maatjes ook eens gebruiken.
Zo'n ploegschaaf is inderdaad wel interessant. Tjonge, even op de Engelse Ebay gekeken, er zijn veel types van Stanley. Vanwaar deze 2 types? Ik zie bijvoorbeeld vaak Record 44 en Stanley 50 op Ebay, zijn die niet zo goed?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Donald Duck,
Die schaafjes heb ik toevallig liggen, de stanley veerploeg (no 147) daarvan kun je de aanslag niet verstellen, vaste aanslag/maat dus en toevallig komt het zo uit dat hij precies in het midden van het latje een sponning maakt(scheelt een haartje).
De stanley 50 is een ouder type schaaf en dus duurder in aanschaf de 13-052 van stanly komt uit de jaren 60/70(werd volgens mij in de jaren 80 en 90 ook nog gemaakt/verkocht) en is daardoor wat goedkoper Ook de Record 44 voldoet hiervoor prima, met welk schaafje je de sponning ploegt maakt dus niet veel uit waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat daar zou ik voor gaan.

Roeland
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
@Roeland: Prima ga eens rondkijken voor een fijne ploegschaaf. Ik heb nu een Stanley sponningschaaf (78 denk ik) die ik ook meer gebruik dan ik dacht bij de aankoop. De schaaf ziet er wat goedkoop uit maar voor een klein prijsje doet ie meer dan ik verwacht had.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou vanmiddag even tijd gemaakt voor een proefje een eerste opzet om een sponning van 6mm breed bij 8mm diep in de regeltjes te schaven.
Ik heb gebruik gemaakt van een schaafplankje welke ik even snel in elkaar heb gezet. De bedoeling van dit plankje is om het regeltje netjes op zijn plek te houden, immers wanneer in voortang(bankklem) heb je weinig of geen ruimte voor de zij aanslag van de schaaf.
Een oplossing zou kunnen zijn; onderstaand plankje gemaakt van underlayment en 2 lariks regeltjes.

ploegschaaf sponning.jpg

Het te bewerken regeltje valt in een sponing van 2 mm de kop aanslag van lariks zit vast en de eind aanslag met 1 stalen spijker zodat deze aanslag kan bewegen/draaien (deze kun je verplaatsen al naar gelang de lengte van de regel). Aan de onderzijde van het plankje een latje geschroefd zodat je het geheel in voortang kan klemmen.
Simpel het regeltje in de sponning/baan leggen en een lijmklemmetje(mini serre joint)aanbrengen zodat het geheel vastzit.
De sponning is aangebracht om eventuele doorbuiging bij het vastklemmen te ondervangen. Met dit hulpstukje ging het me bijzonder makkelijk af. Ik ga het plankje wel even opnieuw maken ivm de maximale inspan lengte dit plankje is iets te kort.

Foto van het regeltje beide zijde ingeschaaft

beide zijde sponning.jpg

Het werken met de stanley sponningschaaf gaat prima alleen kon ik niet dieper schaven als 5 mm en toen zat de zijgeleiding in de weg, daar heb ik inmiddels ook een oplossing voor door het aanbrengen van een smallere houten hulpgeleider

sponningschaaf.jpg

Ook even met behulp van een snij kruishout en een beitel een sponning gemaakt.

kruishout en steken.jpg

De gebruikte proef regels zijn van russ. lariks gemaakt kopmaat 22mm bij 16 mm, aan beide zijde ingeschaaft op 8mm diepte, en in mijn beleving blijft het regeltje goed stijf. Ik heb alle vertrouwen in de sterkte van de paneel in frame constructie.

Roeland
 

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Woohoo hout is binnen! :)
ziet er erg goed uit

213rzio.jpg


Rick super bedankt voor het fabriceren van dit/deze paketten :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Net even de regels gezaagd. Helaas was mijn voorraad noten geen 16mm maar 13. Dus geen noten. Eiken dan maar en misschien rook ik dat wel met ammoniak. Nu eerst even de lengte maten opzoeken. Morgen afkorten en haaks op maat knippen met de verstekschaar.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hallo,
Eigenlijk maakt het niet uit hoe je de groeven er in maakt elke methode is goed...... Je kunt de sponning ook uitsteken: met kruishout insnijden en beitelen maar! je hoeft tenslotte niet zo diep.

RoelAND


Roeland, Ik kende een snijkruishout niet (oeps) en heb daarom even bij Dieter Schmidt gekeken. Ik vond daar een " Mortising Gauge" met twee mesjes/beiteltjes van Kama-keshika. In elk geval leek me het een leuk dingetje maar is dat ook het soort ding dat je bedoelt?

met groet
klaas0639
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Denk dat de linker van Versitas de meest gebruikte kruis"hout" is die op het forum gebruikt wordt( of heb ik het mis ?)
Je ziet op de schacht een mm verdeling en is ook nog eens fijn af te stellen .
Maar ze zijn er in allerlei varianten van hout met mesje(s) /kraspen en snijwieltje(s) zoals bij de versitas.
IMG_1162.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja die kende ik wel Rendew ( handig ding en nog mooi ook, maar nooit als een snijdend kruishout gezien :)).
Ik dacht dat Roeland een speciaal ( nou ja speciaal) kruishout gebruikte om de wandjes van de groef aan te snijden en vervolgens het materiaal met een gewoon beiteltje eruit tikt. En dat stapsgewijs, laagje voor laagje denk ik zo. Dus de snijdend kruishout moet tenslotte als laatste stap tot 8 mm reiken. ...... als ik het goed begrijp he.
Het dingetje van Kama-Keshiki leek me dat te kunnen.
Beschrijf ik hier het proces zoals je bedoelde Roeland?

mvg
klaas0639
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Nee Klaas, met het snijwieltje definieer je de zijkanten van de groef zodat de deze mooi strak zijn, vervolgens verwijder je het hout tussen de twee lijnen met een bijtel. Onderkant en zijkant van de groef hoeven echt niet super mooi te zijn, die zie je toch nooit meer terug en paneel wordt er nite in gelijmd.
Met een klein beetje oefening kun je op de deze manier verradelijk snel werken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ok, dank. Het leren is al begonnen :)
Nog een extra reden om dat prachtig tooltje van Veritas - dat Rendew hierboven op een foto toont - te kopen. Ik maakte kennis met dit juweeltje op mijn meubelmakerscursus
Ofschoon... Ik zag net op de site van Baptist dat Veritas ook een prachtige ploegschaaf maakt. Zo'n slordige 250 €. Moet ik nog even sparen.

mvg
klaas0639
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Klaas de schaaf van veritas is een hele mooie kan ik uit ervaring vertellen. Je hebt er een linkse en rechtse van. En ook nog maten beitels. Zo,n kruishout is relatief eenvoudig zelf te maken. Dubbel is makkelijk maar niet noodzakelijk. Ik heb alleen het snijwieltje van veritas gekocht gaatje in rvs geboord en wat gedraaid. Klaar. Even zoeken op kruishout.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik ga het wagen met een kruisstaal en een scherpe beitel. En als dat niet lukt dan heb ik meteen een reden om een goede combinatieschaaf aan te schaffen $$$$ :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.