meubelmakerskistje II

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Zelf doe ik het eerste stuk idd met kruisstaal en beitel de rest doe ik dan voorzichtig met een grondschaaf
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wat is het stil aan de overkant ........
Ik heb zaterdag het houtpakket (noten/essen) bij Rick opgehaald en zit nu met smart te wachten op de definitieve SketchUptekeningen.
@Samponette: Enig idee wanneer eea klaar zal zijn?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Kheb net bij Ducotools een Stanley 13-052 ploegschaaf met tien beiteltjes gekocht voor het kistje :)

(eigenlijk wilde ik de veritas ploegschaaf wel maar vind die een beetje duur)


mvg
klaas0639
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
sorry mensen, maar ik ben momenteel erg druk bezig met een carriere-omwisseling. Hopelijk kan ik deze week nog ergens tijd vrijmaken.. Ik doe mijn best. Is er intussen al iemand anders verder geraakt met het sketchup-model?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Sam het hoeft ook niet meteen in een klaar te zijn .Voorzover ik weet is het de bedoeling of met het voor of achter paneel te beginnen dus als we dat hebben zijn wij al heeeel gelukkig .
Als ik het mij goed herinner wou Roeland met het voor paneel beginnen .
Meneer Roeland is U daar ?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.059
67
als er interesse is en de sketchup tekening af is dan wil ik hem wel is in autocad zetten. zodat je hem makkelijk in pdf kan printen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben eigenlijk wel erg benieuwd wat je hier aan het maken bent Rene want volgens mij is dit meer kissie I dan meubelmakerskistje II die wij gaan maken of zit ik er naast .
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Rene,

Dank je wel voor je berichtje. Ik ben (hoop ik) wel degelijk kistje II aan het maken. Ik heb op de foto 3 panelen in de lijmtangen staan. Ze zijn wat dik, maar dit hout mocht ik gebruiken en schaaf ik ng op de gewenste dikte. Wat je ziet is van links naar rechts

- de twee klep paneeltjes, nog aan elkaar
- de twee paneeltjes van de voorkant, nog aan elkaar
- de twee paneeltjes van de achterkant onder, nog aan elkaar

Elk van de drie verlijmde panelen zaag ik binnenkort, na het schaven, overdwars in tweeen zodat bij bijvoorbeeld de 2 paneeltjes van de klep de tekening in het hout doorloopt.

Hopelijk heb ik het zo goed bewoord en ben ik het goede kistje aan het maken ;-)

Groet,

Rene
De dri
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dus als ik het goed begrijp ga je deze paneeltjes op dikte schaven naar 6 mm zo dat deze dan later in het regel werk ingeschoven kan worden . Hoop op ja, anders gaat het niet goed ;-)
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Jazeker ;)
Wellicht iets dikker, maar dat bepaal ik later nog wel even.

Is er verder al iemand begonnen met verlijmen of zagen?

Rene
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je kan er ook een bossing aanschaven. Dan blijven de paneeltjes dikker, maar maak je alleen de randen dunner. Ziet er ook mooi uit, lekker ouderwets.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Voorzover mij bekend niet ,Rene
Wil eigenlijk wel eeerrrrrgggg graag gaan beginnen .
Zal aan Roeland vragen hoe ver hij is. Hij is namelijk als het goed is afgelopen woensdag begonnen met o.a 2 cursisten aan het Kistje en zou als de cursisten het goed vonden foto's maken van het proces .

Het mooiste zo zijn als Sam Ponette de tekeningen klaar zou hebben maar heb begrepen dat hij er momenteel niet veel tijd voor heeft of .....misschien gaat ie ons als nog verassen.

Opzich denk ik dat de puike tekeningen van Roeland afdoende zijn . Zeker als er vooraf het een en ander uitgelegd wordt c.q vragen beantwoord worden of begeleid wordt met een filmpje we zijn tenslotte allemaal amateurs althans de meesten denk ik .
Dus zou zeggen vraag alsjeblieft als er iets niet duidelijk is er zijn geen domme vragen !!!

Geloof dat Roeland met het voorpaneel of achterpaneel wil beginnen meen te weten het voor paneel maar dat mag ie zelf aankondigen .

Mijn voorstel aan Roeland en jullie uiterraad is volgende week op ......dag te beginnen
Roeland ben jij er ook klaar voor ? of ............
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
GOED NIEUWS! Ik ben eraan begonnen ;)

Roeland, vragen volgen... ;)

Vraag 1: het deksel en het bovenpaneeltje:
- Liggen die OP de zijpanelen?
- Of liggen ze TUSSEN de zijkanten?
- Of is het een kruising tussen de 2? Geen verstek, maar zo'n 'vals verstek' dat Rick graag toepast in zijn kistjes.
- Of vallen ze samen als je naar het kissie kijkt van de zijkant/achterkant/voorkant uit
(lijkt mij wel het strakste, in verstek ofzo, maar dit is misschien wat teveel van het goede voor deze versie...)?

Vraag 2: Oriëntatie van de regels en stijlen (wat betreft maatvoering):

- voor de verticale panelen: dikte 16 mm en hoogte/breedte 22mm EN voor de horizontale panelen: dikte 22mm en breedte 16 mm ?
OF
- voor de verticale panelen: dikte 16 mm en hoogte/breedte 22mm EN voor de horizontale panelen: dikte 16mm en breedte 22 mm ?
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dat denk ik dan ook, maar HOE liggen ze erop? Of liggen ze er half op (en hoeveel mm dan wel)?

Op de schets lijkt het mij dat het deksel en bovenpaneel er gedeeltelijk bovenop liggen (een mm of 7 bijvoorbeeld) en dat de rest tussen de zijpanelen zit.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat denk ik dan ook, maar HOE liggen ze erop? Of liggen ze er half op (en hoeveel mm dan wel)?

Op de schets lijkt het mij dat het deksel en bovenpaneel er gedeeltelijk bovenop liggen (een mm of 7 bijvoorbeeld) en dat de rest tussen de zijpanelen zit.

Hallo Sam,
Het zal aan mijn tekenkunst liggen! het boven paneel is opliggend en verlijmd(koud of met losse pennen en/of duvels), het deksel steekt aan de zijkanten een haartje uit(principe gelijk is ongelijk ongeveer 1mm) en aan de voorzijde heeft het dekseltje een overstek van een 5 a 6 mm. Aan de scharnierzijde van klep en bovenpaneel zijn de zijden onder een hoek aangeschaaft (onder een vals verstek)
Wat betreft de paneel in frame constructie al het stijl en regelwerk zijn 22mm breed en 16 mm dik met een groef van 8mm diep en 6 mm breed behalve bij de midden stijltjes en kruisstijl(achterzijde) daar zijn de groeven 5 mm diep ivm de aan te brengen pennen

Roeland
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rendew, we zijn op de cursus nog niet gestart zal nog wel even duren.

Ik zelf ben dit weekend gestart op de beurs Akkrum Reusachtig

kissie26.jpg

Ben begonnen met het regelwerk van Rus. Lariks voor het voorpaneel en achterpaneel af te korten en daarna op maat te futselen.

kissie2.jpg

Daarna met behulp van een schaafplankje de sponningen er in gelopen.

kissie21.jpg

Een kleine aanpassing aan de geleider van de sponningschaaf zodat je zonder problemen kunt schaven.

kissie29.jpg

Ben met de voorzijde begonnen regelwerk gepaard en gaten en pennen afgetekend. Eerst de gaten in het midden gehakt en daarna de pennen gezaagd.

kissie23.jpg

Vervolgens de linker en rechterstijl getracht de gaten te steken maar helaas de kopse kant breekt uit(had ik moeten weten lariks is niet zo homogeen).

kissie28.jpg

Maar daar is ook een oplossing voor helaas betekend dat ik weer nieuwe stijltjes moet maken dit keer met een overlengte (de zogenaamde oortjes) deze overlengte zorgt er voor dat de kop niet uitbreekt. En dit betekende ook dat ik vanuit de dagkant mijn gaten moest uitzetten.
Nadat het framewerk verlijmd is zaag je deze oortjes eraf.

kissie24.jpg

Had tijdens de beurs veel aanspraak men vond het geweldig om te zien hoe een groef geploegd werd en een pen en gat gemaakt werd, kon me niet echt heel goed concentreren maar heb het voor paneeltje wel in elkaar gekregen.

kissie25.jpg

Ik heb voor Lariks gekozen om dat het lastiger is om strakke verbindingen te maken (redelijk zacht hout je moet vlijmscherp gereedschap hebben) een uitdaging dus. Als het me niet bevalt stap ik over op noten.

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.