meubelmakerskistje II

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hallo Sam,
Het zal aan mijn tekenkunst liggen! het boven paneel is opliggend en verlijmd(koud of met losse pennen en/of duvels), het deksel steekt aan de zijkanten een haartje uit(principe gelijk is ongelijk ongeveer 1mm) en aan de voorzijde heeft het dekseltje een overstek van een 5 a 6 mm. Aan de scharnierzijde van klep en bovenpaneel zijn de zijden onder een hoek aangeschaaft (onder een vals verstek)
Wat betreft de paneel in frame constructie al het stijl en regelwerk zijn 22mm breed en 16 mm dik met een groef van 8mm diep en 6 mm breed behalve bij de midden stijltjes en kruisstijl(achterzijde) daar zijn de groeven 5 mm diep ivm de aan te brengen pennen

Roeland
ok duidelijk! En het bovenpaneel en deksel zijn dus ook even dik als de andere panelen?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heee Roeland effe dimme , moet mijn gereedschap nog uit de motte ballen halen !!!!!!

Eeuuh kistjesbouwers Roeland is er met een raketgang tegen aangegaan dus start de motoren !!!

Voor de leden heb ik met toestemming van Roeland zijn tekeningen in de vorm van een pdf bijgevoegd (althans da's de bedoeling he )
 

Bijlagen

  • scan.pdf
    2,8 MB · Weergaven: 80

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Roeland heb toch een vraagje : ga ervan uit dat de getoonde foto's zijn van de voorzijde (front)
volgens de tekening waar de verbindingen van I t/m VIII op staan zou type IV gebruikt worden zijnde doorgaande pen en gat

Als ik de foto's zie heb je de regel voorzien van een pen inclusief spatpen en manegering vertel is heb ik het verkeerd of .......
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inderdaad in mijn enthousiasme een gewone pen en gat verbinding met spatpen en menangering gemaakt. Maar dat geeft op zich niets de verbindingen zijn voorstellen er zijn dus meerdere mogelijkheden, uiteindelijk zie je de doorgaande pen en gat verbindingen niet terug in het kissie, echter een doorgaande pen en gat is aanzienlijk moeilijker als een blinde pen en gat, zal in de zijdes wel een doorgaande pen en gat maken en er foto@s van maken.
vanavond zal ik nog wat foto@s plaatsen

Roeland
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Filmpje leuk? Zeker. Zelfs meer dan leuk. Ik begin te vrezen dat een filmpje bijna noodzakelijk is voor mij om dit tot een redelijk einde te brengen :).
Dus: filmpje? Heel graag (als het kan).

Met groet,
klaas0639
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi filmpje en mooi werk met zo'n ploegschaaf. Alleen ik heb niet zo'n ding, dus dat gaat met de cirkelzaag in 2 of 3 keer. Heb ik al geprobeerd en gaat perfect.
Ik kijk met spanning uit naar de vervolgstappen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag ben ik even naar de werkplaats geweest om het hout voor mijn kistje te bewerken zodat ik thuis verder kan met het fijne werk.
ik heb alle hout eert gevlakt, daarna haaks gemaak, toen op dikte gemaakt en daarna op de lintzaag geschulpt zodat ik niet te veel hout hoef te verschoven.
Daarna nog een keer op de van dikte bank op maat geschaafd.
Best wel wat werk, maart na een paar uurtjes werk mag het resultaat er wezen.
Het mooie contrast tussen bubinga en esdoorn is precies zoals ik had gehoopt.
hier nog wat fotootjes van het houtwerk. ( dat val trouwens niet mee vanaf mijn ipad, de foto's gingen op de kop :confused:)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 300
  • image.jpg
    image.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 302
  • image.jpg
    image.jpg
    78,9 KB · Weergaven: 302
  • image.jpg
    image.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 300
  • image.jpg
    image.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 300
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Eindelijk nog een aantal filmpjes naar You Tube geupload ging behoorlijk traag zal aan mijn internet verbinding liggen.
Alle filmpjes zijn geschoten met de mobiel door Benno (mn zoon)
Dus de kwaliteit zal niet al te best zijn, ben nog aan het sparen voor een echte filmcamera!




Roeland
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Kijk, dit zijn nu de filmpjes waar je wat aan hebt en waarmee je verder komt.
Ga zo door meneer Roeland, zodat we allemaal volleerde meubelmakers worden.
Geweldig gewoon.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb de filmpjes al een keer of 10 gezien geloof ik en jawel het begint te dagen , waar ga ik in hemels naam aan beginnen <zucht>

De bedoeling is dat ik deze week hoogst waarschijnlijk dinsdag mee ga beginnen maar eeehh kissies bouwers Woruta, armadaman, JOHN LAMERS, coonman, O Peatey, klaas0639, Athanor, renekooijman, Wim Kluck, SanderW Donald Duck brt,
vertel is rap waar zijn jullie nu mee bezig !!!!!

Jullie wachten toch niet op mij toch ???

START DE MOTOREN !!!!! aftekenen, zagen ,hakken , eeuuhh mopperen etc. etc etc.!!!!!!!

 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hey rendew,

Ik wacht helemaal nergens op, kijk maar es naar de foto's hierboven.
Ik ben al aardig op dreef.
Nu maar hopen dat er niet te veel fout gaat, in mijn enthousiasme de bodem ook op 6mm geschaaft, die meot dus even over.

John
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ja mooie kiekjes john , begrijp dat het niet jouw werkplaats is .
Netjes alles gemachineerd helaas kan ik dat nog niet heb wel mijn oog laten vallen op zo'n hammer a3 26 met silent as maar die zijn erruuug duur (dromen mag)
en kan in de toekomst bij de openbarewerkplaats terrecht (is ook nog niets van gekomen dondersju )
Tja bodem 6 mm na ja zal toch niet zo'n probleem zijn (denk ik) helaas kan je er niets bijschaven ;-)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Waarom kunnen timmerlui niets bijschaven? Naaisters kunnen een aangeknipt mouwtje maken en kappers kunnen je haar bijknippen. Dan moet bijschaven toch ook lukken .....?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.