meubelmakerskistje II

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Roeland zei:
qoute :
Twee cursisten van mij gaan ook starten met het kissie tijdens de les zal hun vorderingen en mijn vorderingen ook posten.
Roeland
TOP
Maar eeuuhh Meneer Roeland vertel is wanneer gaat dat plaats vinden het zou toch wel leuk en handig zijn als wij tegelijkertijd van start gaan .
Sam Ponette zei begin oktober de tekening klaar te hebben ..... toch Sam (effe de duimschroefjes zachtig aan draaien hehehehe :p )
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Kijk er naar uit om te starten! Ik zal mijn statief en camera klaarzetten, dan kunnen mijn eerste stapjes in de wereld van houtbewerken vastgelegd worden ter vermaak ;)
 
A

Athanor

Guest
Roeland doelt op de machine van BridgeCity Tools, hier een demovideo:
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.294
236
't hoofd van Overijssel
Mooi de schetsen zijn vrij gegeven dus nu kunnen we het werk voorbereiden.

Meubelmakerskistje II Afmetingen.jpg

In het zijaanzicht staat 310 bij de bodem en 135 en 170 bij de bovenkant. Nu kom ik zelf hier 5 mm te kort.

Waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd. Wel makkelijk voor Meneer Roeland om te weten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jeroentje,
Dat klopt het deksel heeft namelijk een overstek staat wel getekend maar niet bemaat. Snelle tekening!!!
In mijn schetsjes zal best wel een foutje zitten heb ze ook dan op een ochtendje geschetst en bij maat tekenen of sketch up komt dat wel naar voren.

Roeland
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.294
236
't hoofd van Overijssel
En mijn fout even tek bekeken heb inplaats van + 5mm min 5 MM gedaan maat in zij aanzicht moet 315 MM zijn

Roeland

He...... het is geen verwijt. Ik kom dagelijks tekeningen tegen achter op sigarendoosjes en enveloppen. Daarmee worden hele woningen en bedrijfshallen ontworpen. In elk ontwerp zitten fouten en missers. Jouw schetsontwerpen zijn prachtig om te zien. Daarom leuk om hier tussen de bedrijven door een sketcup tekening van te maken.

Zoals in een post eerder gaf ik aan dat alles wel heel erg dun wordt door sponningen en afschuiningen. Ik zie dat in de schetsontwerpen de panelen gelijmd worden. Een keuze die waarschijnlijk door de dikte van 6 mm en niet al te grote panelen wel goed zal komen.

Zal komende tijd in de verloren minuutjes de details gaan aanpassen. Als ik wat tegen, kom wat in mijn ogen niet mogelijk is, post ik het hier. Niet om kritiek te leveren....... maar om met elkaar te leren. Van fouten maken wordt je alleen maar beter. Ook in tekenwerk kan je blunderen en zie je door alle lijnen soms het hout even niet meer.

Ben echt niet van plan om het kistje in real life te gaan maken. Wel leuk om er een tekening van te fabrieken in een free ware programma waarin iedereen mee kan doen. Mocht iemand het SKP bestand willen hebben mag je mij altijd een DMetje doen. Ik teken rustig verder dus de versie die je krijgt is nog niet af en zit stikkensvol fouten en foutjes. Aan jou de eer, om die hier te vertellen zodat we er met elkaar van kunnen leren.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
zeg Jeroen,

is het dan misschien een idee dat we dat kistje samen uittekenen? Al is dat misschien wel moeilijk omdat we misschien anders tekenen. En ik ga het model opbouwen om er die workshop mee te geven. Langs de andere kant hoeft dat geen bezwaar te zijn.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.639
205
48
zwolle
www.masave.nl
Bouwers vh kistje,

Vandaag een begin gemaakt met het selecteren vh hout voor het kistje. Er lag nog net genoeg dun essen voor 6 pakketjes. Daarmee kan ik die mensen helpen die mij al gemaild hebben.Morgenochtend ga ik het notenhout verwerken!! De eerste pakketjes gaan theoretisch volgende week de deur dus uit!!

Voor de mensen die nog volgen moet er echt "custom" werk geleverd worden. Wil je dus ook meedoen aan dit project en ben je hout nodig : stuur mij dan even een berichtje op hout@masave.nl
 
A

Athanor

Guest
Jahaah Ekko, ik heb er ook al eens met een zakdoek onder m'n kin naar zitten te kijken...... Kom maar eens op het idee!

Ben ondertussen wel nieuwschierig geworden naar het afgeleide apparaat wat Roeland aan het fabriceren is. Wie weet weer een nieuwe loot aan de stam met gereedschappen van zijn hand?

Fons
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Jahaah Ekko, ik heb er ook al eens met een zakdoek onder m'n kin naar zitten te kijken......

Whahahaaa... en onze vrouwen maar zorgelijk en bedenkelijk kijken... :rolleyes: :cool:


Zeg Jeroen, is het dan misschien een idee dat we dat kistje samen uittekenen?

Meedoen met het maken van het "kissie" zie ik vooralsnog niet zitten... #tijdgebrek
Maar... ik vind het wel een uitdaging om hem in Sketchup te maken. @Jeroen: heb je de volledige bouwtekening als basis liggen die je nu om wil gaan zetten naar .skp-file ??

EDIT: ben er al achter, ze staan een paar pagina's terug :eek:
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Jahaah Ekko, ik heb er ook al eens met een zakdoek onder m'n kin naar zitten te kijken....

Fons

Als je de prijs van dat beestje weet kan je de zakdoek gelijk gebruiken om je tranen te deppen :(
Het idee is bijna geniaal, maar een vakman zaagt ook uit de hand goed en daarom is dit product nooit een succes geworden.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Leuk om weer eens allerlei perikelen hier op het forum te lezen. Met 10 man tegelijk posten hoe de voortgang van een project is, dat wordt wat.:D

Om uberhaupt eens te kijken hoe dit soort verbindingen in elkaar zitten dacht ik: ik waag me ook eens aan een poging Sketchup, te beginnen met een zijpaneeltje. In het tekenprogramma valt het al niet mee om e.e.a. er goed in te krijgen, laat staan in de praktijk :D . Ik weet niet of ik ook een poging ga wagen dit te gaan maken, maar dat tekenen vind ik ook wel leuk om te doen.

Hier het resultaat mocht iemand het leuk vinden om te zien. In het SUmodel is wat beter te zien hoe de verbindingen er nu in zitten. Bij sommige twijfel of ik het goed begrepen had. En op sommige punten zat SU te mekkeren en heb ik bv maar een klein randje laten staan in het model die je wsl in de praktijk wel weg zal halen.
Bij die middelste dwarsligger lijkt mij weinig vlees overblijven wanneer je van boven en onder 8mm sparing voor het paneel weghaalt, moet daar de groef niet iets minder diep?
En is het verder inderdaad zoals ongeveer de bedoeling was? Ik blijf dit draadje de komende tijd nog wel even volgen...

Knipsel1.JPGKnipsel2.JPG
 

Bijlagen

  • kissie.skp
    73,3 KB · Weergaven: 15

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Als ik het goed begrepen heb zijn de panelen vlak en 6mm dik i.p.v. voorzien van een bossing / raised panel zoals in de laatste tekening..
Heb nog nooit zoiets dun aan elkaar gelijmd en opgespannen... ben al zenuwachtig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.