meubelmakerskistje II

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.639
206
48
zwolle
www.masave.nl
De zaaglijst heb ik van Roeland zelf gehad, hij heeft het ontwerp gemaakt. Leek me dan wel zo mooi om deze te gebruiken.

Zoals ik het nu heb begrepen heb ik al 7 pakketten te maken : donald duck,klaas 0639,sander w,woruta,o peatey , brt en natuurlijk rendew

Wil iedereen die een pakket wil even mailen naar hout@masave.nl ???
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat is inderdaad ook zo; wel net zo leuk als we allemaal dezelfde maken.

Ik laat je van het weekend even weten of ik nog hout bij je wil bestellen.

Rene
 

Jao037

Nieuw lid
24 dec 2012
1
0
Euh, tot nu toe ben ik alleen maar een meelezer geweest. Ben een niet zo ervaren houtbewerken met ook nog eens weinig tijd. Vrijwel alleen maar ervaring met MDF, multiplex en ander plaatmateriaal... Bed, bedombouw, lambrisering en nu bezig met inloopkast. Bovendien weinig adequaat gereedschap. Inmiddels paar schaven aangeschaft (4, 5,7, blokschaafje en Stanley 45). Geen goede beitels, nog geen goede zagen.
wat is jullie idee? Proberen en meedoen? Wachten op kissie III? Heb ik veel ander/beter gereedschap nodig?
Han
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
@ Donald Duck (& Samponette & eventuele andere geïnteresseerden)

Bedankt voor het aanbod tot een gezamenlijke levering in België, ik vind dit zeer vriendelijk... Maar heb wel wat persoonlijke bedenking / bezwaren.
Ik zit bijzonder krap in tijd (het kistje zal nachtwerk worden...), een rit naar Antwerpen of Hoboken kost me behalve aan tijd een brandstofkost bijna vergelijkbaar met de verzendkosten. Ik mag begin oktober 2 tot 4 weken niet met de wagen rijden na een heelkundig ingreep. Ik deel een wagen met mijn vrouw en doe het meerendeel van mijn verplaatsingen met de fiets. Mijn erg onregelmatig werkrooster en gezinsleven maken het ook moeilijk om op een menselijk uur naar Antwerpen te komen... Kortom ik vind het zeer vriendelijk maar zie het niet zo goed zitten.
Als iemand graag zijn pakketje hier wil komen halen (Glabbeek) kan dit uiteraard zonder een enkel probleem. Afspreken in de regio Diest - Tienen - Aarschot - Leuven - Bekkevoort kan waarschijnlijk ook, dat kunnen we eventueel bekijken...

Vriendelijke groeten & een sorry,

Bert
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.302
250
't hoofd van Overijssel
Net even 3 panelen getekend in Sketchup. Elke paneel even apart een component van gemaakt. De panelen in het achterpaneel en de stijlen gespiegeld. Verander je aan de aan wat dan verandert het aan de andere kant vanzelf mee.

Meubelmakerskistje II.jpg

Mocht je tijd hebben teken dan een stukje verder en plaats het SKP bestand hier. Dan kan een ander er weer mee verder.
 

Bijlagen

  • Meubelmakerskistje II.skp
    84,6 KB · Weergaven: 14

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
vraagje, ik heb nog weinig handmatig gereedschap, dus behalve het hout wat voor gereedschap zou ik zoal hiervoor nodig hebben?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.357
81
Amsterdam
He JPAJS lekker enthousiast bezig :D TOPPIE !!!!!
maar ik begin mij af te vragen of het verstandig is er was bv gisteren al verwarring omdat er leden waren die meubelmakerskistje I in het hoofd hadden je weet wel die met de zwaluwstaartjes terwijl het nu model II is zonder de staarten .
Nu lopen we misschien het risico dat wij allerlei varianten model II krijgen (maatvoering etc )
We hebben een gentleman agreement met Sam dat hij de tekening maakt van het ontwerp van Roeland .

Aan de ander kant begrijp ik heel goed dat het een super oefening is om lekker met zijn allen met sketchup te kunnen worstelen maar ben dus bang dat het mogelijk verwarring gaat brengen binnen meubelmakerskiste II .

Maar het is wel een democratie hier op het forum dus laat het gesprek maar lostbarsten !!!!!!!
 

WR1944

Oud hout
Al heb ik geen plannen voor het maken van een kissie en ben ik dus geen partij, ik zou toch graag een opmerking plaatsen.
Het maken van de kist heeft als uiteindelijk doel een mooie gereedschapskist maar de weg er naar toe is minstens zo belangrijk, zo niet meer. Het maken van de verbindingen en overige bewerkingen zijn de essentie van het proces. Daarom is een stricte (buiten)maatvoering niet nodig en soms ongewenst. Maar om de mogelijkheid van houtpaketten te houden zou er een principe-maattekening moeten zijn zodat je het aangeboden hout goed kan verwerken zonder te veel overschot of tekort. Maar een ieder kan de maatvoering aanpassen naar eigen behoefte want het gaat om de houtverbindingen. De maten voor de stijlen zullen een paar millimeter kunnen afwijken en de buitenafmetingen een paar centimeter zonder iets af te doen aan de bewerkingen of moeilijkheidsgraad. Nu kan ik zelf m'n gedachtespinsels en grove handschetsen probleemloos omzetten in een werkbare maattekening maar uit vragen in het algemeen op dit forum meen ik op te kunnen maken dat er een aantal is dat dit als een probleem ziet. Daarom zou er naar mijn idee een SketchUp tekening moeten komen die makkelijk als elastiek wat groter en kleiner kan worden gemaakt. En waarbij dan de maten meebewegen. Zo kan er voor een ieder een tekening op maat gemaakt worden met minimale moeite.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.357
81
Amsterdam
Niet vergeten een zakdoek want er wordt ook wel eens een traantje weggepinkt als het mis gaat , pleisters en een zooitje geduld en een goed humeur .
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
@BRT: Het was maar een idee om verzendkosten te delen maar inderdaad tijd en benzine wegen zwaarder door. Het plezier om aan het Kissie te kunnen werken zijn de prijs zeker en vast waard. We zien wel wat de hofleverancier aanbiedt alle mooie dingen hebben hun prijs. Ik werk in Geel dus regio Diest is altijd nog een mogelijkheid. Een mooi pakketje hout en het projectje gaan zeker en vast de kleine investering waard zijn.


Geen zwaluwstaartjes!!! Jawel de laden/schuifjes die je er aan kan toevoegen :)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.639
206
48
zwolle
www.masave.nl
Het plan is om dit weekend het hout uit te zoeken en een begin te maken met het zagen van de regels. Dan ook gelijk even het hout uitzoeken van de panelen. Met een beetje geluk kunnen de eerste pakketten eind volgende week de deur uit !!

@donald dick : prijs voor pakket is al bepaald. 75,- euro Da's dan incl het meerendeel van het zaag/schaafwerk.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.302
250
't hoofd van Overijssel
Net eens even het zijpaneel getekend en enkele verbindingen gemaakt. Bovenaan bij verbinding IV kom ik wat problemen tegen. De groef die de verbinding maakt met een veer van zijn en achterpaneel krijg een conflict als je die in het midden, van het schuine vlak, maakt. Oplossing wordt dus om de groef meer naar binnen gelijk met de pen.
Ander probleempje is je gat in de dorpel. Je moet een puntje laten staan zo voor de groef ???

Meubelmakerskistje II Linkerpaneel IV.jpg

Wel een leuk detail om te zien. Je hout weinig houd over voor je pen. Groef voor het paneel van 6 mm heb ik 5 mm diep gemaakt.

Andere oplossing zou kunnen zijn om de veer en groef alleen in de stijl te maken. Dorpels, van zij en achterpaneel, komen dan koud tegen elkaar.

Als je de groef aan voor en achterzijde verplaats naar dezelfde positie krijg je aan de voorzijde een probleem. Dit is een 2D schets van VI. Je zou dan tussen paneel groef en de verbindings veer en groef 2,5 mm over houden. Als je de groef in het midden houd dan heb je 4,1 mm. Ook niet veel maar wel beter.

Meubelmakerskistje VI.jpg

De voorzijde ziet er wat beter uit in hoek V. Het schuine deel even gedraaid zodat je het wat beter kan zien.

Meubelmakerskistje II Linkerpaneel V.jpg

Nog even en draadmodelletje van hoek V. Sorry er is één lijntje te veel.

Meubelmakerskistje draadmodel VI.jpg

Erg benieuwd hoe Roelof het ziet en zijn leerling Rendew. :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ga toch niet meedoen aan dit samenspel, ik ben nog lang zo ver niet als ik gehoopt had met de nieuwe plek.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.331
195
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi, het project begint steeds meer gestalte te krijgen. Rick zaagt hout. Detailtekenen is net begonnen en natuurlijk duiken er nu detailvraagjes op. Een in vele opzichten boeiend project, waar ik steeds meer zin in krijg. En ik verwacht veel van het gezamenlijk doen.

In mijn vroegere wereld gold het als amateuristisch om met de hardware te beginnen voor de detailtekeningen af waren. Hier doen we het anders. (Voor mij is het een nieuw experiment. Maar ik heb vertrouwen hoor :). Ik doe vooral mee om te leren).

met vr groet
klaas0639
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.357
81
Amsterdam
Heb even contact gehad via een sms met Roeland (zijn internet lag plat ) en toestemming gevraagd om alles op het net te knallen .
Aan de hand van deze schetsen gaat Sam Ponette de tekeningen maken met Sketchup van Het Meubelmakerskist II (de staartloze) TAAAA DAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

meubelmakerskistjeIIblz1.jpg
meubelmakerskistjeIIblz2.jpg
meubelmakerskistjeIIblz3.jpg
meubelmakerskistjeIIblz4.jpg
meubelmakerskistjeIIblz5.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hoop dat mijn tekeningetjes van het meubelmakers Kissie II verhelderend werken, elk onderdeel(voorzijde, achterzijde, zijkanten etc) zijn los staande werkstukjes.
Pas als alle paneel in frame constructies gereed zijn kun je het kissie in elkaar gaan zetten dmv het aanbrengen van een verstek onder 45 graden. Deze kun je zagen maar ook geheel schaven, dat je dan door een aantal pennen heen gaat is niet erg, want tenslotte worden de stijlen verlijmd tot een geheel. De sponning waar de panelen in zitten heeft na het schaven van het verstek ook weinig vlees ook dit is niet een groot punt immers de hoekstijlen worden verlijmd.
En Jeroentje het bodempaneel is alleen een paneel die in een groef aan de binnenzijde van de voor- achter- en zijden word ingelaten. Je moet het eigenlijk zien als losse objecten die weliswaar later een kissie gaan vormen.Mooie tekeningen, voor mij iet wat onduidelijk het ziet er ingewikkelder uit dan dat het is
Twee cursisten van mij gaan ook starten met het kissie tijdens de les zal hun vorderingen en mijn vorderingen ook posten.
Heb voor dit kissie een jig c.q. hulpmiddel gemaakt naar aanleiding van een tip van Jaap, die nu in de test fase is een schuifzaag zodat ik snel pennen en borsten kan zagen die haaks en maatvast zijn. Het is een simpelere versie van de zaag van Bridge Water Tools moet alleen nog een klem inrichting maken en verstelbare stops.

schuifzaag1.jpg

eerste pen gezaagd zonder menangering

schuifzaag2.jpg

Het zaagblad is zelf gemaakt met een ripcut zetting het voldoet aardig maar ik denk dat ik nog een japanse trekzaagblad ga bestellen voor een fijnere zaagsnede. Het zaagblad is traploos verstelbaar middels een spindel gemaakt van een draadeind ook de zaaghoek kan ik varieren door schuinere klos te plaatsen onder de zaag het vastzetten van het blad gebeurd nu nog met een houtklem in de toekomst komt er een vaste klem op. .Het geheel is gemaakt van Corian plaat een door en door kunstofplaat met dank aan Rick en beukenhouten aanslag

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.